Pfening Viola Geográfus II. évfolyam Társadalomföldrajzi szintézis gyakorlat 2006. május 4.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

GKI Zrt., Gazdasági folyamatok, 2008 Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt április 2.
Schenk B november 7. BCE Az emberi jogok regionális védelme november 7.
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
Az indiai gazdaság kilátásai a 21. század elején
Az Európai Unió létrejötte, bővítésének állomásai
Európai Unió Valahol Európában…...
Az Európai Unió költségvetése Magyar esélyek és veszélyek Dr. Surján László október 10.
A nemzetközi üzleti élet etikája
EU alapismeretek E-Learning.
Társadalmi–gazdasági fejlettségi különbségek Észak-Afrikában
Az Európai Unió és Magyarország
Készítette: Nagy Roland.  Európai Gazdasági és Monetáris Unió (EGMU)  Gazdasági és Monetáris Unió (GMU) Magába foglalja: - ktsgvetési és a gazdaságpolitikai.
A globális világgazdaság és az USA világgazdasági szerepköre
Készítette: Lakatos Anett
Mexikó.
Az Európai Unió intézményrendszere Unger Anna december 1.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. EU ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Ciklus és trend a magyar gazdaságban,
1 Az Európai Unió Agrárpolitikai célkitűzései a kezdetekkor és napjainkban Csordás László.
Gazdasági kihívások az egészségiparban; Budapest, január Csatlakozás az Európai Unióhoz: iparjogvédelmi hatások az egészségiparban Ficsor Mihály.
Latin-Amerika. Alapadatok 21 millió km² 560 millió lakos 20 ország.
NOVÁK TAMÁS Nemzetközi Gazdaságtan X.
Regionális integrációk a világgazdaságban
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
Latin-Amerika – egy (újra)felfedezendő terület
Az EU és Kelet-Közép-Európa. Kezdetek Visszatérés Európába? rendszer váltások Közép- Európában Első reakció: –EBRD (1989. július Párizs)-G7 csúcs.
EU II..
Vince Péter MTA Közgazdaságtudományi Intézet
2005. június éves a Magyar-Osztrák Területrendezési és Tervezési együttműködés dr. Tompai Géza főosztályvezető Magyar Terület- és Regionális Fejlesztési.
Összehasonlító gazdaságtan
EU és Magyarország 2. előadás Társulástól a csatlakozásig.
Az EU szomszédságpolitikája A Keleti Dimenzió. A bővítés utáni helyzet május 1-je után tíz új tag (az EU eddigi legnagyobb bővítése) május.
TÖRÖKORSZÁG ÉS AZ EURÓPAI UNIÓ Készítette: Harcsa Henrietta.
A magyar gazdaság várható helyzete
A Kiotói Jegyzőkönyv Énekes Nóra Kovács Tamás.
Az Európai Únió csatlakozási folyamatai
Európai Vegyipari Szociális Párbeszéd Bizottság Balatonszemes.
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Mi történik az euróval? Dr. Mellár Tamás, egyetemi tanár.
Nemzetközi együttműködések „A BAKONYÉRT” Egyesületnél.
APEC (Asia-Pacific Economic Coorperation)
Transznacionális és multinacionális vállalatok
Szabadkereskedelmi társulások
MultiMOL, avagy a regionális multivá válás folyamata a MOL-nál március 6. Jerkovits Éva, Pál Zsófia.
AIG központ, New York. ALICO központ, Wilmington.
AZ EURÓPAI UNIÓ.  AZ EU VILÁGGAZDASÁGI SZEREPKÖRE MAGAS SZINTŰ INTEGRÁCIÓ, GAZDASÁGI, MONETÁRIS UNIÓMAGAS SZINTŰ INTEGRÁCIÓ, GAZDASÁGI, MONETÁRIS UNIÓ.
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
Balatonszemes Az Európai Unió szintű szociális párbeszédben való részvétel tapasztalatai.
Ágazati kapcsolatok és szociális párbeszéd az EMCEF-ben Balatongyörök, április 29.
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
Az EU Agrár- és Vidékfejlesztési Politikája Dr. Tóth Sándor irodavezető, Pécsi Helyi Vidékfejlesztési Iroda Területfejlesztők és Polgármesterek Klubja.
Magyar Hadtudományi Társaság Védelem Gazdasági Szakosztály
Az Európai Unió.
Latin-Amerika: Piaci lehetőségek a messzi kontinensen – Csontos Csaba 1 Csontos Csaba, elnök - BKIK Latin-Amerikai Szakmai Osztály Latin-Amerika: Piaci.
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
Szennyező anyagok kibocsátásának trendje
GLOBALIZÁCIÓ, AVAGY AZ ÁRUK ÉS SZOLGÁLTATÁSOK SZABAD ÁRAMLÁSA
Szabadkereskedelmi társulások
MAGYARORSZÁG - CHILE Új lehetőségek a kereskedelmi kapcsolatokban.
Európai Uniós ismeretek Az európai integráció kialakulásának története.
Európai pénzügyi intézményrendszer
Tágabb, mint a kereskedelmi szerződések köre
Első vállalati tapasztalatok az EU felvétel után
Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI
A REGIONÁLIS INTEGRÁCIÓK
A regionális gazdasági integrációk
Előadás másolata:

Pfening Viola Geográfus II. évfolyam Társadalomföldrajzi szintézis gyakorlat május 4.

Mercosur, Mercado Comun del Sur, avagy Déli Közös Piac Tagjai: Brazília Argentína Paraguay Uruguay

Argentína és Brazília közeledése az 1980-as években kezdődött meg, mikor már háttérbe szorultak a regionális hegemónia megszerzéséért folytatott harcok Argentin - Brazil Integrációs és Együttműködési Program (PICAB) életbe lépése Egy sor kétoldalú megállapodás alkotta, melyek a kereskedelem felszabadítását és a termelési együttműködést célozták aláírják Uruguay fokozatos csatlakozásáról szóló egyezményt Integrációs Együttműködési és Fejlesztési Egyezmény, melynek célja a közös piac kialakítása Brazília és Argentína között Paraguay csatlakozása, ekkor döntenek az egyezmény négyoldalúvá bővítésről Mercosur néven

1991. március 26. Asuncioni Szerződés (Treaty of Asuncion) alírása 1996 óta Chile és Bolívia is társult tag, de a vámunióban nem kívánnak részt venni A latin-amerikai integrációk közül ez legjelentősebb, mely a NAFTA ellenpólusát is képezheti Ez negyedik legnagyobb integrációs tömörülés területe: km 2 népessége: fő GDP: 2,2 billió $ 2001-ben Venezuela is jelezte csatlakozási szándékát

Közös piacon is túlmutató gazdasági integráció létrehozása Makrogazdasági és szektoriális politikák összehangolása Demokrácia és béke megőrzése a térségben (ez a felvétel egyetlen kritériuma is) Bűnözők, terroristák és a kábítószer-kereskedelem elleni közös fellépés

A Mercosur mint gazdasági tömörülés 1995-től létezik, mivel ekkor kezdték meg a közös külső vámszint kialakítását (Tarifa Externa Comun = TEC) határideje: Az egymás között fennálló vámok és nem vámjellegű korlátozások lebontása már megkezdődött, de még nem fejeződött be (határidő volt) Kialakítása: minden ország meghatározott mennyiségű termék esetében és meghatározott összértékben térhet el a közös szinttől, ez a szám pedig kétévente csökken Következő lépés a szabad kereskedelem felé: Montevideoi Jegyzőkönyv szolgáltatások kereskedelmének liberalizálása (2007.) tőke szabad áramlásának engedélyezése Munkaerő szabad áramlása még sokáig nem fog megvalósulni

De a kereskedelem bővülésében elsősorban azon termékek játszottak szerepet, melyek a világpiacon nem versenyképesek A kereskedelmi forgalom növekedését már gátolja a szállítási útvonalak hiánya, szükséges az infrastruktúra fejlesztése A Mercosur stabilitása a külföldi működőtőke miatt is fontos A Mercosur- országok aránya Brazília exportjában 4,2%17,3% Brazília importjában 11,2%16,3% Argentína exportjában 14,8%35,6% Argentína importjában 21,5%25,3% A kis országok külkereskedelmében 35%55% Az integráción belüli kereskedelem fellendülése

Belső ellentétek Brazília és Argentína, illetve a kis és a nagy országok között Talán túl gyorsan hajtották végre a belső kereskedelem felszabadítását, és az összeomlással fenyeget? De a károk és a belső elégedetlenség ellenére is az országoknak érdeke fenntartani az integrációt az automatikus vámleépítési mechanizmus miatt nem került rá sor, de az érzékenyebb szektorokat állami szinten is meg kell tárgyalni A Mercosur nagyban eltér más latin-amerikai integrációs szerveződéstől, ennek létrehozásában nagy szerepe volt a vállalati és szektoriális kapcsolatoknak

Az 1998-as ázsiai válság begyűrűzése hozzájárult az érdekellentétek kiéleződéséhez Most a térség két vezető gazdasága került egyszerre válságba brazil reál 40%-os leértékelése → ez volt a végső lökés Argentínának a gazdasági válsághoz Kereskedelmi ellentétek a gazdaság sok területén, melyek széles társadalmi rétegeket érintettek Több probléma felszínre került, melyek eddig is létezetek, csak kezelésüket halogatták Mindegyik tagország úgy érezte, hogy a Mercosur keret arra, hogy a többiek kihasználhassák Szükséges a továbblépéshez a bizalom helyreállítása júniusi találkozó: mélyíteni kell a gazdasági együttműködést, javítani kell a kereskedelmi kapcsolatokat

felmerült az egész amerikai kontinensre kiterjedő szabadkereskedelmi övezet (FTAA) létrehozásának gondolata 2000-ben argentin részről felvetődött a Mercosur visszafejlesztésének gondolata, hogy inkább egy NAFTA-hoz hasonló szerveződésre lenne szükség. Brazília kiáll a vámunió mellett A két kisebb tagállam pedig törekszik arra, hogy Argentínával egy álláspontra helyezkedve, ellensúlyozzák a brazil befolyást.

nincs saját erős intézményrendszere, a kormányok, minisztériumok, kereskedelmi szervezetek megállapodásai a legfontosabbak ennek a rendszernek alapja a kölcsönös és maximális bizalom, előnye, hogy nagyon rugalmas „Ouro Preto-i Jegyzőkönyv” - intézményrendszer meghatározása Közös Piaci Tanács (CMC) Közös Piaci Csoport (GMC) Mercosur Kereskedelmi Bizottság (CCM) Közös Parlamenti Bizottság (CPC) Társadalmi Gazdasági Konzulatív Fórum Mercosur Adminisztratív Titkárság Nincs bíróság a vitás kérdések eldöntésére Mercosurnak jogi személyiség is adott a jegyzőkönyv

A Mercosur egyik legfontosabb export piaca, kereskedelmi partnere az EU Az Unió szerepe a működőtőke-beruházások szempontjából is meghatározó Spanyolország és Portugália csatlakozásával nagyobb hangsúly helyeződött erre a térségre, mely egykor a gyarmati uralmuk alatt állt. A két szervezet között 1991-ben indult meg a kapcsolatfelvétel EU – Mercosur Interregionális Együttműködési Megállapodás a társulási tárgyalások kezdete (lezárásuk 2005-re) A két szervezet között érdekellentét EU a befektetések támogatását és a szolgáltatások liberalizációját várja Mercosur az agrárpiacok liberalizációját akarja elérni

Az egész amerikai kontinensre kiterjedő FTAA létrejötte – USA befolyásának erősödése EU-val való kapcsolatok erősítése szabadkereskedelmi övezet kialakítása Egy Latin-Amerikára kiterjedő integráció kialakítása augusztusában megállapodást írtak alá a Mercosur és a CAN tagjai A Mercosur egyre nagyobb mértékű elmélyítése Egy biztos: A Mercosur feladása, minden probléma ellenére is, hiba lenne, rengeteg kárt okozna az országoknak, viszont az eddigi keretei között sem működhet tovább.

Buzás Sándor (2002.): A Mercosur tíz éve, letöltve letöltés ideje: Palotás László (2000.): Az összamerikai szabadkereskedelmi terv és az amerikai – brazil – argentin háromszög, EU Working Papers 3. évfolyam 4. szám, pp Rigler Dorottya (2004.): A legfontosabb latin-amerikai regionális integrációs csoportok és az Európai Unió kapcsolatai, EU Working Papers 2004/1-2. pp. 3 – 43 Sándor István (1993.): A latin-amerikai gazdasági integráció és a Mercosur, doktori értekezés (Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem) pp Zádor Márta (1997.): Az Európai Unió és a Mercosul közötti együttműködés, Statisztikai Szemle, 75. évfolyam 1. szám pp Gazdasági integrációk (Bernek Ágnes) előadásának jegyzete