I. Vállalatalapítás
Tematika Vállalatalapítás lépései Stratégia Marketing Pénzügy Struktúra Stratégiai irányvonal Makrokörnyezeti elemzés Mikrokörnyezeti elemzés Marketing Piaci szerkezet Termékéletgörbe Árpolitika, árazás Pénzügy Beruházási döntés
Tematika Vállalatalapítás lépései Stratégia Marketing Pénzügy Struktúra Stratégiai irányvonal Makrokörnyezeti elemzés Mikrokörnyezeti elemzés Marketing Piaci szerkezet Termékéletgörbe Árpolitika, árazás Pénzügy Beruházási döntés
Vállalatalapítás lépései Társasági forma (Bt., Kft., Rt.), tagok, név megválasztása Társasági szerződés v. alapító okirat (ügyvédi ellenjegyzés szükséges) Bankszámla, alaptőke befizetése Cégbírósági bejegyzés kezdeményezése (Előtársaság) 30 napos átfutás (BA – bejegyzés alatt) Bejegyzés, teljes jogú működés
Tematika Vállalatalapítás lépései Stratégia Marketing Pénzügy Struktúra Stratégiai irányvonal Makrokörnyezeti elemzés Mikrokörnyezeti elemzés Marketing Piaci szerkezet Termékéletgörbe Árpolitika, árazás Pénzügy Beruházási döntés
Szervezeti felépítés, struktúra típusai Funkcionális Divizionális Mátrix Holding
1. Funkcionális szervezet
2. Divizionális szervezet
3. Mátrixszervezet Nyugat-Mo. Kelet-Mo.
4. Holdingszervezet
Ansoff-féle termék/piaci mátrix Jelenlegi termék Új termék Jelenlegi piac Piaci behatolás Termékfejlesztés Új piac Piacfejlesztés Diverzifikáció
PEST-elemzés Politikai, jogi tényezők Gazdasági tényezők Társadalmi, kulturális tényezők Technológiai tényezők
Politikai, jogi tényezők Magyarországon kialakultnak és viszonylag stabilnak mondhatók megfelelő szabályozó törvények demokratikus parlament állami érdekeltségű vállalatokat erősen befolyásolja a hatalmi elit cserélődése négy évente
Gazdasági tényezők növekvő GDP csökkenő infláció stagnáló munkanélküliség Egy fejlődő gazdaságú, az európai integráció előtt álló ország piacára kedvező lehet a belépés
Társadalmi, kulturális tényezők A magyarok is egyre többet foglalkoznak az egészséges életmód betartásával átlagos életszínvonal nő a magasabb áron pozícionált csokoládék is versenyképesek maradhatnak
Technológiai tényezők Az infrastruktúra elfogadhatónak mondható, de fejlesztendő jó szakemberek könnyen áthidalhatók a nehézségek
PEST-elemzés Politikai, jogi tényezők Gazdasági tényezők Társadalmi, kulturális tényezők Technológiai tényezők
Porter-féle versenykörnyezet elemzés Potenciális piacra lépők Verseny a szektor vállalatai között Beszállítók Vevők Helyettesítő terméket gyártók
Tematika Vállalatalapítás lépései Stratégia Marketing Pénzügy Struktúra Stratégiai irányvonal Makrokörnyezeti elemzés Mikrokörnyezeti elemzés Marketing Piaci szerkezet Termékéletgörbe Árpolitika, árazás Pénzügy Beruházási döntés
Piaci szerkezetek Tiszta verseny → pl. tojáspiac Sok, kis eladó Árelfogadók Tiszta monopólium → pl. MÁV Egy nagy eladó Ármeghatározó Oligopólium → pl. mobilcégek Kevés nagy eladó árbefolyásoló Monopolisztikus verseny → pl. üdítőipar Kevés nagy és sok kis eladó Némi „ármegegyezés”
Termékéletgörbe Értékesítés Fejlesztés Bevezetés Növekedés Érettség Hanyatlás
Árpolitika, árazás Az árpolitika kialakításának lépései: Célok meghatározás Árazási eljárások közötti választás Piaci sikerek mérése és elemzése
1. Célok meghatározása Profitorientált célok Értékesítés-orientált célok Helyzetorientált célok
2. Árazási eljárások Kompetitív árazás Költség plusz árazás Célárazás Pszichológiai árazás Diszkontárazás
3. Piaci sikerek mérése Teljes költség számítás Fedezetszámítás
Termelővállalatok nyereségszámítása A profitfüggvény (T) felírása A feladat adatainak értelmezése Adatbevitel Excelbe Feladatmegoldás Solver segítségével Egységár kiszámítása
1. A profitfüggvény (T) felírása Árbevétel: TR = P•Q Költségek: TC = FC+VC Profit: T = TR - TC
1. A profitfüggvény (T) felírása P=300 – 0,0001Q TR=(300–0,0001Q)•Q = = 300•Q-0,0001•Q2 TC=12 000 000+100•Q Árbevétel: TR = P•Q Költségek: TC = FC+VC Profit: T = TR - TC
1. A profitfüggvény (T) felírása P=300 – 0,0001Q TR=(300–0,0001Q)•Q = = 300•Q-0,0001•Q2 TC=12 000 000+100•Q T = Árbevétel: TR = P•Q Költségek: TC = FC+VC Profit: T = TR - TC =300•Q-0,0001•Q2 – 12 000 000 - 100•Q = 200•Q-0,0001•Q2 – 12 000 000
2. A feladat adatainak értelmezése Változó Aminek az értékét keressük. Célfüggvény Aminek a maximumát / minimumát / konkrét értékét keressük Korlátozó feltételek Korlátos erőforrások Feladat értelmezhetősége szempontjából fontos kikötések → Q → T = 63 M Ft → Q ≥ 0
3. Adatbevitel 4. Feladatmegoldás célfüggvény változó
3. Adatbevitel 4. Feladatmegoldás célfüggvény változó
5. Egységár kiszámítása A kiszámolt termelési mennyiség behelyettesítése a keresleti függvénybe: P = 300 – 0,0001Q Q = 500 000 P = 300 – 0,0001 • 500 000 P = 250
Feladatmegoldás a másodfokú egyenlet megoldóképletével T = 200•Q-0,0001•Q2 – 12 000 000= = 63 000 000 A másodfokú egyenlet megoldóképlete segítségével: Q1 = 500 000 Q2 = -58 300,52
Termelővállalatok nyereségszámítása A profitfüggvény (T) felírása A feladat adatainak értelmezése Adatbevitel Excelbe Feladatmegoldás Solver segítségével Egységár kiszámítása
1. A profitfüggvény (T) felírása P=300 – 0,0001Q TR=(300–0,0001Q)•Q = = 300•Q-0,0001•Q2 TC=12 000 000+100•Q T = Árbevétel: TR = P•Q Költségek: TC = FC+VC Profit: T = TR - TC =300•Q-0,0001•Q2 – 12 000 000 - 100•Q = 200•Q-0,0001•Q2 – 12 000 000
2. A feladat adatainak értelmezése Változó Aminek az értékét keressük. Célfüggvény Aminek a maximumát / minimumát / konkrét értékét keressük Korlátozó feltételek Korlátos erőforrások Feladat értelmezhetősége szempontjából fontos kikötések → Q → T → max → Q ≥ 0
3. Adatbevitel 4. Feladatmegoldás célfüggvény változó
3. Adatbevitel 4. Feladatmegoldás célfüggvény változó
5. Egységár kiszámítása A kiszámolt termelési mennyiség behelyettesítése a keresleti függvénybe: P = 300 – 0,0001Q Q = 1 000 000 P = 300 – 0,0001 • 1 000 000 P = 200
Feladatmegoldás deriválással T = 200•Q-0,0001•Q2 – 12 000 000 Ennek a deriváltja a határprofitfüggvény: M = 200-0,0002•Q Ahol ez nullával egyenlő, ott szélsőérték lehet: M = 200-0,0002•Q = 0 Ha megoldjuk Q = 1 000 000 (Ez maximum, mivel a második derivált értéke T’’ = -0,0002 negatív.)
Tematika Vállalatalapítás lépései Stratégia Marketing Pénzügy Struktúra Stratégiai irányvonal Makrokörnyezeti elemzés Mikrokörnyezeti elemzés Marketing Piaci szerkezet Termékéletgörbe Árpolitika, árazás Pénzügy Beruházási döntés
A jelenérték fontossága „Jobb ma 1000 Ft, mint holnap.” Időben eltérő ütemezésű pénzáramlások (CashFlow-k) értékelése
A jelenérték számításának módja PV = jelenérték (Present Value) CF = pénzáramlás (CashFlow) r = összehasonlítás alapjaként szolgáló kamatláb (hasonló típusú befektetések hozama)
A jelenérték számításának módja Pénzáramlás (CF): az a pénzösszeg, amit az adott projekt (jelen esetben: beruházás) az egyes években eredményez A CF-t mindig valamilyen általános mérték, „r” (kamat vagy hozam) segítségével kell mai értékre átszámítani Végül az egyes évek pénzáramlásainak jelenértékét össze kell adni
A beruházások jelenértékének kiszámítása
Viszontlátásra!