Pesti Béla MÁV ZRt. Pályavasúti Üzletág

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A MINŐSÉG MEGTERVEZÉSE
Advertisements

működtetési vezérigazgató-helyettes
RCH, mint karbantartásért felelős szervezet (ECM) kapcsolatrendszere
„A vasúti áruszállítás szerepe a logisztikai rendszerben ”
AZ SZÁMÚ VONAT JELZŐMEGHALADÁSA BALATONMÁRIAFÜRDŐ ÁLLOMÁSON
Nagyépületek nagy megbízhatóságú villamos energiaellátása
Csík Zoltán Elektrikus T
ERA A vasútvállalatokra vonatkozó kötelező üzemeltetési szabályok a hazai vasúti hálózatra vonatkozóan.
BME KAUT, MMK Vasúti Szakosztály, és a PQ Zrt. által szervezett szakmai konferencia Hz-es ütemadók és sínáramköri vevők - alkalmazási kérdések.
Váltóállítás egyedi inverterrel
AZ MSZ SZABVÁNYSOROZAT SZÜKSÉGESSÉGE
Seminar on Lyophilization Seminar on Lyophilization Budapest, Hungary
MÁV-TRAKCIÓ Vasúti Vontatási Zrt. A mozdonyfedélzeti berendezések
Programozás alapjai A programozás azt a folyamatot jelenti, melynek során a feladatot a számítógép számára érthető formában írjuk le. C++, Delphi, Java,
ITS fejlesztések az ÁAK zrt. hálózatán
Közút-vasút keresztezések biztosítási módjainak összehasonlítása
Műszaki okú kockázatok kezelése a közlekedésben
Funkciópont elemzés: elmélet és gyakorlat
KÖZMŰVEK, KERESZTEZÉSEK
Közlekedésbiztonsági ellenőrzések tapasztalatai Hunyadi István Közép-magyarországi Regionális Igazgatóság Közlekedési Alágazatok Főosztály Főosztályvezető-helyettes.
MÁV Zrt. Pályavasúti Üzletág
Történelmi visszatekintés
BIZTOSÍTÓBERENDEZÉSI PROBLÉMA ELEMZÉSE
Az IKTA/ számú pályázat alapján: Ügyfélbarát ügyintézést támogató informatikai rendszer prototípusának kialakítása (Elektronikus Polgármesteri.
Induktív típusú zárlati áramkorlátozók elmélete és alkalmazása
Különleges épületek villámvédelme, villámvédelmi felülvizsgálat
a MÁV-TRAKCIÓ Vasúti Vontatási Zrt.
Települési vízgazdálkodás I. 13.előadás
1 Az EMC témaköre, EMC Irányelv Zavarok frekvencia tartomány szerinti elhelyezkedése Az EMC megvalósításának módszere.
Európai vasúti körkép hatósági szemmel
A MÁV-TRAKCIÓ Zrt. gazdálkodási és elszámolási rendszere
Problémák az interoperábilis közlekedésre alkalmas vontatójárműveknél Dr. Márkus Imre vezérigazgató 1.
Elektronikus Közigazgatás Operatív Program ( )
TÁRNOK – SZÉKESFEHÉRVÁR vasúti vonalszakasz kivitelezési munkálatai
számú főút Jászberény elkerülő szakasz II. ütem
76. számú főút Zala megyei szakaszának ( km szelvények között) 11,5 tonnás burkolat megerősítése Lakossági fórum február 18.
Lakossági fórum számú főút Zala megyei szakaszának (0+000 – ) km szelvények között) 11,5 tonnás burkolat megerősítése.
E-közigazgatás biztonsági nézőpontból Szigeti Szabolcs CISA, CISM, CISSP
Integrált áramkörök tesztelése (minőségellenőrzés)
Villamos hálózatok védelmei Lapsánszky Balázs 2/14.E.
Vasúti és közúti hidak összehasonlítása
A méréshatárok kiterjesztése Méréshatár váltás
BME KAUT, MMK Vasúti Szakosztály, és a PQ Zrt. által szervezett szakmai konferencia Hz-es ütemadók és sínáramköri vevők - alkalmazási kérdések.
BME KAUT, MMK Vasúti Szakosztály, és a PQ Zrt. által szervezett szakmai konferencia Hz-es ütemadók és sínáramköri vevők - alkalmazási kérdések.
BME Közlekedésautomatikai Tanszék
Szigeteltsín-vevők biztonsági elvei és problémái
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
A politikai rendszerváltás utáni években egyes szervezett bűnözői körök gyorsan végrehajtható, jelentős profittal kecsegtető, ugyanakkor nagy kockázattal.
Anyagvizsgálat a Gyakorlatban 7. Szakmai Szeminárium Tóth Péter MVM Paks II. Atomerőmű fejlesztő ZRt. Nukleáris Osztály VII. AGY, Új atomerőművek.
Ellenőrzés, karbantartás, felülvizsgálat
GreenBox A Program működésének főbb jellemzői:   Önálló működés, önálló nyilvántartás és adatküldés   a törvényben előírt analitikus nyilvántartás.
Mérés és adatgyűjtés Mingesz Róbert 10. Óra Tápegység vizsgálata November 14., 16.
2003. A környezeti helyzetfelméréstől a környezetirányítási rendszer auditálásáig Dr. Szegh Imre.
A vasúti továbbképzések lehetőségei a hazai és a nemzetközi elvárások változása kapcsán Előadó: Dr. Vincze Árpád főtanácsos Gazdasági és Közlekedési Minisztérium.
AUTOMATIZÁLT KÁBELKONFEKCIONÁLÁSI TECHNOLÓGIA KUTATÁSA, INTELLIGENS KÁBEL ÉS EGYEDI CSATLAKOZÓK KIFEJLESZTÉSE VLG Kábelkereskedelmi Kft. Molnár János,
Partner a méréstechnikában és az elektronikai tesztelésben.
Emelt sebesség Alapok Rétlaki Győző TEB Központ.
Rétlaki Győző TEB Központ
Kényszer menetirányváltás
Biztosítóberendezések szerkesztése
Biztosítóberendezések karbantartása
Rétlaki Győző TEB Központ
1 Vasúti beruházások a vállalkozó szemszögéből Horváth Róbert Vezető technológus Swietelsky Vasúttechnika Kft. X. KÖZFORGALMÚ ÉS VÁROSI VASÚTI PÁLYÁK TERVEZÉSÉTŐL.
Vonatveszélyeztetés Sopron állomáson Dávid Béla üzembiztonsági szakért ő vasúti balesetvizsgáló GYSEV Zrt. KBSZ nap –
Napelemes rendszerek üzemeltetési tapasztalatai PV Napenergia Kft
Szajol-Püspökladány vasútépítés Szajol–Kisújszállás vonalszakasz pályaépítési munkái Kisújszállás–Püspökladány vonalszakasz pályaépítési.
A piaci liberalizáció tapasztalatai
okl. hegesztő szakmérnök TÜV Rheinland InterCert Kft.
Napjaink legfontosabb ipari ágazata, az elektronika
Előadás másolata:

Pesti Béla MÁV ZRt. Pályavasúti Üzletág Ütemadók alkalmazása a MÁV ZRt. vonalain – tapasztalatok és alkalmazási elvek Pesti Béla MÁV ZRt. Pályavasúti Üzletág TEB Fóosztály Biztosítóberendezési osztály

75 Hz-es sínáramkör kialakítása A MÁV Rt hálózatán több mint 2000 km hosszban kiépítésre került az ún. ütemezett 75 Hz-es térközbiztosító berendezés (lényegében a törzshálózat legforgalmasabb részén kiépítésre került). A térközberendezés az Integra cég háromfogalmú térközberendezéseinek XJ jelfogókkal megvalósított változata.

Az M62 mozdonyok vásárlásával megjelent az igény a szovjet rendszerű kódolt 75 Hz-es jelfeladás alkalmazására. A kevés információt közvetítő, nem biztonság-releváns folyamatos jelfeladás fedélzeti berendezései általánossá váltak a MÁV hálózatán , a pályamenti jelzések fedélzeti megismétlésével (mozdonysátorjelző), valamint az éberségi funkciójával (EÉVB) lehetővé tette a csak mozdonyvezetővel történő vonattovábbítást.

75 Hz-es sínáramkör felépítése

Jelfeladás biztonsága Fedélzeti berendezés Sínáramkör Külső áramköri behatás, tervezési hiba ! Aszimmetria Ütemadó

Sínáramköri ütemadók Hagyományos KPT (történelem) Elektronikus Biztonsági Ellenőrzött Fail-Safe

A közlekedési hatóság megalakulása előtt kifejlesztett berendezések, ütemadók biztonsági kérdései: Biztonsági dokumentációk hiánya A meglévő javítási dokumentációk A javítás során felhasznált új elektronikai elemek hatása Ütemkiválasztó bemenet szakadása ( kontaktus nem zárása) X ütem X ütem hatása a fedélzeti berendezésre

Az EÉVB berendezés megbízható működése egyre jobban felértékelte a jelfeladással kapcsolatos elvárásokat. A F2-es utasítás :

feltétfüzet

Feltétfüzetben megfogalmazott főbb követelmények: A kimenet fail-safe konstrukcióval vagy figyelő ellenőrző áramkörrel kerüljön kialakításra. 1-4, ill. x ütem biztosítása Kiválasztó hálózat hibája esetén aggályosabb információ kerüljön kiadásra M1 ütem (1-es 0-as ütem váltakozása) biztosítása

A Műszer Automatika Kft A Műszer Automatika Kft. keretében új típusú eszközök fejlesztésére került sor MATÜA MABÜA Hagyományos biztonságigazolási formával, UIC ill. a DB-nél alkalmazott hibakatalógusok figyelembevételével kerültek kialakításra

MATÜA Felépítése ellenőrzése

MABÜA Felépítése Ellenőrzése

Biztonsági felépítés következménye: Hibajelzés (MATÜA) Biztonsági leállás (MABÜA) Saját hiba Környezeti hiba

A vasúti biztonság meghatározásánál, illetve a tényleges biztonság bizonyítási módszereinél az MSz-EN 50126-129 szabványsorozat magyarországi bevezetése jelentős változásokkal járt.

MSZ EN 50129:2003 Vasúti alkalmazások. Távközlési, biztosítóberendezési és adatfeldolgozó rendszerek. Biztonsági elektronikai rendszerek biztosítóberendezésekhez MSZ EN 50128:2001 Vasúti alkalmazások. Távközlési, biztosítóberendezési és adatfeldolgozó rendszerek. Szoftverek vasúti vezérlő- és ellenőrzőrendszerekhez

A vasúttól elvárt alapadatok Új szabvány megjelenése a fejlesztő cégekre de magára a vasútra is új feladatokat fogalmazott meg A vasúttól elvárt alapadatok Környezeti hatások kezelése THR érték SIL szint meghatározása

A PQ új fejlesztésű 75Hz-es ütemadói és sínáramköri vevői, az EN 50126-129 szabványsorozat szerint módszerekkel kerültek fejlesztési A feltétfüzet szerinti biztonsági előírásoknak megfelelően FAIL-SAFE kialakítással

Az üzemben lévő PQ ütemadó berendezések meghibásodásai gyakorlatilag a környezeti hatások feldolgozására vezethetők vissza. Idegen, más ütemadóról származó ütemek az ütemadó kimenetén Magas zavar feszültség az ütemadó kimenetén A kísérleti üzem során tapasztalt biztonsági leállások mögött mindig megtalálható volt az ütemsínen lévő magas idegen feszültség. A zavarfeszültség minden esetben a környezet szabálytalan kialakításból, földelési hibából, aszimmetriából, bent lévő fölösleges szigetelő kötésekből, származott. Ezen anomáliák felderítése szükséges, de nem minden esetben az ütemadó feladata.

Környezeti hatások meghatározása Mi az eltűrhető zavar feszültség, és mi történjen ha 100 V fölötti 50Hz-es zavaró jel kerül az ütemadó kimenetére Feltétfüzet előírása: A készüléknek garantálnia kell, hogy a forgalombiztonságot veszélyeztető állapot (a kiadandónál kevésbé aggályos kód) még saját belső meghibásodás esetén sem léphessen fel.

Forgalombiztonságot veszélyeztető állapot-e a magas zavarfeszültség ? A zavaró környezeti hatások a lehetőségekhez képest ne okozzanak biztonsági leállást. A feltárt környezet hibák kerüljenek kijelzésre.

Köszönöm a figyelmüket!