Vörös József ny. mérnök főtanácsos

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1 groupement national interprofessionnel des semences et plants Vetőmagpiac forgalom az Európai Unióban Az EU vetőmag súlya a világ vetőmag termesztésében.
Advertisements


„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
Cash flow-kimutatás esettanulmány
MATEMATIKA Év eleji felmérés 3. évfolyam
Mértékadó igénybevételek számítása
Utófeszített vasbeton lemez statikai számítása Részletes számítás
A Hangzhou öböl hídja Kína
Török Ádám Környezettudatos Közlekedés Roadshow,
VASÚTI PÁLYÁK Felépítmény I Budapest 2014.
TALAJMECHANIKA-ALAPOZÁS
EUROCODE 7 A tervezés alapjai
Földművek (BMEEOGTAT14)
TALAJMECHANIKA-ALAPOZÁS
TALAJMECHANIKA-ALAPOZÁS
Utófeszített vasbeton lemez statikai számítása Részletes számítás
A tételek eljuttatása az iskolákba
© Gács Iván (BME) 1/36 Energia és környezet Szennyezőanyagok légköri terjedése.
Készítette: Kálna Gabriella
Az igénybevételek jellemzése (1)
VÁLOGATÁS ISKOLÁNK ÉLETÉBŐL KÉPEKBEN.
Agárdy Gyula-dr. Lublóy László
A mélyépítési munkák előkészítése
Védőgázas hegesztések
Talajjavítás mélytömörítéssel, szemcsés kőoszlopokkal
A talajok mechanikai tulajdonságai IV.
Volumetrikus szivattyúk
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
1. IS2PRI2 02/96 B.Könyv SIKER A KÖNYVELÉSHEZ. 2. IS2PRI2 02/96 Mi a B.Könyv KönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDevizaKönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDeviza.
Mérnöki Fizika II előadás
Szerkezeti elemek teherbírásvizsgálata összetett terhelés esetén:
TÖMEGPONT DINAMIKÁJA KÖRMOZGÁS NEWTON TÖRVÉNYEK ENERGIAVISZONYOK
Darupályák tervezésének alapjai
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
Ma sok mindenre fény derül! (Optika)
1 $1 $ CC 32 $. 62,5 % Lojalitás bónusz 5%5% Értékesítői jutalék 1 $1 $ CC 32 $
TÖMEGPONT DINAMIKÁJA KÖRMOZGÁS NEWTON TÖRVÉNYEK ENERGIAVISZONYOK
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
dr. Szalkai István Pannon Egyetem, Veszprém
BETONSZERKEZETEK TERVEZÉSE, Dr. Majorosné dr. Lublóy Éva
szakmérnök hallgatók számára
1 6. A MOLEKULÁK FORGÁSI ÁLLAPOTAI A forgó molekula Schrödinger-egyenlete.
A évi demográfiai adatok értékelése
Anyagok 3. feladat 168. oldal.
Mechanikai Laboratórium
A szemcsehatárok tulajdonságainak tudatos módosítása Szabó Péter János BME Anyagtudomány és Technológia Tanszék Anyagvizsgálat a gyakorlatban (AGY 4) 2008.
Példák I. Viszonyszám számítás.
7. Házi feladat megoldása
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Elektronikus Eszközök Tanszéke Integrált mikrorendszerek II. MEMS = Micro-Electro-
Ideális folyadékok időálló áramlása
ÁRAMLÓ FOLYADÉKOK EGYENSÚLYA
A pneumatika alapjai A pneumatikában alkalmazott építőelemek és működésük vezérlő elemek (szelepek)
Vasúti és közúti hidak összehasonlítása
HÍDÉPÍTÉS Acélszerkezetek
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
Geotechnikai feladatok véges elemes
Ágazati GDP előrejelző modell Foglalkoztatási és makro előrejelzés Vincze János Szirák, november 10.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Biztonságkutató Mérnöki Iroda
Kvantitatív módszerek
Üledékes sorozatok tagolás - agyagindikátorok
Magasépítési acélszerkezetek - szélteher -
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
Magasépítési acélszerkezetek
Keretek modellezése, osztályozása és számítása
Acél tartószerkezetek tervezése az új Eurocode szabványsorozat szerint
Szerkezetek analízise és méretezése
Előadás másolata:

Vörös József ny. mérnök főtanácsos Tartószerkezeti Eurocode-ok eurocode 1: a tartószerkezeteket érő hatások Vörös József ny. mérnök főtanácsos VII. Vasúti Hidász Találkozó Kecskemét 2017.04.05.

A Tartószerkezeti Eurocode-program szabványelőírásai EN 1990 Eurocode: A tartószerkezetek tervezésének alapjai EN 1991 Eurocode 1: A tartószerkezeteket érő hatások EN 1992 Eurocode 2: Betonszerkezetek tervezése EN 1993 Eurocode 3: Acélszerkezetek tervezése EN 1994 Eurocode 4: Betonnal együtt dolgozó acélszerkezetek tervezése EN 1995 Eurocode 5: Faszerkezetek tervezése EN 1996 Eurocode 6: Falazott szerkezetek tervezése EN 1997 Eurocode 7: Geotechnikai tervezés EN 1998 Eurocode 8: Tartószerkezetek tervezése földrengésre EN 1999 Eurocode 9: Alumíniumszerkezetek tervezése VII. Vasúti Hidász Találkozó Kecskemét 2017.04.05.

Az Eurocode-ok rendszere MSZ EN 1990 A tervezés alapjai MSZ EN 1991 A tartószerkezeteket érő hatások MSZ EN 1992 Betonszerkezetek tervezése MSZ EN 1994 Betonnal együttdolgozó acélszerkezetek tervezése MSZ EN 1996 Falazott szerkezetek tervezése MSZ EN 1993 Acélszerkezetek tervezése MSZ EN 1995 Faszerkezetek tervezése MSZ EN 1999 Alumíniumszerkezetek tervezése MSZ EN 1997 Geotechnikai tervezés MSZ EN 1998 Tartószerkezetek földrengés- állóságának tervezése VII. Vasúti Hidász Találkozó Kecskemét 2017.04.05.

Hidakat terhelő hatások Általános elvek MSZ EN 1990 Hatáskombinációk MSZ EN 1990/A2 Rendkívüli tervezési állapot Tartós és ideiglenes tervezési állapot Szeizmikus tervezési állapot Állandó terhek MSZ EN 1991-1-1 Állandó terhek MSZ EN 1991-1-1 Állandó terhek MSZ EN 1991-1-1 Rendkívüli terhek és hatások Forgalmi (hasznos) terhek MSZ EN 1991-2 Szeizmikus hatások MSZ EN 1998-1 Meteorológiai terhek és hatások A hídon áthaladó forgalomból származó rendkívüli terhek MSZ EN 1991-2 A híd alatt áthaladó forgalomból származó rendkívüli terhek MSZ EN 1991-1-7 Rendkívüli hatások a megvalósítás során MSZ EN 1991-1-6 MSZ EN 1991-1-3 Hóteher MSZ EN 1991-1-4 Szélhatás Hőmérsékleti hatások MSZ EN 1991-1-5 Hatások a megvalósítás során MSZ EN 1991-1-6 Meteorológiai hatások Építési terhek VII. Vasúti Hidász Találkozó Kecskemét 2017.04.05.

Szabványosítás kezdete Hammurabi (Ie. 1760 ) 228.§. Ha egy építmény az építését követően összedől, és ez az építtető halálát okozza, az építőmesternek is meg kell halni. Napoleon törvényei (1804) Ha egy építmény tönkremegy függetlenül attól, hogy ez az alapozás hibájából történt az építést követő tíz évig az építésznek saját költségén kötelessége azt kijavítani. 2017.04.05. VII. Vasúti Hidász Találkozó Kecskemét

Magyar Vasúti Hídszabályzat 1879. „Utasítás a vasból építendő hidak tervezése, építése és megvizsgálása tárgyában.” 1907. „Szabályrendelet a vasúti hidak vasszerkezetének tervezéséről,méretezéséről, és időszakos vizsgálatáról” 1926. Hídszabályzat tervezet 1938. Hídszabályzat tervezet 1951. Évi vasúti hídszabályzat osztott biztonsági tényező 1976. Évi szabályzat „U 71” tehermodell 1990. MSZ 07-2306/1-4 -90 T EUROCODE előírások megjelenése 2006. „H” utasítások (ME) EUROCODE alapú szabályozás 2017.04.05. VII. Vasúti Hidász Találkozó Kecskemét

Teljes valószínűségi eljárások biztonsági tényezős módszere TERVEZÉSI ELJÁRÁSOK egyetlen osztott Teljes valószínűségi eljárások biztonsági tényezős módszere Megengedett feszültségek módszere Törési biztonságon alapuló eljárás I. változata Törési biztonságon alapuló eljárás II. változata Félvalószínűségi eljárások Parciális tényezők módszere (Eurocode, MSZ) Megbízhatósági módszer Determinisztikus eljárások Valószínűségi eljárások 2017.04.05. VII. Vasúti Hidász Találkozó Kecskemét

Az osztott biztonság alkalmazása Geometriai méret, ad Hatás-oldal (akció) Ellenállás-oldal (reakció) VII. Vasúti Hidász Találkozó Kecskemét 2017.04.05.

A hatások osztályozása Jellemzője szerint Eredete szerint Időbeli változása szerint Térbeli változása szerint A hatás és/vagy a szerkezeti válasz jellege szerint VII. Vasúti Hidász Találkozó Kecskemét 2017.04.05.

Terhelő mozgás vagy alakváltozás HATÁSOK (F) HATÁSok (F) Teher a. A hatás jellemzője: Mechanikai jellegű erő. b. Eredete: közvetlen gravitáció, önsúly, súly jellegű (hasznos terhek) gyorsulás, lassulás (ütközési erők, fékezési és gyorsítási erők) Terhelő mozgás vagy alakváltozás a. A hatás jellemzője: Gátolt alakváltozás b. Eredete: közvetett reológiai eredetű térfogatváltozás (zsugorodás) lassú alakváltozás (kúszás) hőmérséklet-változás feszítés fárasztó hatás Környezeti hatás a. A hatás jellemzője: Időjárás és környezettel való kölcsönhatásból származó hatás. b. Eredete: közvetett klimatikus adottságok (fagyás, olvadás, forrás) levegőben szállított káros gázok (CO2, savak) vízben oldott anyagok (só, savas eső) talajszennyeződés (SO4, kémiai anyagok) Teher Mechanikai jellegű erő. Források: gravitáció (önsúly, súly jellegű (hasznos terhek) - rsulás, lassulás (ütközési erők, fékezési és gyorsítási erők) VII. Vasúti Hidász Találkozó Kecskemét 2017.04.05.

A hatások osztályozása c. Időbeli változás szerint állandó hatások (G), pl. önsúly a referencia-időszak (tervezési élettartam) nagy részében (>85%) működik (tartós), az intenzitás időbeli változása elhanyagolható vagy a változás a végérték eléréséig mindvégig monoton. esetleges hatás (Q), pl. hasznos terhek, hó, szél tartóssága kisebb, mint 85% a tervezési élettartam során az intenzitás időbeli változása nem elhanyagolható és nem monoton rendkívüli hatás (A), pl. robbanás, ütközés a tervezési élettartam alatt az előfordulási valószínűsége ~ zérus  statisztikai alapon nem értékelhető rövid időszakon keresztül, számottevő intenzitással működik 2017.04.05. VII. Vasúti Hidász Találkozó Kecskemét

d) Térbeli változás szerint rögzített hatás, pl. önsúly nem rögzített hatás, pl. hasznos terhek, szélhatás, hóteher e) A hatás és/vagy a szerkezeti válasz jellege szerint statikus hatás, elhanyagolható (~0) mértékű gyorsulásokat eredményez a szerkezeten; dinamikus hatás, számottevő gyorsulásokat eredményez (bizonyos esetekben: kvázi-statikus hatás × dinamikus tényező). VII. Vasúti Hidász Találkozó Kecskemét 2017.04.05.

Vasúti hidak forgalmi terhei VII. Vasúti Hidász Találkozó Kecskemét 2017.04.05.

Vasúti forgalomból származó hatások Tartós és ideiglenes tervezési állapot Függőleges tehermodellek 71. tehermodell (U jelű teher) SW (SW/0 és SW/2) tehermodell „üres szerelvény” tehermodell HSLM tehermodell Hídfők és földművek terhei Dinamikus hatások Vízszintes tehermodellek Centrifugális erők Oldallökő erő Gyorsító és fékezőerők Elhaladó vonat által keltett aerodinamikai hatások Felsővezeték-szakadásból származó hatások Rendkívüli tervezési állapot Kisiklás VII. Vasúti Hidász Találkozó Kecskemét 2017.04.05.

Vasúti hidak tervezési élettartama Végleges jellegű: 100 év (MSZ EN 1991-2) Félállandó jellegű: 50 év Ideiglenes hidak: 5 év Hatások csökkentése nem végleges hidak esetén meteorológiai hatások félállandó jellegű hidak: -10% ideiglenes hidak: -20% forgalmi hatások ideiglenes hidak esetén 0,91×LM71 0,5 v VII. Vasúti Hidász Találkozó Kecskemét 2017.04.05.

Tehermodell (LM 71) U jelű teher (Tényleges vonatok az UIC Code 776 szerint „üres szerelvény tehermodell” qvk 10 kN/m ) VII. Vasúti Hidász Találkozó Kecskemét 2017.04.05.

Járműterhek figyelembevétele hidakon VII. Vasúti Hidász Találkozó Kecskemét 2017.04.05.

SW jelű terhek VII. Vasúti Hidász Találkozó Kecskemét 2017.04.05.

Tehermodellek kiegészítő alkalmazási szabályai Függőleges terhek oldalirányú külpontossága Tengelyterhek szétterjedése hosszirányban sínek mentén keresztaljakon és az ágyazatban keresztirányban VII. Vasúti Hidász Találkozó Kecskemét 2017.04.05.

Függőleges teher oldalirányú külpontossága VII. Vasúti Hidász Találkozó Kecskemét 2017.04.05.

Tengelyterhek hosszirányú eloszlása VII. Vasúti Hidász Találkozó Kecskemét 2017.04.05.

Tengelyteher hosszirányú eloszlása VII. Vasúti Hidász Találkozó Kecskemét 2017.04.05.

Terhek keresztirányú eloszlása túlemelés nélküli pályán VII. Vasúti Hidász Találkozó Kecskemét 2017.04.05.

Terhek keresztirányú eloszlása túlemeléssel kialakított pályán VII. Vasúti Hidász Találkozó Kecskemét 2017.04.05.

Hídfők és földművek függőleges terhe Egyenértékű, egyenletesen megoszló teher intenzitás: a×LM71 vagy a×SW/2 szélesség: 3,0 m mélység: 0,7 m a sínkoronaszint alatt Tartalmazza a dinamikus hatást VII. Vasúti Hidász Találkozó Kecskemét 2017.04.05.

Dinamikus hatások A híd dinamikai viselkedését befolyásoló tényezők az áthaladó forgalom sebessége, támaszköz, (a lehajlási hatásábra figyelembevett hossza) a szerkezet tömege, a teljes szerkezet és a vizsgált tartószerkezeti elemek önrezgésszáma és az ezekhez tartozó sajátalakok a tengelyek száma, a tengelyterhek és a tengelytávolságok, a szerkezet csillapítása, a vágány függőleges síkban meglévő egyenetlenségei, a jármű rugózatlan/rugózott tömege és a felfüggesztés jellemzői, a pályalemez ill. a vágány adott távolságokban elhelyezett alátámasztásai (kereszttartók, keresztaljak, stb.) a jármű tökéletlenségei (lekopott felületek, kiegyensúlyozatlan kerekek, felfüggesztési hibák, stb.) a vágány dinamikai jellemzői (ágyazat, keresztaljak, a vágány elemei, stb.). VII. Vasúti Hidász Találkozó Kecskemét 2017.04.05.

Dinamikus tényező meghatározása a támaszköz függvényében VII. Vasúti Hidász Találkozó Kecskemét 2017.04.05.

Dinamikai vizsgálat VII. Vasúti Hidász Találkozó Kecskemét 2017.04.05.

Centrifugális erő Alkalmazási feltételek Karakterisztikus érték alaprajzilag íves vágány esetén (túlemelés!) ht=1,8 m 2= 3=1,0 V>120 km/h esetén f csökkentő tényező Lf - terhelt vágányhossz Karakterisztikus érték 2017.04.05. VII. Vasúti Hidász Találkozó Kecskemét

f értéke a hatáshossz függvényében Lf V [km/h] [ m ] 120 160 200 220 2,88 1,00 20 0,83 0,71 0,66 3,00 0,99 30 0,81 0,68 0,62 4,00 0,96 0,93 0,92 40 0,80 0,60 5,00 0,89 0,87 50 0,79 0,65 0,59 6,00 0,86 60 0,64 0,57 7,00 0,90 70 0,78 0,63 8,00 80 0,56 9,00 0,88 0,76 90 0,55 10 0,75 100 0,77 0,61 12 0,72 120 0,54 15 0,85 0,74 0,69 150 0,53 2017.04.05. VII. Vasúti Hidász Találkozó Kecskemét

Oldallökő erő Alkalmazási feltételek Karakterisztikus érték alaprajzilag egyenes és íves vágány esetén is 2= 3=1,0 kombináció a függőleges terhekkel Karakterisztikus érték Qsk=100 kN f = 1,0 ≥1 figyelembevétele VII. Vasúti Hidász Találkozó Kecskemét 2017.04.05.

Vontatási és fékezőerők Alkalmazási feltételek egyenletesen megoszló 2= 3=1,0 kombináció a függőleges terhekkel max. két terhelt vágány síndilatációs szerkezet hiányában: a vágányon keresztül továbbítódó rész mértéke a szerkezet és vágány kombinált válasza alapján határozható meg. Karakterisztikus érték Vontatási erő: Qlak= 33 kN/m × La [m] ≤ 1000 kN Fékezőerő Qlbk= 20 kN/m × Lb [m] ≤ 6000 kN (LM71, SW/0, HSLM) Qlbk= 35 kN/m × Lb [m] (SW/2) f = 1,0  figyelembevétele VII. Vasúti Hidász Találkozó Kecskemét 2017.04.05.

Szerkezet és vágány egymásrahatása Alkalmazás: Síndilatáció vagy hézag nélküli vágány esetén a szerkezet támaszai és a vágány együttesen viselik a hosszirányú vízszintes hatásokat a hosszirányú erők szétosztása szükséges Figyelembeveendő hatások Vontatási és fékezőerők hőmérsékleti hatások függőleges forgalmi terhek lassú alakváltozások (zsugorodás, kúszás, egyenlőtlen hőmérséklet-változások) végkeresztmetszet-eltolódást vagy –elfordulást okozó terhelő mozgások VII. Vasúti Hidász Találkozó Kecskemét 2017.04.05.

Szerkezet és vágány egtyüttműködése Modellezés vágány felszerkezet háttöltés síndilatáció vágányellenállás felszerkezet támaszok Fajlagos hosszirányú erő a vágányban A sín eltolódása a felszerkezet felső síkjához képest a sín ellenállása a keresztaljon a keresztalj ellenállása az ágyazaton a sín ellenállása a keresztaljon (terheletlen vágány) a keresztalj ellenállása az ágyazaton (terheletlen vágány) VII. Vasúti Hidász Találkozó Kecskemét 2017.04.05.

Vasúti hidak Rendkívüli állapotok Kisiklás I. tehereset: A kisiklott járművek a vágányon maradnak (szomszédos sín vagy terelőfal visszatartja) II. tehereset: A kisiklott járművek nem maradnak a vágányon, a felszerkezet szélét terhelik VII. Vasúti Hidász Találkozó Kecskemét 2017.04.05.

I. tehereset (QA1d, qA1d) 1,5s s 450 mm VII. Vasúti Hidász Találkozó Kecskemét 2017.04.05.

II. tehereset (qA2d) max. 20 m hosszban! hídszélesség fele s VII. Vasúti Hidász Találkozó Kecskemét 2017.04.05.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket VII. Vasúti Hidász Találkozó Kecskemét 2017.04.05.