TUDOMÁNYKÉP ÉS JÖVŐKÉP TAMÁS PÁL [MTA SZKI,BP] A terepmunka irányítója: FERENCZ ZOLTÁN.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Növekedés-támogatás M27 ABSOLVO. 2 Mi kell a növekedéshez?
Advertisements

Tamás Kincső, OSZK, Analitikus Feldolgozó Osztály, osztályvezető A részdokumentumok szolgáltatása az ELDORADO-ban ELDORADO konferencia a partnerkönyvtárakkal.
MILLIÁRDOK! FORINTOCSKÁK? figyelem: hatékony szponzoráció
Nyiri Lajos, ZINNIA Group
1 TÁMOP B-11/2/KMR Az oktatás és kutatás színvonalának emelése a Szent István Egyetemen AZ OKTATÁS ÉS KUTATÁS SZÍNVONALÁNAK EMELÉSE A SZENT.
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
Jövő hálózati megoldások – Future Internet
Klaszterek gazdasági környezete
Szabó Pál ELTE TTK Regionális Tudományi Tanszék Budapest.
2 Az oktatás továbbgyűrűző hasznossága „Education is expected to enhance knowledge and skills, which in turn affects productivity and income, which is.
A Kaposvári Egyetem innovációs tevékenysége – Dráván innen, Dráván túl
Ecological assessment of the Szamos/Somes River to determine its influance on the ecological state of the Tisza River Dr. Csipkés József Felső-Tisza-vidéki.
Fenntartó nemzedék, fenntartható élet dr
Az Egyetem, mint az innováció motorja ELTE Innovációs Nap Az Egyetem, mint az innováció motorja Fábián István, rektor Debrecen, február 26.
A tételek eljuttatása az iskolákba
Szoftverfejlesztés és szolgáltatás kiszervezés Folyamatjavítási mérföldkövek a világon és Magyaroszágon Bevezető gondolatok Dr. Biró Miklós.
Interdiszciplináris ellátási lánc- versenyképes vállalat
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
A tudásintenzív iparágak megjelenése a kelet-közép-európai országok gazdaságfejlesztési stratégiáiban Páger Balázs, PhD-hallgató MRTT X. vándorgyűlés,
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
DELIVERING PATIENT–CENTRED INNOVATION IN MEDICINE THROUGH PARTNERSHIP Andrew Witty President, Pharmaceuticals Europe GlaxoSmithKline PARTNERI KAPCSOLATOKON.
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
1 „Esélyteremtés és értékalakulás” „Esélyteremtés és értékalakulás” Az MTA Szociológiai Kutatóintézete és a Somogy Megyei Esélyegyenlőségi Iroda közös.
Magyarország 2015 Intézményi Reform Munkacsoport.
A magyar tudomány az Országgyűlés előtt Vizi E. Szilveszter a Magyar Tudományos Akadémia elnöke.
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
Magyarország 2015 TAMÁS PÁL: TUDASALAPU TARSADALOM Az empirikus munkacsoport tagjai: Csizmady Adrienne, Ferencz Zoltán, Schmidt Andrea, Tamás Pál.
„Felsőoktatás új utakon” Fejlesztési célok és források a felsőoktatásban november 28. Budapest.
A fejlesztések hasznosulása az ágazati tervezésben október 18.
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
szakmérnök hallgatók számára
Dr. habil. Bencsik Andrea Széchenyi István Egyetem Győr
A háború és a modern fegyveres erő
˝ FELSŐOKTATÁS 2007 Hiller István Oktatási és kulturális miniszter November 8.
2007. május 22. Debrecen Digitalizálás és elektronikus hozzáférés 1 DEA: a Debreceni Egyetem elektronikus Archívuma Karácsony Gyöngyi DE Egyetemi és Nemzeti.
A Jövő Internet kutatás hazai támogatási lehetőségei Fonyó Attila Nemzeti Erőforrás Minisztérium Tudománypolitikai Főosztály.
Dőry Tibor MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
ELÉG MAGYAR MÉRNÖKÜNK VAN A GAZDASÁGI ÉS INNOVÁCIÓS KITÖRÉSHEZ? TAMÁS PÁL [MTA Szociológiai Kutatóintézet, Budapest]
Transznacionális és multinacionális vállalatok
Munkavállalási célú migráció Ausztriába Budapest, november 8. Temesvári Mária Osztrák Nemzeti Kapcsolattartó Pont International Organisation for.
És mégis mozog…? Egyed Géza gazdaságfejlesztési szakállamtitkár ’Kinőni Magyarországot - hazai innovatív vállalatok lehetőségei a világban’ konferencia.
KAP Albizottság* Szilvássy I. ÚMVP KAP ALBIZOTTSÁG ÉS AZ ÚJ KAP Tájékozódás Monitoring és Értékelés Koherencia, konzisztencia erősítése Véleményalkotás.
IKT ÉS ISKOLAFEJLESZTÉS eLEMÉR Projektkonferencia –2010. okt. 21. Leövey Gimnázium, Budapest.
2014BME. Mi is az az AIESEC? Hallgatók által vezetett nemzetközi non-profit szervezet Mintegy aktív tag 113 ország 2 fő profil – Tagok fejlesztése.
KUTATÓ KERESTETIK című projekt a Pro Scientia Aranyérmesek Társasága szervezésében, a Nemzeti Tehetség Program támogatásával "A tehetséggondozás területén.
IKT az informatikus könyvtáros képzésben az egri főiskolán Dr. Tóvári Judit főiskolai tanár Dr. Tóvári Judit főiskolai tanár.
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
Az innováció, mint a versenyképes gazdasági növekedés alapja
Kis- és középvállalkozások válaszúton: versenyképesség, innováció, nemzetköziesedés EGY SIKERES MAGYAR IPARÁG: AZ ORVOSIMŰSZER-GYÁRTÁS Sass Magdolna Pécs,
Kutató- és kiváló egyetemek Magyarországon - Konferencia a kutatási kiválóság jövőjéről ELTE, június 22. Prof. Dr. Patkó Gyula rektor MISKOLCI EGYETEM.
Gaál Zoltán MFRFK Budapest, szeptember 29..
A KÖVETKEZŐKBEN SZÁMOZOTT KÉRDÉSEKET VAGY KÉPEKET LÁT SZÁMOZOTT KÉPLETEKKEL. ÍRJA A SZÁMOZOTT KÉRDÉSRE ADOTT VÁLASZT, VAGY A SZÁMOZOTT KÉPLET NEVÉT A VÁLASZÍV.
A TÁRSADALMI JÓL- LÉT KÉRDÉSEINEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA EGYES SZOLGÁLTATÓ SZEKTOROKBAN Készítette: Folmegné Czirák Julianna
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
A Bologna-folyamat a munkáltatók szempontjából Gerner Péter
Innováció az oktatásban – innováció a gazdaságban Készítette: Szabó Gábor Szeged, szeptember 21.
From eco-efficiency to sustainable production Maria Csutora Pietro Bertazzi The workshop is based on research done in the HU-0056 “Sustainable consumption,
H2020 Widespread 2014–1 Teaming Dr. Bakonyi Péter Dr. Kovács kálmán
DISKURZUS 14:00 – 14:10Megnyitó -Dr. Farkas Lilla (SE Innovációs Igazgatóság) 14:10 – 14:45 Horizon 2020 program "Egészségügy" témájú támogatásai" Előadó:
„Tisztább kép” – együttműködési program Az új szintetikus drogok feltérképezéséért Tamás Figeczki Budapest, 19 April 2016 ‚Breaking the drug cycle’ - joint.
Az oktatás, az egészségügyi, valamint a szociális ellátás, mint versenyképességi tényezők Április 6. Dr. Molnár László Vezérigazgató GKI Gazdaságkutató.
Az innovációs folyamatok rendszere, és a decentralizált pályázati források Brunda Gusztáv innovációs menedzser szakközgazdász
A magyarországi K+F politika
A külső környezet elemzése
Dr. Papanek Gábor Európa versenyképessége
Budapest, 24th March 2014 Gábor Zsembera
A tudásalapú gazdaság és társadalom: helyzetkép és kihívások Dr
MTA Statisztikai és Jövőkutatási Tudományos Bizottsága
egyetemi docens, tanszékvezető, KJE
„Networking and participation – for the more effective representation of the interest of people experiencing poverty Getting funding from the European.
Előadás másolata:

TUDOMÁNYKÉP ÉS JÖVŐKÉP TAMÁS PÁL [MTA SZKI,BP] A terepmunka irányítója: FERENCZ ZOLTÁN

A PROJEKT KERETEI MAGYARORSZAG 2015 PROJEKT a.elit-Delphi b.reprezentativ jövőkép felvétel FORGATÓKÖNYVEK: a. humántőke- és tudásközpontú b. iparkamarai [középtávú versenyképesség] c. soft növekedésmodell [kohézió és fenntarthatóság érzékeny]

RESEARCH Sustainable Environment Healthy Society Wealth Generation Value leads to wealth and is the foundation for a healthy society and a sustainable environment VALUE INNOVATION SYSTEMS

Strategic Marketing and Trend Research Technology Foresight (e.g. Delphi-Studies, Technology Monitoring) Product Impact Assessment Technology Assessment (e.g.Offices for technology assessment) Scenarios of Future Societies (e.g. Political think tanks) Global Trends (e.g. World Bank, Worldwatch Institute) Strategic Technology Monitoring Long term perspective (Conventional market research Strategic Market Research Technology Monitoring Prospective Economic Analyses Competition Analysis Short/medium term perspective Focus on Markets and Business Environments (economic, political, societal, ecological) = non-technological driving forces Focus on Technologies Today + 10 years+ 15 years+ 5 years Landscape of Foresight Activities Innovation and Technology Analysis

LEHETSÉGES CÉLRENDSZEREK

S&T Futures Approaches ApproachLead RoleScope, TimeApplication S&T Foresight (STFS) Government scientists + outside experts + policy analysts years, based on plausible, diverse scenarios, outcomes Strategic/generic S&T development and R&D priorities Technology Assessment Technical specialists in industry, government 1-5 years, analytical focus: existing technology performance Product development, marketing Technology Roadmaps Industry + government program or project planners Actionable steps, 3-10 years, industry ROI horizons key Sectoral priorities actions specify Technology Forecasting Planners, engineers & financial sponsors 3-5 years, focus on a precise issue, predictive results Investment decisions by partners, sponsors

Foresight : improving coordination between different elements of innovation capacity / policy

A MODELL HORIZONTJA

MODELLSZERKEZET: EU FISTERA

SAROKPONTOK “Identify – by what means and manner? technology – what constitutes a technology? fields – and at what level of aggregation? likely to be of – probabilities; uncertainty; alternatives? strategic importance to HU – defined by whom? business and industry – other stakeholders? in the next ten years”- what governs time course?

JÖVŐTÍPUSOK AB CD ? Clear-enough future forecast Traditional toolkit Alternate futures Discrete options Game theory Decision analysis True ambiguity No basis for forecast analogies Pattern recognition Range of futures No natural option Scenario planning Levels of uncertainty:

JŐVŐHORIZONTOK: KRITIKUS TÖRÉSPONTOK

GONDOLKODASI MINTAK: KOREA ÉS A VILÁG I Korea World leader

GONDOLKODASI MINTAK: KOREA ES A VILÁG II Korea World leader

TUDÁSTERMELÉS AZ ELIT DELPHIBEN „TUDÁS-TUDOMÁNY-TECHNOLÓGIA” - a felsőközéposztály jövőmetafórája az a.életminőségre, b.emancipáltságra a világban, c.csoportautonómiára, d.KKE geopolitikára.

ALAPPROBLÉMÁK a.Létezik-e még „haladás” paradigma a köztudatban? b.Kimutatható-e [még?] a „pesszimista” kulturális alapminta? c.Hol és miben maradhatnak meg döntési autonómiák stratégiai szinteken? d.Milyen pontokon igénylik leginkább az állam beavatkozását?

MAGYAR TUDOMÁNY A JÖVŐALAKÍTÁSBAN 1.„tudomány” lehetőségei [erősségei, gyengeségei] az aktív jövőalakításban 2.„push-pull” a hazai „nemzeti innovációs rendszerben” 3.A rendszer feltételezett nyitottsági foka 4.„excellence, or relevance” 5.Lehetséges beavatkozási pontok

TUDÁSELOSZTÁS 4-5 értékelések megoszlása k kérdés Bekövetkezés lehetősége Konfliktus potenciál Állami beavatkozás szükségessége ben a éves korosztály 60%-a már részt vesz a felsőoktatás valamilyen formájában. 62,123,457,3 A magyar felsőoktatás hallgatóinak 10%-a külföldi lesz. 12,817,126,0 A nem-diplomás apák gyermekeinek 40%-a is bekerül a felsőoktatásba. 39,316,638,7 A községekből származók 40%-a is bekerül a felsőoktatásba. 33,119,247,0 A roma származásúak egynegyede leérettségizik. 17,936,368,5 A továbbképzés, kiegészítő képzés a legelőnyösebb felkészültségi csoportok képzőcsatornájává válik (a jelenlegi helyzettel ellentétben, amikor inkább „vigaszági” képzést nyújt). 37,516,439,5 Az agyelszívás miatt komoly minőségi kutató, egyetemi oktató hiány keletkezik az országban. 45,753,274,2 Magyarország a diplomás bevándorlás kedvelt célországává válik. 14,419,737, re az országban legalább két olyan nagy nemzetközi kutatóközpont fog működni, amelyet elsősorban külföldi „közpénzből”: EU-forrásból fognak fenntartani. 49,710,362,0 A maihoz képest megkétszereződik a doktori iskolák kibocsátó képessége. 29,812,838,0 A GDP kutatás-fejlesztésre fordított hányada a mai 0.95%-ról %-ra nő. 42,127,577,8

TUDOMÁNYPOLITIKAI HORIZONTOK Bekövetkezés lehetősége Konfliktus potenciál Állami beavatkozás szükségessége Az orvostudomány eredményeinek alkalmazásával öt évvel meghosszabbodik az átlagéletkor. 48,426,458,8 A tudományos elit társadalmi, döntéshozatali súlya a maihoz képest nemzeti és nemzetközi szinten is jelentősen megnő. 34,923,642,1 Az állami főhatalommal és a pártelvű döntéshozatallal szemben megerősödnek a szakmai autonómiák. 28,236,042,0 A tudás-termelés és –átadás szakemberállományának finanszírozását a költségvetés kiemelten fedezi. 22,935,072,4 A tudomány iránti közbizalom erősödik. 47,618,950,9 A médiában megnő az érdeklődés a tudás-közvetítő műsorok, termékek iránt. 38,514,643,8 A magyar gazdaság elsősorban a tudásintenzív ágazatokban válik versenyképessé. 60,419,266,8 A magasan képzett közalkalmazotti, köztisztviselői munkavállalók száma hosszú távon nem változik. 38,931,257,2 Magyarországon létrejön legalább két, nemzetközi szinten is versenyképes „Szilícium-völgy”. 22,011,962,5

Az agyelszívás miatt komoly minőségi kutató, egyetemi oktató hiány keletkezik az országban a válaszok megoszlása elitcsoportok szerint

A GDP kutatás-fejlesztésre fordított hányada a mai 0.95%-ról %-ra nő a válaszok megoszlása elitcsoportok szerint

Magyarország a diplomás bevándorlás kedvelt célországává válik a válaszok megoszlása elitcsoportok szerint

2015-re az országban legalább két olyan nagy nemzetközi kutatóközpont fog működni, amelyet elsősorban külföldi „közpénzből”: EU-forrásból fognak fenntartani a válaszok megoszlása elitcsoportok szerint

A maihoz képest megkétszereződik a doktori iskolák kibocsátó képessége a válaszok megoszlása elitcsoportok szerint

A tudás-termelés és –átadás szakemberállományának finanszírozását a költségvetés kiemelten fedezi a válaszok megoszlása elitcsoportok szerint

A magyar gazdaság elsősorban a tudásintenzív ágazatokban válik versenyképessé a válaszok megoszlása elitcsoportok szerint

Magyarországon létrejön legalább két, nemzetközi szinten is versenyképes „Szilícium-völgy” a válaszok megoszlása elitcsoportok szerint

Budapestnek sikerül Közép-Európa meghatározó tudományos központjává válnia a válaszok megoszlása elitcsoportok szerint