A gótika, 12-16. sz.
Az elnevezés Giorgio Vasari
„Barbár stílus”, „rossz ízlésű”, szemben a „jó stílussal”, a klasszikus ókorral
Párizs környékén születik meg a 12. sz. közepén és csak 13. sz Párizs környékén születik meg a 12. sz. közepén és csak 13. sz. közepére szorítja ki a román stílust Európa szerte
Itáliában már 15. sz. elején felváltja a reneszánsz, máshol a 16. sz Itáliában már 15. sz. elején felváltja a reneszánsz, máshol a 16. sz. közepéig tart
Szellemisége: „a diadalmas egyház kora”
Más hangsúlyok: a Pantokrátor helyett a megváltó Krisztus
Mária tisztelete: a nőiség civilizációs szerepe
Máriának, az Istenanyának szentelt templomok (pl Máriának, az Istenanyának szentelt templomok (pl. Notre-Dame: „Miasszonyunk”)
Más viszony a természethez: Szent Ferenc és a teremtés csodája
Városi kultúra
Városházák
A katedrálisok kora
Katedrális, dóm, székesegyház: a püspök temploma, az egyházmegye központjában emelkedő nagy, városi templom
Gótikus építészet: templomok, várak, városi házak
A gótikus templom
Téralakítás: a hosszházas terek a jellemzőek
Keresztmetszeti típusok: bazilika, csarnok- és teremtemplomok
A prédikáló rendek templomai gyakran egyterűek
A gótikus téreszmény - egységesülő tér: rövidülnek a keresztház szárai, eltűnik az altemplom
Karzat helyett trifórium
Trifórium
Két irányú mozgás hatja át: fel és előre
Gótikus boltozatok: csúcsíves, bordás keresztboltozat
Legyezőboltozat
Tölcsérboltozat
Csillagboltozat
Hálóboltozat
A gótikus tartószerkezet
Fiatornyok, fialék
Rózsaablakok
zárókő fiatorony támív borda gyám trifórium főhajó támpillér oszlopköteg oldalhajó
Tömeghatás: hangsúlyos függőleges irányú elemek - tornyok változatos elrendezésben, gyakori az aszimmetria
Érett francia gótika: két tornyos főhomlokzatok
A tetőszerkezethez kapcsolódó kis torony: huszártorony
Itália – különálló harangtornyok
Mérműves (kőrácsos) ablakok
Galériák, királygalériák
Vimpergák
Kúszólevelek, keresztvirágok
Festett ablakok
Építészeti példák
A gótika születése: Saint-Denis apátsági templom
Két tornyos főhomlokzatok
Újjáépítik a szentélyt is: kettős szentélykörüljárós, sugárkápolnás franciaszentély
Notre-Dame, Párizs, 12-13. sz.
A főkapu: Az utolsó ítélet
A déli oldal, huszártorony a négyezet felett
A keresztház 14. századi homlokzata
Sematikus tömegvázlat Nyugati toronypár Huszártorony Keresztház Bazilikális főhajó Oldalhajók Apszis Szentélykörüljáró
A keleti oldal
Kései francia katedrális építészet: flamboyant stílus
Claude Monet: Rouen-i katedrális
Az angol gótika
Canterbury
Korai angol stílus (1200-1250) Salisbury
Wells (1250-1350)
Új boltozat típusok: tölcsér- és legyezőboltozat
Függélyes stílus (1350-1550): Westminster apátság, London Oxfordi egyetem olvasóterme
Cambridge-i King’s College Chapel, 15-16.sz.
Egyhajós tér: a hajó és a szentély nem különül el egymástól
Veleméri templom, 13-14. sz.
Jelentőségét a belsejében látható gótikus falképek adják (Aquila János festményei)
A diadalív és a szentély
Szent László királyunk képe
A megfeszített Krisztus Máriával és Jánossal a diadalív falán
Szent Anna, Mária és a gyermek Jézus
Nyírbátori református templom, 15. sz.
Egyhajós teremtemplom, csonka toronnyal, sekrestyével sekrestye torony
A nyugati kapu gótikus keretelése, felette a Báthoriak címere
A szentségtartó már reneszánsz stílusú