Többtényezős ANOVA.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Összetett kísérleti tervek és kiértékelésük:
Advertisements

Hipotézisvizsgálat az adatforrás működési “mechanizmusát” egy véletlen eloszlás jellemzi az adatok ismeretében megfogalmazódnak bizonyos hipotézisek erre.
Az Országos Kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Gyakorlati probléma 20 különböző gyógyszert próbálunk ki, t-próbával összehasonlítva a kezelt és a kontrol csoportot A nullhipotézis elfogadásáról vagy.
Hipotézis-ellenőrzés (Statisztikai próbák)
Zsigmond Király Főiskola OTDK Társadalomtudományi Szekció versenye
Egy faktor szerinti ANOVA
Összetett kísérleti tervek és kiértékelésük
Összetett kísérleti tervek és kiértékelésük: Háromszempontos variancia analízis modellek.
Rangszám statisztikák
A többszörös összehasonlítás gondolatmenete. Több mint két statisztikai döntés egy vizsgálatban? Mi történik az elsõ fajú hibával, ha két teljesen független.
Feladat Egy új kísérleti készítmény hatását szeretnék vizsgálni egereken. 5 féle dózist adnak be 5 vizsgált egérnek, de nem sikerült mindegyik egérnek.
Két változó közötti összefüggés
Főkomponensanalízis Többváltozós elemzések esetében gyakran jelent problémát a vizsgált változók korreláltsága. A főkomponenselemzés segítségével a változók.
Általános lineáris modellek
Általános lineáris modellek
Mérési pontosság (hőmérő)
Kísérlettervezés DR. HUZSVAI LÁSZLÓ SELYE
Eltérés négyzetösszeg meghatározása
STATISZTIKA II. 5. Előadás Dr. Balogh Péter egyetemi adjunktus Gazdaságelemzési és Statisztikai Tanszék.
Statisztika II. IX. Dr. Szalka Éva, Ph.D..
Dr. Szalka Éva, Ph.D.1 Statisztika II. VII.. Dr. Szalka Éva, Ph.D.2 Mintavétel Mintavétel célja: következtetést levonni a –sokaságra vonatkozóan Mintavétel.
Statisztika II. VI. Dr. Szalka Éva, Ph.D..
E L E M Z É S. 1., adatgyűjtés 2., mintavétel (a teljes sokaságot ritkán tudjuk vizsgálni) 3., mintavételi információk alapján megállapítások, következtetések.
Ozsváth Károly TF Kommunikációs-Informatikai és Oktatástechnológiai Tanszék.
Regresszióanalízis 10. gyakorlat.
Varianciaanalízis 12. gyakorlat.
KÉT FÜGGETLEN, ILL. KÉT ÖSSZETARTOZÓ CSOPORT ÖSZEHASONLÍTÁSA
Nem-paraméteres eljárások, több csoport összehasonlítása
Kovarianciaanalízis Tételezzük fel, hogy a kvalitatív tényező(k) hatásának azonosítása után megmaradó szóródás egy részének eredete ismert, és nem lehet,
Statisztika II. VIII. Dr. Szalka Éva, Ph.D..
Kvantitatív módszerek
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem

A statisztikai próba 1. A munka-hipotézisek (Ha) nem igazolhatók közvetlen úton Ellenhipotézis, null hipotézis felállítása (H0): μ1= μ2, vagy μ1- μ2=0.
Egytényezős variancia-analízis
Az F-próba szignifikáns
Kvantitatív Módszerek
Idősor elemzés Idősor : időben ekvidisztáns elemekből álló sorozat
Gazdaságstatisztika 19. előadás Hipotézisvizsgálatok
Hipotézis vizsgálat (2)
Hipotézis-ellenőrzés (Folytatás)
Alapsokaság (populáció)
Várhatóértékre vonatkozó próbák
Hipotézis vizsgálat.
Alapfogalmak.
Lineáris regresszió.
t A kétoldalú statisztikai próba alapfogalmai

Hipotézisvizsgálat v az adatforrás működési “mechanizmusát” egy véletlen eloszlás jellemzi v az adatok ismeretében megfogalmazódnak bizonyos hipotézisek.
Többszempontos ANOVA (I
Korreferátum Herczeg Bálint: Az iskolák közötti különbségek mértékének mélyebb vizsgálata Horn Dániel Tudományos munkatárs Hétfa műhely, Budapest, 2014.
Statisztikai alapfogalmak
A kombinációs táblák (sztochasztikus kapcsolatok) elemzése
A szóráselemzés gondolatmenete
Bevezetés a méréskiértékelésbe (BMETE80ME19) 2014/
Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Üzleti Információgazdálkodási és Módszertani Intézet Regresszió-számítás március 30. Dr. Varga Beatrix egyetemi.
Többdimenziós valószínűségi eloszlások
Az országos mérések megújult rendszere

Összetett kísérleti tervek és kiértékelésük Többszempontos varianciaanalízis-modellek (keresztosztályozások, blokkelrendezések)
A kísérletek megtervezése? Hogy választ kapjunk a kérdésünkre. A kísérletek elrendezése Cél: -újabb szórástényező megmagyarázása -Szisztematikus hibából.
Pedagógiai hozzáadott érték „Őrült beszéd, de van benne rendszer” Nahalka István
Kiváltott agyi jelek informatikai feldolgozása 2016
Gazdaságstatisztika konzultáció
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Statisztika segédlet a Statistica programhoz Új verzióknál érdemes a View menüsor alatt a Classic menu-s verziót választani – ehhez készült a segédlet.
Dr. Varga Beatrix egyetemi docens
3. Varianciaanalízis (ANOVA)
Előadás másolata:

Többtényezős ANOVA

Gyakorlati probléma a virágzó és nemvirágzó Solidago tövek magasságát akarjuk összehasonlítani egy száraz és egy nedves termőhelyről is vannak adataink várható, hogy a termőhely is befolyásolja a magasságot

Egyszerű,de rossz megoldások nem vesszük figyelembe a termőhelyet megnő a csoporton belüli szórás  csökken a próba ereje külön végezzük el az összehasonlítást a két termőhelyen nő az elsőfajú hiba valószínűsége nem tudunk általános törvényszerűségeket megállapítani

A jó megoldás kéttényezős (two-way) ANOVA

A próba feltételei a vizsgált értékek független valószínűségi változók az értékek normális eloszlásúak, a várhatóértékük függhet a kezelések szintjétől, de a szórásuk azonos

Az eltérésnégyzetösszeg felbontása SQT=SQA+SQB+SQAB+SQE SQT = az adatok eltérése a főátlagtól SQA = az A faktor szerinti csoportok (pl. viragzó-nem virágzó) eltérése a főaátlagtól SQB = az B faktor szerinti csoportok eltérése a főaátlagtól SQAB = az Aés B faktorok kombinációi szerinti csoportok átlagának eltérése attól, amit az A és B szerinti csoportok átlagainak a főátlagtól való eltérése alapján várunk (lásd következő dia) SQE = az A és B faktorok kombinációi szerinti csoportokon (pl. nedves hely-virágzó) belül az adatok eltérése a csoportátlagtól

A és B faktor kombinációi szerinti csoportok várt átlagai B faktor szerinti csoportok átlagai A faktor szerinti csoportok átlagai főátlag

Nullhipotézisek az A faktor szerinti csoportok várhatóértékei megegyeznek az B faktor szerinti csoportok várhatóértékei megegyeznek Az A és B faktor hatása összeadódik (nincs interakció)

Interakció Először mindig azt teszteljük, hogy van-e szignifikáns interakció Ha biztos nincs (p>0.25), akkor érdemes ezt a tagot kivenni a modelből, mert így jobb becslést kapunk a hibára  nő a próba ereje Ha van szignifikáns interakció, akkor mindhárom nullhipotézist elvetjük

A szignifikáns interakció jelentése az egyik faktor hatását befolyásolja a másik faktor szintje Például: a virágzó és nem virágzó tövek átlagos magassága közötti különbség más a száraz és a nedves helyen a száraz és a nedves hely közötti különbség mértéke attól függ, hogy virágzó vagy nem virágzó töveket vizsgálunk

A szignifikáns interakció jelentése

Példa arra, amikor az interakció szignifikáns, de a főhatások nem

Post hoc összehasonlítások ha van szignifikáns interakció: a faktorokat kombinálva létrehozunk egy új változót és azzal csinálunk egytényezős ANOVA-t, majd post hoc tesztet ha nincs szignifikáns interakció az egyes faktorokra külön-külön csinálunk post hoc tesztet a másik faktort csak a próba erejének növelése céljából vesszük figyelembe

Kísérlet tervezési tanácsok minden kezeléskombináció valósuljon meg  teljes faktoriális elrendezés (full factorial design) minden kombinációból ugyanannyi ismétlés legyen  kiegyenlített elrendezés (balanced design) ha kezeléskombinációnként csak 1 ismétlés van nem tesztelhetjük, hogy van-e interakció, fel kell tételeznünk, hogy nincs a nem szignifikáns eredményt az is okozhatja, hogy mégis van interakció

Egy fix és egy random faktor Általános iskolai tanulók matematika tudása és a szüleik iskolai végzettsége közötti összefüggést akarjuk vizsgálni Valószínűleg a matematika tanár személye is számít, ezért kéttényezős ANOVA-t csinálunk a szülők iskolai végzettsége (A faktor) fix faktor, mert szintjeit mi állapítjuk meg a matematika tanár személye (B faktor) random faktor, a lehetséges értékek halmazából választunk néhányat

Nullhipotézisek az A faktor szerinti csoportok várhatóértékei megegyeznek az B faktor szerinti csoportok várhatóértékei megegyeznek Az A és B faktor hatása összeadódik (nincs interakció)

Blokk, mint random faktor egy műtrágyázási kísérletet állítunk be, de nem fér el az összes parcella egy táblán, ezért 3 szántón végezzük a kísérletet a tábla itt egy random faktor az ilyen típusú random faktorokat blokk-nak szoktuk nevezni gyakori, hogy a blokkon belül a kezelés minden szintjéből csak egy van feltételezzük, hogy nincs interakció a blokk és a vizsgált tényező között

Bonyolultabb kísérleti elrendezések minden kísérleti elrendezéshez meg lehet találni a megfelelő ANOVA modellt ne értékeljünk ki egy összetett kísérletet úgy, mintha több egyszerűbbet csináltunk volna ne csináljunk bonyolultabb kísérletet, mint amilyet a kérdésünk indokol