A fenntartható városi mobilitás fejlesztésének döntéstámogató, értékelési módszerei Dr. Mándoki Péter Magyar Mérnökakadémia „Innováció és fenntartható.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Fehér Péter PhD Edutus Főiskola Budapest
Advertisements

Körös Volán Zrt évi utas elégedettség mérési eredményei Utas Elégedettség Mérés 2012.
1 A BKV Zrt. fejlesztései, beruházásai Kovács Imre beruházási főosztályvezető BKV Zrt.
ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÓ PROGRAMOK HATÁSVIZSGÁLATA
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
Internetes attitűdváltozások a felsőoktatási hallgatók körében 2002–2007 Dr. Vig Zoltán augusztus 26.
Mobilitás-utazási módok
Az életminőség mérése Kelemen Rita
Városi közforgalmú közlekedés tervezése 1 Hálózat
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
INTEGRÁLT ÖSSZKÖZLEKEDÉSI MODELL
FIP képzés - menetrend 01. – Bevezetés – Általános információk a FIP-ekről 02. – Közfeladatot ellátó szervek, közérdekű adatok közzététele 03. – ÁFSZ és.
Idegenforgalmi statisztika
Piaci korlátok.
Humánkineziológia szak
0 Budapest, december 8. Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten Nyitórendezvény Előadó: Nemecz Gábor Szakigazgató Beruházási.
Edzők válaszai a kérdőíves felmérésre (325 válaszadó)
MFG-Pro váll-ir. rendszer bemutatása
Vasúti áruszállítás a környezettudatos magatartás szolgálatában
Az új történelem érettségiről és eredményeiről augusztus Kaposi József.
Utófeszített vasbeton lemez statikai számítása Részletes számítás
A tételek eljuttatása az iskolákba
Elektronikai Áramkörök Tervezése és Megvalósítása
Kereskedelmi vállalkozások költségeinek elemzése.
Városi tömegközlekedés
Közforgalmú közlekedés szervezése 1.
1. IS2PRI2 02/96 B.Könyv SIKER A KÖNYVELÉSHEZ. 2. IS2PRI2 02/96 Mi a B.Könyv KönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDevizaKönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDeviza.
Utazási igények becslése a közösségi közlekedésben
Új törekvések a logisztikai közreműködésben
Szerkezeti elemek teherbírásvizsgálata összetett terhelés esetén:
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
1 Kétségek között Göd, November 6-7. dr. Kiss József magánszemély.
A közép- és emelt szintű vizsga tanári értékelése
Chrappán Magdolna DE BTK Neveléstudományok Intézete.
TIME TO DECIDE ÉS MAGYAR KÖZLEKEDÉSPOLITIKA Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet
szakmérnök hallgatók számára
Minőségdíjak.
A háború és a modern fegyveres erő
Logikai szita Izsó Tímea 9.B.
Szerviztevékenység jövedelmezősége Ausztriában Varsányi Gyula GÉMOSZ konferencia, május 20.
Munkaerő mobilitás Magyarországon
Közlekedéspolitikai és -gazdasági Tagozat
2008 február 26.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2008 január ● Módszertan Módszertan ● 15+ célcsoport  15+ célcsoport 
2007 július 24.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2007 június ●MódszertanMódszertan ●15+ célcsoport 15+ célcsoport  ●15+
2007 augusztus 27.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2007 július ●MódszertanMódszertan ●15+ célcsoport 15+ célcsoport  ●15+
2006 december 18.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2006 november ●MódszertanMódszertan ●15+ célcsoport 15+ célcsoport  ●15+
2007 november 28.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2007 október ●MódszertanMódszertan ●15+ célcsoport 15+ célcsoport  ●15+
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon
1 Konjunktúrajelentés 2009  Az üzleti helyzet és várakozások  A befektői környezet A DUIHK 15. konjunktúrafelmérése Dirk Wölfer április 21.
MAKROÖKONOMIA Előadás Szabó Richard BMF KKGK VSZI
MÁV - elővárosi vasutak: vonattal a városba
Turizmus gazdaságtan 3..
Intelligens közúti kereszteződés
Kutatási eredmények és fehér foltok a migránsok munkaerő-piaci beilleszkedésének kutatásában Kováts András MTAKI.
© 2005 The Gallup Organization T HE G ALLUP O RGANIZATION Országos Kreditmonitoring vizsgálat az oktatók körében - ábrasor
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
Tanulói elégedettségvizsgálat ismertetése HJK
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Kvantitatív módszerek
Az igazi változásokhoz szemléletbeli váltásra van szükség ? Az energiaszektor szerepe a versenyképesség javításában Energiatudatosság.
TÁRSADALMI VERSENYKÉPESSÉG ÉS SIKER A MAGYARORSZÁGI NAGYVÁROSI TÉRSÉGEKBEN BARÁTH GABRIELLA PHD TUDOMÁNYOS MUNKATÁRS KODOLÁNYI JÁNOS FŐISKOLA A MAGYAR.
A TÁRSADALMI JÓL- LÉT KÉRDÉSEINEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA EGYES SZOLGÁLTATÓ SZEKTOROKBAN Készítette: Folmegné Czirák Julianna
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
A termelés költségei.
Pályakövetéses vizsgálat DPR konferencia, Veszprém márc. 11. A Pannon Egyetemen végzettek szakmai életútja – a kezdetek Formádi Katalin
Az ÉMGK tagvállalatainak szakképzési igényei Miskolc, június. 09. Dr. Barkóczi István – ÉMGK elnök.
A KÜLFÖLDI HALLGATÓK INTÉZMÉNYVÁLASZTÁSI SZEMPONTJAI TÁMOP C-12/1/KONV Losoncz Annamária Szegedi Tudományegyetem Nemzetközi Igazgatóság.
Varga Zoltán ügyvezető AGRIAPIPE Kft.. Agriapipe Kft. főbb tevékenységei: Szaktanácsadás Csővezetékek mechanikus tisztítása Csővezeték hálózatok vizsgálata.
Előadás másolata:

A fenntartható városi mobilitás fejlesztésének döntéstámogató, értékelési módszerei Dr. Mándoki Péter Magyar Mérnökakadémia „Innováció és fenntartható felszíni közlekedés” szeptember 4-6.

2007. szeptember 6.MMA SYMPOSIUM Egyre többen utaznak autóval Több autó, nagyobb forgalom Több torlódás, tömeg a parkolóhelyeken Romlik a kínálati színvonal Kevesebben utaznak közforgalmú közlekedéssel A buszok és villamosok lassabbak, kevésbé hatékonyak, és ezért kevésbe vonzóak Az emberek a városkörnyékre költöznek Az élet a városban kevésbé kellemes Növekvő levegő- szennyezettség, zaj és baleseti szám A munkahelyek áthelyeződnek a városkörnyékre A belvárosi munkahelyekre való bejárás megnehezül Több fejlesztés az utakon és a parkolókon A városi közlekedés színvonalromlásának ördögi köre Forrás: UITP

2007. szeptember 6.MMA SYMPOSIUM K ö r n y e z e t e á r o s V Közl. hálózat Utazások Népesség Munkahelyek Terület használat Lakóhelyek Nagyon gyors Gyors Lassú Nagyon lassú Áruszállítás Alkalmazottak Változás üteme A város szerkezete Forrás: PROPOLIS project

2007. szeptember 6.MMA SYMPOSIUM A szolgáltatási színvonal jellemzői térbeli rendelkezésre állás időbeli rendelkezésre állás utazások közvetlensége gyorsaság megbízhatóság utazási kényelem a rendszer kezelhetősége utasinformációs rendszer biztonság Alulteljesítés Magas Alacsony Érzékelt teljesítmény Fontosság Alacsony Célterület x x x x x x x x xx x x x x x x Túlteljesítés Magas

2007. szeptember 6.MMA SYMPOSIUM Közforgalmú közlekedés szerepe Igénybe vevők csoportosítása –lakóhely szerint –gépjármű tulajdonlás szerint –aktivitás szerint

2007. szeptember 6.MMA SYMPOSIUM Utazás jellemző ideje (forgalmú időszak) Térbeli- időbeli para- méterek Zsúfoltság Beszállási kényelem, ülőhelyek Vitel- díjak Infor- mációk Cél CsúcsNormálKis tanulók ** megtartás felsőoktatási intézmények hallgatói **+++++ megtartás aktív korúak - hivatás forgalomban ** növelés aktív korúak - „rendszeres alkalmi” használók ** növelés inaktív korúak ** megtartás turisták ** megtartás ** az utazások döntő többsége az adott időszakban történik * az utazások általában az adott időszakban történnek ++ nagyon fontos +fontos -kevésbé fontos -- nem fontos Az utazás jellemző időszakai és a főbb minőségi paraméterek fontossága a közforgalmú közlekedést igénybe vevő utasok jellemző csoportjainál

2007. szeptember 6.MMA SYMPOSIUM  tanulók  hallgatók  aktív korúak - hivatás forgalomban  aktív korúak - „rendszeres alkalmi” használók  inaktív korúak  turisták Társadalom a közforgalmú közlekedés szerepe:  jelenléti szerep  konkurencia szerep  meghatározó szerep Egyes időszakok:  csúcsforgalmú  kis forgalmú  normál forgalmú szolgáltatási színvonala Gazdasági-társadalmi környezet Városi közlekedésben szabályozott verseny (csak személyközlekedés) Városi közlekedésben nincs különböző színvonalú kiszolgálás Szolgáltató Igénybe vevők

2007. szeptember 6.MMA SYMPOSIUM A közlekedés minőségének mérésére szolgáló eszközök, összehasonlítási eljárások Multikritériumos módszerek –Mérőszámok (objektív, szubjektív) –Adatfelvételi módszerek (adatfelvételi módja, mintavétel) –Elemzési eljárások (kompenzációs, rangsorolásos) Költség-haszon elemzések Több tényezőtől való függés, konkurencia helyzete Benchmarking –Formái (folyamat, teljesítmény) –Szintjei (közvetlen résztvevők, járműfenntartás, járulékos költségek) –Területei

2007. szeptember 6.MMA SYMPOSIUM Gyakorlati minőségvizsgálati módszerek bemutatása, külföldi módszertanok az EQUIP modell angliai autóbusz közlekedés vizsgálata az aacheni közforgalmú közlekedés értékelése utas elégedettségi mérés a nürnbergi közlekedési vállalatnál

2007. szeptember 6.MMA SYMPOSIUM Az EQUIP modell Csoport Csoport neveA csoporton belüli mutatók száma 1Cégprofil21 2Az üzemeltetőt érő külső hatások13 3Bevételek és viteldíj-struktúra9 4Ráfordítás/Kapacitás kihasználtság8 5Megbízhatóság5 6Termelési költség3 7A cég teljesítménye4 8Műszaki teljesítmény6 9Alkalmazottak elégedettsége12 10Ügyfelek (utasok) elégedettsége7 11Biztonság3 Összesen:91

2007. szeptember 6.MMA SYMPOSIUM Az angliai autóbusz közlekedés vizsgálata Összetett mutatókMinőségi mutatók %-os megoszlás BiztonságAutóbuszmegállók, várakozóhelyek biztonsága 59,0 Biztonság az autóbuszon41,0 Autóbusz megállók, várakozóhelyek állapota Hulladékok elszállítása33,3 Tisztaság/grafitti mentesség33,3 Általános állapot33,3 Autóbuszok állapotaInformációk az autóbuszon kívül16,7 Információk az autóbuszon belül16,7 Tisztaság: autóbusz külső16,7 Tisztaság: autóbusz belső16,7 Állapot: autóbusz külső16,7 Állapot: autóbusz belső16,7 Utazási sebességMenetidő50,0 Várakozási idő50,0 Személyzet/szolgáltatá s komfortja Autóbusz kényelme25,0 Járművezető/kaluz viselkedése25,0 Könnyű fel/leszállás25,0 Füstmentes környezet25,0

2007. szeptember 6.MMA SYMPOSIUM Az angliai autóbusz közlekedés vizsgálata Külön értékelt mutatók: általános megítélés, megbízhatóság, ár/érték arány, megállóhelyi információk zsúfoltság

2007. szeptember 6.MMA SYMPOSIUM Az aacheni közforgalmú közlekedés értékelése Kiindulási állapot A közforgalmú közlekedés minőségének %-os megváltozása az új közlekedési kínálat segítségével Közforgal mú közlekedési kínálat Közforgalmú közlekedés osztályzatok Városi vasút 5’ követéssel, ahol az egyéni közlekedés tervezett színvonala: Városi vasút 10’ követéssel, ahol az egyéni közlekedés tervezett színvonala: egyéni közlekedés jelenlegi színvonala nagyon jóátlagosrossz nagyon jó átlagosrossz Autóbusz, 5’ követéssel nagyon jó2,49+9,2+29,0+39,9+2,5+22,1+33,9 átlagos2,04-8,8+7,4+16,9-14,4+1,5+11,8 rossz1,89-17,1-2,1+6,2-22,2-7,4+1,6 Autóbusz, 10’ követéssel nagyon jó2,62+14,9+35,8+47,2+7,8+28,4+40,9 átlagos2,2-3,5+14,0+23,6-9,5+7,8+18,3 rossz1,99-12,7+3,1+11,8-18,1-2,5+7,0 A közforgalmú közlekedés megítélésének változása különböző egyéni közlekedési szituációkban, miközben a közforgalmú közlekedés minőségi színvonala megváltozik

2007. szeptember 6.MMA SYMPOSIUM Utas elégedettségi mérés a nürnbergi közlekedési vállalatnál Lehetséges ügyfelek Egyéni közlekedés Autóhoz kötöttség 26 Rossz térbeli ellátottság 21 Hiányzó információ/ elfogadás 1 Negatív szubjektív vélemény 6 Szabad döntési lehetőség 6 8 Szubjektív kötődés 7 Objektív kötődés 21 Tömegközlekedés Nürnberg éves kortól Kötődő ügyfelek

2007. szeptember 6.MMA SYMPOSIUM Közforgalmú közlekedési vállalat hálózatának és üzemi-forgalmi jellemzőinek összehasonlítása az EU-ban elvárt értékekkel Térbeli rendelkezésre állás Időbeli rendelkezésre állás A menetsebesség Utazási kényelem A vizsgált viszonylatok hálózati jellemzői

2007. szeptember 6.MMA SYMPOSIUM A tervezett paraméterekkel való összevetés

2007. szeptember 6.MMA SYMPOSIUM A vizsgált viszonylatok komplex értékelése, ha a legnagyobb érték a legkedvezőbb ha a legkisebb érték a legkedvezőbb

2007. szeptember 6.MMA SYMPOSIUM A városi és térségi közlekedés járműveinek utasáramlási jellemzőire vonatkozó hatásanalízise ajtók átbocsátó képessége, utascsere gyorsasága, ajtók kiosztása és elrendezése, szűk keresztmetszetek aránya, elhelyezkedése a járművön, ülések mennyiségi aránya, elhelyezkedése, belső állóterek nagysága, mennyisége és elhelyezkedése a járműben, kiugróan magas (csúcsórai) utazási igények kielégítésének minősége.

2007. szeptember 6.MMA SYMPOSIUM  8.2. táblázat: A villamosok relatív értékek alapján történő összevetése A villamosok relatív értékek alapján történő összevetése 8.2. táblázat: A villamosok relatív értékek alapján történő összevetése Értékelési mutatók Villamos 1Villamos 2Villamos 3 1  Padlómagasság 350 mm 330 mm 0,  Ajtó felületek aránya 20,80%20,14%20,01% 10,9680,962 3  Egy felszállósávra jutó maximális utas 21,93 utas23,29 utas22 utas 10,9420,997 4  Felszállósáv kihasználási mutató 91,38%97,02%91,67% 10,9420,997 5  Az ajtótól távol eső területek mutatója 40%35,71%43,78% 0,89310,816 6  Felszállás nehézségi mutató 1,6922,1601,829 0,78310,847..… ……… ……… Összesen:13,39611,50713,544 Összesen / 15: 89,31%76,72%90,29%