A fenntartható városi mobilitás fejlesztésének döntéstámogató, értékelési módszerei Dr. Mándoki Péter Magyar Mérnökakadémia „Innováció és fenntartható felszíni közlekedés” szeptember 4-6.
2007. szeptember 6.MMA SYMPOSIUM Egyre többen utaznak autóval Több autó, nagyobb forgalom Több torlódás, tömeg a parkolóhelyeken Romlik a kínálati színvonal Kevesebben utaznak közforgalmú közlekedéssel A buszok és villamosok lassabbak, kevésbé hatékonyak, és ezért kevésbe vonzóak Az emberek a városkörnyékre költöznek Az élet a városban kevésbé kellemes Növekvő levegő- szennyezettség, zaj és baleseti szám A munkahelyek áthelyeződnek a városkörnyékre A belvárosi munkahelyekre való bejárás megnehezül Több fejlesztés az utakon és a parkolókon A városi közlekedés színvonalromlásának ördögi köre Forrás: UITP
2007. szeptember 6.MMA SYMPOSIUM K ö r n y e z e t e á r o s V Közl. hálózat Utazások Népesség Munkahelyek Terület használat Lakóhelyek Nagyon gyors Gyors Lassú Nagyon lassú Áruszállítás Alkalmazottak Változás üteme A város szerkezete Forrás: PROPOLIS project
2007. szeptember 6.MMA SYMPOSIUM A szolgáltatási színvonal jellemzői térbeli rendelkezésre állás időbeli rendelkezésre állás utazások közvetlensége gyorsaság megbízhatóság utazási kényelem a rendszer kezelhetősége utasinformációs rendszer biztonság Alulteljesítés Magas Alacsony Érzékelt teljesítmény Fontosság Alacsony Célterület x x x x x x x x xx x x x x x x Túlteljesítés Magas
2007. szeptember 6.MMA SYMPOSIUM Közforgalmú közlekedés szerepe Igénybe vevők csoportosítása –lakóhely szerint –gépjármű tulajdonlás szerint –aktivitás szerint
2007. szeptember 6.MMA SYMPOSIUM Utazás jellemző ideje (forgalmú időszak) Térbeli- időbeli para- méterek Zsúfoltság Beszállási kényelem, ülőhelyek Vitel- díjak Infor- mációk Cél CsúcsNormálKis tanulók ** megtartás felsőoktatási intézmények hallgatói **+++++ megtartás aktív korúak - hivatás forgalomban ** növelés aktív korúak - „rendszeres alkalmi” használók ** növelés inaktív korúak ** megtartás turisták ** megtartás ** az utazások döntő többsége az adott időszakban történik * az utazások általában az adott időszakban történnek ++ nagyon fontos +fontos -kevésbé fontos -- nem fontos Az utazás jellemző időszakai és a főbb minőségi paraméterek fontossága a közforgalmú közlekedést igénybe vevő utasok jellemző csoportjainál
2007. szeptember 6.MMA SYMPOSIUM tanulók hallgatók aktív korúak - hivatás forgalomban aktív korúak - „rendszeres alkalmi” használók inaktív korúak turisták Társadalom a közforgalmú közlekedés szerepe: jelenléti szerep konkurencia szerep meghatározó szerep Egyes időszakok: csúcsforgalmú kis forgalmú normál forgalmú szolgáltatási színvonala Gazdasági-társadalmi környezet Városi közlekedésben szabályozott verseny (csak személyközlekedés) Városi közlekedésben nincs különböző színvonalú kiszolgálás Szolgáltató Igénybe vevők
2007. szeptember 6.MMA SYMPOSIUM A közlekedés minőségének mérésére szolgáló eszközök, összehasonlítási eljárások Multikritériumos módszerek –Mérőszámok (objektív, szubjektív) –Adatfelvételi módszerek (adatfelvételi módja, mintavétel) –Elemzési eljárások (kompenzációs, rangsorolásos) Költség-haszon elemzések Több tényezőtől való függés, konkurencia helyzete Benchmarking –Formái (folyamat, teljesítmény) –Szintjei (közvetlen résztvevők, járműfenntartás, járulékos költségek) –Területei
2007. szeptember 6.MMA SYMPOSIUM Gyakorlati minőségvizsgálati módszerek bemutatása, külföldi módszertanok az EQUIP modell angliai autóbusz közlekedés vizsgálata az aacheni közforgalmú közlekedés értékelése utas elégedettségi mérés a nürnbergi közlekedési vállalatnál
2007. szeptember 6.MMA SYMPOSIUM Az EQUIP modell Csoport Csoport neveA csoporton belüli mutatók száma 1Cégprofil21 2Az üzemeltetőt érő külső hatások13 3Bevételek és viteldíj-struktúra9 4Ráfordítás/Kapacitás kihasználtság8 5Megbízhatóság5 6Termelési költség3 7A cég teljesítménye4 8Műszaki teljesítmény6 9Alkalmazottak elégedettsége12 10Ügyfelek (utasok) elégedettsége7 11Biztonság3 Összesen:91
2007. szeptember 6.MMA SYMPOSIUM Az angliai autóbusz közlekedés vizsgálata Összetett mutatókMinőségi mutatók %-os megoszlás BiztonságAutóbuszmegállók, várakozóhelyek biztonsága 59,0 Biztonság az autóbuszon41,0 Autóbusz megállók, várakozóhelyek állapota Hulladékok elszállítása33,3 Tisztaság/grafitti mentesség33,3 Általános állapot33,3 Autóbuszok állapotaInformációk az autóbuszon kívül16,7 Információk az autóbuszon belül16,7 Tisztaság: autóbusz külső16,7 Tisztaság: autóbusz belső16,7 Állapot: autóbusz külső16,7 Állapot: autóbusz belső16,7 Utazási sebességMenetidő50,0 Várakozási idő50,0 Személyzet/szolgáltatá s komfortja Autóbusz kényelme25,0 Járművezető/kaluz viselkedése25,0 Könnyű fel/leszállás25,0 Füstmentes környezet25,0
2007. szeptember 6.MMA SYMPOSIUM Az angliai autóbusz közlekedés vizsgálata Külön értékelt mutatók: általános megítélés, megbízhatóság, ár/érték arány, megállóhelyi információk zsúfoltság
2007. szeptember 6.MMA SYMPOSIUM Az aacheni közforgalmú közlekedés értékelése Kiindulási állapot A közforgalmú közlekedés minőségének %-os megváltozása az új közlekedési kínálat segítségével Közforgal mú közlekedési kínálat Közforgalmú közlekedés osztályzatok Városi vasút 5’ követéssel, ahol az egyéni közlekedés tervezett színvonala: Városi vasút 10’ követéssel, ahol az egyéni közlekedés tervezett színvonala: egyéni közlekedés jelenlegi színvonala nagyon jóátlagosrossz nagyon jó átlagosrossz Autóbusz, 5’ követéssel nagyon jó2,49+9,2+29,0+39,9+2,5+22,1+33,9 átlagos2,04-8,8+7,4+16,9-14,4+1,5+11,8 rossz1,89-17,1-2,1+6,2-22,2-7,4+1,6 Autóbusz, 10’ követéssel nagyon jó2,62+14,9+35,8+47,2+7,8+28,4+40,9 átlagos2,2-3,5+14,0+23,6-9,5+7,8+18,3 rossz1,99-12,7+3,1+11,8-18,1-2,5+7,0 A közforgalmú közlekedés megítélésének változása különböző egyéni közlekedési szituációkban, miközben a közforgalmú közlekedés minőségi színvonala megváltozik
2007. szeptember 6.MMA SYMPOSIUM Utas elégedettségi mérés a nürnbergi közlekedési vállalatnál Lehetséges ügyfelek Egyéni közlekedés Autóhoz kötöttség 26 Rossz térbeli ellátottság 21 Hiányzó információ/ elfogadás 1 Negatív szubjektív vélemény 6 Szabad döntési lehetőség 6 8 Szubjektív kötődés 7 Objektív kötődés 21 Tömegközlekedés Nürnberg éves kortól Kötődő ügyfelek
2007. szeptember 6.MMA SYMPOSIUM Közforgalmú közlekedési vállalat hálózatának és üzemi-forgalmi jellemzőinek összehasonlítása az EU-ban elvárt értékekkel Térbeli rendelkezésre állás Időbeli rendelkezésre állás A menetsebesség Utazási kényelem A vizsgált viszonylatok hálózati jellemzői
2007. szeptember 6.MMA SYMPOSIUM A tervezett paraméterekkel való összevetés
2007. szeptember 6.MMA SYMPOSIUM A vizsgált viszonylatok komplex értékelése, ha a legnagyobb érték a legkedvezőbb ha a legkisebb érték a legkedvezőbb
2007. szeptember 6.MMA SYMPOSIUM A városi és térségi közlekedés járműveinek utasáramlási jellemzőire vonatkozó hatásanalízise ajtók átbocsátó képessége, utascsere gyorsasága, ajtók kiosztása és elrendezése, szűk keresztmetszetek aránya, elhelyezkedése a járművön, ülések mennyiségi aránya, elhelyezkedése, belső állóterek nagysága, mennyisége és elhelyezkedése a járműben, kiugróan magas (csúcsórai) utazási igények kielégítésének minősége.
2007. szeptember 6.MMA SYMPOSIUM 8.2. táblázat: A villamosok relatív értékek alapján történő összevetése A villamosok relatív értékek alapján történő összevetése 8.2. táblázat: A villamosok relatív értékek alapján történő összevetése Értékelési mutatók Villamos 1Villamos 2Villamos 3 1 Padlómagasság 350 mm 330 mm 0, Ajtó felületek aránya 20,80%20,14%20,01% 10,9680,962 3 Egy felszállósávra jutó maximális utas 21,93 utas23,29 utas22 utas 10,9420,997 4 Felszállósáv kihasználási mutató 91,38%97,02%91,67% 10,9420,997 5 Az ajtótól távol eső területek mutatója 40%35,71%43,78% 0,89310,816 6 Felszállás nehézségi mutató 1,6922,1601,829 0,78310,847..… ……… ……… Összesen:13,39611,50713,544 Összesen / 15: 89,31%76,72%90,29%