Mintafelismerés.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egy kreatív tanulási eszköz
Advertisements

Stacionárius és instacionárius áramlás
Számok összehasonlítása mentális számegyenes nélkül
VIII. Geometriai illúziók
Szűcs Pál okl. fizikus, VT-3
QAM és OFDM modulációs eljárások
Művészetterápia képzés, Pécs 2006/2007. őszi félév
Az integrált áramkörök (IC-k) tervezése
Képességszintek.
Értékelés a pedagógiában
A hallgató neve A szak megnevezése Konzulens tanár: XY 2010.
Kétértelmű ábrák, rivalizáció - Szerveződés
A környezet szerepe az észlelésben
A látás A látás során színeket, mozgást és teret érzékelünk. Szemünk talán a legfontosabb érzékszervünk, mivel a környezetünkről szóló információk több,
A számítógép működése II.
Optikai csalódások.
Archasonlóság -Miért látunk két arcot egymáshoz hasonlónak?
QAM, QPSK és OFDM modulációs eljárások
Készítette: Molnár István Molnár Richárd. OFDM  Az OFDM (Orthogonal Frequency Division Multiplexing) moduláció lényege, hogy több ezer vivőt állítunk.
Lukács Oktatási Központ -
Az igazolás Igazolás (verification) Igazolás (verification) Próbapad (vizsgálati összeállítás) Próbapad (vizsgálati összeállítás) Órajel előállítás Órajel.
Vizuális illúziók BMETE471013
Gráfok szélességi bejárása
Szervezeti formák.
A szürke vizszintes csikok nem egészen vizszintesek…
FRAKTÁLOK.
Személyiséglélektan I.
Sztereogram.
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
Vámossy Zoltán 2006 Gonzales-Woods, SzTE (Kató Zoltán) anyagok alapján
Megvalósíthatóság és költségelemzés Készítette: Horváth László Kádár Zsolt.
Gútai Magyar Tannyelvű Magán Szakközépiskola, Szlovákia
Következik a Z-bozonnal történő részletes ismerkedés. Ez lesz a délutáni méréseik tárgya is ! Most igazán tessék figyelni és bátran kérdezni is ! Lesz.
Most pedig jöjjön a mai napunk sztárja: a J/  részecske!
1 1 1.
Miskolci Egyetem Informatikai Intézet Általános Informatikai Tanszé k Pance Miklós Adatstruktúrák, algoritmusok előadásvázlat Miskolc, 2004 Technikai közreműködő:
VTT-BudapestSchanda János VE-Professzor Emeritus – CIE-MNB Színészlelet és „lágy” metrológia CIE TC 1-65:A framework for the measurement of visual appearance.
Magasabbrendű idegtevékenység
Vámossy Zoltán 2004 (H. Niemann: Pattern Analysis and Understanding, Springer, 1990) DIP + CV Bevezető II.
Change blindness Változás -vakság.
Általános lélektan Az észlelés.
Észlelés Gestalt elvek Színlátás Térlátás Illúziók.
Az Alzheimer-kór filozófiája
Optikai csalódások.
Általános művészetpszichológia 1. I. rész Illés Anikó ELTE TáTK, Társadalmi Kapcsolatok Intézete, Szociálpszichológia Tanszék Művészetterápia.
PEDAGÓGIAI KUTATÁS BARTHA ( ZSEBENYI) KLEMENTINA TEMPFLI (MARTIN) GABRIELLA II. éves hallgatók- távoktatás.
Számítógéppel támogatott pályaorientáció. Számítógéppel támogatott orientáció szerepe a munka- pályatanácsadásban Előnyei: Előnyei: A kutatások nagy része.
Térszemlélet, időérzék fejlesztése
Kétértelmű ábrák, rivalizáció - Szerveződés
Figyelem.
III. Kontraszt illúziók - Gátlás
V. Kétértelmű ábrák, rivalizáció - Szerveződés
A metafizika és a természettudomány. Különböző érzékszervi ingereket érzünk, melyeket alkalmi mondatokkal fejezhetünk ki. Pl.: a tej látványára a „Tej.
IKT az oktatásban március 18. Körmendy Zsolt
A kognitív pszichológia korai elméletei szerint két részből áll memóriánk, egy rövid és egy hosszú tartamú emlékezeti tárból. A kéttáras modell szerint.
Szemcsés rendszerek statikája Tibély Gergely X. 26.
Jegyzet Készítette: Nikli Károly 2013
Az arcfelismerés és arc detektálás alapjai Matusinka Roland OE-NIK
Az internetes keresési módszerek
Magasabb rendű idegtevékenység
Mit látsz? Fiatal lány vagy öregasszony?.
TERMÉKSZIMULÁCIÓ Modellek, szimuláció 3. hét február 18.
Chapter 2 Human Information Processing
Adatbázisszintű adatmodellek
Vizuális illúziók Kétértelmű ábrák, rivalizáció - Szerveződés BME Kognitív Tudományi Tanszék Kovács Petra
Magasabbrendű idegtevékenység
Vizuális illúziók I. Tájékoztató BME, Kognitív Tudományi Tanszék.
Magasabb rendű idegtevékenység
Kávéfolt (#brandes) (lesz macskás kép is! :).
Spontaneous Discounting of Availability in Frequency Judgment Tasks
Előadás másolata:

Mintafelismerés

Témák Mintázatok mentális leírása Top-down feldolgozás templátum Jegy (feature) struktúra Top-down feldolgozás A szó elsőbbsége Gestalt törvények

Észlelés Az érzékszervek ingerléséből következő tapasztalatok (a környezeti ingerek aktiválják a receptor neuronokat) mintafelismerés: az észlelésnek az a szakasza, amikor az ingert felismerjük

Bottom-up feldolgozás Az inger feldolgozása önmagában (kontextus nélkül) Csak azt az információt használja fel, amit maga az inger nyújt

CAPTCHA (Carnegie Mellon University) Completely Automated Public Turing test for telling Computers and Humans Apart

A mintafelismerés folyamata A memóriánkban tárolunk mintákat “Leírjuk” észlelt stimulust Megkeressük a leírásnak megfelelő mintát a memóriánkban Ha ez sikerül, felismertük az ingert

Milyen lehet egy ilyen leírás? templátum? Jegyek (feature)? struktúrák?

Templátum elméletek (1960s) holisztikus, elemzetlen Az összehasonlítás az egybeesés alapján történik W R O J C H A J P J

A templátumok státusza Jó magyarázat a szenzoros tárra: néhány századmásodpercre egészében tároljuk az észlelt tárgyat De nem ad magyarázatot arra, hogy bizonyos különbségektől el tudunk tekinteni: méret helyzet orientáció Nem ad magyarázatot a képrészletek funkcióinak hatására

Phillips 1974: azonos vagy más?

Kétértelmű ábrák: rája vagy vitorla ⁄ ⁄

Feature elméletek Mintaleírás jegyek segítségével Hasonló (összekeverhető) tárgyaknak sok azonos jegyük van Bizonyos jegyek feltűnőbbek (salient) mint mások Egkülönböztető jegyek: amik önmagukban megkülönböztetnek egy tárgyat egy másiktól R – P E – F

Selfridge’s Pademonium (1959)

Hubel & Wiesel 1961, 1965 feature detektorok: neuronok, amik csak bizonyos jegyekre reagálnak Macska és majom kísérletek: a látókérek neuronjainak aktiválását mérték különböző ingerek esetén Függőleges vs. vízszintes rúd Mozgó vs. álló rúd Rövid vs. hosszú rúd

Mitől lesz egy fegy “feltűnő”? Kevésbé vagyunk érzékenyek a kategórián belüli tárgyakat megkülönböztető jegyekre mint a kategóriákat megkülönböztető jegyekre

Navon 1977: Globális jegyek elsőbbsége Tömör inger A globális mintát gyorsabban ismerjük fel A globálissal megyegyező kicsi betűket gyorsabban ismerjük fel, mint a meg nem egyező kicsi betűket Szellős inger Fordítva

Arcfelismerés Fusiform gyrus (FFA) a halántéklebenyen arcokra reagál Farah et al 1998: arcokat és házakat nevekkel párosítanak Maj az arcok illet házak részleteit látját, és azonosítaniuk kell az ingert

Gauthier et al 1999: Greebles Számítógéppel generált tárgyak (Greebles) Nevekkel párosítják a Greeble-ket fMRI mérés a tanulás előtt és után kontroll: emberi arcok

Experience dependent plasticity FFA: Fusiform Face Area (area specialised for faces)

A jegyelméletek hiányosságai Ott is látunk mintát, ahol nincs Egy jegynek különböző funkciói lehetnek (vitorla/rája)  Az egész több, mint a részek összege

Struktúra elméletek Jegyek A jegyek közötti relációk megállapítása Ezek alapján struktúrális leírások

A leírás befolyásolja a tárgyak látszólagos mélysége

A relációk épp olyan fontosak, mint a jegyek A bőrönd jobban hasonlít a vödörre, mint a bögrére (Arguin & Saumier 2004)

Biederman recognition-by-components modelje: geonok Ha felhasználjuk a relációkata mintaleírásnál, nincs szükség minden jegyre: a kép összeáll a geonokból (perceptuális részletekből)

Top-down feldolgozás

Reichter 1969: a szó elsőbbsége feladat: melyik betű szerepelt ebben a pozícióban az ingerben Eredmény: szó kondícióban több helyes válasz

Taárgyfelismerés kontextusban, Palmer 1975 Tárgyfelismerés feladat megelőző kontextussal A kontextushoz kapcsolódó tárgyakat gyorsabban felismerjük

Kontextus

Gestalt törványek (Koffka, Köhler, Wertheimer, korai 20. sz.) Gestalt pszichológia Hogyan értelmezzük a látványt Egyszerű alakzatokat látunk

Gestalt elvek

Színenként csoportosítunk

A Gestalt törvények heurisztikák színek meghat ároznak tárgyak at tárgyak takarják egymást

De be is csaphatnak Ames szoba Asztalok perspektivikus képe Ponzo illúzió Megmagyarázatlan illúzió: Müller-Lyer