Realizmus, Preraffaeliták testvérisége, Plein air
Realizmus történeti háttere NAGYIPARI termelés Megváltozik az életforma (társadalmi mobilitás) Osztályrétegek közötti mozgás lehetővé válik Magyarország: a forradalom bukása Kiegyezés Osztrák-Magyar monarchia
XIX.sz. közepétől 1850-1870 REAL=valóság (latin) Általános jellemzése: valóságnak átfogó, hű, és a jellemző vonásokat kiemelő ábrázolására törekvő művészeti, irodalmi irányzat Romantikával egy időben született polgári, kapitalista társadalomból való kiábrándulás a forrása valóság lényeges elemeit hangsúlyozza A lényegi összefüggések sűrített kidomborítása, ezért kerüli a véletlenszerű elemeket Tájfestés: Részletmentes összefogott ecsetkezelés nagy egységekben adja vissza az eléje táruló valóságot
Általános jellmezői elfordult a romantika történelemszemléletétől mindennapi élet objektív bemutatása Egyszerű emberek: kőtörők, parasztok, kétkezi munkások jelennek meg, mint társadalmi osztályuk jellegzetes képviselői. Ábrázolásmód= természethű A képzelet helyett a tárgyilagosság a legfontosabb Az alakzatokat sem teszi dominánssá: fél az érzelmeket erősítő retorizáltságtól A század vége felé kölcsönöz a párhuzamos irányzatoktól: Naturalizmustól Szecessziótól impresszionizmustól – a keveredést erős intellektualizálással ellensúlyozza. A századforduló realizmusának képviselője például: Jack London.
Eszmei háttér: Darwinizmus Emberkép változása Charles Darwin evoluciós elmélete, aki az élőlények feltételezett evolucióját (egymásból való kifejlődését) mutatja be a fő művében, A fajok eredete 1859 Erősebb kiválogatódás Pozitivizmus Tényekben véltek biztos támaszt találni Természetudományok, lemondtak arról, hogy az élet végső kérdéseire választ keressenek
Barbizoni iskola 1836 Párisz mellett letelepedett francia tájképfestők alapították A felfokozott romantikus tájfestészettel ellentétben a természet tanulmányozását tűzték ki Panteisztikus természetszemlélet (természet=isten filozófia irányzat) Általános kiemelése Drámaiság, vagy szépítés nélküli valóságábrázolás Fizikai munka Szociális problémák ábrázolása
Általános jellemzése A realizmus első jelentkezése a festészetben a barbizoni iskola fellépte volt. akadémikus szabályokat elvetik Festészetük=részletgazdag A szabad ég alatt festették a természetet, nélkülük elképzelhetetlen az impresszionizmus kialakulása. A barbizoniak plein air realizmusa után alakult ki a kritikai realizmus: Gustave Courbet Honoré Daumier Munkácsy Mihály.
Gustave Courbet 1819-1877
Gabonaszitálók 1854
A forrás 1864
Jean-Francois Millet Gustave Courbet 1814-1875 Kalászedők 1819-1877 Kőtörök Jean-Francois Millet 1814-1875 Kalászedők
Honoré Daumier 1808-1879
Magyarosrzsági realizmus Munkácsy Mihály 1844-1900 Rőzsehordó nő Ásító fiú
Munkácsy Mihály: Köpülő asszony (1873
Siralomház 1880