1 Dr. Járosi Márton: MAGYAR ENERGIAPOLITIKA november 27. Energetika és Társadalom Szent Ignác Jezsuita Szakkollégium energiapolitikai kurzus
2 Az energiapolitika súlypontjai Energiafelhasználási részarányok (2003): Lakossági és kommunális 60,2 % Közlekedés 17,2 % Ipar 19,5 % Energiapolitikai szempontból a lakossági- kommunális (közszolgáltatások) és a közlekedési szektor kiemelt jelentőségű.
3 Szénhidrogénipar tulajdonviszonyai A MOL Rt. privát tulajdonban. A gázüzletágat a MOL az E.ON-nak adta el. A gázszolgáltatók tulajdonosai nagyrészt multinacionális cégek. Három gázszolgáltatóban jelentős, illetve meghatározó tulajdonos az E.ON.
4 A gázszolgáltatók tulajdonviszonyai GázszolgáltatóFőbb tulajdonosokTulajdonrész % TIGÁZ Rt.Italgaz S. p. A.40,00 RWE29,69 WFG Hungaria Kft.14,48 Eni S. p. A:10,00 KÖGÁZ Rt.E.ON70,88 Nem regisztrált részv.29,12 FŐGÁZ Rt.RWE32,70 Ruhrgas (E.ON)16,40 Fővárosi Önkormányzat50,00 ÉGÁZ Rt.GdF99,39 DDGÁZ Rt.RWE49,82 E.ON 50,10 DÉGÁZ Rt.GdF99,78
5 A földgázpiac Teljes forgalmának 83 %-ára terjed ki az E.ON monopóliuma. Az Európai Bizottság nem korlátozta az E.ON- nak a további terjeszkedését. Megnyílt a lehetősége a földgáz ellátástól a villany- szolgáltatásig terjedő E.ON szuper- monopólium létrejöttének. A Panrusgázban szerzett tulajdonnal az orosz gázimport is az E.ON befolyása alá kerül.
6 Az erőművek piaci részesedése tulajdonosok szerint (2003.)
7 Villamos ipar tulajdonviszonyai Közcélú erőművek külföldi tulajdona: teljesítmény 77 %, termelés 60 %. 10 nagy erőmű van, négy adja a termelés 80 %-át. MVM Zrt. erőművei (Paks, Vértes): a termelés 41 %-át adják. A HTM-ek révén az MVM Zrt. befolyása a termelésre ma még %-os. Az állami tulajdonú MAVIR Zrt. visszakerült az MVM- be. Az átviteli hálózat az MAVIR Zrt. tulajdonában van. A hat áramszolgáltató három külföldi tulajdonosi csoporthoz (E.ON, RWE, EdF) tartozik.
8 Villamos-piaci jövedelemviszonyok A villanyárak az indokoltnál nagyobbak ► extraprofit. A privát termelők és szolgáltatók saját tőkére vonatkoztatott nyeresége mindig nagyobb volt 8 %- nál ben: erőműveknél 22 %, áramszolgáltatóknál 15 %. A villamos piac privát szereplői jelentősen túlfinanszírozottak, ebből adódik a magas árszínvonal, miközben az állami tulajdonú Paks és az MVM ig veszteséges volt. A rendszer megújítására, jelentős fejlesztésekre, tőkeemelésrenem került sor. A privatizáció óta képződött, mintegy 350 milliárd forint profitot osztalék formájában kivitték az országból.
9 A távfűtés tulajdonviszonyai: A városi távfűtő rendszerek ma még csaknem kizárólagosan közösségi (önkormányzati) tulajdonban vannak. A rendszerek hőtermelői a saját tulajdonú fűtőművek, vagy a privatizált városi közcélú erőművek. A lakások a bentlakók tulajdonában vannak. A szolgáltatói tevékenység/felelősség a házak hőközpontjáig terjed. A lakások energetikai megújítását a tulajdonosi és érdekeltségi rendszer széttagoltsága és a lakók tőkehiánya hátráltatja.
10 Távfűtés jellemzői A rendszerek a tömeges, iparszerű, házgyári lakásépítésekhez kapcsolódva alakultak ki. A rendszerek hőforrásai, a lakások hőszigetelése és fűtési berendezései energetikailag nem hatékonyak. A kombinált gáz-gőz erőművek létesítésével a távhőtermelés egy része az erőműépítés sikerágazata lett. Az utóbbi évek kedvezőtlen tendenciája „megtakarítási potenciál” elvesztése, a kis hatékonyságú gázmotoros „fűtőerőművek” létesítése. A fogyasztói veszteségek magasak, csökkentése a „panel felújítási program” keretében..
11 Az energiapolitika környezete Az energiapolitika csak a gazdaságpolitikával együtt módosítható. A magyar gazdaság- és energiapolitikát az európai uniós erőtérben kell megvalósítani. A magyar energiapolitika alapfeladata:az unió energiapolitikájának magyar érdekű befolyásolása a rendelkezésünkre álló politikai eszközökkel.
12 Az uniós energiapolitika befolyásolása Alkalmazkodás helyett alakítsuk az EU joganyagot. A neoliberalizmus gyengülése segíti a nemzeti érdekek érvényesülését. Szakszerű, magyar érdekű politizálás kell az EU-ban. Pozíciókat kell szerezni az uniós apparátusokban. A változásokat az erősödő európai kritikák is megalapozzák. Szövetségesek: a szakszervezetek, és a szomszédos közép-európai országok.
13 Elérendő fő célok az EU-ban Új biztonság-filozófia: a fejlesztési beruházások közérdekű jellegűek. Közös európai primer vezeték projektek. A versenypolitikát és a piacszabályozást demokratizálni kell: joganyag csak egyhangú szavazattal. Hatékony fogyasztóvédelmi intézményrendszer. A szabályozó hatóságokat demokratizálni kell: piaci szereplők - fogyasztói érdekvédő szervezetek – környezetvédők – szakszervezetek részvétele. Az árellenőrzésnek ki kell térnie a profitráta ellenőrzésére is.
14 Magyar energiapolitikai követelmények Helyre kell állítani a nemzeti szuverenitást megtestesítő állam (önkormányzat) felelős szerepét. Az állam alapvető feladata: politikai, tulajdonosi és szabályozási eszközeivel az energiapolitikai célok megvalósítása.
15 Állami funkciók és eszközök FunkcióEszközök Politika alkotásTörvények, rendeletek EllátásbiztonságTörvényalkotás, tulajdonlás Piaci jelenlét, létesítésTulajdonlás BefolyásolásMegtakarítás ösztönzés beruházás támogatással K+F támogatás Oktatás, szakemberképzés SzabályozásÁrpolitika Adópolitika FogyasztóvédelemTörvényalkotás Felügyelet, ellenőrzésIntézményrendszer
16 Jogalkotás Energiatörvény: Az állam ellátás-biztonsági felelőssége, szerepvállalása. Az energetika állami intézményi rendszere. A hatóságok jogosítványai és kötelezettségei. Monopólium ellenes szabályok. A vezetékes közszolgáltatások alkotmánya. Lakossági civil energetikai fogyasztóvédelmi szervezet.
17 Tulajdonpolitika Szükség van az energiapiacon jelentős piaci erőt felmutató közösségi (állami, önkormányzati) tulajdonosi jelenlétre is. Le kell állítani az energiaprivatizáció minden formáját. Kétharmados törvény a megmaradt vezetékes energiarendszerek közösségi tulajdonáról. Növelni kell a magyar közösségi energetikai tulajdont. Teljes vertikumú önkormányzati tulajdonú városi hőszolgáltató társaságok létrehozása.
18 Ellátásbiztonság Forrásbiztosítás: kiegyenlített energiahordozó struktúra, szállítóvezetékek az import több irányból való biztosítására. Az ellátórendszer rendelkezésre állása: helyettesíthetőség, stratégiai és kiegyenlítő energiatárolás, tartalékképzés. Igény-forrás egyensúly: takarékosság makroszinten (hatásfokok, közlekedés), mikroszinten (energiatakarékos életmód).
19 Energiahordozók-1 A hazai primer energiahordozó készlet nem növelhető. A hazai kőolaj és földgáztermelés csökken. Erőműben hasznosítható primer energiaforrásunk csupán a lignit. Az atomerőmű élettartam hosszabbítása fontos energetikai alapkérdés. A megújuló energiák drágák, az ellátásbiztonságot számottevően nem növelik, támogatásuk a hulladék biomassza kivételével, nem indokolt.
20 Energiahordozók-2 A kőolaj, korlátozottan a földgáz, a szén és a nukleáris üzemanyag tárolható. Távlatilag nagyobb lesz az import részaránya. A vezetékes kelet-nyugati energia importban elvileg„híd-szerepet” tölthetnénk be. Fontos az uniós földgázvezeték-projektekhez való csatlakozás. Az energiakordozó struktúra alakításában az erőműépítés kiemelt jelentőségű.
21 Erőműépítés A villamos energiát elsősorban hazai erőművekben kell megtermelni. Kiegyenlített energiahordozó (szilárd, nukleáris, szénhidrogén) struktúra. A földgáz jelenlegi magas részarányát mérsékelni kell. A rendszer szabályozhatósága alapkövetelmény. A földgáztüzelésű erőművekben fenn kell tartani az alternatív olajtüzelést. Vizsgálni kell egy szivattyús tározós vízerőmű megépítését.
22 Energiatakarékosság Fel kell lépni az energiaigényt növelő szolgáltatói propaganda ellen. Az energiatermelés hatásfokának növelése (erőmű építési program). Felhasználási hatásfok növelése (épület energetika, energiatakarékos készülékek). A fajlagos energetikai minőségi mutatók (hatásfokok) minimumának előírása. Pénzügyi alap létrehozása a hatásfok javító befektetések támogatására. Az állami támogatást csak a lakossági fogyasztók megtakarításainak ösztönzésére kell fordítani.
23 Közszolgáltatások alkotmánya A piaci verseny veszteseinek is biztosítani kell a minimális szintű szolgáltatásokat, amelyeknek a garanciáit „alkotmányba” kell foglalni. Államilag finanszírozott, de független, civil, lakossági energetikai fogyasztóvédelmi szervezetet kell létrehozni. Állami újra elosztással nem lehet kezelni az energetikai piacon kialakuló társadalmi egyenlőt- lenségeket, ebben az energiaszolgáltató rendszernek részt kell vállalni. A szolidaritás elvén működő szociális tarifa bizonyos fogyasztásra.
24 Árpolitika A hatósági önköltség típusú ármegállapítást a háztartási fogyasztók számára fenn kell tartani. Szociális tarifa Egy fogyasztási tömbre kedvezményes a díj, e felett pedig magasabb díjat kell fizetni. A kedvezményes fogyasztási tömb kialakításánál figyelembe kell venni az eltartott gyermekek számát.
25 Intézményrendszer Biztosítani kell, hogy az ország energetikai intézményrendszere a magyar érdekeket képviselje. Energetikai államtitkárság létrehozása. Magyar Energiastratégiai Intézet létrehozása. Magyar Energia Hivatalt a parlamenti felügyelet alá kell helyezni. Helyre kell állítani és fejleszteni kell a magas szintű energetikai műszaki felsőfokú oktatást és a kutatás- fejlesztést