Térképészet Színmodellek.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Manapság a számítógép legfontosabb kiviteli egysége (perifériája) a televíziókhoz hasonló számítógép- képernyő vagy monitor. A monitort egy kábel köti.
Advertisements

Minden amit tudni akartál de soha sem merted megkérdezni
Kimeneti egységek Készítették: Boros Gyevi Vivien Tóth Ágnes
Számítógép grafika.
Készítette: Farkas Ildikó 2006.Január 12.
Rendszertervezés Hardver ismeretek.
Színformátumok és színmodellek
A Monitor A legfontosabb kimeneti eszköz a monitor. A monitoron megjelenő képek képpontokból (pixel) állnak. A jelenleg még a legelterjedtebb a katódsugárcsöves.
Nyomtató.
Vincze Alexandra Választott téma: Kiviteli perifériák Felkészítő tanár: Bartha Katalin Iskola: Kossuth Zsuzsanna Szakközépiskola, Szakiskola és Kollégium.
Nyomtatók Nem ütő nyomtatók.
A színek számítógépes ábrázolásának elve
A monitor automatikus beállítása a napszakhoz
Digitális képanalízis
Készítette: Kecskés Imre
SZÍNEKRŐL.
SZÍNEKRŐL.
Nyomtatók A szg.által szolgáltatott adatok papíron történő megjelenítésére szolgálnak. Csoportosításuk: Mechanikus ütközéses (impact) nyomtatók: kalapács.
Mai számítógép perifériák
Gútai Magyar Tannyelvű Magán Szakközépiskola, Szlovákia
Kiviteli Perifériák Készítette: Kiss Ádám
Veszprém, Számítógépes megjelenítő és képalkotó eszközök kalibrációja Csuti Péter - Dr. Samu Krisztián.
Színtervezés számítógépes felhasználás számára Schanda János és a Virtuális Környezetek és Fénytan Laboratórium Dolgozói és PhD hallgatói.
Színtervezés számítógépes felhasználás számára Schanda János és a Virtuális Környezetek és Fénytan Laboratórium Dolgozói és PhD hallgatói.
T.K. 33 – 34. Az alapértelmezett előtér- és háttérszín, valamint a körvonalak színének beállításához a Paletta színeit használhatjuk. 1 Az RGB színrendszerben.
Képszerkesztési alapfogalmak
Színek Harkai Richárd Free Powerpoint Templates.
Hardver eszközök IV. rész
Színkeverés.
Bevezetés: a Számítógépi grafika tárgya (Szemelvények: amit tudni illik)
Turbo Pascal 11..
A színek számítógépes ábrázolásának elve
Nyomdatechnika, tudnivalók, hasznos információk
Készítette : Tuska Borbála 8.b április
Nyomtatók.
Monitorok.
7. A színek szerepe a térképeken
Színkezelés RGB-színrendszer Készítette : Zelnik Paloma
Színkezelés RGB-színrendszer Zarka Eszter márc. 27.
Színkezelés RGB-színrendszer Készítette: Soós Lilla 2012 március 27.
Color Management I. színelmélet Lengyel Zsolt – Multimédia alapjai.
Bevezetés: a Számítógépi grafika tárgya (Szemelvények: amit tudni illik)
Mi az RGB? Red Green Blue, a képernyős szín-megjelenítés modellje. Ha mindhárom alapszín teljes intenzitással világít, fehér színt kapunk. Ha mindhárom.
Bináris szám-, karakter- és képábrázolás
A Monitor. AszámítógépAszámítógép legfontosabb kiviteli egysége (perifériája) a televíziókhoz hasonló számítógép-képernyő vagy monitor. A monitort egy.
Grafika alapfogalmak.
Digitális fotózás Alapok.
IT ALAPFOGALMAK HARDVER.
A színek szerepe a térképészetben
LCD kijelzők működése és típusai
Nyomdaipari technológia (zárthelyi anyaga)
A szg-es grafika alapjai Juhász Tamás.
Digitális képfeldolgozás Póth Miklós. Digitális képtípusok Raszter – Képpontokból épül fel Vektor – egyenletekből épül fel.
Típusok Képmegjelenítők Monitorok CRTLEDOLEDPlazmaLCD Vetítők LCD DLP Egyéb.
FÜLEMÜLE ORSZÁGOS INFORMATIKA VERSENY A nyomtatók Készítette: Szöllősi Anna Osztály: 6.a Felkészítő tanár: Kovács Balázs Iskola neve: Budai Városkapu iskola.
A színes képek ábrázolása. A szín A szín egy érzet, amely az agy reakciója a fényre. Az elektromágneses sugárzás emberi szem által látható tartományba.
Digitális fényképek javítása. Nyissuk meg a ferde.jpg képet! 1.Válasszuk a forgatás eszközt! 2.Irány: javítás 3.Előnézet: kép+rács 4.A képre kattintva.
6/b. hét Vajta: Képfeldolgozás és megjelenítés 2017 tavasz
A színek szerepe a térképészetben
Alkalmazott Informatikai Tanszék
Adat- tárolás.
NYOMTATÓK.
04 – Színek, színelmélet, színmodellek, színcsatornák
A számítógép felépítése
Színelmélet Kalló Bernát KABRABI.ELTE.
Adatfeldolgozási ismeretek 1/15. ML, 2017
Kiviteli eszközök.
A digitális kép bevezetés.
Turbo Pascal Színek használata.
A számítógép működésének alapjai
Előadás másolata:

Térképészet Színmodellek

A színkeverés alapjai A színkeverésnek fizikai alapjai vannak. Minden színkeverési módszer közös jellemzője, hogy (legalább) három, egymástól függetlenül változó paraméter jellemzi az adott színt. A szín érzékelése függ a környezettől is. Rendkívül fontos annak megértése, hogy a színmodellek fizikai törvényszerűségeken alapulnak, így hiába is kínál az adott szoftver színmodell választási lehetőséget, amikor a megjelenítésre kerül sor (képernyő vagy nyomtatás) már nem önkényes a választás: a megjelenítéshez használt színmodellt már maga az eszköz határozza meg. A mellékelt színminta azt példázza, hogy ugyanaz a szín sötétebb háttér környezetében világosabbnak hat, mint sokkal világosabb háttér előtt. Még nyilvánvalóbb ez a hatás fekete-fehér minta esetében.

Additív (összeadó) színkeverés Fizikai oldalról tekintve kétféle színkeverési mód létezik. Elektromágneses sugárzást (fényeket) keverünk. Ilyen elven működnek a monitorok, televíziók. Számítógépes megfelelője az RGB színmodell. R=red G=green B=blue Az összeadó színkeverés különféle hullámhosszúságú fények (fénysugarak) összekeverését jelenti, azaz két vagy több színinger egy időben a látómezőbe történő kerülését. A három alapszín vörös, zöld, kék (RGB, red-green-blue). Az egyes színkomponensek eltérő intenzitású nyalábjainak összekeverésével érhetők el a különféle színek, de kihasználható a szem tehetetlensége is: egymás után nagyon gyorsan vetítve a három színkomponenst a szem már nem képes azokat egyenként elkülöníteni. A három alapszín azonos intenzitású keverésével állítható elő a fehér szín, a legösszetettebb fény. Összetettségét bizonyítja, hogy prizmával felbontva láthatóvá válnak a spektrum színei.

Szubtraktív (kivonó) színkeverés Színes anyagokat keverünk (tus, tinta, festék). Ilyen elven működik a színes fényképezés, a színes nyomdatechnika (számítógépes nyomtatók, nyomdagépek). Számítógépes megfelelője a CMY színmodell. C=cián M=magenta Y=yellow A kivonó színkeverés törvényei könnyen levezethetők az összeadó színkeverés törvényeiből. A színes anyagokon áthaladó fény színét az átjutó különböző színű fénysugarak additív keveréke szabja meg. Ez a kiegészítő színe lesz annak, amelyet a színes anyag elnyelt. Az alapszínek a cián (halványkék-Cyan), bíbor (magenta) és a sárga (Yellow). A papíron történő megjelenítés szempontjából ennek a színkeverési módszernek van nagyobb jelentősége, hiszen mindenféle színes nyomtatás (printer, vagy ofszetnyomtatás) ezen fizikai elvek alapján működik. Az alapszínek teljes keveréke a fekete színt adja. Nagyon fontos hangsúlyozni, bár valószínűleg már a diákok is látták, hogy a színes nyomtatók is ilyen elven működnek.

CMY – CMYK Praktikus okokból negyedik színként fekete színt is nyomtatunk. Okok: A színes nyomtatásnál is a legtöbbet nyomtatott szín(árnyalat) a fekete. A térképeknél a szöveges információk zöme fekete. Főleg a kisméretű szövegek esetében okozna gondot az illesztés. A három egymásra nyomott szín nem ad teljes feketét, hanem valamilyen sötétszürke árnyalatot. A fekete szín használata növeli az elérhető árnyalatterjedelmet. Nyomdai alkalmazások esetében negyedik színként általában feketét (blacK) is használnak, lévén a nyomtatás legkényesebb, legnehezebben reprodukálható elemei a betűk és ezek általában fekete színűek. Ilyen kényes elemek esetében nem szerencsés a három alapszínből történő összenyomás, a külön fekete szín alkalmazása szebb képet ad. Célszerű egy erős nagyítóval megnézni tetszőleges színes nyomdaterméket, hogy a négy alapszínt észlelhessük.

Direkt színek (Spot colours) A térképek olyan speciális rajzi elemeket is tartalmaznak, melyek reprodukálása a nyomtatás során nagyon nehéz. A térképek olyan speciális rajzi elemeket is tartalmaznak, melyek reprodukálása a nyomtatás során nagyon nehéz. Legjobb példa erre a topográfiai térképek szintvonalrajza, a vékony barna vonalakat CMYK színkeverés esetén három színből kéne összenyomni. Ehelyett a szintvonalakat külön barna festékkel nyomják. A nyomdatechnika fejlődése napjainkban egyre inkább lehetővé teszi négyszínnyomás használatát térképek esetében is.

Színmodellek a számítógépes szoftverekben A számítógépes szoftverek többféle színmodellt támogatnak, de ezek vagy csak elméleti színmodellek, vagy a már említett kettő változatai:

Színek a képernyőn és a nyomtatón Mivel a képernyőn való megjelenítés és a színes nyomtatás eltérő fizikai elvek szerint működik, így a színhűség biztosítása rendkívül nehéz. A legtöbb színmodell (az elméletiket kivéve eszközfüggő), így a legbiztosabb módszer a kiválasztott képernyő színek kipróbálása a nyomtatón. Amint már láttuk, a képernyőn történő megjelenés az összeadó színkeverés elvén működik. A színkeverési elveket nem ismerő felhasználó a színeket a képernyőn választja ki. Ha az adott állományt egy másik számítógépen is megnézzük, akkor eltérő monitor, illetve grafikus kártya használata esetén a színek megváltozhatnak. Napjainkban már a legolcsóbb grafikus kártyák is képesek az ún. valós színes (true color) megjelenítésre, de nagy felbontásban a színek száma esetleg korlátozott (256, vagy 16), ami azt jelenti, hogy a létező összes szín helyett a képernyőn ezeket hozzá közeli színekkel helyettesítik. A színkeverési elvekkel tisztában lévő felhasználó ún. színmintakönyveket használ, de egyszerűbb esetben az is megfelel, ha a képernyőn látható, a szoftverben kiválasztható színeket kinyomtatjuk a végtermék készítéséhez használt nyomtatón. Az így kinyomtatott színminták legyenek a színkiválasztás alapjai még akkor is, ha a képernyőn esetleg nem mutatnak valami jól. Sajnos mivel a kétféle színmodell közötti átalakítás nem oldható meg egy egyszerű képlettel (függ az alkalmazott monitor és nyomtató paramétereitől is), ezért az említett próbát az egyes hardverekre külön-külön el kell végezni. Amennyiben másik szoftvert alkalmazunk, akkor újra el kell végeznünk a fenti műveletet. A színmodell konverziót tulajdonképpen a nyomtatóvezérlő szoftver végzi el, így előfordul, hogy annak cseréje is megváltoztatja a már korábban jól működő színmegfeleltetést.