Az európai integráció fejlődése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Merre tart a magyar foglalkoztatáspolitika? Garzó Lilla.
Advertisements

A JOGHARMONIZÁCIÓ. Az államok konszenzusa alapján elfogadott, szerződéses és szokásjogi magatartási normák összessége, amelyek a nemzetközi jogalanyok:
Az Európai Integráció története Politikai és gazdasági körülmények.
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
A NATO létrejötte, bővítésének állomásai
Foglalkoztatáspolitika az Európai Unióban
Az Európai Unió Általános áttekintés.
2005. szeptember 28.. Történeti háttér Kiemelkedően magas menekültáradat Igény a menekülők szabályozott érkezése iránt.
Az Európai Unió létrejötte, bővítésének állomásai
Szociális ügyek és foglalkoztatás Készítette: Gombos Erik III. évf. Történelem.
EU alapismeretek E-Learning.
Az Európai Unió és Magyarország
Készítette: Nagy Roland.  Európai Gazdasági és Monetáris Unió (EGMU)  Gazdasági és Monetáris Unió (GMU) Magába foglalja: - ktsgvetési és a gazdaságpolitikai.
Az Európai Unió története
Az európai integráció története
Regionális politika reformjai Görögország csatlakozása (1981) 1.Közösségi szinten nőtt a területi egyenlőtlenség 2.Görögország GDP-je a Közösség.
A régiók Európája Az EU regionális politikája Az EU alapelvei
EU ISMERETEK BEVEZETŐ ELŐADÁS.
Az Európai Unió intézményrendszere Unger Anna december 1.
A fogyatékosságot érintő szabályozás az Európai Unióban.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
Az Európai Unió szervezete, működése és jogrendszere
KÖZIGAZGATÁSI SZAKVIZSGA
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
Az EU és Kelet-Közép-Európa. Kezdetek Visszatérés Európába? rendszer váltások Közép- Európában Első reakció: –EBRD (1989. július Párizs)-G7 csúcs.
EU II..
EU Bővítése 6. előadás. Finnország csatlakozása -Vesztes a II. vh.-ban, de nem szállták meg -Különleges viszony a SZU-val: finnlandizáció -1952, 1975.
EU és Magyarország 2. előadás Társulástól a csatlakozásig.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
TÖRÖKORSZÁG ÉS AZ EURÓPAI UNIÓ Készítette: Harcsa Henrietta.
AZ EU SZOCIÁLPOLITIKÁJA Gyulavári Tamás
Az Esélyegyenlőség és az ESZA alapelveinek érvényesítése Európai Unió Magyarország -Budapest Európai jogfejlődés Luxemburgi és Lisszaboni folyamat.
Strukturális és Kohéziós Alapok
Az Európai Únió csatlakozási folyamatai
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
Foglalkoztatáspolitika az Európai Unióban
EURÓPAI UNIÓS POLITIKÁK
Készítette: Kiss Éva.  A Maastrichti Szerződést követően kiépült oktatási politika alapjait a közösségi programok képezik  Szókratész program: feladata.
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
Az Európai Unió keleti bővítése Európa újraegyesítése
AZ EURÓPAI UNIÓ.  AZ EU VILÁGGAZDASÁGI SZEREPKÖRE MAGAS SZINTŰ INTEGRÁCIÓ, GAZDASÁGI, MONETÁRIS UNIÓMAGAS SZINTŰ INTEGRÁCIÓ, GAZDASÁGI, MONETÁRIS UNIÓ.
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
Az Európai Unió szervezete, működése és jogrendszere
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
Az Európai Unió költségvetése Balogh Zoltán Nyíregyházi Főiskola – főiskolai tanársegéd Az Európai Unió pénzügyei2006/2007. tanév.
A „soft law” hatása az oktatás és képzés szabályozására az európai integráció tükrében dr. Várnagy Péter egyetemi docens PTE FEEK.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Az Európai Unió.
Az Európai Unió.
Közigazgatási Jog 4 Európai Közigazgatás, 5. előadás október Az Európai Unió területi-helyi közigazgatása 3.1. Regionalizmus az EU-ban integráció.
Regionális politika. Alapok Kohézió Az uniós politikákkal párhuzamosan Régiós elmaradottságok felszámolása Hosszú távú elképzelések Céljai: –Kiegyensúlyozott.
Közigazgatási Jog 4. Európai közigazgatás, 3. előadás szeptember Az EU központi szerveinek általános jellemzői Nincs önálló (saját) EU intézményrendszer.
Európai uniós alapismeretek
Regionális gazdaságtan 6.
Dr. Iván Gábor, Külügyminisztérium, szeptember KÖZGAZDÁSZ VÁNDORGYŰLÉS Nyíregyháza – szeptember KÖZGAZDÁSZ VÁNDORGYŰLÉS Nyíregyháza.
2013. Jogalap Római Szerződés (1957) 237. cikk szerint „Bármely európai állam kérheti felvételét a Közösségbe. Maastrichti Szerződés (1992 írták alá,
Európai Uniós ismeretek Az európai integráció kialakulásának története.
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Európai Uniós ismeretek Magyarország és az Európai Unió.

Az euró Előadó: Halm Tamás.
Az európai integráció története
Tágabb, mint a kereskedelmi szerződések köre
Európai Uniós ismeretek
Készítette: Dr. Domonkos Endre (PhD)
Az Európai Unió intézményrendszere és döntéshozatala
Jogharmonizáció az Európai Unióban
Előadás másolata:

Az európai integráció fejlődése Polyák Zsuzsanna

Az Európa Tanács 23.o. 10 nyugat-európai ország hozta létre 1949-ben Közös politikai értékek mentén szerveződött: jogállamiság, demokrácia, alkotmányos elvek és emberi jogok tiszteletben tartása. Hány tagja van ma a tanácsnak?

Az ún. Római Szerződések (1957) 28.o. 1. Európai Gazdasági Közösség (EGK) 2. Európai Atomenergia Közösség (Euratom) Az ESZAK (Montánunió) mintájára jött létre Melyik 6 ország írta alá a szerződéseket?

EGK céljai Közös piac létrehozása - vámunió - közös kereskedelempolitika - tőke és munkaerő szabad áramlása A tagállamok gazdaságpolitikájának összehangolása Az államokat összekötő kapcsolatok szorosabbra fűzése

Az Európai Közösségek 34.o. 1965-ben az ún. Egyesülési Szerződéssel összevonták az ESZAK, a EGK és az Euratom intézményeit Európai Közösségek néven. Később az EK-hez csatlakozott: Dánia, Írország, Anglia, Görögország, Spanyolország és Portugália.

Az Egységes Európai Okmány 37.o. 1986-ban írták alá a tagállamok. Célja: az egységes belső piac létrejöttét akadályozó fizikai, pénzügyi és technikai korlátok felszámolása. Eszközei: - közösségi jogalkotás és - jogharmonizáció.

A Maastrichti Szerződés (1992) 39.o. Létrehozza az Európai Uniót Céljai: - gazdasági, politikai és monetáris unió - 1999-ig közös valuta Bevezeti az uniós állampolgárságot és a szubszidiaritás alapelvét. Létrejön az ún. három pilléres szerkezet.

A három pillérre épülő Unió 110.o. 1. Európai Közösségek - Európai Közösség - Euratom - Európai Szén- és Acél Közösség 2. Közös kül- és biztonságpolitika 3. Bel- és igazságügyi együttműködés (ma rendőrségi és bűnügyi együttműködés)

Az Amszterdami Szerződés (1997) 46.o. Céljai: Az Unió működésének átfogó reformját szolgáló rendelkezés-csomag kidolgozása. Megfelelő alap biztosítása a bővítéshez, a hatékony működéshez és a további fejlődéshez. Mely szerződés hiányosságait küszöböli ki, ill. egészíti ki ez az új szerződés?

Foglalkoztatás- és szociálpolitika az EU-ban

A szociálpolitika fejlődése 300.o. 1. A jogalkotás területén Római Szerződések 1974. Szociális Akcióprogram 1989. Szociális Charta elfogadása. Területei: - szabad mozgás - foglalkoztatás és bérezés - élet- és munkakörülmények javítása

- szociális védelem - gyülekezési jog és kollektív alku - szakmai képzés - férfiak és nők közötti egyenlő elbánás és bérezés - a munkavállalók döntésekben való részvétele és informáltsága - egészségvédelem és munkahelyi biztonság - gyermekek és kamaszok védelme - idősödő személyek, fogyatékos személyek

A Szociális Egyezmény elfogadása - A Maastrichti Szerződéshez csatolt jegyzőkönyv. - Csak felhatalmazást ad a tagállamoknak, hogy jogilag kötelező érvényű jogszabályokat fogadjanak el a szociálpolitika területén. - Az Egyezmény alapján születik meg az első közösségi irányelv 1994-ben

2. A támogatások területén 1958. Európai Szociális Alap létrehozása Fő céljai 1993-ig: - a fiatalok munkanélküliségének kezelése, csökkentése 1993 - 1999 között - a hosszú távú és a fiatalok munkanélkülisége elleni programok - munkavállalók átképzése

2000 - 2006 között - az oktatási, képzési, foglalkoztatási rendszerek és politikák adaptálása, modernizálása (strukturális célkitűzés) - egyenlő esélyek a munkaerőpiacon (EQUAL közösségi kezdeményezés)

Előtérben a foglalkoztatás 303.o. A 90-es évekre a munkanélküliség uniós átlaga 10 % Az Amszterdami Szerződésben a tagállamok vállalják, hogy nemzeti stratégiáikat összehangolják a foglalkoztatás területén.

1998. A foglalkoztatáspolitikai irányvonalak pillérei: 1. A foglalkoztatási képesség javítása 2. Vállalkozásösztönzés javítása 3. A vállalkozások és alkalmazottaik alkalmazkodóképességének fejlesztése 4. Az egyenlő esélyek feltételeinek megerősítése Ez lett az alapja az ún. Európai Foglalkoztatási Stratégiának

A közösségi foglalkoztatás- és szociálpolitika új irányai 306.o. A foglalkoztatás- és szociálpolitika közösségi szintű koordinációjának további erősítése várható. 2000-ben elfogadták az EU hosszú távú gazdasági stratégiáját az ún. lisszaboni stratégiát, melynek célja, hogy

az EU 2010-re a világ legversenyképesebb és legdinamikusabb tudásalapú gazdaságává váljon, mely képes a fenntartható fejlődésre, miközben nagyobb szociális kohézióval több és jobb munkahelyet teremt. Fő eszközei: - foglalkoztatási szint emelése - a munkaerő képzése

2000-ben fogadták el az ún. Európai Szociális Napirendet is, melynek célterületei: 1. Több és jobb munkahely teremtése 2. Rugalmasságra és biztonságra épülő munkakörnyezet elősegítése 3. A szegénység és diszkrimináció elleni küzdelem 4. A szociális védelem modernizálása

5. A nemek közötti egyenlőség előmozdítása 6. A bővítés szociális dimenziójának megerősítése Eszközei: - technikai haladás (EURES) - monetáris unió - mobilitási lehetőségek

Az Európai Unió bővítése A közép- és kelet-európai országok csatlakozásának feltételrendszere

A csatlakozás feltételei: a koppenhágai kritériumok (1993) 396.o. Stabilan működő demokratikus intézményrendszer (politikai kritériumok) Működő piacgazdaság (gazdasági kritériumok) Képesség a tagságból származó kötelezettségek teljesítésére (jogi, intézményi kritériumok)

Mely szerződés rögzíti először a csatlakozás feltételeit? Mik ezek a feltételek?

Új tagállamok felvételének eljárási menete A pályázó ország benyújtja belépési szándékát az Európai Tanácshoz. A Tanács véleményt kér a pályázó ország tagságra való alkalmasságáról az Európai Bizottságtól. A Tanács dönt a csatlakozási kérelem elfogadásáról vagy elutasításáról. Ha ez pozitív:

az EU csatlakozási tárgyalásokat kezd a jelölt országgal. Az Európai Parlament - közvetlenül a csatlakozási szerződés aláírása elött - szavaz a csatlakozni kívánó ország felvételéről. A felek aláírják a szerződést és minden aláíró ország ratifikálja azt. Követelmény-e az EU részéről, hogy a csatlakozni kívánó ország népszavazással erősítse meg szándékát?

Az esseni csúcs (1994) 398.o. Az Unió körvonalazta az ún. előcsatlakozási stratégiát, mely a szorgalmazta az integrációs folyamat felgyorsítását. Az EU kötelezettséget vállalt arra, hogy a társultakkal szorosabban együttműködik. Kialakult az ún. strukturált párbeszéd. Mit jelent ez?

Döntöttek a Fehér Könyv kiadásáról, mely egy átfogó, az egységes belső piacra való felkészülést is elősegítő programjavaslat. Mi volt a Fehér Könyv fő célja?

Az Európai Tanács felkérte a Bizottságot, hogy: - készítsen országjelentést minden közép- és kelet-európai jelölt országról - dolgozza ki, hogy milyen hatással lehet a keleti bővítés az Unió politikáira ill. azok finanszírozhatóságára

Agenda 2000 a csatlakozás szempontjából 400.o. Az Európai Bizottság által készített programdokumentum (2000 és 2006 közötti időszakra), mely tartalmazta: az EU követendő stratégiájának tervezetét a 10 közép- és kelet-európai országról készített országvéleményt

Együtt tárgyalta az EU reformját, jövőstratégiáját, és a bővítés kérdéseit. Javaslatot tett a csatlakozási tárgyalások megkezdésére. Meghatározta azokat az országokat, amelyek nem alkalmasak a csatlakozási tárgyalások elkezdésére. Melyek ezek az országok? Mit jelent az ún. „5+1” ?

A luxemburgi döntések a bővítési folyamatról 403.o. A fő kérdés az volt, hogy a csatlakozási tárgyalásokat mely országokkal kezdjék meg: a) Differenciált módon, csak az 5+1 országgal b) Regatta elv szerint, azaz a 12 jelölt közül - Törökországot kivéve - mindenkivel. Mit jelent pontosan a regatta elv?

Mik a hátrányai az a) és b) javaslatnak? A bővítés mind a 11 országot érintette de a csatlakozási tárgyalásokat differenciált módon kezdték meg. Milyen céllal hozták létre az évente megrendezett ún. Európai Konferenciát?

Az előcsatlakozási segélyeket a 2000. évtől a háromszorosára emelték Létrehoztak két új alapot: 1. SAPARD - mezőgazdasági szerkezetváltásra 2. ISPA - infrastrukturális fejlesztésekre

A helsinki csúcs döntései (1999) 412.o. A Luxemburgban kimaradt országokkal is meg kell indítani a tárgyalásokat Törökország tagjelölti státuszát hivatalosan is megerősítették Ígéretet tettek, hogy az Unió 2002-ig befejezi az intézményi reformokat.

Probléma a csatlakozási tárgyalások lezárásánál Az EU-nak nincs egyeztetett koncepciója a bővítési folyamatról Alternatívák: 1. Bővítés két hullámban 2. „Big bang” koncepció. Mi ennek a hátránya? Az Európai Bizottság kiadja az ún. Stratégiai Dokumentumot (2000)

A bővítés kritikus kérdései 420.o. Hogyan biztosítható az integráció eddig elért szintje? Hogyan lehet megőrizni az EU közösségi politikáinak eredményeit ill. hogy lehet kiterjeszteni az új tagállamokra? Hogyan lehet fenntartani az intézményrendszer működőképességét 25-30 tagállam esetén? Forrás: Horváth Zoltán - Kézikönyv az Európai Unióról, Magyar Országgyűlés, 2001