Behajtási díj Budapesten? Közlekedésszabályozás az élhetőbb városért

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A vasúti szabályozás változásai: az „új” vasúti törvény előkészítése
Advertisements

1 A BKV Zrt. fejlesztései, beruházásai Kovács Imre beruházási főosztályvezető BKV Zrt.
Intelligens közlekedési rendszerek
Magyar Kerékpárosklub Hungarian Cyclists’ Club (HCC)‏ László János, elnök.
Partnerek vagyunk az úton László János Magyar Kerékpárosklub.
különböző megjelenési formái és alkalmazási területei
Kerékpáros Magyarország Program Bringázz a Munkába Kerékpárosbarát Település szeptember 16.
Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium
TIN week – Budapest, October/ Házi feladat, Győri esettanulmány: Győr,Kodály Zoltán u – Ifjúság körút csomópontja Készítette: Sümegi Péter & Szabó.
INTEGRÁLT ÖSSZKÖZLEKEDÉSI MODELL
KBSZ STRATÉGIA KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Siófok, április 10. Bajkó Erika kommunikációs vezető.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
A hulladéktörvény hatása a pályázati forrásokból megvalósult hulladékgazdálkodási projektekre április Köztisztasági Egyesülés.
Készítette: Borák Andor, Hack Dóra, Kovács Nikoletta, Steiner Bettina
PannonRIS – Folyami Információs Szolgáltatások Magyarországon
A környezeti hatástanulmányok készítése vállalkozói szemmel
Vasúti áruszállítás a környezettudatos magatartás szolgálatában
Energia és környezet A levegőtisztaság-védelem céljai és eszközei Levegőszennyezés matematikai modellezése.
Közlekedés – Mozgásban a tudományok, november 10.
Közforgalmú közlekedés szervezése 1.
Innovatív elképzelések Győr közösségi közlekedésének fejlesztésére
Intézményi CO 2 menedzsment – Magyarország lehetőségei az emisszió kereskedelemben avagy a Karbon-hitelezés megvalósításának lehetősége a CO 2 csökkentést.
Debrecen és vonzáskörzete
TIME TO DECIDE ÉS MAGYAR KÖZLEKEDÉSPOLITIKA Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet
A közúti fuvarozás helyzete Napi Gazdaság Konferencia Karmos Gábor - főtitkár.
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
Legyen kevesebb autó, tisztább város, több zöld! – Ajánlások a Városi Környezet Stratégiához Hegyi Gyula Budapest, november 13. Fővárosi Közgyűlés.
Határon átnyúló vitarendezés. Bevezetés határon átnyúló viták nehézségei különböző nyelv jogismeret hiánya, fogyasztói jogvitákban különösen.
Az Európai Unió áldozatpolitikájának megújítása Sömjéni László Bűncselekmények Áldozatainak Napja Szakmai Konferencia Budapest február 22.
© Gács Iván (BME) 1/12 Energetikai levegőszennyezés folyamatai, matematikai modellezése Környezet- menedzsment.
© Gács Iván (BME) 1/12 Levegőszennyezés matematikai modellezése Energia és környezet.
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
2008. november 20. Az európai uniós integráció és a magyar gazdaság; avagy esélyek és kockázatok a magyar gépjármű szektor beruházási lehetőségeiben Dr.
Az Állami Számvevőszék szerepe a környezetre káros támogatások ellenőrzésében Dr. Báger Gusztáv egyetemi tanár, főigazgató Állami Számvevőszék Fejlesztési.
A veszélyes áruk vasúti szállításának szabályozása
Közlekedéspolitikai és -gazdasági Tagozat
ELKÉPZELÉSEK ÉS VALÓSÁG a évi forgalmi adatfelvételek tükrében Albert Gábor tagozatvezető-helyettes március 12. Közlekedésszervezési és Hálózatfejlesztési.
Dr. Kontrát Károly Belügyminisztérium parlamenti államtitkár
„Erős pillérek – javuló közlekedésbiztonság” c. konferencia ORFK, Budapest, október 20. 1/19 Közlekedésbiztonsági trendek az Európai Unióban és Magyarországon.
Impact of Metro construction on the long term sustainability of a Metropolitan city: The case of Thessaloniki Szigetvári Andrea2014. április 7.
A gazdaság és szakképzés összefüggése. 1. Kialakult hosszabb távra a termelési és termékszerkezet Húzóágazat a feldolgozóipar Húzóágazat a feldolgozóipar.
es RAT tervezés koncepciója Gila Gyöngyi Tervezési igazgató-helyettes.
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
1 CONNECT II.: Fejlesztési koncepció, migrációs út tervezése az ÁAK forgalomirányító központjához Perjés Tamás közlekedési igazgató COWI Magyarország.
A DUNA STRATÉGIA AGRÁRLOGISZTIKAI TEENDŐI Fórum november 18. Gyertyán Katalin, KözOP IH Közlekedéslogisztikai fejlesztési lehetőségek a KözOP-ban.
76. számú főút Zala megyei szakaszának ( km szelvények között) 11,5 tonnás burkolat megerősítése Lakossági fórum február 18.
86. sz. főút Szombathely - Vát szakasz ( – km szelvények között) kivitelezési munkálatai Lakossági fórum október 09.
Lakossági fórum 46. sz. főút km szelvényben lévő endrődi Hármas – Körös híd átépítési munkái február 19.
Lakossági fórum számú főút Zala megyei szakaszának (0+000 – ) km szelvények között) 11,5 tonnás burkolat megerősítése.
Szabályozási reform – az intézményrendszer és a járadékszabályozás továbbfejlesztése Szikszainé dr. Bérces Anna PM, főosztályvezető Pénztárkonferencia.
MÁV - elővárosi vasutak: vonattal a városba
A közúti közlekedésbiztonság alakulása Magyarországon;
Intelligens közúti kereszteződés
TÁMOP / jelű Együtt, hogy jobb legyen című projekt Kettős mentorálás Készítette: Bagi Lászlóné február 24. Hódmezővásárhely.
„Kontra-fék” Kerékpáros konferencia Győr, szeptember 21.
BKV ZRt. – Fődiszpécseri és Zavarelhárító Szolgálat
Közl_kvéd071 Az EU közlekedéspolitikája Az EU közlekedéspolitikája.
Forgalom-szimuláció eltérő közegekben Max Gyula BMGE-AAIT 2008.
„Mindenki gyalogos” Sokszínű gyalogos közlekedés Gertheis Antal közgazdász Városkutatás Kft
Logisztikai fejlesztési irányok a hazai és az EU szakpolitikák tükrében CEBC „A győztesek felelőssége” konferencia február 2. Dr. Bokor Zoltán BME.
TÁMOP /1-2F Méréstechnika gyakorlat II/14. évfolyam A környezetterhelés következményei.
A fenntartható társadalom előtt álló feladatok Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetsége Dr. Ágoston Csaba PhD Elnökségi tag.
Varga Zoltán ügyvezető AGRIAPIPE Kft.. Agriapipe Kft. főbb tevékenységei: Szaktanácsadás Csővezetékek mechanikus tisztítása Csővezeték hálózatok vizsgálata.
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
A BKK szerepe a TIDE nemzetközi projektben Új megoldások a közösségi közlekedésben - fenntarthatóság - integráció - finanszírozás - Pécs, november.
Az Erős Magyarország egészségügyi programja Megújulás és megőrzés az egészségügyi szektorban.
Intelligens közlekedési rendszerek
copyright © P2P Money Europe Inc.
Hozzászóló: Takács Miklós (FŐMTERV Zrt.) Budapest, október 21.
SUMP - kérdés Magyarországon
Előadás másolata:

Behajtási díj Budapesten? Közlekedésszabályozás az élhetőbb városért Ekés András – VÁROSKUTATÁS KFT. ekes@mri.hu 06-30-869-1674 2011. szeptember 20.

Aktualitásoktól az előzményekig 2011 2008 ? 2009

Aktualitásoktól az előzményekig – a behajtási díj jobb megértéséhez Ismerjük-e, értjük-e, azokat a mobilitási folyamatokat, amelyek Budapest közlekedését ma jellemzik?

KORÁBBI TORLÓDÁSOK

M4 2006 2011 …... 2015?

Főgyűjtő 2007 2008 2009 2010

Hidak

Budapest szíve

EGYMÁST IDŐBEN ÁTFEDŐ, ELHÚZÓDÓ BERUHÁZÁSOK 2008-2010 EGYMÁST IDŐBEN ÁTFEDŐ, ELHÚZÓDÓ BERUHÁZÁSOK 2008-2010 2007-2009 2008-2011 2006-2015? 2010-2011 2009 2007-2009 2006-2015?

2008, 2011?

2005 2007 2011

Nap mint nap más és más, kiszámíthatatlan közlekedési viszonyok

LEHETŐSÉG REAKCIÓ? FELISMERÉS!

VISSZA-FORDULÁS ELŐRELÉPÉS VAGY EREDMÉNYEK

Behajtási díj vizsgálatok 2009-es eredményei

A külföldi példák tanulságai - A behajtási díj, illetve környezeti korlátozások bevezetésének eltérő céljai lehetnek és ezekhez eltérő módon kell a rendszert kialakítani: Torlódások csökkentése (London, Stockholm) Légszennyezés csökkentése (Milánó, német városok) Pénzbevétel generálása (Oslo) A behajtási díj csak egy eleme egy átfogóbb közlekedés-menedzsmentnek, fontos a többi elemmel való összhang Több éves alapos előkészítés (hatástanulmányok, konzultációk) szükségesek Számos megelőlegezett beruházás szükséges (közösségi közlekedés) Kiépítés jelentős beruházási költséget jelent (állami szerepvállalás) Alapvető a transzparencia, a bevételek visszaforgatása

A behajtási díj hatásai Jelentős forgalomcsökkenés (gazdaságilag ésszerű díjjal maximum 25% csökkenés érhető el) Környezeti hatások: egyértelmű, jelentős javulás – de a közlekedési eredetű környezeti szennyezések eredetének, keletkezési helyének és megoszlásának megismerése elengedhetetlen a hosszabb távú intézkedések hatékony kialakítása érdekében. Társadalmi egyenlőtlenségek: figyelni kell a vertikális (társadalmi csoportok) és horizontális (területek) hatásokat, kompenzációkat kell adni Belvárosi kereskedelem: ellentmondásos hatások, a kereskedelem átrendeződése várható, nagyfokú csökkenése azonban nem.

Miért van szükség behajtási díjra? Az egyéni közlekedés externális hatásait ma senki sem fizeti meg olyan mértékben, mint amilyen mértékben a keletkezéséhez hozzájárul (környezetszennyezés, forgalmi dugók, időveszteség, baleseti kockázatok…) Közúti közlekedés mértéke és területigénye jelentősen meghaladja a kapacitásokat A közösségi közlekedés alulfinanszírozott, az eszközállomány átlagéletkora magas, a versenyképességéből jelentősen veszített Levegőszennyezés (különösen PM10 terén) csökkentendő Uniós irányelvek a fenntartható városi közlekedés irányában Bevételgenerálás

A zónák- előzetes vizsgálatok (2007-2008) Városhatár Pest: Körvasút Hungária körút Lakóövezeti kordon Nagykörút pesti oldal Buda: Budai körút Hidak vonala

2009 - Belső egyzónás rendszer

2009 - Külső egyzónás rendszer

2009 - Kétzónás rendszer (egyik változata)

A zónarendszer általános következtetései Minél beljebb van a zónahatár, annál több, jó minőségű, sugárirányú kötöttpályás kapcsolat áll rendelkezésre (metrók, villamosok) Belső egyzónás rendszer: nem feltétlenül elégséges ösztönző a kívül keletkező forgalmak korlátozására, környezeti szempontból elhanyagolható a hatása Külső egyzónás rendszer: nem korlátozza az átmeneti és belső területeken keletkező forgalmat, egyértelműen az agglomerációból érkezőkre van hatással Köztes zóna: részmegoldás a belvárosi és külső területek eltérő eredetű problémáira – de nem megfelelő az úthálózat Többzónás rendszer esetén jobban differenciálható, de bonyolultabb, ilyen megoldás még nem létezik a gyakorlatban

Statikus és dinamikus paraméterek figyelembe vétele (opciók) Statikus paraméterek (környezeti szempontok figyelembe vétele): Jármű környezeti kategóriája (Euro norma) Dinamikus paraméterek (aktuális közlekedési szempontok figyelembe vétele): Behajtás időpontja (időbeni differenciálás) Behajtás iránya

Megelőlegezett beruházások és a bevételek visszaforgatása Közösségi közlekedési kapacitásbővítő és hálózati fejlesztések Kapacitásnövelés Új járművek beszerzése Új viszonylatok beindítása Közösségi közlekedés rásegítő fejlesztései Módváltást segítő fejlesztések Közúti fejlesztések és kapcsolódó elemek Kerékpáros és gyalogos infrastruktúra fejlesztések

A bevezetés minimális előfeltételei és a rendszer elfogadtathatósága Megfelelően kiépített és transzparens intézményrendszer (üzemeltetés, ellenőrzés, visszaforgatás), jogi háttér rendezése Kapcsolódás a meglévő rendszerekhez (pl. autópályás díjfizetés, teherforgalmi korlátozások, környezeti szabályozások) Megelőlegezett beruházások (alternatív közlekedési módok erősítése) Bevételek hatékony visszaforgatása (közösségi közlekedés, kerékpáros és gyalogos közlekedés, P+R)

Köszönöm a figyelmet! Ekés András – ekes@mri.hu Városkutatás Kft. www.mri.hu +36-30-869-1674 32