LEADER Vidékfejlesztési egyesületek Közösségek múltja, jelene, jövője Országos megbeszélés - Kismaros Dr. Maácz Miklós Vidékfejlesztési Főosztály Főosztályvezető április 16.
Gazdaság- és közösségfejlesztés a vidéki népesség elvándorlásának megelőzése élhető vidék megteremtése : vonzó élet- és munkakörülmények megteremtése az erőforrások átgondolt, integrált és fenntartható hasznosításával vidéki térségek épített, kulturális és természeti értékeinek megóvása és megújítása különböző szférák együttműködésének kiépítése és erősítése a térségben megvalósítandó fejlesztések érdekében jövőképpel rendelkező aktív vidéki társadalom Mi a vidékfejlesztés fő célja?
I. tengely ( közel 2,4 Mrd EUR ) Mezőgazdaság, élelmiszer-feldolgozás és erdészet versenyképességének javítása 48% II. tengely ( közel 1,6 Mrd EUR ) Környezet és vidék állapotának javítása 32% III. tengely ( közel 700 M EUR ) Életminőség javítása a vidéki területeken és a diverzifikáció ösztönzése 14% IV. tengely ( közel 300 M EUR ) LEADER 6% EMVA (ÚMVP/DIVIP) SAPARD AVOP ÚMVP /DIVIP (1698/2005 EK rendelet)
III. Tengely: Életminőség javítása a vidéki területeken és a diverzifikáció ösztönzése IV-es tengely: LEADER Alapszolgáltatások Integrált Közösségi és Szolgáltató Terek – rendelet módosítás alatt áll Kistérségi közlekedés fejlesztése: „tanyabusz” 2012-ben megnyíló intézkedések Nem mezőgazdasági tevékenységgé történő diverzifikálás Natura 2000 területek fenntartási terveinek készítéséhez nyújtandó támogatás LEADER - nemzetközi jogcím Mikrovállalkozások létrehozása és fejlesztése Turisztikai tevékenységek ösztönzése Falumegújítás és –fejlesztés Vidéki örökség megőrzése és fenntartható fejlesztése LEADER HACS
III. tengely: Életminőség javítása a vidéki területeken és a diverzifikáció ösztönzése 2012-ben megnyíló intézkedések Mikrovállalkozások létrehozása és fejlesztése: 33/2011. VM rendelet Turisztikai tevékenységek ösztönzése: 44/2011. VM rendelet alapján HACS-on keresztüli végrehajtás Egy ügyfél által maximálisan igényelhető támogatási összeg 1-35 m Ft között Rendeletek megjelenése: április, illetve május várható benyújtás: július (mikro), illetve a harmadik negyedév (turisztika) Falumegújítás és –fejlesztés: 135/2008. FVM rendelet Vidéki örökség megőrzése és fenntartható fejlesztése: 138/2008. FVM rendelet HACS-on keresztüli végrehajtás várható benyújtás: második félév
IV. tengely: LEADER 2012 év végén új LEADER kör megnyitását tervezi az IH Előtte és azzal párhuzamosan a jelenlegi LEADER körrel kapcsolatos feladatok zajlanak (rangsorállítással kapcsolatos teendők – 1 nap alatt!) 829 célterület országos szinten – 799-re érkezett be pályázat MVH igazgatói jóváhagyás (ügyintézve) IH-ban elfogadás/visszajelzés 101 rangsor esetében történt 51 - kötvállalás történt az IIER-ben Ez eddig 433 ügyfél támogathatóságát jelentheti HACS-ok kérésére megteremtettük a lehetőséget a célterületek közti átcsoportosításra A 45%-os gazdaságfejlesztéssel kapcsolatos korlát rendezését megoldotta az IH Folyamatosan zajlanak az egyeztetések a LEADER nemzetközi jogcím véglegesítésére is (központi végrehajtás)
Az IH számára minden HACS fontos, mivel a HACS-ok a vidékfejlesztés helyi lábai Működési költség nagyságtól és LHH területtől függetlenül… Cél továbbra is: a vidék fejlesztése, azaz gazdaságfejlesztés és közösségfejlesztés A szabályosan működő HACS-oknak az IH igyekszik biztosítani a minimális feltételeket a program végrehajtásához LEADER Helyi Akciócsoportok
Működési költségek Megjelent a 14/2012 IH közlemény a működési költségekről A számítás a teljes fejlesztési forráson és a kifizetett működési forráson alapul, valamint azon a HACS-onként eltérő konstans szorzón, amelynek alapja többek között az LHH terület, a népességszám, a településszám stb. A forrás csökkentésre került a HVI-forrással, amely HACS működésre nem allokálható forrás A HACS működési forrást a fejlesztésihez viszonyítjuk. Ennek megfelelően a III-as tengelyen legfeljebb a rendelkezésre álló működési forrás 15%-a, a IV. tengelyen pedig 20%-a osztható ki Az IH közleményben kapott értékek e számítás alapját képezik. A kifizetések megindítása miatt sürgősen nyilvánosságra kellett hozni a keretszámokat. A Vidékfejlesztési Főosztály a régiós delegálti értekezleten meghallgatta a HACS delegáltakat és saját stratégiájával összevetve elkészítette tervét, amelyből az első „látható” lépést már megvalósította. A további lépések felső vezetői döntést igényelnek és a megvalósítás tovább húzódhat. Megjelent a 22/2012 (IV.12.) IH közlemény), amely 7 HACS finanszírozását oldja meg ideiglenesen a teljes keret 2012-es évre való automatikus átcsoportosításának engedélyezésével.
Jövő: tervezés A következő programozási időszak már tervezési munkálatai már megkezdődtek Egyelőre még kezdeti stádiumban van a folyamat, de a LEADER fontos eleme lesz a jövőben is a vidékfejlesztésnek A VKSZI, mint háttérintézet koordinatív szereplőként részt vesz a tervezési folyamatban Folyamatos kapcsolattartás, egyeztetés az EU-val Cél egy jól működő, végrehajtható vidékfejlesztés szempontjából is hatékony program kidolgozása
„Soha ne kételkedj abban, hogy egy gondolatokkal teli, elkötelezett emberekből álló kis csoport megváltoztathatja a világot” (Margaret Mead) Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Dr. Maácz Miklós Főosztályvezető Vidékfejlesztési Minisztérium Vidékfejlesztési Főosztály Vidékfejlesztésért Felelős Államtitkárság