BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / D-3D számítógépes grafika BME Építészmérnöki Kar Építészeti Ábrázolás Tanszék Előadó: Batta Imre Árnyalások 2. rész textúra leképzés
BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Textúra leképzés u v 1 10,0 x y 1 1 x y 1 1 u,v textúra koordináta-rendszer x,y,z rajzelem koordináta-rendszer x,y kép koordináta-rendszer
BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Vetítési módok Sík Planar Kocka Cubic Hengeres Cylindrical Gömbi Spherical Paul Bourke (
BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Bump Napping (Bucka leképzés) Bucka leképzés (Bump Mapping): pixelkép (szürkefokozatok) alapján perturbálja a felületelemek normálisát. Olyan, mintha a pixel „felületét” elforgatná. Előny: nincs szükség részletező (bonyolult) geometriára. Hátrány: testkonturnál a textúra az eredeti geometriát követi. Újabb technológia displacement map.
BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Displacement map Pharr, Hanrahan: Geometry Caching for Ray-Tracing Displacement Maps. Dufort, Leblanc, Poulin: Interactive Rendering of Meso-structure Surface Details using Semi- transparent 3D Textures. (Displacement map): pixelkép (szürkefokozatok) alapján eltolja a felületelemek normálisát. Olyan, mintha a pixel „felületét” megemelné. Előny: nincs szükség részletező (bonyolult) geometriára. Hátrány: számításigényes
BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Lekerekítés és lakk bucka képpel Építészeti léptékben a tárgyakmal, tömegeknek nincs éles sarka. A lekerekítés tulajdonképpen mindenütt ajánlatos volna. Lekerekítés lehetséges bucka képpel (3D Studio)
BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Transparency / Cutout Map A bal felső (vagy bal alsó) pixellel azonos színű pixelek átlátszóak.
BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Fresnel hatás A beesési szögtől függő visszaverődési tényező anyagonként más és más. A dielektrikus anyagok (üveg, műanyag) visszaverődési tényezője alacsony beesési szögnél magas. Alumnium 550 nm-nél Dielektrik 550 nm-nél
BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Képhibák javítása előszűréssel Mip Mapping (Multi In Parvo – Sok a kicsiben) eljárás a textúra-képekből különböző felbontású változatot készít, hogy a textúra részletessége a változó 3D-s geometria állandó felbontású mintavételezéséhez igazodhasson. Így például a perspektivikusan rövidülő kőfal közeli képén a nagyfelbontású változat, a távoli képén a kisfelbontású változat szolgáltatja a textúra-képet. L. Williams. Pyramidal parametrics. Computer Graphics, 17(3):1--11, July 1983
BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Anizotróp hatás
BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Anizotróp szűrés Anizotróp szűrés (Anisotropic filtering) a textúra leképzés minőségét alacsony rátekintési szögnél (dőlt síkokon) javítja. A MIP leképzés ilyenkor nem működik, mert az előszűrés (méretaránycsökkentés) mindkét irányban azonos, alacsony rátekintési szögnél viszont nem.
BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Subsurface light scattering Felszín alóli visszaverődés (Subsurface light scattering) a többrétegű felületek optikai jellemzője. A biológiai szövetek és szerves anyagok (emberi bőr, levél, tej, vaj), egyes nem-vezető anyagok (viasz, szappan, márvány, jadeit,) műanyagok, áttetsző folyadékok stb. a ráeső fényt egyszerre irányítottan és véletlenszerűen szórtan verik vissza. Szerző: Henrik Wann Jensen Buckakép (Bump map)
BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Optikai textúrák
BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Fényképészeti lencsehibák: Bokeh hatás Bokeh = életlenség, blur (japán), a fókuszon túli mélység, háttér jellemzője. Alakja a lencsenyílás, tehát a fényképezőgép blende alakjától függ. own-bokeh-shape.html
BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Fényképészeti lencsehibák: csillogás A szemben a szaruhártya, lencse és a retina fényvisszaverődése, diffrakciója (elhajlása), kromatikus abberációja. Sötétben kitágult pupillánál erősebb. Fényképezőgépnél az összetett lencsék belső felületének fény visszaverődése. Lens flare, Lenticular halo, Bloom, Veiling glare
BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / © Batta Imre, ,5