KÖTŐDÉS ÉS ALVÁS „Akit nappal épít: az éjjel leomlott” Csóka Szilvia

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Átma-Véda-Vishwa-Bráhm
Advertisements

KORAI KÖTŐDÉS MENTALIZÁCIÓ ÉS EPIGENETIKA.
SIDS (Sudden Infant Death Syndrome)
Az alvás tanulásban betöltött szerepe
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
Rugalmas nyugdíjkorhatár tervezése
A Közép-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ szerepe a komplex rehabilitációban Balog Lajos Rehabilitációs főreferens,foglalkoztatási szakértő
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
Down dada babamasszázs oktató élményei saját babájával Baráthné Nagy Edina 2010 V. Tudományos Továbbképző Konferencia Csecsemőmasszázs Oktatók Számára.
A lelki egészség helyzete a világon és Magyarországon
Az elhízás.
A pszichiátriai ellátás szervezeti keretei
A mentális betegségek osztályozása,
Gyermekkori depresszió
Újszülöttek helyszíni ellátása
Csecsemőkortól az ifjúkorig.
Rokszin Mónika Pszichológus
Család Családi kapcsolatok jelentősége a gyermek életében
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
MOTIVÁCIÓ.
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Töreki Annamária pszichológus SZTE-Szülészeti és Nőgyógyászati Klinika
A munkahely és a stressz
Újabb eredmények az allergia prevenciójában Várkonyi Ágnes Várkonyi Ágnes SZTE ÁOK Gyermekklinika SZTE ÁOK Gyermekklinika Baja Baja.
Neveléstudományi doktori iskola A tapasztalatok hatása a pedagógusok szakmai életútjára (Nádasi Mária – Hunyady Györgyné) Speciálkollégium november.
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
Ürítési zavarok.
Az alvó ember és az álmodó agy
Alvás az alvás és az ébrenlét szabályozásában számos neurotranszmitter vesz részt: pl. szerotonin NA Ach GABA melatonin az alvás kb. 90 percig tartó ciklusokból.
4. Elmefilozófia.
Altatók – nyugtatók Dr. Gyarmati Zsuzsanna
Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány
„Minden gondotokat Ő Reá vessétek, mert néki gondja van reátok. ” (I
KOMMUNIKÁCIÓ Gyula,
Szabó-Bartha Anett Szabó-Bartha Anett A KRÓNIKUS BETEGSÉGGEL VALÓ MEGKÜZDÉS VIZSGÁLATA A BETEGSÉG-REPREZENTÁCIÓ JELENSÉGÉN KERESZTÜL Debreceni Egyetem.
Máténé Pusztai Annamária* Gődény Anna**
Közösség és mentálhigiéné – Eszmecsere a közösségi lelki egészségfejlesztésről Török Péter 2013.március 26.
A HAMISVÉLEKEDÉS-TESZT FELADATELEMZÉSE
Baba Etológia.
A pszichiátriai beteg emberek szükségletei a támogatott lakhatási formákban Gordos Erika.
Érettségi jelentkezések és érettségi eredmények 2008 Tanévnyitó értekezlet Érettségi jelentkezések - érettségi eredmények augusztus 29.
DIFFERENCIÁLÓ PEDAGÓGIA
A szervezet energiaforgalma
A szülői példa jelentősége az utódok életében
Gyermek - pszichoszomatika
Az alvó ember és az álmodó agy
Speciális életmódjellemzők gyermekkori elhízásban Papp Gabriella 1, Lengyel Dénes 1, Józsa Lajos 2, Gönczi Ferenc 3, Degrell István 1 DEOEC Pszichiátriai.
A borderline személyiségzavar
TÁMOP A-13/ A váltóműszakosok problémája 1.
1© Dennis Meadows, 2005 Rendszerszemlélet a felsőoktatásban Élő egyetem - konferencia Budapest, 2005 Április 21. Dennis Meadows
Valódi gyógyulás virtuális térben? Információs technológiák és lelki egészség Purebl György Semmelweis Egyetem Magatartástudományi Intézet.
Élet a születés előtt? Testünk emlékei
Eszmélet- és tudatzavarok Tornóci László Semmelweis Egyetem Kórélettani Intézet.
Változás – szelíden? „A gyermek mindenek felett álló érdeke” A gyermek szociális színtereinek változásai – megsegítés, együttműködés, február 17.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Egészséges életmód a születendő gyermek érdekében (az egészségtelen életmód, élvezeti cikkek használatának következményei a születendő.
11. Érzelmek és kogníció, autizmus Bircher Julianna Affektív Pszichológiai Tanszék
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése A depresszió.
Szöveg beírásához kattintson ide Kritikus vasúti esemény munkapszichológiai elemzése Zerkovitz Dávid munka szakpszichológus KBSZ.
TANULÓK ÉS A STRESSZ. „A különbség a között, amit megteszünk és amire képesek lennénk, megváltoztathatná a világot.” (Mahatma Gandhi) TÁMOP /
PSZICHOPATOLÓGIAI ALAPFOGALMAK: Szorongásos és depresszív állapotok jellemzői Szorongásos és depresszív állapotok jellemzői Lajkó Károly SZTE, Pszichiátriai.
Bev. Pszi 3 Illés Anikó.
„Lázadás az őserdőben”
Készítette: Szabó Gizella Az álmok nyomában című cikkhez
Bevezetés a pszichológiába motiváció, emóció
Bevezetés a pszichológiába motiváció, emóció
Mi a filozófia?.
Szépkorúak Akadémiája
A szervezet energiaforgalma
Előadás másolata:

KÖTŐDÉS ÉS ALVÁS „Akit nappal épít: az éjjel leomlott” Csóka Szilvia Semmelweis Egyetem, Magatartástudományi Intézet

AZ ALVÁS FILOGENEZISE

2-3 ? AZ ALVÁS FILOGENEZISE Aktivitás és pihenés 3 tudatállapot: ébrenlét, REM alvás, n-REM alvás

AZ ALVÁS ONTOGENEZISE

AZ ALVÁS ONTOGENEZISE

AZ ALVÁS ONTOGENEZISE

ÉRETLENÜL SZÜLETŐ EMLŐSÖK TARTÓSAN MAGAS REM ARÁNYA

NAPI ALVÁSIDŐ EMLŐSÖKNÉL, PÉLDÁK: ZSIRÁF 1.9 SZARVAS 3.09 ELEFÁNT 3.1 BÁLNA 5.3 EMBER 8.0 PÁVIÁN 9.4 MACSKA 12.5 PATKÁNY 13.0 OROSZLÁN 13.5 MÓKUS 15.8 DENEVÉR 19.9

127 kultúra: 79% ugyanabban a szobában 44% egy ágyban (J.J.McKenna, 2007)

AKTÍV SZINKRONIZÁCIÓ ELALVÁS RITMUS (altatódal, ringatás, szoptatás) játékkutya nagyi kukásautó rádió szomjúság SZINKRONIZÁCIÓ LASSULÁS

anya testmelege anya mozgása anya légzése (CO2) anya figyelme anyatej ÁTALVÁS anya testmelege anya mozgása anya légzése (CO2) anya figyelme anyatej

Anya-baba szinkronizáció alvás során

SIDS 1/10.000 14/10.000 International Child Care Practices Study: infant sleeping environment. Nelson et al. Early Hum Dev. 2001 Apr;62(1):43-55

MÓDSZER: Bizonyos időközönként verbálisan „megnyugtatni” a síró gyermeket AMIT A MÓDSZER TILT: KÉZBE VENNI ÉNEKELNI RINGATNI

KÖTŐDÉS biztonságos – bizonytalan (A,C,D) adekvát, megfelelő válasz

Fónagy Péter: tudatelmélet, mentalizáció Sally és Ann teszt tudatelmélet: hamis vélekedést tulajdonít a másiknak viselkedés látható következményei, fizikai valóság, saját valóság alapján ítél „pszichés egyenlőség” 4 éves 3 éves

Mentalizáló képesség: Tudatában van a mentális állapotoknak Kifejezett erőfeszítést tesz a a viselkedés hátterében álló belső okok megfejtésére Tudatában van annak, hogy egy gyermek gondolatai különböznek a felnőttétől 3-4-szer gyakrabban biztonságosan kötődő magas pontszám SOHASEM LEHET TÖKÉLETES!

fejlett reflektív képesség biztonságos kötődés Sally-Ann teszt: helyesen megoldók között kétszer annyi biztonságosan kötődő „csakis a másik tudatának felfedezése révén fejlődhet ki a gyermeknél a mentális állapotok természetének teljes megértése” Hegel, 1807

élmény Tükrözés: ugyanaz, de mégsem ugyanaz reakció túlságosan valósághű tükrözés félelem, pánik disszociáció, az anya vakká válik a valóságra nincs tükrözés fizikai valóság az egyetlen valóság: depressziós anyák alternatív valósága Optimális: tükrözés + egyéb affektusok (mosolygás, komikus utánzás)

Generációkon át… 68-75% konkordancia a csecsemőkori és a felnőttkori kötődési típusok között 3-4-szer nagyobb a valószínűsége, hogy gyermeke is biztonságosan kötődik Biztonságosan kötődő anya szeparáció magas reflektivitási érték alacsony reflektivitási érték összes gyermek biztonságos 17-ből 1 gyermek biztonságos

„Gondolkodom, tehát vagyok” „Gondolkodik rólam mint gondolkodóról, következésképp vagyok mint gondolkodó”

Meltzoff and Moore (1977)

Myowa-Yamakoshi et al. (2004)

(Ferrari et al. 2006),

Eisenberger, N.I. et al. (2003) Does rejection hurt: an fMRI study of social exclusion. Science 302, 290–292

Nem csak a babának fáj…

AGG. ELKER. BIZALMATLAN BIZTONSÁGOS KÖTŐDÉS ALVÁS

BIZONYTALAN KÖTŐDÉS (aggodalmaskodás) ÉJSZAKAI FELRIADÁS ISMÉTLŐDŐ TARTALMÚ IJESZTŐ ÁLMOK

RÉMÁLOM Szorongásos zavarok Neuroticizmus Szkizofrénia spektrum zavarok Egészségkárosító viselkedés Alvászavarok Poszttraumás stressz szindróma Egyéb pszichiátriai zavarok ÖNGYILKOSSÁG