Klímatörvény civil szemmel Farkas István, ügyvezető elnök Magyar Természetvédők Szövetsége – Föld Barátai Magyarország.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szélkerék-erdők a világban és hazánkban
Advertisements

Kiutak a válságból?. Kiút feltételei • Rendszerszemlélet • Szociális igazságosság • Környezet eltartóképesség szerinti használata • Paradigmaváltás •
A klímapolitika tudományos megalapozása ?. A klímapolitika nem rendszerszemléletű megközelítése  Az éghajlatváltozás számos hatótényező együttes hatásának.
Zéró CO2-Fenntartható Építészet ZÖLD BERUHÁZÁSI RENDSZER Dióssy László címzetes egyetemi docens szakállamtitkár Budapest november 5.
A helyi termékek szerepe a gazdaságfejlesztésben TAPASZTALATOK, PÉLDÁK, A FEJLŐDÉS LEHETSÉGES IRÁNYAI.
FENNTARTHATÓ(?) FEJLŐDÉS
A természeti erőforrás-kvóta  Integráló eszközrendszer a környezeti, társadalmi és gazdasági problémák kezelésére.
Globális Korrupciós Jelentés: Klímaváltozás Bemutató május 11. Budapest.
Jövő Internet technológiák és alkalmazások kutatása Magyarországon A Magyar Tudomány Hónapja Jövő Internet technológiák és alkalmazások kutatása Magyarországon.
A kibocsátáscsökkentés első számú eszköze az energiahatékonyság
Intézkedési terv-javaslat a nemzeti energiahatékonysági célok megvalósítására a Széchenyi terv keretében Dr. Grasselli Gábor Dr. Szendrei János Debreceni.
Megújuló energiaforrások Napenergia hasznosítása
1 Éghajlatvédelem a kormányzatban Zágoni Miklós Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium Delegációs terem, október 13.
Modern technológiák az energiagazdálkodásban - Okos hálózatok, okos mérés Haddad Richárd Energetikai Szakkollégium Budapest március 24.
A fenntartható fejlődés és a Nemzeti Fenntartható Fejlődési Stratégia
A társadalmi tudatosság szerepe az éghajlatvédelemben Botár Alexa, MTvSz.
Az Észak-Alföldi régió energiastratégiája
Csongrád megye , a területi tervezés aktualitásai 2014
"vállalkozások klímatudatossága" Melyek vagy melyek lennének a legjobb, leghatékonyabb állami eszközök a vállalkozások klímatudatosságának erősítésére?
Szabadulás az energiafüggőségtől A természeti erőforrások kereskedelmi rendszere, mint a szabadulás eszköze.
Nemzeti Fenntartható Fejlődési Keretstratégia. Nemzeti Fenntartható Fejlődési Tanács Széleskörű társadalmi képviselet (pártok, szakszervezetek, kamarák,
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
Az európai unió környezetvédelme. A tisztább, élhető környezetért Az Európai Unió több évtizedes munka eredményeként rendkívül átfogó környezetvédelmi.
ÚJ KIHÍVÁSOK, ALTERNATÍVÁK A FENNTARTHATÓSÁG ÚTJÁN „LEGYEN SZÍVÜGYÜNK A FÖLD!” Nukleáris energiatermelés a fenntarthatóság jegyében Bátor Gergő.
A Magyar Természetvédők Szövetsége az Éghajlatváltozási Stratégiáról Farkas István, ügyvezető elnök Magyar Természetvédők Szövetsége Föld Barátai Európa.
A Nemzeti Éghajlatváltozási Stratégia végrehajtása - nemzetközi folyamatok és hazai feladatok - MeH-MTA Klímafórum május 28.
Klímaváltozás – fenntarthatóság - energiatermelés
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Versengő tézisek a fenntartható fejlődésről: a piaci és az alternatív gazdasági modell Boda Zsolt MTA PTI, BCE, Védegylet.
2. AZ ENERGETIKA ALAPJAI.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
EU KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS A CSATLAKOZÁS MAGYAR VONATKOZÁSAI Dr. Fogarassy Csaba
Az EU többéves pénzügyi kerete
 integratív szakpolitika  ’90-es évek: átértékelt szerep  miért szükséges a környezetvédelmi politika integrációja?  a gazdasági növekedés önmagában.
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
A külföldi működő tőke szerepe a magyar gazdaságban avagy Mit adtak nekünk a Rómaiak? Havas István Amerikai Kereskedelmi Kamara, elnök Közgazdász Vándorgyűlés.
Kék gazdaság – Blue Economy 10 év – 100 innováció – 100 millió új munkahely Dr. Ulbert József.
A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
Energiahatékonyság és fenntartható fejlődés
Kreatív Iparágak a Digitális térben Új Széchenyi Terv konzultációs konferencia és eFestival Gála Digitális stratégia Közérdekű és kulturális adatok és.
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
N EMZETI F ENNTARTHATÓ F EJLŐDÉSI T ANÁCS Éghajlatvédelmi kerettörvény Éger Ákos „Az éghajlatváltozás és a magyar gazdaság. Környezettudatos beruházás.
Területpolitikai eszközök és a klímaváltozás
Nemzetközi és hazai civil szervezetek hatása a klímapolitikára Schmuck Erzsébet, MTVSZ társelnöke Hogyan értékelhető a nemzetközi és hazai civil mozgalom.
ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSI TERV DR. NÉMETH IMRE AUGUSZTUS 7.
Előtérbe kerül-e a természeti erőforrások fenntartható használata, vagy a gazdaság és a fogyasztás okozta környezetszennyezést minimalizálandó még ebben.
Nemzeti Éghajlatváltozási Stratégia. Folyamat Kormányprogramban Kormányprogramban OGY határozat-tervezet OGY határozat-tervezet NÉS koncepció: MTA-EMLA,
I.Nemzetközi példák II.Magyar helyzet III.Klímatörvénnyel kapcsolatos elképzelések.
Környezetjogi alapelvek
AZ ÉGHAJLATVÁLTOZÁS VESZÉLYE ÉS A HAZAI KLÍMAPOLITIKA Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium február 27.
A zöld energia jövője Magyarországon Dr. Jávor Benedek elnök Országgyűlés Fenntartható Fejlődés Bizottsága november 17.
Környezettudatos közlekedés 2030 – Nemzeti Energiastratégia 2030
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
„Megújuló energia-megújuló vidék” Az agrárgazálkodás lehetőségei a zöld energia előállításában Kovács Kálmán államtitkár Tájékoztató Fórum, Nagykanizsa.
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara szerepe a vidékfejlesztésben
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Az új nemzetközi megállapodás létrehozása EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Éghajlatváltozás.
Globális változások-környezeti hatások és válaszok
Fenntarthatóság Hol tart Európa a cselekvésben? Herczog Edit Európai parlamenti képviselő Magyar Fenntarthatósági Csúcs II. Budapest, november 24.
MIT TEHETÜNK A GÁZFÜGGŐSÉG CSÖKKENTÉSE ÉRDEKÉBEN?
A természet, mely körülvesz és kiszolgál bennünket, melyben élünk, és amit védeni, az utókornak megőrizni kötelességünk. A programsorozatra szeretettel.
Zöld Beruházási Rendszer Klímabarát Otthon Panel Alprogram pályázat a szén-dioxid –kvóta bevételekből Március 10. Legény Árpád Projektmenedzser-asszisztens.
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
Vállalkozásmenedzsment I.
ZÖLDEK Klaszter Nemzetközi Konferencia A megújuló energia jövője a Közép-dunántúli régióban Edutus Főiskola,
A fenntartható társadalom előtt álló feladatok Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetsége Dr. Ágoston Csaba PhD Elnökségi tag.
Energetikai gazdaságtan
Előadás másolata:

Klímatörvény civil szemmel Farkas István, ügyvezető elnök Magyar Természetvédők Szövetsége – Föld Barátai Magyarország

Magyar Természetvédők Szövetsége 120 környezet- és természetvédő csoport szövetsége A küldetés: a természet egészének védelme, hozzájárulás a fenntartható fejlődés megvalósításához Főbb tevékenységek: Természet- védelem, Környezetpolitika és Fenntarthatóság, Agrár- és Vidék- fejlesztés, Regionális Politika, GMO, Klíma és Energia, Környezeti Nevelés Nemzetközi aréna: Föld Barátai, EEB, Bankwatch

Az MTvSz klímavédelmi munkacsoportja 15 (tag)szervezet aktív részvétele, kiemelt: Ökológiai Intézet, E-misszió, Reflex szakmai vezető: Dr. Gyulai Iván lobbi, vélemények energia és klímapolitika: pl. NÉS vélemény 63 civil szervezet támogatásával utcai akciók, kampány: 25 város szemléletformálás: lakosság, önkormányzatok, diákok Föld Barátai nemzetközi kampányok

Magyarország és kibocsátás Helyzet: Magyarország: a kiotói bázishoz képest ~32% kisebb kibocsátás, de növekedési prognózis. Az EU nem ismeri el a ’90-es évek gazdasági visszaesése miatti csökkentést, ezért akár 2020-ig is további csökkentést kell elvégezni. Nemzeti Éghajlatváltozási Stratégia: csökkentés, alkalmazkodás és tudatosság növelése. jelentős növekedés a közlekedési szektorban, kérdésesek a lakossági (és általában non ETS) szektor trendjei Nemzeti Éghajlatváltozási Program – gyenge kisérlet

További problémák Az ÜHG kibocsátás csak az egyik ok Környezeti terhelés összetevői: - erőforrás használat -> 130% ökológia lábnyom - térhasználat -> természetes felszínborítottság rombolása - szennyezés - > ÜHG kibocsátás Energia függőség - az energia termelés fosszilis alapú (44% gáz, 24% olaj, 14% szén) – importfüggés: 66% Gazdasági válság - hagyományos támogatási rendszerekre nincs forrás - IMF hitel, erős függés a külföldi szereplőktől

Hajtóerők ok-okozati rendszere ÁLLAPOT STRUKTÚRÁLIS INTÉZMÉNYI KULTURÁLIS a környezet állapota gazdasági szektorok, termelési-fogyasztási szerkezet jogi és közgazdasági szabályozó rendszer társadalmi viszonyrendszer és értékek

Milyen megközelítés elfogadható? Foglalkozzon az éghajlatváltozás hajtóerőivel - nem technikai vagy technológia probléma - értékek és társadalmi viszonyrendszer megváltoztatása - fogyasztási értékrend átalakítása Strukturális változásokat célozzon - hatékonyságnövelés és modernizáció nem elég - termelési és fogyasztási struktúrába kell beavatkozni - hatásos közgazdasági és jogi szabályozás Egyszerre legyen gazdaságélénkítő, környezetbarát és szociálisan igazságos

Milyen nem? Nem kérünk az új szektorból ! Az ÜHG kibocsátás elleni küzdelem fetisizálása - az output oldali kezelés átterhelést okoz Biomassza probléma - fosszilis felhasználás a termeléshez - térhasználat és monokultúrák – biodiverzitás fenyegetése, - élelmiszerárak növekedése – társadalmi problémák Atomenergia - magas társadalmi kockázat, hulladékprobléma - importfüggés - magas beruházási költségek, hosszú idő

Milyen megoldásra van szükség? 1) Nem elég a stratégia, törvényi szintű szabályozás kell 2) Input oldali szabályozás – a fosszilis energiafelhasználás csökkentése 3) Hatékony közgazdasági eszközrendszer 4) Támogatás az energiahatékonysági és megújuló energia beruházásokhoz 5) Gazdaságélénkítő hatás

Éghajlatvédelmi törvény tartalma 1 Rögzítse Magyarország ÜHG kibocsátás csökkentési kötelezettségét a 2050-re 80%-os, 2020-ra 40%-os csökkentés. Input oldali szabályozás szükségesség - a fosszilis energia felhasználás korlátozása - csökkentés: %, % jelenlegihez képest Hatékony közgazdasági eszközök - fosszilis energia kvóta rendszer kiépítése - kvótapénz – pénzhelyettesítő - környezettudatos termékek és szolgáltatások piaca

Éghajlatvédelmi törvény tartalma 2 Természetes felszínborítottság növelése - szén-dioxid elnyelés, kedvezőbb mikroklíma, - az ökológiai szolgáltatások növekedése Visszatérülő alap a lakossági, közösségi és üzleti energiahatékonysági és megújuló beruházásoknak - 100%-os visszatérítendő támogatás, visszafizetés a megtakarításokból – kamatmentes kölcsön, kvótapénz Több teret a megújuló energiának - nap és szél energia előnye a biomasszával szemben - technikai potenciál növelése – K+F Tudatosság és K+F

Mi a klímatörvény előnye? Környezetbarát - csökkenti Magyarország ÜHG kibocsátását Növeli a biztonságot - csökken a külső és belső energiafüggőség Szociálisan igazságos - az jár jól anyagilag is, aki keveset használ - a legszegényebbek is beruházási támogatáshoz jutnak Élénkíti a gazdaságot - a beruházások keresletet gerjesztenek a hazai KKV-nak Növeli a tudatosságot - az erőforrások nem korlátosak

MTvSz társadalmi kampány MTvSz klímatörvény kampány -- utcai kampányok, hirdetések, online levelek, - országgyűlési képviselők célzott megkeresése, - ~egyhangú OGY határozat a törvény szükségességéről, civil szervezet támogatja, - kedvező lakossági fogadtatás – „Napelemér” Megvalósíthatóság szakmai és jogi ellenőrzése - ÖKO RT tanulmánya: alapvetően pozitív vélemény munkahelyteremtés, gazdaságélénkítés - KKV, források az EU vállalások teljesítésére (megújuló, EH célok), ETS szektorra kedvező hatás, jobb az alternatíváknál (pl adók), kedvező szociális és környezeti hatások - EMLA jogi elemzés

Farkas István, Magyar Természetvédők Szövetsége,