A FIZIKAI FELKÉSZÍTÉS ELMÉLETE

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
HADTUDOMÁNYI ÉS HONVÉDTISZTKÉPZŐ KAR KATONAI ÜZEMELTETŐ INTÉZET
Advertisements

KATONAI ALAPISMERETEK Előadó: Dr. Felházi Sándor mk. ezredes dékán.
Miskolci Egyetem Gépészmérnöki és Informatikai Kar Alkalmazott Informatikai Tanszék 2012/13 1. félév 4. Előadás Dr. Kulcsár Gyula egyetemi docens.
Az ORSZI minősítési rendszerének változásai és tervezett fejlesztései előadó Dr. Benkovics László.
E-learning alapú távoktatás tapasztalatai a Széchenyi István Egyetemen
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
Természettudományi kkk-k Erostyák J. (PTE) – Kiss F. (NYF) – Mezősi G. (SZTE) – Varga Zs. (SZTE)
MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. előadás PTE PMMK MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK 2011.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Alkalmazott robottechnológia a Magyar Honvédségben
Magyar Pedagógiai Társaság Szomatikus-nevelési Szakosztály
Dr. Nyitrai Ágnes, AVKF Paradigmaváltás a családi napközi ellátásra való felkészítésben június 1.
A munka világával kapcsolatos tudás
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Bevezető előadás. Összegzően meghatározhatjuk úgy is a személyiséget, mint az egyén jellegzetes gondolkodási, érzelmi és viselkedéses mintáit, melyek.
VERSENYKÉPES DEBRECENI EGYETEM A Diplomás Pályakövetési Rendszer eredményeinek beépítése az egyetemi döntési folyamatokba Dr. Szűcs Edit minőségbiztosítási.
1. Bevezetés 1.1. Alapfogalmak
A pedagógiai értékelés „tantárgy” megvalósítása a Mérnöktanár-képzésben a Széchenyi István Egyetemen Dr. Nagy Tamás főiskolai docens május 31.
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
Bevezetés az épülettervezésbe Előadó: Dr. Tiderenczl Gábor Felhasznált irodalom: Dr. Bitó János: Lakóházak Tervezése Pécsi Tudományegyetem Pollack Mihály.
Mit tud? Mire képes? Kompetencia alapú szakképzés
Logisztikai kontrolling
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS Dr. Molnár Béla Ph.D.. 1. PEDAGÓGIAI KUTATÁS CÉLJA, TÁRGYA Célja, hogy az új ismeretek feltárásával, pontosabbá tételével, elmélyítésével.
A TORNATANÍTÁS, TANULÁS TESTNEVELÉS-ELMÉLETI KÉRDÉSEI
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Molnár László mk. alezredes
A katonai műszaki ismeretek alapjai Doktori képzés I. szemeszter
A ZRÍNYI MIKLÓS NEMZETVÉDELMI EGYETEM - A MAGYAR FELSŐOKTATÁS INTEGRÁNS RÉSZE 1 MPV előadás.
A hazai és a nemzetközi hadtudományi kutatások műhelyei, főbb képviselői, a legfontosabb hadtudományi kutatási témák GŐCZE ISTVÁN ZMNE, Gőcze.
A háború és a modern fegyveres erő
Magyar Controlling Egyesület Szolnok, október 29. MCE Konferencia 2009 A controlling gyakorlata Bepillantás az államigazgatási kontrolling gyakorlatába.
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
Emberi erőforrás menedzsment Munkakörök elemzése, tervezése
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Vállalkozásgazdaságtan 8. Előadás
Kovács Atila Magyar Közút Nonprofit Zrt. fejlesztési és felújítási igazgató ÚTÜGYI NAPOK A közúthálózat állapota és fenntarthatósági stratégiája a jelenlegi.
A KTI az EU és a hazai közlekedéspolitika irányelveit követve a fenntartható fejlődés szempontjait figyelembe véve folyamatosan fejlődő,
A FIZIKAI FELKÉSZÍTÉS HELYZETE, A FEJL Ő DÉS LEHETSÉGES IRÁNYA Dr. Eleki Zoltán ő rnagy (HM HKF kiemelt f ő tiszt) (HM HKF kiemelt f ő tiszt)
Katonai Testnevelés helyzete a Központi Kiképző Bázison
Kálmán László mk. alezredes MH HKNYP Pk. h. (hadkiegészítés)
1 A krízislélektan oktatásának jelentősége a tűzoltóképzésben Szarvas, április 28. Tusori Szabolcs tű. hadnagy.
Kémia szakmódszertani kutatások a Debreceni Egyetemen Tóth Zoltán.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Megközelítésmódok a tanári kompetenciák leírására
TUDOMÁNYOS ELŐADÁS KÉSZÍTÉSE Kutatásmódszertan
A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május Az intézmény partnerségi kapcsolatainak.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Juhász László százados
INNOCSEKK 156/2006 Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Egyetemi Tudományos Diákköri Konferencia november 24. Készítette: Vrabély.
Tudás és képesség az OKKR-ben Pajkossy Péter Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
A sporttudomány helye a tudományok rendszerében
„Alma Mater” program. Nemzeti Közszolgálati Egyetem felépítése Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar Rendészettudományi Kar Közigazgatástudományi Kar Nemzetközi.
A pedagógia mint tudomány Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
A zöld közbeszerzés lépései Kovács László, beszerzési igazgató, az „Év Beszerzési Menedzsere” 2012-ben.
A különböző eszközök egymáshoz való viszonya IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
Operációkutatás I. 1. előadás
A BIZTONSÁG ÉS VÉDELEM KULTÚRÁJA
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
A kezdetektől…. …”napjainkig” ( )
A Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem Szervezeti Felépítése
A jólét mérésének elméleti alapjai és problémái
Készítette: Farkasné Veres Edina
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
A BIZTONSÁG ÉS VÉDELEM KULTÚRÁJA
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
Az SZMBK Intézményi Modell
„Aperitif” Innovációs potenciál az Arany János Kollégiumi és Kollégiumi Szakiskolai Programba programban AJKP-AJKSZP ORSZÁGOS TANÉVNYITÓ Kiskunfélegyháza.
Előadás másolata:

A FIZIKAI FELKÉSZÍTÉS ELMÉLETE Dr. Dunai Pál alezredes A FIZIKAI FELKÉSZÍTÉS ELMÉLETE Balatonkenese 2009. Május 04.

Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem Dr. Dunai Pál alezredes Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem Bolyai János Katonai Műszaki Kar Repülő és Légvédelmi Intézet Repülésirányító és Repülő-hajózó Tanszék egyetemi docens

A fizikai felkészítés elmélete, gyakorlata és szervezése; Fő kutatási témák: A fizikai felkészítés elmélete, gyakorlata és szervezése; Repülő-hajózó hallgatók élettani és kondicionális állapotának vizsgálata; Repülésirányító tevékenység minőségi jellemzőinek vizsgálata fizikai felkészültség szint összehasonlító elemzésével;

Az előadás vázlata: Fizikai felkészítés elmélete Elméleti alapok és alapfogalmak A szakterület helyzete a Magyar Honvédségben, feladatok és problémák

Aktualitás: Ellentmondás a fizikai felkészítés deklarált jelentősége és a tényleges megítélése között A kiképzés speciális irányának tudományos alapokon való igazolásának hiánya Az ellenőrzési alrendszer hiányossága

A kiképzés speciális iránya; fizikai állapot; fizikai felkészültség; Főbb alapfogalmak: munkavégző képesség; A kiképzés speciális iránya; fizikai állapot; fizikai felkészültség; fizikai fejlesztés; fizikai felkészítés;

Munkavégző képesség a katonák optimális kiképzettségi szintje, amely lehetővé teszi számukra a fegyvernemre jellemző harctevékenység végzését. Itt a speciális katonai-szakmai fogalomként alkalmazom a katonák professzionális tevékenységét minősítő mérhető paraméterként.

A kiképzés speciális iránya Lényege abban áll, hogy a fizikai felkészítés összes komponensét leginkább hatékony módon használjuk fel annak biztosítása céljából, hogy a katonák sokoldalú fizikai felkészültsége alapján elsődlegesen fejlesszük a fizikai képességeket, speciális pszichés tulajdonságokat és mozgáskészségeket, valamint a szervezet funkcionális állapotát és ellenálló képességét, amelyek leginkább fontosak a munkavégző képesség és harcképesség növeléséhez.

Fizikai állapot a katonák testi-fizikai fejlettségét, a szervezetük funkcionális állapotát és a fizikai felkészültségüket jellemző paraméterek összessége.

Fizikai felkészültség a szervezet meghatározott fizikai állapota, amely biztosítja a harctevékenység során a magas fokú munkavégző képességet.

Fizikai fejlesztés a katonák fizikai állapotának fejlesztésére irányuló folyamat, valamint az ehhez kapcsolható ismeretek, jártasságok, szükségletek kialakítása a testgyakorlatok rendszeres végrehajtásával.

Fizikai felkészítés a katonák fizikai állapotának fejlesztése katonai-szakmai tevékenységük figyelembevételével. A fizikai felkészítés fogalmának alkalmazása aláhúzza a katonák fizikai fejlesztésének alkalmazott (specializált) irányát.

Kiképzés: Olyan, céltudatosan programozott tevékenység, amelynek eredményeként a katonai közösség (szervezet) felkészül feladatai végrehajtására, tágabb értelemben a fegyveres küzdelem sikeres megvívásához szükséges mesterségbeli tudást (a szükséges ismeretek, jártasságok, készségek, képességek) elsajátítására szellemi és fizikai értelemben egyaránt. Mindarra, amivel a harc során szembesülhetnek. A kiképzés környezetének élethűnek és stresszel, meglepetésekkel telinek kell lennie.

Felkészítés: a kiképzésnél tágabb fogalom, mert magába foglal olyan, a kiképzésen túli területeket is, mint: morális, pszichológiai, pedagógiai, közösségi területek.

Alapvető kapcsolatok és viszonyok, amelyeket a fizikai felkészítés elmélete vizsgál

Az elmélet vizsgálatának tárgya: a fizikai fejlesztés folyamatának és e folyamat irányításának törvényszerűségei.

A fizikai felkészítés elméletének tartalma A fizikai felkészítés helye és jelentősége a csapatok harci-kiképzési rendszerében; A fizikai felkészítés hatása a csapatok harcképességére; A fizikai felkészítés rendszerének strukturális-funkcionális felépítése; Faktorok, melyek hatással vannak a fizikai felkészítés rendszerére; A fizikai felkészítés célja, feladatai, elvei, eszközei formái és módszerei; a szaktisztek szakmai munkájának alapjai.

A fizikai felkészítés elvi rendszerábrája

A kiképzés speciális irányát meghatározó tényezők és ezek hatása a fizikai felkészítési rendszerre

A fizikai felkészítés rendszere

Motoros képességek

Feladataink: A fizikai felkészítés rendszerének fejlesztése területén Az alapkutatatás területén A katonák fizikai felkészítése során Az ellenőrzési rendszerben

Feladataink: a fizikai felkészítési rendszer meghatározó elemének, a harcfaktorokból levezethető speciális iránynak a vizsgálata. Olyan kiképzési rendszer kialakítása, mely a tényleges harctevékenységből eredő fizikai követelményeken alapul és az ebből származtatott normakövetelmények prediktív validitása lehetővé teszi, hogy a felkészítés minden esetben biztosítsa a szükséges munkavégző képességet.

Feladataink: A speciális fizikai felkészítés prioritásának bizonyítása és ennek megjelenése a felkészítés rendszerében. Pontosan meg kell fogalmazni, hogy az adott munkaterület terhelési jellemzőinek megfelelően, mely motoros képességek mérése szükséges.

Feladataink: a fizikai felkészültség szintje és a harctevékenység eredményessége közötti meglévő magas szintű korrelációs kapcsolat bizonyítása. A harcképesség alapvető meghatározó eleme volt és maradt napjainkban is a katona alkalmassága, melynek egyik meghatározó eleme a fizikai felkészültség. Olyan kutatási módszer kialakítása, amely lehetővé teszi a munkavégző képesség vizsgálatát a harcot, a fizikai igénybevételt illetően, maximálisan modelláló körülmények között.

US Marine Corps special PFT Feladataink: A jelenleg az MH-ban meglévő ellenőrzési rendszer elemezése és pontosítása. US Marine Corps special PFT

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Várom esetlegesen felmerült kérdéseiket! Dr. Dunai Pál alezredes dunai.pal@zmne.hu http://www.szrfk.hu/ http://www.szrfk.hu/rtk/index.html www.szhse.hu