A Malév a változó iparágban Előadás az Utazás és Turizmus Program IX. Országos konferenciájára 2005 december 5
A Malév múltja Elődök: –1910: AERO: első magyar menetrendszerinti járat –1920: MAEFORT: első menetrend szerinti posta szolgálat –1922: MALERT: első menetrend szerinti nemzetközi járat –1946: MASZOVLET: háború utáni légitársaság szovjet segítséggel
A Malév múltja 1954: MALÉV – :Dugattyús korszak (Li-2) – : Első jet korszak (Tu-134, 154) – : Második jet korszak (Boeing 737 Classic) –2003-Harmadik jet korszak (Boeng 737 NG) IL - 14TU-154B
A Malév jelenleg Tulajdonosi struktúra
Malév mérete Fizető utaskilométer alapján
A Malév-csoport tevékenységei Menetrend szerinti utasszállítás – (árbevétel 86%-a) Charter Cargo / teherszállítás Repülőgépek földi kiszolgálása Ferihegyen Repülőgépek javítása Ferihegyen Kerozin értékesítés Ferihegyen Catering Munkaerő képzés / kölcsönzés
Modern flotta Szék (db) Hatótáv (km) 2 Boeing Boeing Fokker Bombardier CRJ
A flotta életkora
A flotta Hosszú táv Boeing 767 Rövid táv Boeing 737 Fokker 70 Bombardier CRJ
Folyamatosan változó hálózat 2005 nyári menetrendben: –63 Malév üzemelésű desztináció –További code-share-ek (pl. Peking) Változó hálózat: –Újakat nyitunk –Sikerteleneket bezárjuk Erős kapcsolat a flottával –A gépek nem állhatnak a földön!
Forgalom 2004-ben Menetrend szerinti: –Összes utas:2,484 millió utas Ebből Ferihegyen átszálló0,47 millió utas –Járat darab: db –Férőhely kihasználtság:65% Charter: –Összes utas:0,366 millió utas –Járat darab:1326 db
Folyamatosan növekvő utasszám
Az internetes jegyértékesítés
Szövetségek terjedése világszerte Mára csak 3 szövetség maradt: OneWorld Star Alliance Sky Team
OneWorld csatlakozás A Malév egy globális hálózat része lesz –240 millió utas évente –8000 járat naponta –400 VIP váró –E-jegyek a teljes hálózatra –Törzsutas rendszerek összekapcsolódnak Ferihegy lesz a hálózat Kelet-Európai központja Főleg az üzleti utasoknak kedvező
Az Open Sky tartalma Open Sky = Nyitott Égbolt: –Nincs kijelölés –Szabad az árazás –Szabad az útvonal választás –Szabad a kapacitás alakítása –Szabad a piacra lépés az EU légitársaságoknak –Csak az EU-n belül! Az EU-n kívül továbbra is a tagországok bilaterális egyezményei az irányadóak
Az európai légitársaságok 2 csoportja EU légitársaságok: EasyJet Sky Europe Air One Stb… Nemzeti légitársaságok: British Airways Lufthansa Malév Stb…
A Malév kettős szerepe EU Törökország EU légitársaság Magyarország nemzeti légitársasága
Az Open Sky továbbfejlődése A hagyományos bilaterális egyezmények leépülése A különböző Open Sky-ok összeolvadása –EU – USA egyezkedés A világ legnagyobb Open Sky rendszere jönne létre A napokban jelentős előrelépés –EU – Kína egyezkedés Távol-keleti versenytársak megjelenése
Az új iparági struktúra Rövid távú járatok Hosszú távú járatok Nem üzleti utasok Árérzékeny Üzleti utasok Szolgáltatás- érzékeny üzleti utasok Charter Regionális és ráhordó Szövetségi vezetők és Mega légitársaságok Fapados
Fapadosok Ferihegyen A klasszikus szektor továbbra is domináns
Fapadosok vs. Klasszikusok Fapadosok –Point-to-point Nincs átszállás –Turista székezés –Egységes flotta –Rövid távú járatok –Internetes értékesítés –Open Sky-on belül –Nagy forgalom olcsó áron –Egyszerű termékek Klasszikusok –Hub-and-spoke Átszállás saját hálózaton belül Átszállás idegen hálózatra –Legalább 2 osztály –Heterogén flotta –Hosszú távú járatok is –Vegyes értékesítési csatornák –Általában nemzeti légitársaságok –Magasabb átlagárak –Bonyolult temékek, sokféle igény kielégítésére
Fapados – klasszikus konvergencia Szolgáltatási színvonal Idő klasszikusok fapadosok Igaz-e ez? Ha igen, milyen mértékig? Ha igen, akkor gyakorlatilag hogyan?
Fapados – Charter verseny A fapados és a charter légitársaságok szolgáltatásai egymáshoz nagyon közeliek
Vége