Erdős Mihály Főigazgató-helyettes PSZÁF

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A magán nyugdíjpénztári tv. várható változásainak hatása. Igazgatótanács ülése Budapest, október 21.
Advertisements

Rövid áttekintés, hogy mi történt a magán- nyugdíjpénztári fronton!
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a GVH eljárásaiban
MI LESZ VELED NYUGDÍJ(AS)?
Jelentés a fizetési mérleg alakulásáról
HUNGÁRIA Takarék Vállalkozói Fórum.
Fenntartható és megfelelő nyugdíjrendszer
Nyugdíj.
Foglalkoztatói nyugdíj
Az egészségügy finanszírozásának problémái Adalékok a járulékreform kéréseihez Dr. Kincses Gyula ESKI.
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
Winkler Gyula EP képviselő
Cselekedni most és mindenkiért Kormányszóvivői tájékoztató A gyermekes családok otthonteremtéséért október 18.
A FIDESZ-KDNP ÉVI ADÓEMELÉSEI. KORMÁNYZATI JAVASLATRA BEVEZETETT ADÓEMELÉSEK Dr. Matolcsy György, nemzetgazdasági miniszter NŐ A SZEMÉLYI.
Mivel a bankszámla kamata általában igen alacsony, érdemes körülnézned a különböző megtakarítási/befektetési lehetőségek között. MIELŐTT VÁLASZTASZ A.
A biztosítók vagyonkezelésének aktuális kérdései Mit kezdjünk az alacsony hozamkörnyezettel? MABISZ Konferencia október 19. Hamecz István elnök-vezérigazgató.
Az ICAAP a PSZÁF szemszögéből
„Nyugdíjrendszerváltás 2010” avagy jogfosztás a nép nevében Szikra Dorottya, ELTE TÁTK Lakner Zoltán, ELTE TÁTK.
FOLYTATÁS, VAGY ÚJRAKEZDÉS? FOLYTATÁS, VAGY ÚJRAKEZDÉS? VARGA MIHÁLY Miniszterelnökséget vezető államtitkár.
Az UCP irányelv rendelkezéseinek hatása a GVH gyakorlatára (Fttv) október 21. dr. Nagy Márta.
Az APEH-hoz benyújtott bevallások adatai alapján
Kormányszóvivői tájékoztató Cselekedni most és mindenkiért Hogy mindenki jobban éljen! Adókedvezmény az átlagos és az átlag alatti keresetből élőknek.
Az Európai Unió története
Állam munkavédelmi feladatai
A Közös Agrárpolitika (KAP) aktuális kérdései, várható változások ÚMVP képzés „Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap: a vidéki területekbe beruházó.
Áfa, bevételi bizonylatok, a vállalkozás tevékenységével szorosan összefüggő kiadási bizonylatok.
Kinek jut az MNB Növekedési Hitelprogramból? Sebők Orsolya Főszerkesztő
ADÓ Farkas Gábor Szenior Menedzser február 28. Adózás 2006.
Ciklus és trend a magyar gazdaságban,
Az MNB hitelezési felmérésének aktuális eredményei IV. negyedév*
Mivel a bankszámla kamata általában igen alacsony, érdemes körülnézned a különböző megtakarítási/befektetési lehetőségek között. MIELŐTT VÁLASZTASZ A.
A külföldi működő tőke szerepe a magyar gazdaságban avagy Mit adtak nekünk a Rómaiak? Havas István Amerikai Kereskedelmi Kamara, elnök Közgazdász Vándorgyűlés.
EU II..
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
A közúti fuvarozás helyzete Napi Gazdaság Konferencia Karmos Gábor - főtitkár.
A globalizáció hatása a nemzeti számlarendszerre KSH, szeptember 22.
PÉNZTÁRVÁLASZTÁS Miért az ING Nyugdíjpénztár? 1 Összeállította: Falussy Sándor pénzügyi tanácsadó.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
GKI Zrt., A válság: veszély és esély Balatonfüred, október 8. EGVE Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt.
Kormányszóvivői tájékoztató ELSZÁMOLÁS Biztonságosabb időskor – felzárkózó nyugdíjak.
Kormányszóvivői tájékoztató. Tájékoztató a gazdaságról Dr. Veres János pénzügyminiszter szeptember 14.
Kormányszóvivői tájékoztató Cselekedni most és mindenkiért Megbecsülést az idős embereknek! Adósságtörlesztés és méltányosság a nyugdíjemelésben 2002.
GfK Custom ResearchSugatagi Gábor - A magyar fogyasztó politikai preferenciái2010. február 17. Sugatagi Gábor : A magyar fogyasztó preferenciái a politikai.
Nyugdíjreform folyt. köv.? Pension Reform To Be Continued? Bodor András Pénzügyi Csúcstalálkozó II. / Financial Summit II. - Budapest, szeptember.
QUAESTOR Foglalkoztatói Nyugdíjszolgáltatás Több mint béren kívüli juttatás - egy hatékony eszköz az egyéni és a szervezeti célok összehangolásához 2011.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
A hazai nyugdíjpénztárak szerepe az állampapírpiacon Szarvas Ferenc vezérigazgató Államadósság Kezelő Központ Zrt
Milyen szemléletváltást követel meg a választható portfoliós rendszer bevezetése a pénztáraktól? Pénztárkonferencia 2008 Biró Gergely.
Szép esténk lesz…? Varga Mihály október 14. Fidesz- Magyar Polgári Szövetség Országgyűlés Képviselőcsoport Gazdasági Kabinet FIDESZ GAZDASÁGI KABINET.
GENERALI Alapkezelő Zrt. Az oroszlán erejével GENERALI Alapkezelő Zrt. Milyen új együttműködés szükséges a választható portfoliós rendszer bevezetése során.
A nyugdíjrendszer stabilitását megteremtő rövidtávú intézkedések Dr. Herczog László miniszter október 14. Szociális és Munkaügyi Minisztérium.
A Pénzügyi Válság Hatásai a Külföldi Nyugdíjalapokra Pénztárkonferencia November 10, Siófok Varga Csaba Főigazgató Erdős Mihály Főigazgató-helyettes.
RSM DTM Hungary Adótanácsadó és Pénzügyi Szolgáltató Zrt. A személyi jövedelemadó évi változásai Lucz Zoltánné főosztályvezető Pénzügyminisztérium.
Varga Mihály december december 19. Felzárkózás nélküli megszorítás.
2010 : KIHÍVÁSOK ÉVE A PÉNZÜGYI SZEKTORBAN Kisbenedek Péter, MABISZ október 5.
AIG központ, New York. ALICO központ, Wilmington.
OTP Pénztárak S A J T Ó T Á J É K O Z T A T Ó január 6. OTP PÉNZTÁRAK.
Nyugdíjrendszer átalakítása?
Lesz-e növekedés az „elrugaszkodás éve (2012)” után? március 26. Dr. Molnár László Vezérigazgató GKI Gazdaságkutató Zrt. „2012 igazi rejtélye nem.
A magyar tőkeexport bemutatása
Készítette: Tóth Zsuzsa Borsodi Szabolcs
1 Stabilitás Pénztárszövetség Van jövő – Válságban? Budapest, október 14.
A pénzügyi intézményrendszer 2004 közepén Dr. Nyers Rezső a Magyar Bankszövetség főtitkára Budapest, november 24.
Magán-nyugdíjpénztárak: álom és valóság Kun János PhD SZEF április 23.
Kormányzati Ellenőrzési Hivatal A magánnyugdíjpénztárak által a Nyugdíjreform és Adósságcsökkentő Alapnak átadott portfóliókkal kapcsolatos gazdálkodás.
Kormányszóvivői tájékoztató A KORMÁNY NOVEMBER HAVI NYUGDÍJINTÉZKEDÉSEI szeptember 22.
Pénztárak Garancia Alapja A Pénzportál Szabadegyetem előadása április 28. Előadó: dr. Szűcs László.
A konvergencia kritériumok teljesülése az euro-zónán kívül
A Minőségellenőrzési Eljárási Szabályzat
Nyugdíjreformok Magyarországon: kihívások és válaszok
Előadás másolata:

Erdős Mihály Főigazgató-helyettes PSZÁF A PSZÁF feladatai, hatásköre a felügyelés és a fogyasztóvédelem területén Erdős Mihály Főigazgató-helyettes PSZÁF

Forrás: CSSPP Éves jelentés, 2008, 15. oldal Nettó eszközállomány és taglétszám a második pillérben (taglétszám % az ország lakosságához, nettó vagyon az adott ország GDP-jéhez viszonyítva ) Forrás: CSSPP Éves jelentés, 2008, 15. oldal

Forrás: CSSPP Éves jelentés, 2008, 16. oldal Nettó eszközállomány és taglétszám a harmadik pillérben (taglétszám % az ország lakosságához, nettó vagyon az adott ország GDP-jéhez viszonyítva) Forrás: CSSPP Éves jelentés, 2008, 16. oldal

Az EU-s nyugdíjpénztárak a válság után a gazdasági válság miatti részvényár esések folytán rengeteg pénztári portfólióban nőtt az adósságpapírok aránya főként a DB rendszerben (kormányzati és vállalati is) [pl. ES, SK, PT, PO, NO, NL, LV, DE and BG], több DC típusú pénztár masszív részvény vásárlásba is kezdett a válság okozta alacsony árakon [pl. IT], míg ezzel párhuzamosan a DB típusú pénztárak [pl. NL] nettó részvényeladók voltak 2008 végén, az ún. „toxikus” eszközöknek nem volt nagy szerepük a pénztári veszteségekben, az EU tagállamok folyamatos kamatvágásai miatti alacsony kamatkörnyezetet elsősorban a hozamot garantáló pénztári portfoliók sínylették meg, a felügyeletek is reagáltak a helyzetre: - sűrűbb adatszolgáltatás [pl. ES negyedévente az éves helyett]; - stressz tesztek a DB országokban; - soron kívüli kitettségi jelentések [pl. ES, PT, PO, NO, FI, IT, DE]; - tagok megfelelő tájékoztatásának nyomon követése [pl. SK, UK, IT].

A 10 legnagyobb európai nyugdíjpénztár 2009. szeptemberében A 10 legnagyobb európai nyugdíjpénztár 2009. szeptemberében* (HU GDP 2008: 100,245.5 millió euró ) Nyugdíjalap Ország Eszközérték (millió euró) 2009 2008 1. Government Pension Fund-Global Norvégia 227,900.0 242,100.0 2. ABP Hollandia 180,500.0 205,000.0 3. Pensioenfonds Zorgen Welzijn 78,500.0 88,200.0 4. Reserva de la Seguridad Social Spanyolország 57,223.0 55,900.0 5. Arbejdsmarkedets Tillaegspension (ATP) Dánia 53,694.0 56,282.0 6. BVK-Bayerische Versorgungskammer Németország 44,000.0 40,198.0 7. Alecta Svédország 40,100.0 42,686.2 8. Universities Superannuation Scheme Egyesült Királyság 36,556.0 36,022.7 9. British Telecommunications 36,400.0 53,955.5 10. Danica Pension 31,276.0 32,598.6 *Forrás: TOP 1000 European Pension Funds (IPE, 2009. szeptember)

…magyar helyezések a TOP 1000-ben* Nyugdíjalap Eszközérték (millió euró) 2009 422. ING Mandatory Pension Fund 1,355.1 438. OTP Magánnyugdíjpénztár 1,296.6 472. Aegon Hungary Pension Fund 1,178.0 479. Allianz Hungaria 1,162.8 572. AXA Magyarország 914.0 866. Aranykor 400.0 *Forrás: TOP 1000 European Pension Funds (IPE, 2009. szeptember)

Kelet-közép európai kitekintés „I don’t think it is possible to find one solution. Countries should be encouraged to look for the mix of different systems which suits them best.”   Vladimir Spidla, EU biztos (Ageing Europe: Filling the Pension Gap)

Kelet-közép európai kitekintés Bulgária: 2010-től: enyhítik a második pillérben a befektetési korlátozásokat: megengedett részvényhányad: 20-ról 25%-ra megengedett vállalati kötvényhányad: 25-ről 40%-ra a harmadik pillérben bevezetik a választható portfoliós rendszert, az önkéntes pénztárak háromféle portfoliót kínálnak majd: agresszív (akár 80% részvénykitettség) kiegyensúlyozott (max. 50% részvény) konzervatív (max. 15% részvény) Horvátország: állami nyugdíjrendszerbe való visszalépés lehetőségének megteremtése 2009-ben, a rendszer reformjának előkészítése Észtország, Lettország, Litvánia: a második pillérbeli hozzájárulások drasztikus csökkentése 2-3 évig Szlovénia: a dolgozó lakosság 40%-ának nincs magánnyugdíjpénztári megtakarítása 2007-ben nyugdíjreform bizottság, 2009 végére javaslatok

Kelet-közép európai kitekintés (2) Románia: A felügyelet (CSSPP) tervezi az életciklus termékek bevezetését a második pillérben, de még nincs konszenzus Nagy szakszervezeti nyomás a második pillér inflációt meghaladó hozamainak garantálására (eddig 3x leszavazták) Csehország: első pillérben(2030-tól): nyugdíjkorhatár 65 év a férfiaknál és a gyermektelen vagy egy gyermekes nőknél harmadik pillérben (várhatóan 2011-től): tagok és a pénztár vagyonának szétválasztása többportfóliós rendszer bevezetése, korhoz kötött (target date portfóliók megjelenése) megmarad az adó oldali ösztönzés és az állami hozzájárulás, de eltűnik a pozitív hozam jelenlegi garanciája (emiatt most konzervatív befektetések vannak a pénztárakban) az új rendszer a régivel párhuzamosan működik néhány évig

Kelet-közép európai kitekintés (3) Szlovákia: 2008.nov.-2009.jún.: visszalépési lehetőség az állami nyugdíjrendszerbe 2009. július 1-jétől hatályba lépő új szabályokról: pénztári vagyonkezelési díjak csökkentése [a kezelt vagyon havi átlagos állományának 0,025%-ára (korábban: 0,065%)] garanciavállalás/sikerdíj rendszerének bevezetése: a pénztári vagyonkezelőnek garanciaszámlát kell létrehoznia és a kezelt állomány tőkeértékét 6 hónapos időtávra garantálni kell a nyereséges vagyonkezelést végző a termelt profit 5,6%-ára jogosult sikerdíjként veszteséges vagyonkezelés esetén a garanciaszámláról vagy ennek hiányában saját tőkéből kell kipótolni a tőkevesztést Lengyelország: a nagy részvénykitettségek miatt jelentős veszteségek pénztári tagdíj a befizetések jelenlegi max. 7%-os szintjéről 3,5%-ra esik 2010-től (eredetileg csak 2014-től lett volna érvényben)  max. 5% külföldi részvénykitettség: COM perli Lengyelországot az ECJ előtt (tőke szabad áramlásának korlátozása)

Életciklushoz igazodó nyugdíjpénztári megtakarítások A fejlett országokban az utóbbi időben elmozdulás a szolgáltatással meghatározott (DB) szisztémától a járulékkal meghatározott (DC) felé [jelentős kockázattranszfer a tagok felé!] . „life cycle/target date funds (TDFs)” a globális TDF állomány 2002-től 2008. márciusáig 12-szeresére nőtt Milyen stratégiát kövessen a TDF? Deterministic life-cycle strategy (mechanikus) Stochastic life-cycle strategy (dinamikus) A kezdeti magas részvénykitettség a nyugdíjkorhatárhoz közeledve fokozatosan csökken (pl. a kezdeti 90%-os részvénykitettség 3 évente 10-10%-kal csökken). 1. szakasz: performance seeking portfolio 2. szakasz: income hedging portfolio 3. szakasz: pension-hedging portfolio (Nem a kitettség változik, hanem a stratégia módosul a mindenkori piaci viszonyokhoz igazodóan.)

Új tagság összetétele

Átlépéssel érintett vagyon Átlépések helyzete 2009. évi jogszabály módosítások Felügyelet által kiadott módszertani útmutató aláírása Átadó-átvevő pénztár hozamadatainak bemutatása az átlépő tag részére Az átlépő tagok számának jelentős növekedése. Mi váltotta ezt ki? Év Átlépések száma előző év 100 % Átlépéssel érintett vagyon 2005 41522   21.691.390 2006 50227 121% 30.340.754 2007 93394 186% 55.286.534 2008 111619 120% 59.475.663 2009 III. n.év. 152127 136% Nem ismert

Átlépések gyakorisága Az átlépő tagok száma összesen 412.000 fő napjainkig! Nem jellemző a többszöri pénztárváltás Átlépések gyakorisága Átlépések száma Egyszer lépett át más pénztárba 377.000 tag Kétszer lépett át más pénztárba 30.000 tag Háromszor lépett át más pénztárba 3.400 tag Négyszer lépett át más pénztárba 1.019 tag Ötször lépett át más pénztárba 170 tag Hatszor lépett át más pénztárba 12 tag

Átlépések vizsgálata Havi adatkérés a PKN adatai alapján az átlépő tagokkal kapcsolatban Mind az átvevő, mind az átadó pénztárnál vizsgáljuk A jogszabályban előírt dokumentumok rendelkezésre állását Az átlépés feltételeinek átadó pénztár általi vizsgálatát A dokumentumok adattartalmának megfelelőségét Az elszámolások határidőben történő végrehajtását Negyedévente vizsgáljuk a tagokkal és a munkáltatókkal kapcsolatos pénztári tájékoztatás megtörténtét, adattartalmát Folyamatos monitoring az esetlegesen szükséges jogszabályi változtatások megtételéhez Előírt dokumentumok: átlépési nyilatkozat, aláírt módszertani útmutató, pénztári hozamadatokat tartalmazó csatolmány, kiegészítés, Átlépés feltételei: 6 hónapos tagsági jogviszony, később az átlépési díj befizetése, dokumentumok rendelkezésre állása Adattartalom: megfelelő e a befogadó és az átadó pénztár hozamadata, tájékoztatás teljes körű-e Határidő: a tagsági jogviszony megszűnését követő 8 munkanapon belül elszámolnak-e a taggal. Átvevő: átlépési, belépési, módszertani útmutató, hozamadatokat tartalmazó pénztári tájékoztató Átadó: átlépési nyilatkozat, módszertani útmutató, átlépési díj befizetését igazoló dokumentum, 6 hónapos tagsági viszony igazolása

Visszalépések vizsgálata Visszaléphet, aki önkéntes döntése alapján vált a pénztár tagjává, és 2009. január 1-jét megelőzően az 52. életévét betöltötte A már nyugdíjas pénztártagok kérhetik nyugdíjuk újbóli megállapítását Ki, mennyi visszalépőre számít? (25%-75%-ig közötti becslések)   Személy 2008 Piaci Záró érték Visszalépésre jogosult tag 118 974 129 808 751 162 Már visszalépett tag 1 000 1 157 870 234 Összesen 119 974 130 966 621 396 Saját jogú, egyösszegű szolgáltatásban részesülők 2 002 974 253 793 Már kérte nyugdíja újbóli megállapítását: 18 10 721 165 2 020 984 974 958

Visszalépések vizsgálata 122547 db!

Visszalépések vizsgálata A pénztár körültekintő tájékoztatást ad-e a tag részére? Megfelelően bírálja-e el a pénztár a hozzá beérkező dokumentumokat? Határidőben dolgozza-e fel a pénztár a tagoktól beérkező dokumentumokat? Határidőben és megfelelő összegben, összetételben kerül-e a vagyon átadásra az ÁKK/ONYF részére? Fogyasztóvédelmi, panaszügyi vizsgálat, ha szükséges.

Egészségpénztári kérdések Adószabályok miatt bevételek változása, Cafetéria rendszerek alakulása, Működés feltételei finanszírozásának biztosítása, Adatszolgáltatás, nyilvántartás, szolgáltatások (más szférában is)

Fogyasztóvédelem Nyugdíjszámító program Termék-összehasonlító tábla Fókuszált kampányok Pénzem és a …. nyugdíjam Ügyfélszolgálat

Fogyasztóvédelem Bejelentésre, panaszra induló vizsgálati eljárás Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat megakadályozása; tisztességtelen különösen ami megtévesztő vagy agresszív szakmai gondosság követelménye: az intézménynek az ésszerűen elvárható szintű szakismerettel, illetve a jóhiszeműség és tisztesség alapelvének megfelelően elvárható gondossággal kell eljárnia Belső szabályzat sértése, vagy jogszabálysértés esete áll fenn, súlyosbító körülmény az ismételt elkövetés Intézkedés: határozat és bírság A bírság összege 15 ezer forinttól a 100 millió forintot meghaladó éves nettó árbevétellel rendelkező vállalkozás esetében a vállalkozás éves nettó árbevételének 5%-áig, de legfeljebb 100 millió forintig, illetve a fogyasztók széles körének jelentős vagyoni hátrányt okozó jogsértés esetén legfeljebb 2 milliárd forintig terjedhet A Felügyelet a határozatokat mindig közéteszi

„A biztonság az a veszély, amit nem érzékelünk!”