BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A komlói andezit anyagminősítése és felhasználási területei
Advertisements

Mit kezdjünk a kiürült szennyvíztárolókkal?
Földművek, földmunkák II.
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Nemszőtt textíliák felhasználási lehetőségei
Ügyvezető igazgató, RHK Kft.
PÁLYASZERKEZET MÉRETEZÉSI ESETTANULMÁNYOK KAROLINY MÁRTON ÜGYVEZETŐ IGAZGATÓ H – TPA KFT NOV
ÚTPÁLYASZERKEZETEK VÍZTELENÍTÉSE II. RÉSZ
Tervfázisok és munkarészei és tartalmi követelményei
1 Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Villamosmérnöki és Informatikai Kar VET Villamos Művek és Környezet Csoport Budapest Egry József.
Szeretettel köszöntünk minden Kedves Vendéget! Építési geodézia a gyakorlatban 2010.
Vízelvezetés. Megoldások, tervezendő műtárgyak. Részletrajzok.
Munkaterek víztelenítése
ÁRVÉDELMI TÖLTÉSEK SZIVÁRGÁSHIDRAULIKAI MODELLEZÉSE
Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.
Vasúti alépítmény VASÚTI PÁLYÁK Sanyó László okl. közlekedésmérnök
Környezeti kárelhárítás
Környezeti kárelhárítás
HASZNÁLT HÉVIZEK FELSZÍNI BEFOGADÓBA TÖRTÉNŐ BEVEZETHETŐSÉGE,
Elvezető rendszer méretezése (nyitott-, zárt csatornák)
VASÚTI PÁLYÁK Karbantartás Felújítás Vágányzár Ütemterv Budapest 2014.
A talajok alapvető jellemzői II.
Földművek, földmunkák I.
A talajok alapvető jellemzői II.
Víztelenítések.
Vízmozgások és hatásaik a talajban
A talajok mechanikai tulajdonságai III.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Városi tömegközlekedés
TALAJSZENNYEZÉS és –PUSZTULÁS HULLADÁKGAZDÁLKODÁS
KÖZMŰVEK, KERESZTEZÉSEK
Levegőtisztaság-védelem 1. előadás
Dr. Huzsvai László Debrecen
A talajok alapvető jellemzői III.
Közlekedéstudományi Intézet Kht. Út- és Hídügyi Tagozat Aszfalt-, Beton- és Geotechnikai Laboratórium 1116 Budapest, Temesvár utca Telefon: (06-1)
HIDAK ÜZEMELTETÉSE, FENNTARTÁSA Kolozsi Gyula okl. építőmérnök,
KÖRNYEZETTECHNIKA.
Felszín alatti vizek védelme
Települési vízgazdálkodás
4. gyakorlat. Főpálya, csomóponti ágak és pályák, műtárgyak fajlagos költsége alapján (változatonként): -helyszínrajzról felületek (burkolat és műtárgy);
1 CONNECT II.: Fejlesztési koncepció, migrációs út tervezése az ÁAK forgalomirányító központjához Perjés Tamás közlekedési igazgató COWI Magyarország.
86. sz. főút Szombathely - Vát szakasz ( – km szelvények között) kivitelezési munkálatai Lakossági fórum október 09.
M0 ÚTGYŰRŰ DÉLI SZEKTOR BŐVÍTÉSE M6 autópálya – 51 sz
ÚTPÁLYASZERKEZETEK VÍZTELENÍTÉSE I. RÉSZ
Támfalak állékonysága
Hulladéklerakók izolálása. Házi dolgozat Készítette: Bognár Emese Mária BME – VBK Környezetmérnöki szak II. Év (2009/10.) Neptun kód: E8L87S.
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Házi Dolgozat Talajvédelem tantárgyból Készítette: Nagy Gábor GVF7EG VBK-KM II. évfolyam december.
Gyakorlati alkalmazás
AQUIFER Kft.. A diagnosztikai vizsgálat célja: a vízbázis megismerése a lehetőségek szerinti legteljesebb mértékben.
Vízkárelhárítás Vízmosások rendezése
VÍZÉPÍTÉSI ALAPISMERETEK
Tájföldrajzi megfigyelések a Szentendrei-szigeten
1 Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Villamosmérnöki és Informatikai Kar VET Villamos Művek és Környezet Csoport Budapest Egry József.
Kovács Ákos A megépült Ipoly-hidakhoz vezető utak felújítása,
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Elektronikus Eszközök Tanszéke MIKROELEKTRONIKA, VIEEA306 A pn átmenet működése: Sztatikus.
KISVÍZFOLYÁSOK ÖKOLÓGIAI MEDERRENDEZÉSE
Környezettan Előadás Ajánlott irodalom:
Dr. Szepesházi Róbert Széchenyi István Egyetem Győr
Közlekedési pályák víztelenítése III. rész
Elvezető rendszer méretezése (nyitott-, zárt csatornák)
A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA A RÁBA ALSÓ SZAKASZ ÉS A HANSÁG TÉRSÉGÉBEN SPECIÁLIS TERÜLETI FÓRUM Természeti értékek a Rába alsó szakasz.
© 2008 PJ-MA SOIL MECHANICS Talajazonosítás Dr. Varga Gabriella.
Földművek, földmunkák II.
A közlekedés építésföldtana Építés- és környezetföldtan 4.
A fenntartható társadalom előtt álló feladatok Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetsége Dr. Ágoston Csaba PhD Elnökségi tag.
Körforgalmú csomópontok fejlődése, kialakításuk
Dr. Gáspár László és Bencze Zsolt KTI Nonprofit Kft.
Vízmozgások és hatásaik a talajban
Dr. Fi István Közlekedéstervezés 12. előadás.
Víztelenítések.
Előadás másolata:

BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM KÖZLEKEDÉSI PÁLYÁK VÍZTELENÍTÉSE I. RÉSZ PÁLYASZERKEZETEK VÍZTELENÍTÉSE ELŐADÓ: TÁRCZY LÁSZLÓ ÚTÉPÍTÉSI ÉS FENNTARTÁSI ÜZEMMÉRNÖK, A REFORMÚT KFT. ÜGYVEZETŐJE, 4 ÉVIG AZ ÚTÜGYI VILÁGSZÖVETSÉG MAGYARORSZÁGI DELEGÁLTJA, JELENLEG A 4.METRÓ PROJEKTVEZETŐJE 2014.04.14 Budapest

KÖZLEKEDÉSI PÁLYÁK Kötött pályák: vasúti, villamos Repülőtér Utak Autópályák

BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM Közlekedési pálya= Akadály a vízfolyásoknak Vízfolyás = Akadály a közlekedési pályának FORGALOMBIZTONSÁG KÖZREMŰKÖDÉS MÁS TERVEZŐKKEL Talajmechanikus, úttervező, hídtervező,vasúti pályatervező,repülőtéri biztonsági, forgalomtechnika tervezője

VIZSGÁLAT TÁRGYA TERVEZÉS SORÁN BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM VIZSGÁLAT TÁRGYA TERVEZÉS SORÁN Természetes vízfolyások és az közlekedési pálya viszonya Felszíni csapadékvíz elvezetés kérdése Vízkészlet védelem Nem tervezett üzemi működésből eredő szennyeződések minősítése, kezelése szükségessége Pályaszerkezetek víztelenítése

BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM Optimalizálás Egyedileg összegzett szempontrendszer szerint komplex vizsgálatot igényel. Ebből levezetett eredmény = optimalizálás. Nem megfelelő víztelenítés = rövid élettartamú pálya. A víz a közlekedési pályák egyik legnagyobb ellensége !!!

KÖTÖTTPÁLYÁK ALÉPÍTMÉNYKORONA VÉDELME VÉDŐRÉTEG GEOTEXTILIÁK VÍZZÁRÓ MEMBRÁNOK GEORÁCSOK ÚTÁTJÁRÓK VÍZTELENÍTÉSE geomembránnal, hossz-szivárgóval FELÉPÍTMÉNYI SZIVÁRGÓ 4%Középre ejtetése GETEXTIKIA SZŰRŐSZABÁLY SZERINTI SZIVÁRGÓTEST TALPSZIVÁRGÓ

VILLAMOS PÁLYÁK TÖLTÉSBEN BEVÁGÁSBAN TALAJFAJTÁK ALAPJÁN 100m-ként keresztrács hossz esésben alatta szivárgó Kitérők előtti drénezés, keresztirányban Kitérők fűtése Áram visszavezető szekrény víztelenítése

VILLAMOSPÁLYÁK II. SZEGÉLYEK KÖZÖTT BURKOLT PÁLYA, Pld. NAGYKÖRÚT, nincs pályaszerkezet víztelenítés FÜVES PÁLYA, DRÉNEZÉS NÉLKÜL NINCS PÁLYABIZTONSÁG, ÜZEMBIZTONSÁG ZÚZOTTKÖVES PÁLYA, ELENGEDHETETLEN A DRÉNEZÉS VÍZZSÁKOK MEGELŐZÉSE MÉLY PONTOK TÉRSÉGÉBEN VÍZZÁRÓ PÁLYASZERKEZET

REPÜLŐTÉRI PÁLYASZERKEZET VÍZTELENÍTÉSE A legtöbb repülőtér „teknőbe” tervezett A drénezés elengedhetetlen Tározó kutakba vezetése a dréneknek Nagy felölet, sűrű kereszt és hossz drén nélkül nem tervezhető Földmű víztelenítése, Pályaszerkezet víztelenítése Drén betonra építés, drén aszfaltra építés A jelentősebb vízmennyiségek szükség szerinti szivattyúzása tározókba Célszerűen oltóvízként tárolni

REPÜLŐTÉR II GURULÓUTAK TÁROLÓTEREK FEL ÉS LESZÁLLÓPÁLYÁK SAJÁTOSSÁGAI HIDRÁNS VEZETÉKEK, AKNÁK, VILÁGÍTÁSI EGYÉB AKNÁK VÍZTELENÍTÉSE A drénrendszer elemei Az üzemi biztonság mindenek előtt Folyamatos ellenőrzés, tisztítás a drén hatásosságának megőrzése elengedhetetlen

GYORSVASÚTI PÁLYÁK SAJÁTOSSÁGAI FÖLDMŰ KONZERVÁLÁS ASZFALT LEZÁRÁS HIDAK ELŐTTI FÖLDMŰ VÍZTELENÍTÉS DRÉNBETON FÜGGÖNYFAL 100m-ként hosszesésben keresztszivárgók ÖVSZIVÁRGÓ, SZÜKSÉG ESETÉN BEVÁGÁSBAN TALPSZIVÁRGÓK

MI AZ ÚTPÁLYASZERKEZET? BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM MI AZ ÚTPÁLYASZERKEZET? a, Hajlékony (félhajlékony) Kopó réteg Burkolat Kötőréteg Alapréteg (1 vagy 2) Földmű védőréteggel b, Merev Betonburkolat Alapréteg Védőréteg Földmű

BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM TISZTÁN KÜLÖNBÖZIK Felszíni csapadékvíz elvezetés Pályaszerkezetbe, földműbe jutó vizek elvezetése Talajvíz, rétegvíz, belvíz, forrás, szivárgó vizek függetlenül, szinte a pálya szerkezettől

BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM DRÉNEZÉS FOGALMA Összegző fogalom: Talajban, pályaszerkezetben megjelenő vizek elvezetése, kártétel nélküli elvezetés „Belső” vizek eredhetnek: - Infiltráción keresztül – rétegek között, talaj pályaszerkezete között - Padkán keresztüli beszivárgásból a rétegek határaihoz érkezve alaprétegig érkezve - Oldalról vízgyűjtő felől, bevágásban felszín alatti vizekből

BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM MIKOR KELL DRÉNEZNI? Szisztematikusan kell: A földmű felületéről elvezetni Az alaprétegből kivezetni ha az nem kötött, ha kötött a felületéről elvezetni Építés közbeni drénezés Vizsgálat, ha 2,2 m-nél jobban megközelíti a pályaszintet a talajvíz, fagyvédelem Tartós földmű védelem

BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM A víz jelen van: - több kevesebb mennyiségben természetben - Rézsün, töltésben, bevágásban - Útfelületen - Padkán Jól drénezett pályaszerkezet = megfelelően szilárd földmű, teherbírás megfelelő, E2 ≥ 40 N/mm2 élete során Fagy-olvad, fagy-olvad, páralecsapódás, vízfeldúsulás, stb. Pályaszerkezet alá víz juthat! TARTÓSAN kell védeni a víz (belső) hatásától a pályaszerkezetet és a földművet.

BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM

BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM

BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM

DRÉNEZÉS HATÁSA A KÖRNYEZETRE BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM DRÉNEZÉS HATÁSA A KÖRNYEZETRE Hazai szabályozás szegényes Negatív következmények is lehetnek Környező növényzet kiszárad, korábbi egyensúly felborul, süllyedések keletkezhetnek! Bevágásban felborul az egyensúly a hirtelen leszállított talajvíz, talajtörést, csúszást is eredményezhet Vízfolyás irányának megváltoztatása gáthatást káros feldúsulást eredményezhet

BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM Pályaszerkezet belső víztelenítése alapvetően különbözik a felszíni víztelenítéstől Magyar klíma és talajelőfordulások néhány sajátos kivételtől eltekintve igényli a pályaszerkezet víztelenítést A drén szerkezettervezés nem lehet automatikus komoly mérlegelést, vizsgálatot igényel

BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM Azzal az illúzióval, hogy a kopóréteg és a pályaszerkezet víztaszító, vízzáró LE KELL SZÁMOLNI! Üzemeltetés hiányosságai, keletkező mikrorepedések, ezek elfajulása, eltérő hővezetőképességű anyagok érintkezései felületei kritikusak vízbejutás szempontjából Hajlékony pályaszerkezetek sebezhetőbbek pláne a MAKADÁM alapúak A vizek stagnálása a fagy-olvad és a forgalmi terhelés együttes igény-bevétele felgyorsítja a pályaszerkezet tönkre menetelét

BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM Talajfajták Jól drénező talajok, nem szükséges külön drén tervezése – homokok, homok lisztek, homokos kavics Előnytelenek Ip ≥ 15%-25% - iszapos anyagok, enyhén kötött talajok – Drénezés elengedhetetlen Nagyon előnytelen talajok: Ip ≥ 25% quasi vízzárók, vagy vízzárók: itt gondos tervezés szükséges Előnyösek a bitumennel kezelt rétegek, előnytelenek a ckt típusú alaprétegek Pályaszerkezet szélesítés = kötelező a drénezés! Padka víztelenítése is fontos

Különösen érzékeny helyszínek BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM Különösen érzékeny helyszínek Középső szigetek Elválasztó sáv (ha van ilyen) Bevágás, töltés találkozása („0” pont) Hosszú emelkedő Mély pont a hossz-szelvényen Hidak előtti szakasz esésben

BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM Mart aszfalt padka alsó anyaga drén kivezetésre (geotextíliába csomagolva) Rézsün a kivezetést nem szabad humuszolni, füvesíteni. Ok: gáthatás Útszélesítés, földmű szélesítés 40-50 mm magas és széles lépcsőkkel vízkivezetés 4% oldaleséssel célszerű geomembránnal kombinálva Teljes pályaszerkezet csere esetén geomembrán elhelyezése javasolt Kapilláris vízemelkedés gátlása, páramozgás lekezelése, kiszáradás, zsugorodás ellensúlyozása

TÖNKREMENETEL FAGY-OLVADÁSI KÁROK MIATT BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM TÖNKREMENETEL FAGY-OLVADÁSI KÁROK MIATT Kockázatok: Nem a használati forgalomhoz illeszkedő teherhordó pályaszerkezet és földmű Felszíni csapadékvíz elvezetés nem megfelelő padkák „felhíztak” víz bejutás+forgalmi terhelés Pályaszerkezet víztelenítés hiánya Földmű nem megfelelősége Fagy és olvadási károkkal szemben nem elég ellenálló a pályaszerkezet Nincs a koronaélen túl víztelenítés (sem árok, sem egyéb gravitációs vízelvezetés)

EGY KIS ISMÉTLÉS TALAJMECHANIKÁBÓL BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM EGY KIS ISMÉTLÉS TALAJMECHANIKÁBÓL

PLASZTICITÁS,PLASZTIKUS INDEX, AGYAGOSSÁG A FOLYÁSI HATÁR-PLASZTIKUS HATÁR 0-5 között homokliszt 6-10 között iszapos homokliszt 11-15 között iszap 16-20 között sovány agyag 21-30 között közepes agyag 30 felett kövér agyag LINEÁRIS ZSUGORODÁS 5% alatt legyen

A földműanyagként való felhasználás minősítése M-1 Kiváló földműanyagok a durva szemcséjű, S0,063  5 % jellemzőjű talajok (kavicsok, homokos kavicsok, kavicsos homokok és homokok), ha Cu  6 és szemeloszlásuk folytonos. M-2 Jó földműanyagok a durva szemcséjű, S0,063  5 % jellemzőjű talajok (kavicsok, homokos kavicsok, kavicsos homokok és homokok), ha Cu  6 és szemeloszlásuk hiányos, illetve ha 3  Cu  6 és szemeloszlásuk folytonos, a vegyes szemcséjű, 5  S0,063  15% jellemzőjű talajok (iszapos és/vagy agyagos kavicsok és/vagy homokok), ha szemeloszlásuk folytonos, a mállásra nem hajlamos, folytonos szemeloszlású kőzettörmelékek, ha legnagyobb szemcseméretük nem nagyobb 200 mm-nél. M-3 Megfelelő földműanyagnak minősítendők a durva szemcséjű, S0,063  5 % jellemzőjű talajok, ha 3  Cu  6 és szemeloszlásuk hiányos, a vegyes szemcséjű, 5  S0,063  15% jellemzőjű talajok (iszapos és/vagy agyagos kavicsok és/vagy homokok), ha szemeloszlásuk hiányos, a vegyes szemcséjű, 15  S0,063  40 % (és IP  10 %) jellemzőjű talajok (erősen iszapos és/vagy agyagos kavicsok és/vagy homokok), ha 8  w  18 %, a finom szemcséjű talajok, 10 < IP  25 % jellemzőjű talajok, ha 10  w  20 %, a mállásra nem hajlamos, kissé változó szemeloszlású kőzettörmelékek, ha legnagyobb szemcseméretük nem nagyobb 200 mm-nél. M-4 Elfogadható földműanyagnak minősítendők a durva szemcséjű, kissé szerves talajok, ha Cu  3,  finom szemcséjű a 25 < IP  40 % jellemzőjű talajok, ha 12  w  24 %, a mállásra nem hajlamos, kissé változó szemeloszlású kőzettörmelékek, ha legnagyobb szemcseméretük nem nagyobb 320 mm-nél.

A földműanyagként való felhasználás minősítése M-5 Kezeléssel alkalmassá tehető földműanyagok közé sorolandók a durva szemcséjű talajok, ha Cu < 3, a vegyes szemcséjű, 15  S0,063  40 % (és IP  10 %) jellemzőjű talajok (erősen iszapos és/vagy agyagos kavicsok és/vagy homokok), ha w < 8 %, illetve w  18 % a finom szemcséjű, 10 < IP 25 % jellemzőjű talajok, ha 7 < w < 10 %, illetve 20 < w < 24 %, a finom szemcséjű, 25<IP40 % jellemzőjű talajok, ha 8 < w < 12 %, illetve 24 < w < 28 %, az aprózódásra és mállásra enyhén hajlamos és/vagy változékony szemeloszlású kőzettörmelékek. M-6 Földműanyagként nem hasznosítható talajnak tekintendők a finom szemcséjű, 10 < IP  25% jellemzőjű talajok, ha w  7 %, illetve w  25 %, a finom szemcséjű, 25 < IP  40% jellemzőjű talajok, ha w  8 %, ill. w  30 %, a finom szemcséjű, IP  40% jellemzőjű talajok, a közepesen és nagyon szerves talajok, a szikes talajok, a mállásra hajlamos talajok vagy kőzetek, azok a talajok, melyeknek a módosított Proctor-vizsgálattal meghatározott legnagyobb száraz térfogatsűrűsége kisebb rdmax < 1,65 g/cm3. A talajok besorolásakor a kitermelési és a beépítési viszonyokat is mérlegelni kell. Egy talaj besorolása javítható, ha azt a tervező speciális vizsgálatokkal meggyőzően igazolja.

A talajok térfogat-változási hajlamának minősítése D-1 Nem térfogatváltozó a talaj, ha plaszticitási indexe IP  15 %, iszap+agyag-tartalma S0,063  40 %. D-2 Kissé térfogatváltozó a talaj, ha plaszticitási indexe 15  IP  20 %, lineáris zsugorodása ℓ  3 %. D-3 Közepesen térfogatváltozó a talaj, ha plaszticitási indexe 20  IP  30 %, lineáris zsugorodása 3  ℓ  6 % D-4 Nagyon térfogatváltozó a talaj, ha plaszticitási indexe 30  IP  40 % lineáris zsugorodása 6  ℓ  9 %. D-5 Különösen térfogatváltozó a talaj, ha plaszticitási indexe IP  40 %, lineáris zsugorodása ℓ  9 %.

Agyagok beépíthetősége

Az erózió- és vízérzékenység megítélése BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM Az erózió- és vízérzékenység megítélése Kritikus talajok alacsony plasztikus indexű talajok homoklisztek, iszapok Védekezés megfelelő tömörség egyenletes lefolyást biztosító rendezett felület ideiglenes takarás pl. fóliával, textíliával gyors füvesítés

A talajok vízvezető-képességének minősítése V-1 Vízszállító a talaj, ha vízáteresztő-képességi együtthatója k  510-3 m/s, durva szemcséjű és kavicstartalma S2,0  80 %. V-2 Jó vízvezető a talaj, ha vízáteresztő-képességi együtthatója 510-5  k  510-3 m/s, kavics és/vagy homok alkotja és iszap+agyagtartalma S0,063  5 %. V-3 Közepesen vízvezető a talaj, ha vízáteresztő-képességi együtthatója 10-9  k  510-5 m/s, vegyes szemcséjű és 5  S0,063  40 %, továbbá IP  10 %. V-3 Gyengén vízvezető a talaj, ha vízáteresztő-képességi együtthatója 510-11  k  10-9 m/s, finom szemcséjű és 10  IP  30 %. V-3 Vízzáró a talaj, ha vízáteresztő-képességi együtthatója k  510-11 m/s, finom szemcséjű és IP  30 %.

BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM Fagyveszélyesség

BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM

Felszín alatti víztelenítés BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM Felszín alatti víztelenítés a földmű felé szivárgó vizek felfogása övszivárgóval vízszint csökkentése a rézsűkben keresztszivárgóval vízszintcsökkentés a pálya alatt oldalszivárgóval „vízszintes” drénező furatokkal, csápos kutakkal

BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM

Hagyományos árkos szivárgó

Szivárgóépítés hasított réssel

Szivárgó irányított fúrással összekötött fúrt kavicscölöp-sorból

Az azonosítás és osztályozás tartalma az új MSZ EN szerint Alapvető jellemzők szemcseméret, frakciók plaszticitás szervesség tagoltság rétegzett, keveredett jelleg geológiai eredet Másodlagos jellemző állapot egyéb alkotórész szemalak szemcseérdesség szag, szín helyi elnevezés AZ ELSŐ RÉSZ VÉGE