BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM KÖZLEKEDÉSI PÁLYÁK VÍZTELENÍTÉSE I. RÉSZ PÁLYASZERKEZETEK VÍZTELENÍTÉSE ELŐADÓ: TÁRCZY LÁSZLÓ ÚTÉPÍTÉSI ÉS FENNTARTÁSI ÜZEMMÉRNÖK, A REFORMÚT KFT. ÜGYVEZETŐJE, 4 ÉVIG AZ ÚTÜGYI VILÁGSZÖVETSÉG MAGYARORSZÁGI DELEGÁLTJA, JELENLEG A 4.METRÓ PROJEKTVEZETŐJE 2014.04.14 Budapest
KÖZLEKEDÉSI PÁLYÁK Kötött pályák: vasúti, villamos Repülőtér Utak Autópályák
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM Közlekedési pálya= Akadály a vízfolyásoknak Vízfolyás = Akadály a közlekedési pályának FORGALOMBIZTONSÁG KÖZREMŰKÖDÉS MÁS TERVEZŐKKEL Talajmechanikus, úttervező, hídtervező,vasúti pályatervező,repülőtéri biztonsági, forgalomtechnika tervezője
VIZSGÁLAT TÁRGYA TERVEZÉS SORÁN BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM VIZSGÁLAT TÁRGYA TERVEZÉS SORÁN Természetes vízfolyások és az közlekedési pálya viszonya Felszíni csapadékvíz elvezetés kérdése Vízkészlet védelem Nem tervezett üzemi működésből eredő szennyeződések minősítése, kezelése szükségessége Pályaszerkezetek víztelenítése
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM Optimalizálás Egyedileg összegzett szempontrendszer szerint komplex vizsgálatot igényel. Ebből levezetett eredmény = optimalizálás. Nem megfelelő víztelenítés = rövid élettartamú pálya. A víz a közlekedési pályák egyik legnagyobb ellensége !!!
KÖTÖTTPÁLYÁK ALÉPÍTMÉNYKORONA VÉDELME VÉDŐRÉTEG GEOTEXTILIÁK VÍZZÁRÓ MEMBRÁNOK GEORÁCSOK ÚTÁTJÁRÓK VÍZTELENÍTÉSE geomembránnal, hossz-szivárgóval FELÉPÍTMÉNYI SZIVÁRGÓ 4%Középre ejtetése GETEXTIKIA SZŰRŐSZABÁLY SZERINTI SZIVÁRGÓTEST TALPSZIVÁRGÓ
VILLAMOS PÁLYÁK TÖLTÉSBEN BEVÁGÁSBAN TALAJFAJTÁK ALAPJÁN 100m-ként keresztrács hossz esésben alatta szivárgó Kitérők előtti drénezés, keresztirányban Kitérők fűtése Áram visszavezető szekrény víztelenítése
VILLAMOSPÁLYÁK II. SZEGÉLYEK KÖZÖTT BURKOLT PÁLYA, Pld. NAGYKÖRÚT, nincs pályaszerkezet víztelenítés FÜVES PÁLYA, DRÉNEZÉS NÉLKÜL NINCS PÁLYABIZTONSÁG, ÜZEMBIZTONSÁG ZÚZOTTKÖVES PÁLYA, ELENGEDHETETLEN A DRÉNEZÉS VÍZZSÁKOK MEGELŐZÉSE MÉLY PONTOK TÉRSÉGÉBEN VÍZZÁRÓ PÁLYASZERKEZET
REPÜLŐTÉRI PÁLYASZERKEZET VÍZTELENÍTÉSE A legtöbb repülőtér „teknőbe” tervezett A drénezés elengedhetetlen Tározó kutakba vezetése a dréneknek Nagy felölet, sűrű kereszt és hossz drén nélkül nem tervezhető Földmű víztelenítése, Pályaszerkezet víztelenítése Drén betonra építés, drén aszfaltra építés A jelentősebb vízmennyiségek szükség szerinti szivattyúzása tározókba Célszerűen oltóvízként tárolni
REPÜLŐTÉR II GURULÓUTAK TÁROLÓTEREK FEL ÉS LESZÁLLÓPÁLYÁK SAJÁTOSSÁGAI HIDRÁNS VEZETÉKEK, AKNÁK, VILÁGÍTÁSI EGYÉB AKNÁK VÍZTELENÍTÉSE A drénrendszer elemei Az üzemi biztonság mindenek előtt Folyamatos ellenőrzés, tisztítás a drén hatásosságának megőrzése elengedhetetlen
GYORSVASÚTI PÁLYÁK SAJÁTOSSÁGAI FÖLDMŰ KONZERVÁLÁS ASZFALT LEZÁRÁS HIDAK ELŐTTI FÖLDMŰ VÍZTELENÍTÉS DRÉNBETON FÜGGÖNYFAL 100m-ként hosszesésben keresztszivárgók ÖVSZIVÁRGÓ, SZÜKSÉG ESETÉN BEVÁGÁSBAN TALPSZIVÁRGÓK
MI AZ ÚTPÁLYASZERKEZET? BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM MI AZ ÚTPÁLYASZERKEZET? a, Hajlékony (félhajlékony) Kopó réteg Burkolat Kötőréteg Alapréteg (1 vagy 2) Földmű védőréteggel b, Merev Betonburkolat Alapréteg Védőréteg Földmű
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM TISZTÁN KÜLÖNBÖZIK Felszíni csapadékvíz elvezetés Pályaszerkezetbe, földműbe jutó vizek elvezetése Talajvíz, rétegvíz, belvíz, forrás, szivárgó vizek függetlenül, szinte a pálya szerkezettől
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM DRÉNEZÉS FOGALMA Összegző fogalom: Talajban, pályaszerkezetben megjelenő vizek elvezetése, kártétel nélküli elvezetés „Belső” vizek eredhetnek: - Infiltráción keresztül – rétegek között, talaj pályaszerkezete között - Padkán keresztüli beszivárgásból a rétegek határaihoz érkezve alaprétegig érkezve - Oldalról vízgyűjtő felől, bevágásban felszín alatti vizekből
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM MIKOR KELL DRÉNEZNI? Szisztematikusan kell: A földmű felületéről elvezetni Az alaprétegből kivezetni ha az nem kötött, ha kötött a felületéről elvezetni Építés közbeni drénezés Vizsgálat, ha 2,2 m-nél jobban megközelíti a pályaszintet a talajvíz, fagyvédelem Tartós földmű védelem
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM A víz jelen van: - több kevesebb mennyiségben természetben - Rézsün, töltésben, bevágásban - Útfelületen - Padkán Jól drénezett pályaszerkezet = megfelelően szilárd földmű, teherbírás megfelelő, E2 ≥ 40 N/mm2 élete során Fagy-olvad, fagy-olvad, páralecsapódás, vízfeldúsulás, stb. Pályaszerkezet alá víz juthat! TARTÓSAN kell védeni a víz (belső) hatásától a pályaszerkezetet és a földművet.
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM
DRÉNEZÉS HATÁSA A KÖRNYEZETRE BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM DRÉNEZÉS HATÁSA A KÖRNYEZETRE Hazai szabályozás szegényes Negatív következmények is lehetnek Környező növényzet kiszárad, korábbi egyensúly felborul, süllyedések keletkezhetnek! Bevágásban felborul az egyensúly a hirtelen leszállított talajvíz, talajtörést, csúszást is eredményezhet Vízfolyás irányának megváltoztatása gáthatást káros feldúsulást eredményezhet
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM Pályaszerkezet belső víztelenítése alapvetően különbözik a felszíni víztelenítéstől Magyar klíma és talajelőfordulások néhány sajátos kivételtől eltekintve igényli a pályaszerkezet víztelenítést A drén szerkezettervezés nem lehet automatikus komoly mérlegelést, vizsgálatot igényel
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM Azzal az illúzióval, hogy a kopóréteg és a pályaszerkezet víztaszító, vízzáró LE KELL SZÁMOLNI! Üzemeltetés hiányosságai, keletkező mikrorepedések, ezek elfajulása, eltérő hővezetőképességű anyagok érintkezései felületei kritikusak vízbejutás szempontjából Hajlékony pályaszerkezetek sebezhetőbbek pláne a MAKADÁM alapúak A vizek stagnálása a fagy-olvad és a forgalmi terhelés együttes igény-bevétele felgyorsítja a pályaszerkezet tönkre menetelét
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM Talajfajták Jól drénező talajok, nem szükséges külön drén tervezése – homokok, homok lisztek, homokos kavics Előnytelenek Ip ≥ 15%-25% - iszapos anyagok, enyhén kötött talajok – Drénezés elengedhetetlen Nagyon előnytelen talajok: Ip ≥ 25% quasi vízzárók, vagy vízzárók: itt gondos tervezés szükséges Előnyösek a bitumennel kezelt rétegek, előnytelenek a ckt típusú alaprétegek Pályaszerkezet szélesítés = kötelező a drénezés! Padka víztelenítése is fontos
Különösen érzékeny helyszínek BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM Különösen érzékeny helyszínek Középső szigetek Elválasztó sáv (ha van ilyen) Bevágás, töltés találkozása („0” pont) Hosszú emelkedő Mély pont a hossz-szelvényen Hidak előtti szakasz esésben
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM Mart aszfalt padka alsó anyaga drén kivezetésre (geotextíliába csomagolva) Rézsün a kivezetést nem szabad humuszolni, füvesíteni. Ok: gáthatás Útszélesítés, földmű szélesítés 40-50 mm magas és széles lépcsőkkel vízkivezetés 4% oldaleséssel célszerű geomembránnal kombinálva Teljes pályaszerkezet csere esetén geomembrán elhelyezése javasolt Kapilláris vízemelkedés gátlása, páramozgás lekezelése, kiszáradás, zsugorodás ellensúlyozása
TÖNKREMENETEL FAGY-OLVADÁSI KÁROK MIATT BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM TÖNKREMENETEL FAGY-OLVADÁSI KÁROK MIATT Kockázatok: Nem a használati forgalomhoz illeszkedő teherhordó pályaszerkezet és földmű Felszíni csapadékvíz elvezetés nem megfelelő padkák „felhíztak” víz bejutás+forgalmi terhelés Pályaszerkezet víztelenítés hiánya Földmű nem megfelelősége Fagy és olvadási károkkal szemben nem elég ellenálló a pályaszerkezet Nincs a koronaélen túl víztelenítés (sem árok, sem egyéb gravitációs vízelvezetés)
EGY KIS ISMÉTLÉS TALAJMECHANIKÁBÓL BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM EGY KIS ISMÉTLÉS TALAJMECHANIKÁBÓL
PLASZTICITÁS,PLASZTIKUS INDEX, AGYAGOSSÁG A FOLYÁSI HATÁR-PLASZTIKUS HATÁR 0-5 között homokliszt 6-10 között iszapos homokliszt 11-15 között iszap 16-20 között sovány agyag 21-30 között közepes agyag 30 felett kövér agyag LINEÁRIS ZSUGORODÁS 5% alatt legyen
A földműanyagként való felhasználás minősítése M-1 Kiváló földműanyagok a durva szemcséjű, S0,063 5 % jellemzőjű talajok (kavicsok, homokos kavicsok, kavicsos homokok és homokok), ha Cu 6 és szemeloszlásuk folytonos. M-2 Jó földműanyagok a durva szemcséjű, S0,063 5 % jellemzőjű talajok (kavicsok, homokos kavicsok, kavicsos homokok és homokok), ha Cu 6 és szemeloszlásuk hiányos, illetve ha 3 Cu 6 és szemeloszlásuk folytonos, a vegyes szemcséjű, 5 S0,063 15% jellemzőjű talajok (iszapos és/vagy agyagos kavicsok és/vagy homokok), ha szemeloszlásuk folytonos, a mállásra nem hajlamos, folytonos szemeloszlású kőzettörmelékek, ha legnagyobb szemcseméretük nem nagyobb 200 mm-nél. M-3 Megfelelő földműanyagnak minősítendők a durva szemcséjű, S0,063 5 % jellemzőjű talajok, ha 3 Cu 6 és szemeloszlásuk hiányos, a vegyes szemcséjű, 5 S0,063 15% jellemzőjű talajok (iszapos és/vagy agyagos kavicsok és/vagy homokok), ha szemeloszlásuk hiányos, a vegyes szemcséjű, 15 S0,063 40 % (és IP 10 %) jellemzőjű talajok (erősen iszapos és/vagy agyagos kavicsok és/vagy homokok), ha 8 w 18 %, a finom szemcséjű talajok, 10 < IP 25 % jellemzőjű talajok, ha 10 w 20 %, a mállásra nem hajlamos, kissé változó szemeloszlású kőzettörmelékek, ha legnagyobb szemcseméretük nem nagyobb 200 mm-nél. M-4 Elfogadható földműanyagnak minősítendők a durva szemcséjű, kissé szerves talajok, ha Cu 3, finom szemcséjű a 25 < IP 40 % jellemzőjű talajok, ha 12 w 24 %, a mállásra nem hajlamos, kissé változó szemeloszlású kőzettörmelékek, ha legnagyobb szemcseméretük nem nagyobb 320 mm-nél.
A földműanyagként való felhasználás minősítése M-5 Kezeléssel alkalmassá tehető földműanyagok közé sorolandók a durva szemcséjű talajok, ha Cu < 3, a vegyes szemcséjű, 15 S0,063 40 % (és IP 10 %) jellemzőjű talajok (erősen iszapos és/vagy agyagos kavicsok és/vagy homokok), ha w < 8 %, illetve w 18 % a finom szemcséjű, 10 < IP 25 % jellemzőjű talajok, ha 7 < w < 10 %, illetve 20 < w < 24 %, a finom szemcséjű, 25<IP40 % jellemzőjű talajok, ha 8 < w < 12 %, illetve 24 < w < 28 %, az aprózódásra és mállásra enyhén hajlamos és/vagy változékony szemeloszlású kőzettörmelékek. M-6 Földműanyagként nem hasznosítható talajnak tekintendők a finom szemcséjű, 10 < IP 25% jellemzőjű talajok, ha w 7 %, illetve w 25 %, a finom szemcséjű, 25 < IP 40% jellemzőjű talajok, ha w 8 %, ill. w 30 %, a finom szemcséjű, IP 40% jellemzőjű talajok, a közepesen és nagyon szerves talajok, a szikes talajok, a mállásra hajlamos talajok vagy kőzetek, azok a talajok, melyeknek a módosított Proctor-vizsgálattal meghatározott legnagyobb száraz térfogatsűrűsége kisebb rdmax < 1,65 g/cm3. A talajok besorolásakor a kitermelési és a beépítési viszonyokat is mérlegelni kell. Egy talaj besorolása javítható, ha azt a tervező speciális vizsgálatokkal meggyőzően igazolja.
A talajok térfogat-változási hajlamának minősítése D-1 Nem térfogatváltozó a talaj, ha plaszticitási indexe IP 15 %, iszap+agyag-tartalma S0,063 40 %. D-2 Kissé térfogatváltozó a talaj, ha plaszticitási indexe 15 IP 20 %, lineáris zsugorodása ℓ 3 %. D-3 Közepesen térfogatváltozó a talaj, ha plaszticitási indexe 20 IP 30 %, lineáris zsugorodása 3 ℓ 6 % D-4 Nagyon térfogatváltozó a talaj, ha plaszticitási indexe 30 IP 40 % lineáris zsugorodása 6 ℓ 9 %. D-5 Különösen térfogatváltozó a talaj, ha plaszticitási indexe IP 40 %, lineáris zsugorodása ℓ 9 %.
Agyagok beépíthetősége
Az erózió- és vízérzékenység megítélése BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM Az erózió- és vízérzékenység megítélése Kritikus talajok alacsony plasztikus indexű talajok homoklisztek, iszapok Védekezés megfelelő tömörség egyenletes lefolyást biztosító rendezett felület ideiglenes takarás pl. fóliával, textíliával gyors füvesítés
A talajok vízvezető-képességének minősítése V-1 Vízszállító a talaj, ha vízáteresztő-képességi együtthatója k 510-3 m/s, durva szemcséjű és kavicstartalma S2,0 80 %. V-2 Jó vízvezető a talaj, ha vízáteresztő-képességi együtthatója 510-5 k 510-3 m/s, kavics és/vagy homok alkotja és iszap+agyagtartalma S0,063 5 %. V-3 Közepesen vízvezető a talaj, ha vízáteresztő-képességi együtthatója 10-9 k 510-5 m/s, vegyes szemcséjű és 5 S0,063 40 %, továbbá IP 10 %. V-3 Gyengén vízvezető a talaj, ha vízáteresztő-képességi együtthatója 510-11 k 10-9 m/s, finom szemcséjű és 10 IP 30 %. V-3 Vízzáró a talaj, ha vízáteresztő-képességi együtthatója k 510-11 m/s, finom szemcséjű és IP 30 %.
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM Fagyveszélyesség
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM
Felszín alatti víztelenítés BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM Felszín alatti víztelenítés a földmű felé szivárgó vizek felfogása övszivárgóval vízszint csökkentése a rézsűkben keresztszivárgóval vízszintcsökkentés a pálya alatt oldalszivárgóval „vízszintes” drénező furatokkal, csápos kutakkal
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM
Hagyományos árkos szivárgó
Szivárgóépítés hasított réssel
Szivárgó irányított fúrással összekötött fúrt kavicscölöp-sorból
Az azonosítás és osztályozás tartalma az új MSZ EN szerint Alapvető jellemzők szemcseméret, frakciók plaszticitás szervesség tagoltság rétegzett, keveredett jelleg geológiai eredet Másodlagos jellemző állapot egyéb alkotórész szemalak szemcseérdesség szag, szín helyi elnevezés AZ ELSŐ RÉSZ VÉGE