Nemzeti Épületkorszerűsítési Program Kiút az energiacsapdából Kiút a gazdasági válságból
Nézzünk Magyarország energiatükrébe! Földgázfelhasználásunk túlsúlyos Megújuló-energia hasznosításunk minimális A hazai épületállomány meghatározó erővel bír a végenergia-felhasználásunkban
EU-27 Magyarország EU-27 Magyarország Végenergia felhasználás PJ Növekedés 2006/ ,10 1, ,14 1,14 Ipar % Közlekedés % Háztartás + szolgáltatás % 30,8 30,8 28,1 28,1 41,1 41,1 27,6 27,6 31,5 31,5 40,9 40,9 24,2 24,2 17,0 17,0 58,8 58,8 19,1 19,1 26,1 26,1 54,8 54,8 Energiafüggőség % 43,5 43,5 53,8 53,848,962,5 Földgáz a teljes primer energiában % 20,1 20,1 24,0 24,0 35,4 35,441,3 Földgáz-import % 43,5 43,5 60,7 60,760,382,2 Megújuló energia % 5,12 5,12 6,98 6,982,424,62 Energiatükör
Következtetések Energiafüggőségünk meghaladja a 62 %-ot Az EU-27 átlagához viszonyítva primerenergia felhasználásunkban a földgáz aránya 1,73 – szoros felhasználásunkban a földgáz aránya 1,73 – szoros Alacsony megújuló energia részesedésünk 90 %-a biomassza – erdei szálfát égetünk rossz hatásfokú biomassza – erdei szálfát égetünk rossz hatásfokú villamos erőműben villamos erőműben Geotermikus energiahasznosításunk mindössze 0,3-0,4 % FÖLDGÁZ FELHASZNÁLÁSUNK TÚLSÚLYOS! 82,2 %-át egyetlen vezetéken, orosz importból szerezzük be
Végenergia felhasználásunkban Közvetlen földgáz arány: 39,4% A 16%-ot kitevő villamos energiának 1/3-át gázból állítjuk elő: +5% állítjuk elő: +5% A 7 %-ot kitevő távhőt szinte teljes egészében gázból állítjuk elő: + 7% állítjuk elő: + 7% Gázfelhasználás végenergiaként: 39, = 51,4 % Háztartások vonatkozásában: = 74 % A háztartások és intézmények részesedése: 54,8% (1,34/Unió) A hazai épületek fajlagos energiafelhasználása 25 %-kal nagyobb az uniós átlagnál az uniós átlagnál A CO2 közel felét is az épületek bocsátják ki!
Következtetés + feladat A földgáz beszerzése egyre kockázatosabb, és egyre inkább politikai kérdéssé válik inkább politikai kérdéssé válik Viszont jó hatásfokkal égethető el, viszonylag olcsó berendezésekkel Megoldás! berendezésekkel Megoldás! Az épületek hő- és villamosenergia igényének csökkentése építészeti és épületenergetikai csökkentése építészeti és épületenergetikai beavatkozásokkal beavatkozásokkal Az energiaigények hatékonyabb kielégítése hagyományos primerenergiákkal, és növekvő hagyományos primerenergiákkal, és növekvő arányban megújuló energiákkal arányban megújuló energiákkal
Megújuló energiák az épületek energiaellátásában A hazai energetika fő célja a földgáz-felhasználás csökkentése és helyettesítése A hulladék biomasszák (elsődleges az élelmezés) és a geotermikus energia reális és hatékony, hőellátási célú hasznosításával, külön-külön 5-10%-kal lehetne csökkenteni a földgáz részesedését Adott termálvíz mennyiségből villamosenergia-termelésre csak mintegy fele hőt hasznosíthatunk, mintha azt hőellátásra használnánk A víz- és szélenergiát a villamosenergia termelésben vehetjük számba A napenergia mindkét területen hasznosítható Kerüljük a görbe tükröt!
Nemzeti Épületkorszerűsítési Program – Várható hatások Az energiafelhasználás csökkentése, és a megújuló-energia felhasználás növelése jelentős mértékben csökkenti az ország energiafüggőségét – 2020-ig akár 1/3-val is! A globális folyamatoktól teljesen függetlenül képes növekvő belső piacot teremteni a kis- és középvállalkozások számára Az építési anyaggyártók – radiátorok, szerelvények, csövek, gépészet, nyílászárók, szigetelőanyagok, burkolatok, villamossági gépészet, nyílászárók, szigetelőanyagok, burkolatok, villamossági berendezések – is megrendeléshez jutnak berendezések – is megrendeléshez jutnak Csökkenti a hazai vállalkozások multinacionális vállalatoktól való függését függését A szükséges innováció, az alkalmazott kutatás területére is élénkítő hatást gyakorol – megújulhat a felső- és középfokú műszaki képzés műszaki képzés
További kedvező hatások A szabályozhatóság és mérhetőség takarékosságra ösztönöz A lakosság és az önkormányzatok érdemben tudják csökkenteni az energiára fordított költségeket az energiára fordított költségeket A kedvezőtlen energetikai mutatókkal rendelkező, nagy rezsivel bíró lakásokban elsősorban az alacsony jövedelműek élnek, ezért egy sikeres épületkorszerűsítési program egyben sikeres szociális program is bíró lakásokban elsősorban az alacsony jövedelműek élnek, ezért egy sikeres épületkorszerűsítési program egyben sikeres szociális program is A környezet szén-dioxid, korom és metán szennyezésének csökkenése kedvezően befolyásolja a nemzet népegészségügyi csökkenése kedvezően befolyásolja a nemzet népegészségügyi állapotát állapotát
További előnyök Javul a lakosság, az intézményi és gazdasági szereplők környezettudatossága szereplők környezettudatossága Felértékelődik az ország épületállománya, közte a lakásállomány is, és a válság veszteségeinek lakásállomány is, és a válság veszteségeinek jelentős része megtérülhet a lakosság számára jelentős része megtérülhet a lakosság számára A belső piac ilyetén történő élénkítése nem környezeti károkat, hanem hasznokat hoz az egész környezeti károkat, hanem hasznokat hoz az egész társadalom számára társadalom számára
Előzmények 1107/1999. (X. 8.) Kormányhatározat célul tűzi ki, hogy 2010-ig a lakossági energiafelhasználás 10 PJ/év mértékben csökken a lakossági energiafelhasználás 10 PJ/év mértékben csökken közötti időszakban megvalósult állami támogatású programok segítségével ennek csupán %-át értük el. programok segítségével ennek csupán %-át értük el. A Nemzeti Energia Program marginális volt, a háztartások kevesebb mint egy százalékát érte el nyolc év alatt! A Lakás Takarék Pénztár ötszörös hatékonysággal működött Az államilag támogatott társasházi energia-korszerűsítési beruházásokat gyakorlatilag nem lehet átlátni, elemezni beruházásokat gyakorlatilag nem lehet átlátni, elemezni
A NEP nem tekinthető nemzeti programnak! A lakossági energiafogyasztást 0,1 %-kal csökkentette Elégtelen volt a lakosság tájékoztatása a pályázati lehetőségekről lehetőségekről Nagy volt az elutasított pályázatok száma A nyertes pályázók bonyolult módon, utófinanszírozás keretében juthattak támogatáshoz keretében juthattak támogatáshoz Érdemi változás csak 2008/2009-ben történt – a gázválság, és a megélhetési nehézségek következtében erősödött a lakossági igény a helyi és független energiaellátásra! – A szükség nagyúr!
Lemaradásunk okai I. A jogi szabályozás általában engedékeny, az intézkedések csak kis mértékben ösztönzőek kis mértékben ösztönzőek A pazarló fogyasztást fenntartó szociális támogatási rendszer ellene hat a változásnak ellene hat a változásnak A 7/2006 (V. 24.) TNM rendeletben szereplő értékhatárok betartását senki sem ellenőrzi betartását senki sem ellenőrzi Az energiatanúsítvány meglétének ellenőrzése esetleges, az energiahatékonysági pályázati rendszerben nem, illetve korlátozott mértékben használják Szétaprózott, áttekinthetetlen, bürokratikus a pályázati rendszer Hiányoznak a komplex épületkorszerűsítési sztenderdek Nincsenek hivatalos, megbízható monitoring jelentések
Lemaradásunk okai II. Az újonnan indítandó programokhoz nem készülnek szakmai háttéranyagok háttéranyagok Nem biztosított a szén-dioxid kvóta értékesítéséből származó bevételek felhasználásának átláthatósága A szakterület több minisztériumhoz, hivatalhoz tartozik, de valójában egyikhez sem Az ország nem rendelkezik elfogadott energiahatékonysági cselekvési tervvel Fél éven belül Magyarországnak le kell adnia Brüsszel számára a megújuló-energia cselekvési programot, de a munka még kezdetét sem vette
Nagyságrendi ugrás az energiahatékonyságban I. Egy komplex épületenergetikai és klímavédelmi támogatási rendszer kidolgozása szükséges Nem a jelenlegi struktúra javítgatása a cél, hanem egy új, forráskoordinált, egyszerű, ellenőrizhető egyablakos pályázati rendszer bevezetése Támogatási prioritások és műszaki-energetikai kritériumok meghatározása a tanúsítványok figyelembe vételével vételével
Nagyságrendi ugrás az energiahatékonyságban II. Normatív pályázatminősítő rendszer bevezetése: műszaki tartalom, épület életkora, szén-dioxid kibocsátás csökkentés mértéke, szociális szempontok Pénzügyi eszközök meghatározása: vissza nem térítendő támogatás, kamattámogatás, garancialap, ESCO típusú támogatás, ÁFA kedvezmény Egymásra épülő, egymást kiegészítő, differenciált támogatási intenzitást alkalmazó finanszírozási modell Ajánlott termékek, szolgáltatások és kivitelezők akkreditációs rendszerének felépítése
Nagyságrendi ugrás az energiahatékonyságban III. Számszerű kormányzati vállalások meghatározása Szükséges jogszabályi változások azonosítása Lebonyolító intézményrendszer – energiapontok létrehozása