Nemzeti Épületkorszerűsítési Program Kiút az energiacsapdából Kiút a gazdasági válságból.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szélkerék-erdők a világban és hazánkban
Advertisements

Energetikai projektek előkészítése, finanszírozása M27 ABSOLVO Consulting.
Zéró CO2-Fenntartható Építészet ZÖLD BERUHÁZÁSI RENDSZER Dióssy László címzetes egyetemi docens szakállamtitkár Budapest november 5.
A téglaépületek energiahatékonysága Előadó: Kató Aladár MATÉSZ elnök TONDACH Magyarország Zrt. - vezérigazgató március 04.
Energia – történelem - társadalom
Az állam szerepe az öko- marketingben Tátrai Miklós helyettes államtitkár március 17.
Megújuló energiaforrások Napenergia hasznosítása
Modern technológiák az energiagazdálkodásban - Okos hálózatok, okos mérés Haddad Richárd Energetikai Szakkollégium Budapest március 24.
CEP® Clean Energy & Passive House Expo CEP® Clean Energy & Passive House Expo II. Országos Villanyszerelő Konferencia Meglévő ingatlanok smartosításának.
Út a napenergia hasznosítás felé, avagy sikerek és nehézségek az önkormányzatokkal való együttműködésben.
Erdélyiné Forgó Erzsébet UFS Group Holding Zrt. Credit üzletágvezető
Fenntartható energiagazdálkodással az éghajlatváltozással szemben: retorika vagy realitás? Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Környezetgazdaságtan.
Az Észak-Alföldi régió energiastratégiája
Energiatakarékos otthon
Budapest, április 11. dr. Bart István Igazgató Magyar Energiahatékonysági Intézet Lakóépületek Energiahatékony Felújítása Lakossági igények, állami.
ENERGIATAKARÉKOSSÁG A MAGYAR ENERGIAPOLITIKÁBAN NEMZETI ENERGIAHATÉKONYSÁGI CSELEKVÉSI TERV Gergely Kálmán Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
A napenergia-piac jellemzői Magyarországon
Megújuló energiaforrások.
Fosszilis vs. megújuló Gazdaságossági szempontok
A villamos kapacitás fejlesztése hazánkban
Energetikai folyamatok és berendezések
Klímaváltozás – fenntarthatóság - energiatermelés
A jövő és az energia Mi lesz velem negyven év múlva ? Mivel fogok közlekedni ? Fázni fogok otthon vagy melegem lesz ?
Készítette: Gáti-Kiss Dániel Témakör: Energiagazdálkodás
2. AZ ENERGETIKA ALAPJAI.
Az alternatív energia felhasználása
A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
2. Energetika, (nemzet)gazdaság és társadalom – 2. rész.
ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSI TERV DR. NÉMETH IMRE AUGUSZTUS 7.
Lorem ipsum. KEOP-OS ENERGETIKAI PÁLYÁZATI LEHETŐSÉGEK Horváth Péter július 11. Fórum - Hosszúhetény.
Megújuló energiaforrások – Lehetőségek és problémák
Környezetvédelmi pályázatok a GOP-ban PÁTOSZ workshop április 21. Kovalszky Dóra, NFÜ GOP IH.
1 A LIBERALIZÁLT ENERGIAPIAC HATÁSA A GAZDASÁG FEJLŐDÉSÉRE Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Hatvani György helyettes államtitkár.
AZ ÉGHAJLATVÁLTOZÁS VESZÉLYE ÉS A HAZAI KLÍMAPOLITIKA Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium február 27.
A zöld energia jövője Magyarországon Dr. Jávor Benedek elnök Országgyűlés Fenntartható Fejlődés Bizottsága november 17.
NÉMETH MÁRTA BIOLÓGIA BSC, 3. ÉVFOLYAM Energiapolitika
Korszakváltás küszöbén Közép-EurópaiIngatlankonferencia Győr, március 24. Bencsik János.
„Megújuló energia-megújuló vidék” Az agrárgazálkodás lehetőségei a zöld energia előállításában Kovács Kálmán államtitkár Tájékoztató Fórum, Nagykanizsa.
Gárdonyi Géza Bt. 1 A KVVM erőfeszítései a geotermikus energia mezőgazdasági hasznosításának támogatása érdekében Lakatosné Dr.
Az energiarendszerek jellemzői, hatékonysága és auditálása
Schmidt Csaba polgármester október 24. Városi Fűtéskorszerűsítési Program Tatabánya.
„Megújuló energiaforrások a térségfejlesztés szolgálatában” Gulyás Gréta 12.a Bartha Szabolcs 10.a Hegedűs Márton 10.a Gyöngyösi József Attila Szakközépiskola,
Energiahatékonysággal a vállalkozások költségcsökkentéséért Nagy Judit Külkapcsolati munkatárs Győr-Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi és Iparkamara.
Az energiahatékonyság a legolcsóbb energiaforrás Budapest, november.
Energetikai gazdaságtan
1 „ Beszéljünk végre világosan az energetikáról” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Energetika Október 2.
Az alternatív energia felhasználása
MIT TEHETÜNK A GÁZFÜGGŐSÉG CSÖKKENTÉSE ÉRDEKÉBEN?
Zöld Beruházási Rendszer Klímabarát Otthon Panel Alprogram pályázat a szén-dioxid –kvóta bevételekből Március 10. Legény Árpád Projektmenedzser-asszisztens.
Az energiarendszerek jellemzői, hatékonysága és auditálása Dr. Büki Gergely MMK Energetikai Tagozat továbbképzése Mérnök Kamara Nonprofit Kft, augusztus.
Az alternatív energia felhasználása
TAB Város és a megújuló energiára alapozott oktatás Schmidt Jenő Tab Város Polgármestere 1.
MEGÚJULÓ ENERGIA A MAGYAR ENERGIAPOLITIKÁBAN előadó: Ámon Ada Energy Summit – Gerbeaud Ház Budapest, november 25.
A biomassza felhasználása II.. A biomassza felhasználása II. (tendenciák) EU tendenciák Hazai elképzelések –Lakossági elfogadottság –NCST –Energiafajták.
Mitől innovatív egy vállalkozás?
Városi külső energia bevitel csökkentésének lehetőségei Energetikus energetikusok 2015 Csató Bálint Kaszás Ádám Keszthelyi Gergely.
ZÖLDEK Klaszter Nemzetközi Konferencia A megújuló energia jövője a Közép-dunántúli régióban Edutus Főiskola,
A biomassza energetikai értékelése Dr. Büki Gergely Energiapolitika 2000 Társulat június 11.
Hungary-Romania Corss-border Co- operation Programme „The analysis of the opportunities of the use of geothermal energy in Szabolcs- Szatmár-Bereg.
NAPELEM MINT ALTERNATÍV ENERGIAFORRÁS. MIRE VALÓ A NAPELEM? Hiedelem = melegvíz termelés Valódi alkalmazás = elektromos áram termelés Felhasználás: közvetett,
G YŐR M EGYEI J OGÚ V ÁROS adó- és gazdaságpolitikája Nagy Tamás Gazdálkodási Főosztályvezető Győr Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala Győr, 2016.
Környezet és Energia Operatív Program Várható energetikai fejlesztési lehetőségek 2012-ben Széchenyi Programirodák létrehozása, működtetése VOP
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI PICHLER BALÁZS FŐOSZTÁLYVEZETŐ.
Energiatervezés Trendek és folyamatok. Energiafelhasználási trendek.
Miskolc város energetikai fejlesztései Geotermikus alapú hőtermelés Kókai Péter projektmenedzser.
12 ezer milliárd forintos keret
Energetikai gazdaságtan
Az EED főbb elemei és hatásai a magyar energiaszektorra
Előadás másolata:

Nemzeti Épületkorszerűsítési Program Kiút az energiacsapdából Kiút a gazdasági válságból

Nézzünk Magyarország energiatükrébe!  Földgázfelhasználásunk túlsúlyos  Megújuló-energia hasznosításunk minimális  A hazai épületállomány meghatározó erővel bír a végenergia-felhasználásunkban

EU-27 Magyarország EU-27 Magyarország Végenergia felhasználás PJ Növekedés 2006/ ,10 1, ,14 1,14 Ipar % Közlekedés % Háztartás + szolgáltatás % 30,8 30,8 28,1 28,1 41,1 41,1 27,6 27,6 31,5 31,5 40,9 40,9 24,2 24,2 17,0 17,0 58,8 58,8 19,1 19,1 26,1 26,1 54,8 54,8 Energiafüggőség % 43,5 43,5 53,8 53,848,962,5 Földgáz a teljes primer energiában % 20,1 20,1 24,0 24,0 35,4 35,441,3 Földgáz-import % 43,5 43,5 60,7 60,760,382,2 Megújuló energia % 5,12 5,12 6,98 6,982,424,62 Energiatükör

Következtetések  Energiafüggőségünk meghaladja a 62 %-ot  Az EU-27 átlagához viszonyítva primerenergia felhasználásunkban a földgáz aránya 1,73 – szoros felhasználásunkban a földgáz aránya 1,73 – szoros  Alacsony megújuló energia részesedésünk 90 %-a biomassza – erdei szálfát égetünk rossz hatásfokú biomassza – erdei szálfát égetünk rossz hatásfokú villamos erőműben villamos erőműben  Geotermikus energiahasznosításunk mindössze 0,3-0,4 %  FÖLDGÁZ FELHASZNÁLÁSUNK TÚLSÚLYOS!  82,2 %-át egyetlen vezetéken, orosz importból szerezzük be

Végenergia felhasználásunkban  Közvetlen földgáz arány: 39,4%  A 16%-ot kitevő villamos energiának 1/3-át gázból állítjuk elő: +5% állítjuk elő: +5%  A 7 %-ot kitevő távhőt szinte teljes egészében gázból állítjuk elő: + 7% állítjuk elő: + 7%  Gázfelhasználás végenergiaként: 39, = 51,4 %  Háztartások vonatkozásában: = 74 %  A háztartások és intézmények részesedése: 54,8% (1,34/Unió)  A hazai épületek fajlagos energiafelhasználása 25 %-kal nagyobb az uniós átlagnál az uniós átlagnál  A CO2 közel felét is az épületek bocsátják ki!

Következtetés + feladat  A földgáz beszerzése egyre kockázatosabb, és egyre inkább politikai kérdéssé válik inkább politikai kérdéssé válik  Viszont jó hatásfokkal égethető el, viszonylag olcsó berendezésekkel Megoldás! berendezésekkel Megoldás!  Az épületek hő- és villamosenergia igényének csökkentése építészeti és épületenergetikai csökkentése építészeti és épületenergetikai beavatkozásokkal beavatkozásokkal  Az energiaigények hatékonyabb kielégítése hagyományos primerenergiákkal, és növekvő hagyományos primerenergiákkal, és növekvő arányban megújuló energiákkal arányban megújuló energiákkal

Megújuló energiák az épületek energiaellátásában  A hazai energetika fő célja a földgáz-felhasználás csökkentése és helyettesítése  A hulladék biomasszák (elsődleges az élelmezés) és a geotermikus energia reális és hatékony, hőellátási célú hasznosításával, külön-külön 5-10%-kal lehetne csökkenteni a földgáz részesedését  Adott termálvíz mennyiségből villamosenergia-termelésre csak mintegy fele hőt hasznosíthatunk, mintha azt hőellátásra használnánk  A víz- és szélenergiát a villamosenergia termelésben vehetjük számba  A napenergia mindkét területen hasznosítható Kerüljük a görbe tükröt!

Nemzeti Épületkorszerűsítési Program – Várható hatások  Az energiafelhasználás csökkentése, és a megújuló-energia felhasználás növelése jelentős mértékben csökkenti az ország energiafüggőségét – 2020-ig akár 1/3-val is!  A globális folyamatoktól teljesen függetlenül képes növekvő belső piacot teremteni a kis- és középvállalkozások számára  Az építési anyaggyártók – radiátorok, szerelvények, csövek, gépészet, nyílászárók, szigetelőanyagok, burkolatok, villamossági gépészet, nyílászárók, szigetelőanyagok, burkolatok, villamossági berendezések – is megrendeléshez jutnak berendezések – is megrendeléshez jutnak  Csökkenti a hazai vállalkozások multinacionális vállalatoktól való függését függését  A szükséges innováció, az alkalmazott kutatás területére is élénkítő hatást gyakorol – megújulhat a felső- és középfokú műszaki képzés műszaki képzés

További kedvező hatások  A szabályozhatóság és mérhetőség takarékosságra ösztönöz  A lakosság és az önkormányzatok érdemben tudják csökkenteni az energiára fordított költségeket az energiára fordított költségeket  A kedvezőtlen energetikai mutatókkal rendelkező, nagy rezsivel bíró lakásokban elsősorban az alacsony jövedelműek élnek, ezért egy sikeres épületkorszerűsítési program egyben sikeres szociális program is bíró lakásokban elsősorban az alacsony jövedelműek élnek, ezért egy sikeres épületkorszerűsítési program egyben sikeres szociális program is  A környezet szén-dioxid, korom és metán szennyezésének csökkenése kedvezően befolyásolja a nemzet népegészségügyi csökkenése kedvezően befolyásolja a nemzet népegészségügyi állapotát állapotát

További előnyök  Javul a lakosság, az intézményi és gazdasági szereplők környezettudatossága szereplők környezettudatossága  Felértékelődik az ország épületállománya, közte a lakásállomány is, és a válság veszteségeinek lakásállomány is, és a válság veszteségeinek jelentős része megtérülhet a lakosság számára jelentős része megtérülhet a lakosság számára  A belső piac ilyetén történő élénkítése nem környezeti károkat, hanem hasznokat hoz az egész környezeti károkat, hanem hasznokat hoz az egész társadalom számára társadalom számára

Előzmények  1107/1999. (X. 8.) Kormányhatározat célul tűzi ki, hogy 2010-ig a lakossági energiafelhasználás 10 PJ/év mértékben csökken a lakossági energiafelhasználás 10 PJ/év mértékben csökken  közötti időszakban megvalósult állami támogatású programok segítségével ennek csupán %-át értük el. programok segítségével ennek csupán %-át értük el.  A Nemzeti Energia Program marginális volt, a háztartások kevesebb mint egy százalékát érte el nyolc év alatt!  A Lakás Takarék Pénztár ötszörös hatékonysággal működött  Az államilag támogatott társasházi energia-korszerűsítési beruházásokat gyakorlatilag nem lehet átlátni, elemezni beruházásokat gyakorlatilag nem lehet átlátni, elemezni

A NEP nem tekinthető nemzeti programnak!  A lakossági energiafogyasztást 0,1 %-kal csökkentette  Elégtelen volt a lakosság tájékoztatása a pályázati lehetőségekről lehetőségekről  Nagy volt az elutasított pályázatok száma  A nyertes pályázók bonyolult módon, utófinanszírozás keretében juthattak támogatáshoz keretében juthattak támogatáshoz  Érdemi változás csak 2008/2009-ben történt – a gázválság, és a megélhetési nehézségek következtében erősödött a lakossági igény a helyi és független energiaellátásra! – A szükség nagyúr!

Lemaradásunk okai I.  A jogi szabályozás általában engedékeny, az intézkedések csak kis mértékben ösztönzőek kis mértékben ösztönzőek  A pazarló fogyasztást fenntartó szociális támogatási rendszer ellene hat a változásnak ellene hat a változásnak  A 7/2006 (V. 24.) TNM rendeletben szereplő értékhatárok betartását senki sem ellenőrzi betartását senki sem ellenőrzi  Az energiatanúsítvány meglétének ellenőrzése esetleges, az energiahatékonysági pályázati rendszerben nem, illetve korlátozott mértékben használják  Szétaprózott, áttekinthetetlen, bürokratikus a pályázati rendszer  Hiányoznak a komplex épületkorszerűsítési sztenderdek  Nincsenek hivatalos, megbízható monitoring jelentések

Lemaradásunk okai II.  Az újonnan indítandó programokhoz nem készülnek szakmai háttéranyagok háttéranyagok  Nem biztosított a szén-dioxid kvóta értékesítéséből származó bevételek felhasználásának átláthatósága  A szakterület több minisztériumhoz, hivatalhoz tartozik, de valójában egyikhez sem  Az ország nem rendelkezik elfogadott energiahatékonysági cselekvési tervvel  Fél éven belül Magyarországnak le kell adnia Brüsszel számára a megújuló-energia cselekvési programot, de a munka még kezdetét sem vette

Nagyságrendi ugrás az energiahatékonyságban I.  Egy komplex épületenergetikai és klímavédelmi támogatási rendszer kidolgozása szükséges  Nem a jelenlegi struktúra javítgatása a cél, hanem egy új, forráskoordinált, egyszerű, ellenőrizhető egyablakos pályázati rendszer bevezetése  Támogatási prioritások és műszaki-energetikai kritériumok meghatározása a tanúsítványok figyelembe vételével vételével

Nagyságrendi ugrás az energiahatékonyságban II.  Normatív pályázatminősítő rendszer bevezetése: műszaki tartalom, épület életkora, szén-dioxid kibocsátás csökkentés mértéke, szociális szempontok  Pénzügyi eszközök meghatározása: vissza nem térítendő támogatás, kamattámogatás, garancialap, ESCO típusú támogatás, ÁFA kedvezmény  Egymásra épülő, egymást kiegészítő, differenciált támogatási intenzitást alkalmazó finanszírozási modell  Ajánlott termékek, szolgáltatások és kivitelezők akkreditációs rendszerének felépítése

Nagyságrendi ugrás az energiahatékonyságban III.  Számszerű kormányzati vállalások meghatározása  Szükséges jogszabályi változások azonosítása  Lebonyolító intézményrendszer – energiapontok létrehozása