Internetes bankok piacformáló hatása Múlt és jelen Mészárosné Divinyi Mariann 2003. október 16.
TARTALOM Az internetes banki kiszolgálás rövid hazai története Ügyfélszám alakulás Célcsoportok Használati szokások Miért éri meg?
Az internetes banki kiszolgálás hazai története Home bank (DOS) Elektronikus banki rendszer (telepített) Internet bank (böngészős) Mobilbank (SMS, WAP) 1997. IEB 1999. OTP, Raiffeisen 2000. Citibank 2001. CIB, K&H, HBW web-lap, online szolgáltatások: verseny miatt jelenlét - vegyes fogadtatás
Ügyfélszám alakulás Internetbanki lakossági ügyfelek száma és átlagos aránya az internetes bankoknál Forrás: GKI gazdaságkutató Rt.
Adatok Lakossági ügyfelek száma: 282 ezer Vállalati ügyfelek száma: 49 ezer Össz lakossági ügyfél 7,4 %-a internetbanki Össz vállalati ügyfél 11,7 %-a internetbanki
Célcsoportok Lakosság, kisvállalkozások sztereotípia: fiatalok, magasabb iskolai végzettséggel rendelkezők, aktívak, a kedvezőbb vagyoni helyzetűek, a városi lakosok
A RÉGI- „ÚJ” FOGYASZTÓK ARÁNYAI GYORSASÁG IDŐHIÁNY TREND- AKTÍV csoportok KIEGYENSÚLYOZOTT pl. virtuális idővásárlók társadalmi közép MODERNITÁS TRADÍCIÓ ELLENTREND- KISZORULÓK csoportok HAGYOMÁNYÖRZŐK pl. új „nomádok” pl. „8 óra munka, 8 óra… a „kiszállók” LASSÍTÁS Forrás: Dr. Törőcsik Mária, PTE
elektronikus bankolás gyorsaság, hatékonyság cross-selling GYORS, MODERN ügyfelek elektronikus bankolás gyorsaság, hatékonyság cross-selling alacsony lojalitás intenzív vásárló, hosszan köthető Forrás: Dr. Török Mária, PTE
elektronikus csatornák új ajánlatok (pl. utazáshoz kötődő) „KISZÁLLTAK” elektronikus csatornák új ajánlatok (pl. utazáshoz kötődő) új megszólítási igény „menjen vele” a szolgáltató jó hosszú távú kilátások Forrás: Dr. Török Mária, PTE
Pénzügyi szolgáltatók internet-használati indexe Használati szokások GKI-Westel e-pénzügyi index Pénzügyi szolgáltatók internet-használati indexe forgalom és ügyfélszám konjunktúra index
Használati szokások FÜGG: Funkciótól Időponttól Használat helyétől Egyéb rendelkezésre álló csatornáktól Bizalmi indextől…. Megbízások kb., 60-70 %-a elektronikusan (vállalatok!) Hó elején lekérdezések (kivonat) Átlagosan 4-6 megbízás/hó (GKI átl. : 0,37 lak., 6,7 váll.) Devizaművelet kevés
Miért éri meg? Ügyfélnek olcsó, kényelmes, idő- és helyfüggetlen Bankoknak automatikus feldolgozás miatt olcsóbb fiókok ügyfélforgalma csökkenthető ügyfélnyilvántartás- kezelés javul (CRM!) imázs DE: kis ügyfélszám és kereslet drága beruházás és fenntartás (marketing ktg.)
Köszönöm a figyelmüket! divinyim@ieb.hu www.ieb.hu www.bankoweb.hu