„Stratégia az intelligens közlekedési rendszerek hazai fejlesztéséhez” Budapest, 2007. szeptember 27. Dr.-habil Lindenbach Ágnes egyetemi magántanár.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1 A BKV Zrt. fejlesztései, beruházásai Kovács Imre beruházási főosztályvezető BKV Zrt.
Advertisements

ÚMFT – a foglalkoztatás növeléséhez kapcsolódó hazai és EU-s források elérése mikro-, kis-, és középvállalkozások részére.
„A vasúti áruszállítás szerepe a logisztikai rendszerben ”
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
Deviation Phase II - Hungary Dr. Agnes Lindenbach | 8th October 2006 Dr. Lányi Péter Sopron, szeptember 9. A CONNECT és az EasyWay projektek hazai.
Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium
A Nemzeti Fejlesztési Terv Logisztika a gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Szeptember 12. Jobbágy Valér Nemzeti Fejlesztési Terv és EU Támogatások.
„Alkalmazási útmutatók szerepe és jelentősége az EasyWay projektben – kapcsolat az ITS Direktíva specifikációival” július 11. ITS Hungary Egyesület.
Nemzeti Közlekedési Stratégia kialakítása Magyarországon Szűcs Lajos, főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Infrastruktúra Főosztály.
Az EU „Városi környezet” tematikus stratégiája – a városi környezetgazdálkodás perspektívái Dr. Buzás Kálmánné KvVM Környezetpolitikai Osztály Szakmai.
Connect ”ITS rendszerekre vonatkozó nemzetközi kapcsolatrendszerek: az együttműködési feltételek kialakítása” Connect
műszaki osztályvezető
A CONNECT és az Autópálya
Kulturális értékek digitalizálása az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében Dippold Péter.
PannonRIS – Folyami Információs Szolgáltatások Magyarországon
Hazai ITS stratégia az európai ITS Intézkedési Terv tükrében
Uniós források fogadása a bérlakásépítéseknél
ITS Budapesten.
Dr.- habil. Lindenbach Ágnes
ITS fejlesztések az ÁAK zrt. hálózatán
Stratégiai tervezés.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Dr. Bakonyi Péter helyettes államtitkár Az információs társadalom kialakításának kiemelt feladatai Agrárinformatikai Fórum Budapest, 2003.
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
TIME TO DECIDE ÉS MAGYAR KÖZLEKEDÉSPOLITIKA Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
ÚMVP III-IV.tengely Budapest, Dr. Horváth Zita Agrár-vidékfejlesztési Főosztály.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
A Neumann Kht. a kreatív iparágak szolgálatában Mátrai Julianna Pályázati szakértő Neumann János Digitális Könyvtár és Multimédia Központ Kht november.
dr. Kovács Ferenc Közlekedési Helyettes Államtitkár
„Közlekedés- és logisztikai fejlesztés Záhony – Csap térsége”
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
2008. november 20. Az európai uniós integráció és a magyar gazdaság; avagy esélyek és kockázatok a magyar gépjármű szektor beruházási lehetőségeiben Dr.
Közlekedés-szervezési és Hálózatfejlesztési Tagozat
Közlekedéspolitikai és -gazdasági Tagozat
Alternatív finanszírozási lehetőség a határ menti térségek megsegítésére Békéscsaba, május 20.
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
1 Zala Megye az Információs Társadalomban Konferencia Zalaegerszeg, május 30..
Dr.-habil. Lindenbach Ágnes tanszékvezető egyetemi tanár
Intelligens közlekedési rendszerek az ÁAK zrt. hálózatán Jákli Zoltán hálózatkezelési igazgató 37. Útügyi Napok, Sopron, szeptember 9-10.
Hazai ITS alkalmazások az európai tendenciák tükrében – EasyWay projekt június 17. Magyar Közút Nonprofit Zrt. Dr.- habil. Lindenbach Ágnes tanszékvezető.
„Stratégia az intelligens közlekedési rendszerek hazai fejlesztéséhez” május 17. Dr.-habil. Lindenbach Ágnes egyetemi magántanár.
1 CONNECT II.: Fejlesztési koncepció, migrációs út tervezése az ÁAK forgalomirányító központjához Perjés Tamás közlekedési igazgató COWI Magyarország.
A CONNECT és az Autópálya TOMASCHEK Tamás forgalomtechnikai mérnök CONNECT projekt II. fázis – GKM,
„Az ITS lehetőségei az európai projektekben CONNECT - EASYWAY” Budapest, szeptember 27. Dr.-habil Lindenbach Ágnes egyetemi magántanár.
EasyWay ITS Hungary workshop tervezett programja Házigazdai üdvözlés – Kovács Ákos MK vezérigazgató EasyWay áttekintés – dr. Lindenbach Ágnes ITS Hungary.
A DUNA STRATÉGIA AGRÁRLOGISZTIKAI TEENDŐI Fórum november 18. Gyertyán Katalin, KözOP IH Közlekedéslogisztikai fejlesztési lehetőségek a KözOP-ban.
Sapientia-EMTE informatikai rendszerének kialakítása és fejlesztése Dr. Dávid László Dr. Györfi Jenő Budapest, November 11.
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Az Európai Duna Régió Stratégia a környezet- és természetvédelem szempontjából Dr. Rácz András környezet- és természetvédelemért felelős helyettes államtitkár.
Intézményesített határon átnyúló együttműködési lehetőségek az INNOAXIS régióban - CESCI - Intézményi háttér - Térszerkezeti háttér.
1 „Fenntartható fejlődés” Új tartalmak közös (informatikai) platformon Kovács Kálmán államtitkár Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium Szabadka, 2008.
Fejlesztes.emagyar.net farkas andrás. fejlesztes.emagyar.net mi ez? A Magyar-magyar Platform – bár még maga is új kezdeményezés – állandó fejlesztést,
Döntéselőkészítő tanulmányok Mihálffy Krisztina – KKK,Kerékpáros Infrastruktúra Fejlesztési Osztály.
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
Intelligens közlekedési rendszerek a forgalombiztonság szolgálatában
CONNECT ”Az ITS rendszerek értékelési irányelveinek előkészítése, Magyarországi szempontok.”
Iparpolitikai és regionális szempontok a GKM Stratégiájában és az ÚMFT-ben Dr. Cservenyák Ildikó Főosztályvezető, GKM MRTT, V. vándorgyűlése október.
Közl_kvéd071 Az EU közlekedéspolitikája Az EU közlekedéspolitikája.
Az UNESCO programja UNESCO Information for All Program (IFAP, I4-all) Az ismeretterjesztés és az élethosszig tartó tanulás előmozdítása érdekében könyvtárosok,
1 A városfejlesztési stratégia dilemmái A Magyar Regionális Tudományi Társaság IV. Vándorgyűlése Szeged, október Önkormányzati és Területfejlesztési.
Logisztikai fejlesztési irányok a hazai és az EU szakpolitikák tükrében CEBC „A győztesek felelőssége” konferencia február 2. Dr. Bokor Zoltán BME.
A BKK szerepe a TIDE nemzetközi projektben Új megoldások a közösségi közlekedésben - fenntarthatóság - integráció - finanszírozás - Pécs, november.
Duna Stratégia – Duna menti Kamarák Szövetsége Budapest Kiss Ervin DCCA és BKIK főtitkár.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
Intelligens közlekedési rendszerek
TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ
Az informatikai biztonság irányításának követelményrendszere (IBIK)
A személyszállítási közszolgáltatások hatékonyabb ellátását célzó integrált utas-tájékoztatási, jegyértékesítési és forgalomirányítási rendszer (HKIR.
Előadás másolata:

„Stratégia az intelligens közlekedési rendszerek hazai fejlesztéséhez” Budapest, szeptember 27. Dr.-habil Lindenbach Ágnes egyetemi magántanár

Az ITS stratégia szükségessége Az ITS rendszerek/szolgáltatások fejlesztési irányainak, a prioritások rögzítése/megfogalmazása szükséges a közlekedés- politikai célok eléréséhez, támogatásához. Az ITS stratégia alapelemeinek meghatározása a hazai helyzet, a fejlődés várható tendenciáinak és a stratégiai jellegű dokumentumok figyelembe vételével. A prioritások meghatározása mellett feladat-meghatározás: műszaki és nem műszaki jellegű feladatok rögzítése. Közúti közlekedéshez kapcsolódó stratégia – a minden egyes közlekedési ágazatot magába foglaló stratégia részeként - kapcsolódási pontokkal kell rendelkezzen a többi alágazat irányába.

ITS rendszerek fejlődését meghatározó tendenciák A közlekedés globalizációjának felgyorsulása az új EU országok csatlakozása miatt Európában; Európai és regionális együttműködés felerősödése az intelligens közlekedési rendszerek és szolgáltatások területén határon átnyúló megoldással (MIP I.: CONNECT, MIP II.: EASYWAY projekt); Közlekedésbiztonság szerepének felerősödése: EU Bizottság eSafety kezdeményezése.

ITS rendszerek fejlődésének irányai Általánossá válnak a mindenki számára, minden időben, mindenhol rendelkezésre álló információs szolgáltatások; A felhasználók köre kibővül a közösségi közlekedést használókra, egyéb úthasználókra is; A lehetséges műszaki megoldások széleskörű intelligens közlekedési szolgáltatásokat tesznek lehetővé; Az ITS rendszerek/szolgáltatások alkalmazása terén megnő az igény a Public Private Partnership (PPP) iránt; A rendszerintegráció szerepe felerősödik.

Stratégiai jellegű EU dokumentumok „Intelligens közlekedési rendszerek alkalmazása a Transz- európai úthálózaton” c évi TEN-T jelentés; „White Paper: Európai Közlekedéspolitika 2010-ig: itt az idő dönteni” (2001. szeptember); eSafety / eCall témához kapcsolódó EU közlemények; „European ITS service – Deployment of intelligent transport system in the road sector in Europe” (TEMPO Titkárság kiadványa, 2003.); „Keep Europe moving – sustainable mobility for our continent”, mid-term review of the European Commission’s 2001 Transport White Paper, 2006.

Stratégiai jellegű hazai dokumentumok „Magyar közlekedéspolitika 2003–2015” c. dokumentum, GKM, 2003.; „Magyar Információs Társadalom Stratégia (MITS)” c. dokumentum, IHM, 2003.; „Stratégia a hazai közúti telematikai rendszerek alkalmazásához”, munka-dokumentum, GKM, 2004.; II. Nemzeti Fejlesztési Terv Operatív Programja: 2007–2013 között; ITS széleskörű alkalmazása kiemelten kezelendő irány a KözOP-ban; „Egységes közlekedésfejlesztési stratégia ” („Zöld könyv”).

ITS prioritások a hazai úthálózaton I. Az autópálya-hálózat forgalmi menedzsment rendszere: A közeljövőben a változtatható jelzésképű táblákat felhasználó integrált forgalomszabályozó- és információs rendszereknek kell az autópálya forgalomszabályozás alapját képezniük. Határon átnyúló együttműködés: üzemeltetési határon át (autópálya – Budapest; autópálya – főútvonalak), ill. országhatáron átnyúlóan (Duna korridor: magyar-osztrák- szlovák együttműködés).

ITS prioritások a hazai úthálózaton II. Forgalomirányító központok: Autópálya forgalomirányító/forgalmi információs (fő)központ létrehozása az üzemeltetési határokon átnyúló, egyéb központokkal való együttműködést, illetve forgalmi menedzsmentet lehetővé téve. Megvizsgálandók a kiemelt fontosságú hazai agglomerációknak az európai közlekedési folyosók forgalma által érintett térsége, itt regionális/városkörnyéki központok. Multimodális közlekedési információk: Utazás előtti és utazás alatti információs rendszerek: A felhasználók/közlekedők számára intermodális, személyre szabott információk, minden helyen, időben. Alapfeltétel: átfogó multimodális adatbázis rendelkezésre állása, ill. a szükséges információk továbbítása/cseréje („PPP” szerepe).

ITS prioritások a hazai úthálózaton III. ITS alkalmazása a modern útüzemeltetésben: A modern útüzemeltetés tevékenységeihez tartozik a forgalomlefolyás szabályozása, a járművezetők folyamatos informálása. Az útüzemeltetés feladatait támogató telematikai eszközök fejlesztése szükséges. Elektronikus útdíjgyűjtés: A jövőben a hazai autópálya-hálózaton jelenleg alkalmazott rendszerek mellett, majd később azt felváltva létezhetnek az elektronikus útdíjgyűjtő rendszerek.

ITS prioritások a hazai úthálózaton IV. Egyéb alkalmazási területek Egységes személyközlekedési elektronikus fizetési rendszer: Az egységes személyközlekedési elektronikus fizetési rendszer létrehozása/bevezetése nagymértékben hozzájárulhat a közösségi közlekedés vonzóvá tételéhez. Rugalmas tömegközlekedés: A mindenkori igényekhez alkalmazkodó, a rendszeres személyszállítást pótló, illetve kiegészítő alkalmazás. eCall vészhívó rendszer Az európai előírásoknak megfelelően, egységes szolgáltatás kialakítása.

ITS prioritások a hazai úthálózaton V. Horizontális feladatok Rendszerfelépítés – egységes „Keret” az egyes önálló rendszerek és szolgáltatások egymáshoz kapcsolódásának és együttműködési módjának rögzítésére („HITS”); Az intelligens közlekedési rendszerek/szolgáltatások értékelése; Az ITS rendszerek szabványosítása.

PPP együttműködés a tervezés, a finanszírozás, az üzemeltetés területén; Jogi/jogszabályi feltételek megteremtése, szabványosítási kérdések, intézményi háttér biztosítása; A kapcsolódó kutatás-fejlesztés koordinálása; Nemzetközi együttműködés, határon átnyúló európai együttműködés a TERN hálózaton megvalósítandó ITS rendszerek/szolgáltatások tekintetében; Finanszírozás biztosítása, finanszírozási modellek létrehozása; Az intelligens közlekedési rendszerek/szolgáltatások megvalósításához kapcsolódó tudatformálás, oktatás. Kapcsolódó feladatok/prioritások – nem műszaki jellegű szempontok

JÖVŐ: EASYWAY Harmonizált európai fejlesztések kerete: megvalósítások és európai tanulmányok. Hazai háttér: „Egységes Közlekedésfejlesztési Stratégia ”.

Köszönöm figyelmüket! Dr.-habil Lindenbach Ágnes egyetemi magántanár ITS Hungary Egyesület főtitkár Tel/fax: