Környezetvédelmi és közlekedési infrastruktúra prioritás Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség
Környezetvédelmi és közlekedési infrastruktúra 7 év alatt kb. 28,9 Mrd Ft, ra 8 Mrd Ft 4 intézkedés (részletesen később) Jelentős forrásigényű egyedi projektek – kis méretű, de nagy számú kistelepülési projektek
4.1 Kistelepülések szennyvízkezelése Kistelepülések pályázhatnak jogszabályi háttér alapján Támogatás-intenzitás 90% Adható támogatás m Ft Előnyben részesítendők az egyedi, természetközeli módszereket alkalmazó beruházások
4.2 Felszíni vizek minőségének javítása és felszíni vizek okozta kockázatok csökkentése Vizeink mennyiségi és minőségi védelme Árvízvédelem, vízgazdálkodás, rehabilitáció Belterületi belvíz- és csapadékvíz-elvezetés Omlásveszélyes partfalak elleni védekezés Elsősorban közösségi jelentőségű értékek védelme – Víz Keretirányelv Támogatás intenzitás 90% Várható indítás 2007 második felében, vagy később
4.3 A környezet megóvásához kapcsolódó szolgáltatások kialakítása, fejlesztése Elsősorban kisebb projektek – nyílt pályázat vagy közvetett támogatás Környezeti információs rendszerek, tanácsadó hálózatok Szemléletformálás, környezeti nevelés, erdei iskolák humán elemei – ESZA keresztfinanszírozás Támogatás intenzitás 90% Adható támogatás 3-20 M Ft
Projektek Kistelepülési szennyvízberuházások – potenciálisan projekt érkezhet be a hét év alatt Belterületi csapadékvíz-elvezetés – M Ft-os nagyságrend kistelepüléseknél is Lukácsházi, Dozmati víztározók + Aranypatak, Gyöngyös-Sorok rehabilitációja kb 4,5 Mrd Ft Gönyűi partfalvédelem kb 650 M Ft
Kapcsolódó OP – UMVP, KEOP UMVP finanszírozza a külterületi vízkárelhárítási beruházásokat, elsősorban mezőgazdasági tevékenységhez kapcsolódóan KEOP finanszírozza a nagytérségi vízminőség-védelmi beruházásokat (pl. Kis- Balaton), 2000 lakosegyenérték feletti agglomerációk, szennyvízberuházásait, a környezetvédelmi szolgáltatások infrastrukturális elemeit (erdei iskolák)
Főbb kérdések Vízügyi fejlesztések, gönyűi partfal : központi projektek vagy pályázati út? Belterületi csapadékvíz esetén legyenek-e előnyben részesített projektek? (pl. kiemelt értéket hordozó területek: Balaton Kiemelt Üdülőkörzet, domborzati adottságokkal indokolható a fejlesztés szükségessége) Fenntarthatósági szűrő súlya?
Közlekedés Településeket összekötő utak (3, 4, 5 számjegyű) Belterületi utak (második periódus) Vasút (MÁV egyeztetés) Kerékpárutak Átlagos úttal számolva kb. 4-5 projekt / év Kerékpárutak esetén kb. 4-5 projekt/év Kérdések Pályázatok vs. kiemelt projektek Vasút támogatása