A közúti ellenőrzés gyakorlata az Európai Unióban „Erős pillérek – javuló közlekedésbiztonság” konferencia Budapest, Október 20. Gégény István ORFK – OBB
Közúti ellenőrzések az Európai Unióban Kötelező jellegű általános előírás nincs A közúti ellenőrzés a nemzeti jog hatáskörébe tartozik Egyes EU normák lehetnek kötelezőek, vagy ajánlottak (pl. tehergépjárművek területe) Legjobb gyakorlatok (best practice) az EU Bizottság ajánlásával Nemzetközi (európai) közúti ellenőrzések elterjedése 2003-tól
A közlekedésbiztonság és a közúti ellenőrzés A közlekedésbiztonság komplexitása (ellenőrzés, szabályozás, infrastruktúra, biztonságos járművek, prevenció) A közúti ellenőrzések kulcsszerepet játszanak Tagállamonként több közúti ellenőrző hatóság Rendőrség: represszív és preventív feladatok Limitált közterületi jelenlét > technikai eszközök Az ellenőrzések a legveszélyesebb szabály- szegések ellen irányulnak „3 legfőbb gyilkos”: gyorshajtás, ittas vezetés, biztonsági öv használatának elmulasztása
TISPOL European Operation Dates European Operation Mermaid 12 th - 18 th March 2007 (week 11) Results by hours Thursday the 22 nd March 2007 Theme – to be decided 8 th - 14 th October 2007 (week 41) Results by hours Thursday the 18 th October 2007 Theme – to be decided European Operation Bus 23 rd - 29 th July 2007 (week 30) Results by hours Thursday 2 nd August 2007 Theme – to be decided European Operation AD Also enforcing Seatbelts and Excess Speed 4 th - 10 th June 2007 (week 23) Results by hours Thursday 14 th June th - 16 th December 2007 (week 50) Results by hours Thursday 20 th December 2007 European Operation Seatbelt Also enforcing AD and Excess Speed 19 th - 25 th February 2007 (week 8) Results by hours Thursday 1 st March 2007 Theme - to be decided 10 th - 16 th September 2007 (week 37) Results by hours Thursday 20 th September 2007 Theme - to be decided European Operation Excess Speed Also enforcing AD and Seatbelts 23 rd - 29 th April 2007 (week 17) Results by hours Thursday 3 rd May 2007 TISPOL European Traffic Police Network 1996 > 28 tagállam 200 közlekedésrendészeti szerv
Sebességellenőrzés Gyorshajtás: Közúti tragédiák legfőbb oka Minden negyedik közúti haláleset > gyorshajtás Potenciál: emberi élet /év/ EU Sebességellenőrzés: hagyományos és automata eszközök Best practice: automata sebességmérő eszközök Létezik: egyedi telepítés, hálózat, section control Hagyományos ellenőrzési módszer sem mellőzhető
Automata sebességmérők Előnye: Hatékony Gazdaságos Biztonságos „Konfliktusmentes”
Section controll Előnye: felügyelet hosszabb útszakaszon
Hagyományos (mobil) sebességmérők Előnye: - - Helyszíni leállítás lehetősége - - Elkövető „szembesítése” a magatartás következményeivel - - „Sokszoros” preventív hatás
Beépített tachográf sebességmérők Jellemzője: „Civil” típusú gépjárműbe építik (szgk és mkp) Általában saját sebességet mér Lézeres videotachográf is van Előnye: Rejtettség, Intézkedések jelentős visszatartó hatása Szükséges hozzá: Szabályozási háttér