Egyes kiemelt tömeges balesetek során szerzett tapasztalataink Göndöcs Zsigmond
Tömeges baleset 2006. augusztus 20. Budapest
Előzmények Normál augusztus 20. Reggeltől szokásos mozgóőrségek - Tisztavatás - Repülőnap Este mozgóőrségben mindösszesen 12 kocsi és egy koordinátor ( kitelepült mentésirányító) Róth István mentőtiszt Külön rádiócsatorna ( Bp. 2.)
Elindulnak az események Tervezett tűzijáték 21.00-tól Kb. 20.50-kor jelez az egyik mozgóőrségi kocsi Információ megerősítése A tűzijáték kb. 20.57-kor elindul Ezzel csaknem egy időben lecsap a vihar
Bejelentések Kb. 21 órától folyamatosan Az első 15-20 percben 7-8 tömeges helyszínt jelentenek be. Tömeges helyszínek bizonytalanok, egyszerre több címen jelentik be ugyanazt 1,5 millió ember az utcákon A mozgóőrségi kocsik úgyszólván mozgásképtelenek a tömeg miatt
Tömeges helyszínek Tömeges helyszínként valószínesítettük: - Batthyányi tér - Budai alsó rakpart teljes hosszában a Margit híd és a Lánc-híd között - Erzsébet híd mindkét vége - Váci utca déli része - Petőfi Sándor utca
Tömeges helyszínek 2. - Bem rakpart - Intercontinental szálló - Petőfi tér - Ferenciek tere - Kossuth tér - Budai vár - Szabadság híd
Bejelentések 2. Az első 30 perc után legalább 12 tömeges helyszínnel számoltunk Ezekből néhány összevonható volt A tömeges-gyanús bejelentéseken kívül számtalan egyéb bejelentés jött sérülésekről
Riasztás Első körben a mozgóőrségi gépkocsik (személyzete !) Nagy segítséget jelentett a kihelyezett mentésirányító Riasztást követően a következő mentőegységek vettek részt a felszámolásban:
Mentőegységek Buda: 21,22,23,26 Újpest : 36 Palota: 42,44,43 Kispest: 51,76 Lőrinc: 65,62 Erzsébet: 71,73,74,78 Csepel: 81, Budafok: 93,94,96
Mentőegységek Csillaghegy: 101, 102, 103 Bázis: 301, 302, 306, 309 Központ: 201, 202, 203, 206, 207, 210, 216, 215, 220 Szigetszentmiklós: 13/131 Budaörs: 13/231 Vác :13/151 Dunakeszi: 13/171 Balassagyarmat MICU Szabadnapos dolgozók Málta TBE
Mentőegységek összesen Rohamkocsi: 9 db Esetkocsi: 23 db Mentőgépkocsi: 12 db Összesen: 45 mentőegység (147 fő)
Egyéb intézkedések Egyéb feladatok korlátozása Kórházak értesítése OMSZ összekötő főorvos kiküldése ( Dr. Golopencza) OBSI beállítása
Betegek Összes sérült : 107 fő Halott: 3 fő (5) Súlyos sérült: 38 fő Könnyű sérült: 66 fő És még ????
Tanulságok Az első igazi városi tömeges baleseti tapasztalat 50 év óta Számos szempontból át kell gondolni az ellátási szabályokat Irányítási tapasztalatok Kórházi háttér Adminisztrációs tapasztalatok
Utcai demonstrációk, zavargások
2006. Szeptember 17-18-19, október 23. Különleges kárhely Különleges környezet Különleges eszközök bevetése Különleges szervezési feladatok
KÜLÖNLEGES KÁRHELY Veszélyes Potenciális helyszínek Gyorsan változó helyszínek Mozgó-mozgóőrség Sokszor lehetetlen megközelíteni,vagy gyűjteni a sérülteket
Különleges környezet Többoldalú fenyegetettség Tüntetők részéről Rendőrségi beavatkozások hatásai (könnygáz, gumilövedékek,menekülők) Városi környezet : elszórt gócok
Különleges eszközök bevetése Tömeges baleseti egység(ek) Sebesültszállító busz
Különleges szervezési feladatok Külön irányítás Készenlétes személyzet Utánpótlás biztosítása Élelem Minden összehangoló-csoportba megfelelő személyek delegálása Kórházi ellátás
„Városi tömeges baleset” Mozgási lehetetlenség Megközelítési nehézségek Épületek, mint veszélyforrások Mentőegység re-entry
Tömeges ellátási szabályok Ki a kárhelyparancsnok? Hány kárhelyparancsnok kell?? Sebesültgyűjtő hely? Osztályozás? (eszméletlen-éber, mozgásképtelen-mozgásképes) Várakozás az elszállításra? Helyszíni adminisztráció
Irányítási tapasztalatok Hasznos a helyi mentésirányító Külön rádió-csatorna (technikai zavar) Mobil telefonok Érthetetlen kérések egyes kórházakból Önkéntesek jelentkezése Koordinátor-főorvos a KICS „kinyújtott karja” A KICS belső munkamegosztása gyorsan változott Általában hatékony és szakszerű volt az irányítás
Adminisztráció Helyszíni adminisztrációs kérdések A sérült-lista elkészítése és a sérültek adataival kapcsolatos információ-áramlás feltétlenül átalakítandó, javítandó Önkéntesek nyilvántartása? Információs csatornaként ( a lakosság részéről) a DrInfo jól használhatónak bizonyult (másnap) Biztos, hogy ez a fajta tömeges jelentés kell ilyenkor is?
Köszönöm a figyelmet!