VASÚTBIZTONSÁG NAPJAINKBAN - a KBSZ szemszögéből BGOK – KBSZ Vasútbiztonsági Konferencia Budapest, 2010. október 25-26. Gincsai János főosztályvezető
BEJELENTÉSEK 2010. I. II. III. IV. V. VI. VII. VIII. IX. Ö. % Súlyos vasúti baleset - Vasúti baleset 24 22 23 21 30 33 40 244 54,6 Váratlan vasúti esemény 25 20 18 11 28 19 203 45,4 Összesen: 49 55 47 41 48 32 58 68 447 100 Évi 630-680 közötti értéken stabilizálódás. Összehasonlításként AT: 1400-1500 A kisebb súlyú eseményekről való tudomásszerzés jelentősége a minél szélesebb információbázis kialakításában rejlik.
Balesetek súlyossága Információ, adat BEJELENTÉSEK Balesetek súlyossága Információ, adat A súlyos balesetekről áll rendelkezésre a legtöbb információ, míg a csekélyekről alig tudunk valamit. A komoly biztonságjavító potenciál azonban a csekély események körében van, ezért ezekről is megéri gyűjteni, rendszerezni és értékelni az adatokat.
SZAKMAI VIZSGÁLATOK I-IX. hó A bejelentések alapján 20 szakmai vizsgálat indult. 218 esetben részletes adatgyűjtés került lefolytatásra. 2 vizsgálat más tagállam megkeresése alapján (AT, RO). 21 esemény Zárójelentése került kiadásra további 5 ügy Zárójelentés-tervezete 1 esemény kapcsán 1 azonnali biztonsági ajánlás 5 esemény kapcsán 12 biztonsági ajánlás került kiadásra.
EURÓPAI VASÚTI ÜGYNÖKSÉG Adatbázis kidolgozása folyik (ERAIL) ERA részvétel a nemzeti balesetvizsgálatban? – közvetett módon Audit rendszer kiépítése (hatóság, balesetvizsgáló szervezet) Cross-audit módszerrel (részvétel – tanulás) Önkéntesség/kötelezés Repülési események vizsgálatának rendeleti szabályozása Hatósági részvétel (korlátozott) Nemzeti balesetvizsgáló szervezetek független hálózata Szankcionálási lehetőség
KÜLFÖLDI RÉSZVIZSGÁLAT - KÜRTÖS Der Lokomotiv Nr. 40-0167-3 (ungarischer Privatbahn Lokomotiv) ist am 10.08.2010 um 23:00 aus Ungarn gekommen. Am 11.08.2010 um 8:40 hat der Fahrdienstleiter den TfZf verweisen, nach 5a (Sackgleis) fahren.
KÜLFÖLDI RÉSZVIZSGÁLAT - KÜRTÖS Um 8:58 Zug Nr. 39915 war in Arad angekommen, wenn Lokomotiv 40-167-3 anfuhr. Die Lokomotiven sind aneinander gestoßen, und entgelisten. Der Lokomotiv 40-167-3 hatte keine Bewilligung. Keine Verletztungen.
KÜLFÖLDI RÉSZVIZSGÁLAT - KÜRTÖS
KÜLFÖLDI RÉSZVIZSGÁLAT - KÜRTÖS Megállapítások: Tolatásjelző megállj állásban volt. A Nap a jelző mögül sütött. A 39915 sz. vonat lezárt vágányúton át haladt be az állomásra Adatrögzítő: Vonat: kb. 20 km/h, kitérő irányba Mozdony: Igen lassú mozgás (0-2 km/h) Der Zugführer (40-0167-3) hat gesagt, er sah die Lichte des Rangiersignals nicht. Er fuhr in der Nähe von Rangiersignal, dann haltete an. Die Daten der Datenrekorder sind aber dagegen, ähnliche Bewegung wurde nich aufgezeichnet. Er sagte auch, daßer ausgestiegen war, um die Signal besser zu sehen…
KÜLFÖLDI RÉSZVIZSGÁLAT - KÜRTÖS Kürtös állomás üzemváltó állomás RO-HU A vasúttársaság rendszeresen továbbít vonatokat Kürtösig A vasúttársaság működési engedélyét hazánkban szerezte. A vasúttársaság biztonsági tanúsítványát hazánkban szerezte, B része a hazai hálózatra érvényes Mozdonyvezetők nem beszélnek románul – hivatalos tolmács nincs Ún. határvizsgával rendelkeznek RO felé – Jelzési rendszer, alapvető forgalmi szabályok Mozdonyvezető helyismerete? Gyakorlatban – Papíron – Kitől? Államközi egyezmény (határátmeneti egyezmény) RO-HU elavult (CFR – MÁV) Minisztériumok tájékoztatása ERA állásfoglalás kérése
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! gincsai.janos@kbsz.hu www.kbsz.hu