A 0-3 évesek rajzfejlődése A gyermekrajz A 0-3 évesek rajzfejlődése Kárpáti Andrea karpatian@t-online.hu
Könyvek a gyermekrajzokról Mérei Ferenc – Binét Ágnes: Gyermeklélektan. Budapest: Gondolat Kiadó, 2006 Kárpáti Andrea: Firkák, formák figurák – a vizuális nyelv fejlődése a kisgyermekkortól a kamaszkorig. Dialóg Campus Kiadó, Pécs, 2004 Kárpáti Andrea: A kamaszok vizuális nyelve. Budapest: Akadémiai Kiadó, 2005 Feuer Mária: A gyermekrajz. Budapest: Akadémiai Kiadó, 2005
Löwenfeld: Firkakorszak 1/2 1 - 3. év MOZGÁSÖRÖM, feszültség-levezetés ASSZOCIATÍV, ÖNKÉNYESEN VÁLTOZÓ JELENTÉS SZINKRETIKUS SZEMLÉLET: a képzet, a belső séma hozzátapad a tárgyhoz; EGY és SOK, RÉSZ és EGÉSZ , azonos / különböző elkülönítése - DIFFERENCIÁLÓDÓ ábrázolás
Firkakorszak 2/2 1 - 5. év Előbb a kör, ív, függőleges és ferde, mint a négyzet, egyenes, vízszintes FIRKA-fajták: motorikus, lengő, gomolyag, végül zárt: emocionális tartalom és jelentés nélkül, csak elhatárolja a formát. IDEOVIZUÁLIS kép: amit tud, azt rajzolja ALAPSZÍNEK kedveltségi sorrendje: piros, kék, fehér, sárga, fekete - érzelmi kötődés; telítettség, tisztaság szerepe
Rhoda Kellogg: Analyzing Children’s Art Kombinátumok (COMBINES) Aggregátumok (AGGREGATES) Rhoda Kellogg: Analyzing Children’s Art Alapfirkák (BASIC SCRIBBLES)
Aggregátumok R. KELLOGG gyűjtése
(ARNHEIM)
VIKTOR LÖVENFELD: A gyermeki ábrázolás fejlődésének korszakai FIRKAKORSZAK második fele: 2-4 év Véletlen firkanyomatát is értelmezi, alakot lát belé. Szinkretrikus szemléletéből következően az alakok, formák részeit egészként értelmezi és elkülönülten rajzolja le – ezt nevezik szintetizálási képtelenségnek. Az aránytalanság, az érintkezés és a benne foglalás adekvát ábrázolására nem képes.
KELLOGG: Placement Patterns – a komponálás kezdetei
KELLOGG: Placement Patterns