A család Neveléselmélet.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
Advertisements

A sportszocializáció.
KORAI PREVENCIÓ AZ ISKOLÁBAN
KORAI PREVENCIÓ AZ ISKOLÁBAN
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Az iskolai szociálismunka
A gyermekjóléti alapellátások aktuális kérdései
Bölcsőde – óvoda közös intézményként történő működtetése
Család.
Családszociológiai alapismeretek 1. rész
Az óvodapedagógus személyiségének hatása a korai társas kapcsolatokra
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
Mészáros Attila Menedék Migránsokat Segítő Egyesület
Életünk lenyomata gyermekeink lelkén
(Familiaris Consortio 17.). 1.0 A SZEMÉLYEK KÖZÖSSÉGÉNEK MEGVALÓSÍTÁSA SEGÍTSÉG, TÁMOGATÁS AKADÁLY, GÁT 1,1Egy férfi és egy nő életre szóló, felbonthatatlan.
© Reménység Nevelőszülői Hálózat, Dél-Dunántúl
Fiatal anyák a gyermekvédelmi szakellátásban
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
A nevelés stílusa.
A diákok megismerésének lehetőségei - szükségessége
Kozma Judit „Jó gyakorlat - rossz gyakorlat” a roma állampolgárokkal végzett szociálpedagógiai munkában Miskolc, szeptember 12.
Szociális tanulás formái
Család Családi kapcsolatok jelentősége a gyermek életében
A gondozás,nevelés egysége
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Szocializáció Dr. Szabó-Tóth Kinga.
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
CSALÁD.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A család szerepe, jellemzői
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Workshop A gyermekvédelmi jelzőrendszer működésének
Kultúra és Szocializáció
A gyerekek nem várnak Gyerekesélyprogram 2007
Az addikciók kialakulásában szerepet játszó fő tényezők
Családi diszfunkciók Alkohol- drogproblémák és a segítés lehetőségei kurzus Pecze Mariann, WJLF.
A pedagógus.
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
A tanári szerep Neveléselmélet.
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
Nevelés és nevelői attitűdök
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Csoport, egyszemélyes csoport, család
Az alapvető művelődési igények meghatározói
Hevesi Kistérség Integrált Szolgáltató és Innovációs Központ
Gyermekvédelmi szemlélet az edzői munkában
M.Tamás Márta Mentálhygiéne M.Tamás Márta
Speciális gyermekvédelem
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Inklúzív nevelés Magyarországon
Gyermek- és ifjúságvédelmi alapismeretek
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
Gyermek- és ifjúságvédelmi alapismeretek
Az iskola és a szülők kapcsolattartási formái a Csaholci Általános Iskola intézményében Készítette: Kádár Ágnes mesterpedagógus szaktanácsadó
A BŰNÖZÉS TÁRSADALMI OKAI. A mikrokörnyezeti hatások csoportja A családi viszonyok: A fiatalkorú elkövetők többsége nagycsaládból származik, és.
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
Generációk közötti kapcsolatok és kulturális transzmisszió Gisela Trommsdorff: Intergenerational Relations and Cultural Transmission Feitel Balázs,
GRASSROOTS Gyermekvédelem
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
A szocializáció folyamata
A viselkedés és az iskolaérettség kapcsolata
Generációk és család.
Család – és Gyermekjóléti Központ
A diszfunkcionálisan működő család
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Csókay László KPSZTI április 13.
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

A család Neveléselmélet

A családi életciklus modell (Hill és Rodgers ) Újonnan házasodott pár, gyermek nélkül. Csecsemős család Kisgyermekes család (2,5- 6 éves korig) Család iskolás korú gyermekkel (6- 12 éves korig) Család serdülő korú gyermekkel A felnövekedett gyermeket kibocsátó család Magukra maradt, még aktív szülők családja Inaktív öreg házaspár családja.

A családi szocializáció Társadalmi szeterotípiák, jogszabályok, szokások, ideológiák,normák befolyásolják a szocializációt Újszülöttek „barbár inváziója” - utánzás, azonosulás  Az én három formája (Whiting, 1963): szubjektív (önértékelés) optatív (vágyak) tulajdonított (másoké) A „fontos másik” - referenciaszemély és -csoport: azonosulási modellek

A család működése Család-típusok: nagycsalád, nukleáris, csonka Konzekvens mintaadás - az azonosulás feltétele (anya!)  Internalizált magatartási minták: motiváció, érték-orientáció  A Pygmalion-effektus (önmagát beteljesítô jóslat)  A nevelés kölcsönös folyamat: „szülővé nevelés”   Családi „alku” - interakciós rendszer

Az anya-gyermek kapcsolat változásai A nő munkába állása - családfenntartó „Gyes-szindróma”, depresszió A gyermekintézmények felszámolása Apa nélkül felnőtt generációk - családi „koalíciók” Felhasználhatatlan nevelési emlékek „Elutasító”, „csókoló-verő” anya  negatív énkép Túl szoros anya-kötöttség: súlyos személyiségfejlődési korlát

Család iskolás korú gyermekkel (6- 12 éves korig) Iskolaérettség – a képességek fejlődésének egyéni üteme Biológiai fejlődéssel járó személyiség- és magatartásváltozások Tanulás-segítés, szülői „hozzáadott érték” Lemaradás, felzárkóztatás A kortárs referenciacsoport jelentősége nő: a szocializáció megjelenési stílusát befolyásolja, a család a tartalmát

Család serdülő korú gyermekkel: a szülői elbizonytalanodás kora Prepubertás-kori viselkedés-változások, hangulati, érzelmi labilitás Gyermeki függőség lazulása, a kortárscsoportok megerősödése Kortárs szubkultúra normái, értékei átvétele – szembenállás a családdal De: családi identifikáció nyomai mélyek Cél: aszimmetrikus kapcsolat helyett szimmetrikus irányba haladás, kommuni-kációs és viszonyulási mód változása

A szülők és a gyermekek kapcsolatából fakadó problémák (Hansen, 1981 ) Szimbiotikus házaspár hozzáférhetősége túl csekély  a gyermek figyelme a szülők felé fordul és elvonódik saját fejlődéséről Alulmotivált házaspár  a gyermekek számára túlságosan hozzáférhetőek  a társtól hiányolt szeretet is a gyermekektől Testvérek helyzetéből adódó problémák: egykeség, középső helyzet, differenciálatlan nevelés, kivételezés Belmont és Marolla, 1973: 19 év körüli egykék és testvérek, 386.000 adat: a családi intelligencia fokozatos felhígulása: az intelligenciaszint a testvérsorban folyamatosan csökken  

A család, mint veszélyforrás Szülői bűntudat – túlkompenzáció (kényeztetés) ill. „leveri a gyereken” „Bántalmazott gyermek” : pszichés retardáltság, szorongás, vegetatív neurózis, regresszió, meghunyászkodás  „Nem szeretve élni” - instabilitás, negatív énkép, torz értékrend Túlkövetelés - saját gyermekkor kompenzációja vagy rossz képesség-megítélés. Gyermek reakciója: megfelelési kényszer, cinikus rezignázió Érzelmi-indulati élet túlterhelése: „hideg-forró” légkör, parancsolt érzelem, „mártír szülő” Ingerszegény környezet - hospitalizáció

A családi kommunikáció A kettős kötés: ha a metakom-munikáció ellentétes a nyílt közléssel (Bagdy, 1977; Komlósi, 2000) – gyanakvó felnőtt nevelődik Játszmák: egyéni haszonért játszott, manőverjellegű viselkedés, forgatókönyvét életvezetési ítélet határozza meg. Merev, ezért rosszul alkalmazkodó viselkedés Tranzakcióanalízis (Berne, 2000): szülői, gyermeki és felnőtt én

Szülői nevelési stílusok 1. Becker és Schaefer, in: Kósa, 2000: érzelmi melegség és a kontroll. Az érzelmi dimenzió negatív végpontján állók a büntetés során a hatalmukat hangsúlyozzák, kiabálással, megszégyenítéssel, lekicsinyléssel; A pozitív végponton levők a szeretetet hasznosítják. Ranschburg (1993): meleg- engedékeny, meleg- korlátozó, hideg- engedékeny és hideg- korlátozó nevelői stílus

Szülői nevelési stílusok 2. (Baumrind, in Cole, 1997) Tekintélyelvű: Engedelmesség, szülő kritikátlan elfogadása Gyermekeik zömében visszahúzódóak Engedékeny: Elfogadja gyermeke kívánságait, nem követel Gyerekeik főleg az éretlenek Mérvadó /megkívánó/ irányító : Elvárja a szabályok betartását, de alkura is hajlik. Érvel, és a jogokat, kötelességeket egyaránt fontosnak tartja. Gyermekik jórészt kompetensek, nagyobb önállóságot és önkontrollt mutatnak.

A család és az iskola kapcsolata A kapcsolattartás hagyományos formái A szülői értekezletek A fogadóóra A családlátogatás Üzenetek Új kapcsolattartási formák A szülő, mint tudásforrás Együttes szülői értekezlet Közös programok, szabadidős tevékenységek

Gyermekvédelem 1. 1997: a New York- i ENSZ- egyezmény alapján gyermekvédelmi törvény A gyermek inkább alanya a gyermekvédelemnek, mint tárgya Csak akkor lehet csak beavatkozni a család életébe, ha a gyermek testi- erkölcsi fejlődése veszélyeztetett. A gyermekvédelemben nemcsak állami, hanem a nonprofit szektor szervezetei, tagja is részt vesznek A gyermeki jogok felértékelt szerepe

Gyermekvédelem 2. Prenatális korszak: szűrés, megelőzés Speciális gyermekvédelem: Hátrányos helyzet: rossz szociokulturális státusz gyengébb iskolai teljesítményét vagy a tanulással kapcsolatos motivációjuk hiányát eredményezhetik. A veszélyeztetett helyzet már a testi, a lelki és az erkölcsi fejlődést is akadályozza. A gyermek elhanyagolása, bántalmazása, a deviáns, alacsony erkölcsi nívójú környezet.

A családi nevelést segítő és a gyermekvédelmi intézmények Az egészségügyi szolgáltatást végző intézmények: védőnő, iskolaorvos iskolai és családi védőnő A személyes gondoskodást nyújtó szolgáltatások családsegítő és a gyermekjóléti szolgálatok (pl. átmeneti otthon családnak, gyermeknek) Nevelési tanácsadó Iskolapszichológus Gyermek- és ifjúságvédelmi felelős tanár