Dr. Hardi Tamás, MTA RKK NYUTI,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A határ menti együttműködés fontossága Tóth Károly a Fórum Kisebbségkutató Intézet igazgatója Somorja,
Advertisements

TELEPÜLÉS ÉS LAKOSSÁG RENDSZEREZÉSE
Fehér Miklós Dombóvár, május 12.
Idegenforgalmi fejlesztési lehetőségek Pozsony környékén
Szektorok közötti együttműködés tapasztalatai a kerékpáros érdekképviseletben Csikai Mária Nyíregyháza, május 27. A program.
Kerékpáros Magyarország Program Bringázz a Munkába Kerékpárosbarát Település szeptember 16.
MTA Regionális Kutatások Központja A hálózati együttműködés lehetséges szervezeti és jogi keretei a Pozsonyi agglomerációban Somlyódyné Pfeil Edit „Közszolgáltatás-fejlesztési.
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
A vízi turizmus fejlesztése a Szigetközben és a Csallóközben Esztergom, július 29 Tuba Lajos.
INTEGRÁLT ÖSSZKÖZLEKEDÉSI MODELL
VERSENY MINDEN HATÁRON TÚL DR. LUKOVICH TAMÁS MAGYAR URBANISZTIKAI TÁRSASÁG ALELNÖKE.
Egy esély a felzárkózásra: Magyarország mint Európa egyik logisztikai központja Chikán Attila A Budapesti Corvinus Egyetem egyetemi tanára, a Magyar Logisztikai,
1 Versenyképesség alakulása a határ mentén MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Grosz András tudományos munkatárs MTA RKK Nyugat-magyarországi.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
„Két keréken Szatmárban“
„A SZLOVÁK- MAGYAR HATÁRON ÁTNYÚLÓ FOGLALKOZTATÁSI PAKTUM MOTORJÁNAK BEINDÍTÁSA” című projekt eredményei című projekt eredményei Előadó: dr. Iváncsics.
EUROPA A DUNA hosszában A Duna, mint a második legnagyobb folyó földrészünkön(az els ő a Volga) kilométer hosszan nyújtózik. A Fekete-erd ő ben.
„A MEGYEI KÖZMŰVELŐDÉSI FELADATELLÁTÁS A JÖVŐBEN!” PÉCS Április 1.
A „Sellyei Kistérség” keleti térségének fejlesztése
Az urbanizáció és városaink. Mitől város egy település?  magasabb a lélekszáma és a népsűrűsége  szerepköre összetettebb  infrastruktúrája fejlettebb.
Az urbanizáció és városaink
A területi politika koncepcionális eszközei Dr. Aubert Antal tanszékvezető, egyetemi docens.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
MTA Regionális Kutatások Központja Az államhatárok hatása a városok fejlődésére a Kárpát-medencében Hardi Tamás tudományos munkatárs MTA RKK Nyugat-magyarországi.
Modern Üzleti Tudományok Főiskolája, Tatabánya
A Magyar Regionális Tudományi Társaság IX. Vándorgyűlése Határon átívelő várostérségek formálódása a határok átjárhatóságának megteremtése után Koós Bálint.
MTA Regionális Kutatások Központja A kooperáció intézményesítésének kérdései a városi térségekben Az MRTT VI. Vándorgyűlése Gödöllő, december 11–12.
A gazdasági szuburbanizáció mérése,
A középvárosi dzsentrifikáció várospolitikai dilemmái
A tudásintenzív iparágak megjelenése a kelet-közép-európai országok gazdaságfejlesztési stratégiáiban Páger Balázs, PhD-hallgató MRTT X. vándorgyűlés,
Debrecen és vonzáskörzete
MTA Regionális Kutatások Központja A decentralizált hatalomgyakorlás és a regionális fejlődés Pálné Kovács Ilona.
A felnőttoktatás gazdasági, társadalmi és oktatási kapcsolatrendszere két alföldi nagyvárosban Petrás Ede MTA RKK Miklósi Márta DE BTK Változás.Válság.Váltás.Hu.
Debrecen Networkshop 2010 Határon túli magyar tartalomszolgáltatások Networkshop Debrecen, április.
Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács Országgyűlési képviselő
Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács Országgyűlési képviselő
Tudásalapú társadalom és fenntartható fejlődés a globális felmelegedés korában Milyen globális és európai kihívásokra kell válaszokat találnunk? Herczog.
Migrációs trendek és helyi közösségek Baranya megyében Konfliktusok és stratégiák a hátrányos helyzetű kistelepüléseken RAGADICS TAMÁS PTE BTK, SZOCIOLÓGIA.
Dr. Kontrát Károly Belügyminisztérium parlamenti államtitkár
GfK Custom ResearchSugatagi Gábor - A magyar fogyasztó politikai preferenciái2010. február 17. Sugatagi Gábor : A magyar fogyasztó preferenciái a politikai.
„New Hungary” Rural Development Programme „A nemzetközi gazdasági válság hatásainak a vidéki térségekben történő kommunikációja” című Komárom-Esztergom.
MTA Regionális Kutatások Központja A szlovák–magyar határtérség – az összekapcsolódás útjai és nehézségei - szemelvények kutatásainkból - Dr. Hardi Tamás.
A magyar gazdaság növekedésének egyes területi vonatkozásai Dr. Tétényi Tamás, VÁTI kht. Növekedés Magyarországon: Helyzetkép és kilátások Budapest, 2005.
Gazdaságfejlesztés a határ menti térségben
MTA Regionális Kutatások Központja Magyar-szlovák agglomeráció Pozsony környékén - Közszolgáltatás fejlesztési hálózat Pozsony határon átnyúló agglomerációjában.
Területhasználat változása Baj Gabriella AGGLONET zárókonferencia Somorja, október 6.
Hálózatosodás mint lehetőség Közszolgáltatás fejlesztési hálózat Pozsony határán átnyúló agglomerációjában (AGGLONET) Somorja Október 6. Dr. Csizmadia.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM Magyar-szlovák agglomeráció Pozsony környékén - Közszolgáltatás fejlesztési hálózat Pozsony határon átnyúló agglomerációjában.
Lampl Zsuzsanna Fórum Kisebbségkutató Intézet
Közforgalmú közlekedés a határon átnyúló agglomerációban Dr. Prileszky István Széchenyi István Egyetem Somorja,
Somorja, október 28. Magyar-szlovák agglomeráció Pozsony környékén - Közszolgáltatás fejlesztési hálózat Pozsony határon átnyúló agglomerációjában.
A közforgalmi közlekedés problémái és lehetséges szerepe az agglomeráció területén Rajka Dr. Prileszky István.
Humán közszolgáltatások fejlesztése prioritás Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
„Határon innen, határon túl – integráció és migráció a Kárpát- medencében” – A projekt eredményeinek bemutatása Eger, február 25. Projekt záró konferencia.
A természeti környezet védelmének ösztönzése a Magyarország-Szlovákia Határon Átnyúló Együttműködési Program támogatásával.
Csengersimáért Közhasznú Egyesület Asociaţia fără scop Csengersimáért Comuna Dorolt Pusztadaróc Önkormányzat „Két keréken Szatmárban“ „On two wheels in.
Környezetgazdálkodási alternatívák és kooperációs lehetőségek a Vajdaság és a Dél- Alföld határmenti területein Kovács András Donát PhD Geográfus, szociológus.
INNOAXIS A HATÁR, MINT INNOVÁCIÓS MEGÚJULÁSI TENGELY Fejsztámer Róbert, ICR igazgató Szabadkán, november 16. konferencia.
DÉL-SZLOVÁKIAI CIVIL INFORMÁCIÓS HÁLÓZAT. Alapítói: Fórum Információs Központ Fórum Kisebbségkutató Intézet - Somorja Fundament Polgári Társulás – Rimaszombat.
A projekt az Európai Unió finanszírozásával valósul meg
Dunaújváros, mint interregionális térszervező központ
Tények, számok és folyamatok Hargita megyében , Csíkszereda.
Regionális gazdaságtan 7.
DÉL-SZLOVÁKIA NEMZETISÉGI MEGOSZLÁSA
DÉL-SZLOVÁKIA NEMZETISÉGI MEGOSZLÁSA 1950 – 2001.
SMART KÖZLEKEDÉS A FENNTARTHATÓ VÁROSFEJLESZTÉSBEN Buzási Attila Szalmáné Dr. Csete Mária Dr. Németh Bálint
A Sásdi kistérség A térség lehetőségei az új fejlesztési időszakban február 27. Baranya Megyei Önkormányzat.
TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ
Tamás SZŐKE Szlovák Építésügyi és Régiófejlesztési Minisztérium
Digitális témahét.
Előadás másolata:

Dr. Hardi Tamás, MTA RKK NYUTI, hardit@rkk.hu Fórum Kisebbségkutató Intézet Somorja. 2010. október 6. (szerda) A szuburbanizáció jelensége és hatásai – határon innen és túl Dr. Hardi Tamás Magyar-szlovák agglomeráció Pozsony környékén Közszolgáltatás fejlesztési hálózat Pozsony határán átnyúló agglomerációjában (AGGLONET) Zárókonferencia Dr. Hardi Tamás, MTA RKK NYUTI, hardit@rkk.hu

A szuburbanizáció jelensége A városi tér kiterjeszkedése Szuburbiák létrejötte a városi agglomerációban A lakosok kiköltözése (lakóhelyi szuburbanizáció) A gazdasági szereplők, munkahelyek kiköltözése A szolgáltatások kiköltözése Második otthonok, rekreáció az agglomerációban

A szubrbanizáció jelensége A városi tér kiterjeszkedése Szuburbiák létrejötte a városi agglomerációban A lakosok kiköltözése (lakóhelyi szuburbanizáció) A gazdasági szereplők, munkahelyek kiköltözése A szolgáltatások kiköltözése Második otthonok, rekreáció az agglomerációban 3

4

Miért következik be? Igény Lehetőség Gazdasági növekedés Gazdasági átalakulás Közlekedés lehetősége Ingatlan kereslet növekedik lakossági jövedelmek nőnek Ingatlanárak növekednek Szolgáltatások arányának növekedése Átalakuló munkarend Személyautó elterjedése Infrastruktúra fejlődése 5

Hatások Társadalom Közlekedés Gazdaság Önkormányzat, közszolgáltatások a település a város részévé válik fiatalodás – szegregáció eltérő értékek és életmód Közlekedés eltérő igények Gazdaság Önkormányzat, közszolgáltatások 6

Lehetséges jövő Szuburbán csapda Feloldás: tervezés, mértékletesség homogén népesség – érzékenység a válságokra speciális probléma: hitelválság közlekedési szükséglet Feloldás: tervezés, mértékletesség agglomerációs együttműködés Gazdasági lehetőségek kihasználása 7

A népesség korábbi növekedése csökkenésbe fordult át 2007-2008-ban Forrás: PESTTERV

Köszönöm a figyelmet!