Kansai Nemzetközi repülőtér 2014.04.15. Készítette: Szileszki Anikó Kádár István Müller Ádám Zsíros Ádám
Tartalom Elhelyezkedés Történet Tervezés, kivitelezés Megközelítés Bővítés Jövő 2014.04.15.
Elhelyezkedés Ország: Japán Távolság: Osaka – Tokió ~500 km 2014.04.15.
Elhelyezkedés Városok: Sennan, Izumisano, Kaizuka Térség: Oszakai öböl, mesterséges sziget 2014.04.15.
Történet Osaka, 2.6 millió lakos, fontos kskd-i központ (nappal 3.7 millió ember) 1960-as évek igény >> repülőtér Probléma: környék sűrűn lakott, zajszennyezés Megoldás: mesterséges sziget 1987. Építkezés elkezdődik 1989. Befejeződik a szigetet elválasztó fal építése 1994. Nemzetközi repülőtér megnyílik (7 év) Később: kapacitásnövelés szükséges 2003. Bővítés (új sziget) építése 2007. Új sziget megnyitása 2014.04.15.
Tervezés, kivitelezés Főbb Műszaki adatok: 20 évi tervezőmunka, 3 éves építkezés (1. sziget) Költségek: 15 milliárd dollár (+1 millió dolláros híd) (3,68 ezer milliárd Ft) Építkezésen dolgozók száma: 1 millió fő Építési idő: 10 millió munkaóra 3500m*4000m-es mesterséges sziget (1. + 2. sziget) Felhasznált tetraéder betonelemek: 48 000 db Felhasznált földmennyiség: 200 millió m3 Feltöltött medence átlagos mélysége: 18-30m 2014.04.15.
Tervezés, kivitelezés Építési nehézségek: Tenger fenéken: porózus agyag réteg >> homokkiszárításos módszerrel >> süllyedés felgyorsítása Lehatárolás: 11 km hosszú, betontömbökből álló védőfal Körülhatárolt részbe: 180 millió m3 föld Utasforgalmi épület: legyen könnyű, de ellenálló (tájfunok, földrengések) – Renzo Piano Süllyedés: gyorsabb mint várt: 5 év alatt 8 m (40 év utánra várták) 2014.04.15.
Tervezés, kivitelezés A terminál (könnyű súly, erős szerkezet) Épület: acél és megerősített üveg, világ legnagyobb egyterű épülete (1,7 km) Alátámasztás: 900 darab változtatható magasságú tartópillér Falak: dupla falak, plafonról lógnak le >> megemelés ne legyen észrevehető 2014.04.15.
Tervezés, kivitelezés Légtechnikai berendezések: felső födémhez rögzítve Lépcsők: plusz fokok Sok kritika >> mérnöki katasztrófa (süllyedések)>>1995 földrengés, 1998 tájfun Süllyedés beállt: 5cm/év (építéskor: 6cm/hó) 2001: „Civil Engineering Monument of the Millennium” díj 2014.04.15.
Megközelítés Skygate bridge: világ leghosszabb, kétszintes rácsos szerkezetű hídja 3750 m hossz 6 sáv – felső szinten 2 vasúti vágány – alsó szinten További kapacitásigény: 2003 bővítés azonos méretű szigettel (külön le-, és felszállópálya) 2014.04.15.
Bővítés Döntés: 1999 >> kapacitáshiány 1 kifutópálya >> bővítéssel: külön le és felszállópálya Nagy zavarérzékenység Megduplázódó kapacitás >> nagyobb bevételek >> beruházás megtérülés Előrejelzés: utazási igények nőnek Mélyebb tengerszint: 6 m-el nagyobb süllyedés Sok kérdés, bizonytalanság: hogy hat az új sziget az előző süllyedéseire? Eltérő süllyedésviszonyok: összeköttetés? 200 m távolságra 1. szigettől 500 m-el hosszabb kifutópálya 2007-re készült el Csődveszély: utasszám csökkenés (2001. szeptember 11., SARS vírus) 2014.04.15.
Bővítés 2014.04.15.
Reptéren megforduló nemzetközi légitársaságok AirCanada AirChina AirFrance AirIndia Alitalia All Nippon Airways Asiana Airlines EgyptAir Emirates KLM Lufthansa Qantas 2014.04.15.
Forgalom, számadatok Utasforgalom: 16 689 658 fő (2006) Teherforgalom: 802 162 tonna (2006) Gépmozgás: 116 475 (2006) Fogadott gépek 150 gép/nap Látogatók megnyitáskor 10 000 fő/1 hónap Bővítés következtében 30 helyett 60 gép fogadása /óra Boeing 747 leszállási díja 7500 USD = 1,725 millió Ft világon 2. legdrágább 2014.04.15.
Jövő Megépítés közben: aggodalmak >> kihasználtság, igény, süllyedések következménye? 2000-es évek eleje >> utasszám csökkenés Később fellendülés, utasszám nő 2. kifutópálya megépülésével >> jelentős ázsiai csomópont Hetente: 499 járat Ázsiába, Ausztrálázsiába (Ausztrália, Új Zéland, Új Guinea) 66 járat Európába és Közel Keletre 35 járat Észak-Amerikába 2014.04.15.
Köszönjük a figyelmet! 2014.04.15.