Jobb, hatékonyabb, biztonságosabb tehermentesítő útszakaszok lehetőségei. A költség-haszon elemzések tapasztalatai. „Tehermentesítő utak építésének, használatának.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
38. Útügyi Napok, Hajdúszoboszló
Advertisements

KözOP sz főút Hévíz elkerülő és 71. sz
Megbízó: Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város Önkormányzata
Közlekedésfejlesztési Integrált Közreműködő Szervezet
Az Európai Unió támogatási alapjai, a as időszak újdonságai.
Infrastruktúrafejlesztés a magyar-szlovén határszakaszon
Közlekedj ÖKOsan! Alternatív mobilitás konferencia Alternatív közlekedés az egyetemi oktatásban Orosz Csaba (PhD), okl. építőmérnök, egyetemi docens BME.
1 Az obnyinszki atomerőmű indításának 50. évfordulójára emlékező tudományos ülésszak június 25., Pécs Az atomenergetika gazdaságossága és versenyképessége.
Fenntartható energiagazdálkodással az éghajlatváltozással szemben: retorika vagy realitás? Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Környezetgazdaságtan.
Pályázati információs nap Nyugat-Dunántúl GRIP-IT Kádiné Fülöp Erika Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség - Győr, április 4. -
Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium
Várpalota elkerülő építése
Gyulai Tamás elnöki tanácsadó elnöki tanácsadó Dél-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács.
műszaki osztályvezető
INTEGRÁLT ÖSSZKÖZLEKEDÉSI MODELL
CROATIA—HUNGARY U E F A EURO 2012 Pályázat. Pályázati folyamat mérföldkövei I. szakasz – Pályázati Szabályzat kiadása – Pályázati.
Városrehabilitációs konferencia Mosonyi Balázs – ROP Irányító Hatóság április 29.
Műszaki ellenőrképzés
Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.
Ambrovics Andrea KEOP IH vezető Nemzeti Fejlesztési Ügynökség
Reflexiók a szakpolitika részéről - Városhálózati hatásértékelés Területfejlesztési értékelések workshop Budapest, április 25.
1 A KIFIZETÉSEK ÉS PÉNZÜGYI ELLENŐRZÉSEK FOLYAMATA A KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZETNÉL.
Jákli Zoltán KÖZOP Lebonyolítási Osztályvezető Magyar Közút NZrt.
A bolognai folyamat – Párizs: Sorbonne-i Nyilatkozat Franciaország, Egyesült Királyság, Olaszország, Németország  hallgatói és oktatói mobilitás.
Közszolgáltatás-szervezés és regionalizmus Budapest térségében Készítette: dr. Kovács Róbert Magyar Regionális Tudományi Társaság.
sz. főutak Soltvadkertet elkerülő szakaszának kiválasztása
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
A KIKSz SZEREPE AZ EU TÁMOGATÁSSAL MEGVALÓSULÓ KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉSI PROGRAMOK MEGVALÓSÍTÁSÁBAN Egyházy Zoltán igazgatói szaktanácsadó Közlekedésfejlesztési.
Régiók alulnézetből: merre tartanak a hálózatok? Dr. Kaiser Tamás Egyetemi docens Pannon Egyetem, Veszprém.
2006. június 13.Környezetvédelmi Világnap - aktuális kutatási kérdések a környezetvédelemben 1 Zajtérképezés Magyarországon A stratégiai zajtérkép mint.
Az energiapiac liberalizálásának aktuális kérdései, a teljes liberalizálás folyamatának tükrében dr. Szörényi Gábor főosztályvezető Magyar Energia Hivatal.
Magyar Controlling Egyesület Szolnok, október 29. MCE Konferencia 2009 A controlling gyakorlata Bepillantás az államigazgatási kontrolling gyakorlatába.
dr. Kovács Ferenc Közlekedési Helyettes Államtitkár
Merre, hogyan tovább budapesti egészségügyi ellátás?
KÖLTSÉGVETÉS 2006 FEJLESZTŐ ÁLLAM JÖVŐKÉPES ORSZÁG Európai Ügyekért Felelős Tárca Nélküli Miniszter Hivatala november 3.
Elektronikus Kormányzati Gerinchálózat (EKG) – a Központi Elektronikus Szolgáltató Rendszer alapinfrastruktúrája
Kormányszóvivői tájékoztató. Az EU strukturális alapok és a Kohéziós Alap évi felhasználásáról Dr. Baráth Etele EU ügyekért felelős tárca nélküli.
Az Állami Számvevőszék szerepe a környezetre káros támogatások ellenőrzésében Dr. Báger Gusztáv egyetemi tanár, főigazgató Állami Számvevőszék Fejlesztési.
„Erős pillérek – javuló közlekedésbiztonság” c. konferencia ORFK, Budapest, október 20. 1/19 Közlekedésbiztonsági trendek az Európai Unióban és Magyarországon.
A szakma helyzete, elért eredmények, koncepció, stratégia A szakma helyzete, elért eredmények, koncepció, stratégia Thoroczkay Zsolt főosztályvezető-helyettes.
# Közúti ITS projektek értékelésének, költség-haszon elemzésének módszertana 1 Hladon Andrea, Perjés Tamás COWI Magyarország Tanácsadó és Tervező Kft.
BERUHÁZÁSOK A FŐMÉRNÖK SZEMÉVEL „Nyílt nap a beruházásokról” Budapesti és Pest Megyei Mérnöki Kamara november 27.
M0 útgyűrű déli szektor bővítése
Fejlesztési Programiroda – Közutak V. Projektiroda
4. számú főút Debrecen elkerülő szakasz
számú főút Jászberény elkerülő szakasz II. ütem
86. számú főút burkolat megerősítése és négynyomúsítása a – szelvények között.
61. számú főút Somogy megyei szakaszainak 11,5 tonnás burkolat - megerősítése IV. szakasz ( km szelvények között) Lakossági fórum 2010.
76. számú főút Zala megyei szakaszának ( km szelvények között) 11,5 tonnás burkolat megerősítése Lakossági fórum február 18.
86. sz. főút Szombathely - Vát szakasz ( – km szelvények között) kivitelezési munkálatai Lakossági fórum október 09.
61. számú főút Somogy megyei III. szakaszának 11,5 tonnás burkolatmegerősítése ( km szelvények között) Lakossági fórum március 10.
2011-ben a hazai gyorsforgalmi utak fejlesztése. úthálózat bővülése Gyorsforgalmi úthálózat bővülése.
Lakossági fórum számú főút Zala megyei szakaszának (0+000 – ) km szelvények között) 11,5 tonnás burkolat megerősítése.
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
A CSALÁDI NAPKÖZI GONDOZÁS SZAKMÁVÁ FEJLESZTÉSE A felnőttképzés támogatásának új formái Zarka Dénes TÁMOP /1-C
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
XXVI. Hegesztési konferencia
Fejlett országokban megvalósított atomerőművi beruházások várható megtérülése Kaderják Péter, Mezősi András, Kerekes Lajos Regionális Energiagazdasági.
VÁLLALKOZÓI TÁJÉKOZTATÓ Budapest, március 26.
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
Kiemelt közútfejlesztési projektek a Dél-dunántúli régióban
Számítástechnika az UVATERV-ben
Zöld Beruházási Rendszer Klímabarát Otthon Panel Alprogram pályázat a szén-dioxid –kvóta bevételekből Március 10. Legény Árpád Projektmenedzser-asszisztens.
TIN week – Budapest, October/ Házi feladat, 5. esettanulmány: Dunacenter csomópontja Assignment, case study 5: Dunacenter intersection Közúti Biztonsági.
M0 körgyűrű északi szektor (II. ütem) nyugati szektor
főosztályvezető-helyettes „A Balaton-régió közlekedési helyzete” fórum
„Gyorsabban az Európai Unióba” Sztráda Expressz program Közlekedési Múzeum, április 5.
KDOP Kerékpárforgalmi hálózat fejlesztése.
Úthálózat fejlesztés, úthierarchia, úttípusok
Előadás másolata:

Jobb, hatékonyabb, biztonságosabb tehermentesítő útszakaszok lehetőségei. A költség-haszon elemzések tapasztalatai. „Tehermentesítő utak építésének, használatának tapasztalatai a Dél-Dunántúlon” c. konferencia, Kaposvár, október 5. Szerkesztette:Princz-Jakovics Tibor okleveles építőmérnök Kibédi-Varga Lajosokleveles közlekedésmérnök Lázár Mihály okleveles építőmérnök Hozzászólás: Orosz Csaba (PhD) egyetemi docens BME Út- és Vasútépítési Tanszék

Költség-haszon elemzések története  Berg Artúr  Takács Ferenc - KTI, Jogszabályi környezet:  1999-es kormányhatározat, 2001-ben tovább módosítva: minden költségvetési szervnél gondoskodni kell a döntések költség-haszon elemzéséről. Útmutatók:  Idegen nyelvű: Guide  2003-tól magyar útmutató is van (GKM): I. és II. – külső és belső hatások * 2005 új fajlagos költségek * 2005 új fajlagos költségek  Elemzések eleinte inkább közúti, később vasúti fejlesztésekre is. 2

A gazdasági vizsgálatok szükségessége 1) pályázatoknál elsődleges szempont a fenntarthatóság, költséghatékonyság; 2) a gazdasági hatékonyság kimutatását az EU- ban jogszabályok írják elő; 3) a Strukturális Alapokhoz benyújtott magyar projekteknél is követelmény a gazdaságossági vizsgálat elvégzése; 4) a nem megfelelő hatékonyság kizáró ok a támogatásoknál: nettó jelenérték > 0 haszon / költség arány > 1 belső megtérülési hányad > 5%. 3

A költség-haszon számítás módszere 1) költség-haszon elemzés a COBA (COst Benefit Analysis) számítógépes programmal; 2) úthasználói költségmegtakarítások hasonlíthatóak össze a beruházások kiadási oldalával; 3) nélküle eset (Do minimum, „Do-Nothing”változat); tervezési eset (Do something változat). 3) nélküle eset (Do minimum, „Do-Nothing” változat); tervezési eset (Do something változat). 4

Közúti beruházások gazdasági értékelése A beruházások kiadásai: 1) A beruházások kiadásai: a) Beruházási költségek, b) Fenntartási költségek; 2) A beruházások haszon oldala (úthasználói költségek megtakarításai „belső hatások”): a) Időköltség megtakarítás, b) Gépjármű-üzemköltség megtakarítás, c) Baleseti költségmegtakarítás; + „külső hatások” (légszennyezettség, zajterhelés); + „külső hatások” (légszennyezettség, zajterhelés); + gazdaságélénkítő hatás (tájékoztató jellegű, nem vesszük bele a költség-haszon elemzés eredményeibe). + gazdaságélénkítő hatás (tájékoztató jellegű, nem vesszük bele a költség-haszon elemzés eredményeibe). 5

A vizsgált közútfejlesztések ( ) 86. sz. főút Vát-Szeleste elkerülő szakasz (KIOP) 5. sz. főút Kiskunfélegyháza Nyugati elkerülő (KIOP) 4. sz. főút Nyírbogdány elkerülő szakasz (KIOP) 471. sz. főút Nyírbátor elkerülő szakasz sz. főutak Solt elkerülő szakasz sz. főutak Soltvadkert, 53. sz. főút Kiskőröst elkerülő szakasza

Esettanulmány: Kiskunfélegyháza jelenlegi és tervezett úthálózat 7 Kiskunfélegyháza ÉNY-i tehermentesítő - teljes hossza: 7,45 km - építés első éve: első üzemelési év: beruházási költség: ~1 600 millió Ft (2003. évi nettó áron)

Alapadatok I. Alkalmazott hálózati modell 8

Alapadatok II. Kiskunfélegyháza forgalmak 9

PHASE 1 * LISTING OF DATA LINES PHASE 2 * SUMMARY OF BASIC DATA PHASE 3 * BASIC DATA - ACCIDENTS PHASE 4 * NETWORK STRUCTURE AND RE-STRUCTURING AND SCHEME COSTS PHASE 5 * SUMMARY OF LINK DATA AND TRAFFIC FLOWS PHASE 6 * JUNCTION DATA AND TURNING MOVEMENTS PHASE 7 * RECLASSIFICATIONS AND RESPECIFICATIONS PHASE 8 * JOURNEY TIME - LINKS AND JUNCTIONS PHASE 9 * OVERCAPACITY REPORTS PHASE 10 * CHANGES IN TOTAL VEHICLE-KILOMETRES PHASE 11 * LINK COST TABLES PHASE 12 * JUNCTION COST TABLES PHASE 13 * ACCIDENT COST AND NUMBERS TABLES PHASE 14 * COSTS SPLIT BY VEHICLE CATEGORY AND BY FLOW GROUP PHASE 15 * LINK TRANSIT COSTS BY YEAR PHASE 16 * MAINTENANCE ANALYSIS ANALYSIS OF EXPENDITURE AND BENEFITS COBA Output 10

Kiskunfélegyháza értékelési eredmények 11

Esettanulmányok: Kiskőrös, Solt, Soltvadkert

A beruházások összehasonlító értékelése I. * Belső hatásokból számított mutatók (nem integrált értékek) A fentieknél az integrált értékek kedvezőbbek.

A beruházások összehasonlító értékelése II. 14

A beruházások összehasonlító értékelése III. 15

Főbb eltérések a nemzetközi gyakorlattól 1) Változatok száma. Projektek közötti nyilvános rangsorolás. Ütemezés. Régiók. 2) Összehasonlíthatóság az autópálya projektekkel. 3) „Utána” vizsgálatok [Sopron, Békéscsaba, Sátoraljaújhely. …]; 4) Erőforrás a módszertan ellenőrzésére, nemzetközi kalibrálására és átgondolt módosítására. (UK, Skócia, Wales, Görögország…) 5) Elkerülő szakaszokkal a meglévő magyar közúthálózatot is sokkal értékesebbé, biztonságosabbá, jobbá lehet tenni! [„Kényszercsomópontok” megszűntetése, indokolt helyen külön- szintű csomópontok, előzési szakaszok, a forgalmi terheléshez alkalmazkodó kiépítés, előző sávok. Burgenland: 3,5 km autóút is eredmény!]

Tapasztalatok, következtetések Külső hatásokból származó hasznok növelik az eredményességet (Elkerülő utak esetén ezek figyelembe vétele is szükséges). a) Külső hatásokból származó hasznok növelik az eredményességet (Elkerülő utak esetén ezek figyelembe vétele is szükséges). b) Gazdaságélénkítő hatás számítása. c) Szükség lenne utólagos felülvizsgálatokra, ezek elmaradnak - eredmények felülvizsgálata - alapadatok nyerése - paraméterezés - útmutatók felülvizsgálata d) Kevés a rangsorolás, ország, megye, város, főváros. e) Új városi utak; többletforgalom gerjesztés. Pohár: félig tele van – (nem félig üres) ~2012!?? ~2012!?? 17

Köszönöm a figyelmüket! OROSZ Csaba PhD Okleveles építőmérnök, egyetemi docens Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Út és Vasútépítési Tanszék 1111, Budapest, XI. Műegyetem rakpart 3. Kmf. 26. Tel: Fax: