Téli üzemeltetés az országos közúthálózaton -1. Magyar Közút Nonprofit Zrt.
Országos közúthálózat Főúthálózat hossza 6627,7 km Mellékúthálózat hossza 23209,3 km Összesen 29837 km Átkelési szakaszok főúthálózaton 1481,2 km Átkelési szakaszok mellékúthálózaton 7016,9 km Átkelési összesen 8498,1 km Hidak 7008 db
§ A feladat meghatározás jogszabályi háttere Közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény az állam üzemeltetési kötelezettsége az országos hálózaton közútkezelő tájékoztatási kötelezettsége TELJESKÖRŰ FELELŐSSÉG! Országos Közutak Kezelői Szabályzata 6/1998 (III.11.) KHVM (GKM) rendelet előkészítő feladatok, téli üzemeltetési terv kötelezettsége téli útüzemeltetési időszak 11.10 - 03.15 teljes körű feladat-meghatározás szolgáltatási szintek és beavatkozási határidők Téli üzemeltetési terv operatív feladat-meghatározás ügyeleti rend további szervezeti utasítások és intézkedések
Milyen lesz a tél? Korrekt meteorológiai előrejelzés max. 10 nap (a valóság nem ilyen egyértelmű) Nincs periodikus ismétlődés Van-e klíma változás és miben nyilvánul meg? BIZONYTALANSÁG
Téli útüzemeltetés = egész éves feladat Előkészületek a nyári hónapoktól fagyveszélyes helyek jelölése személyzet és gépek felkészítése hóvédművek kihelyezése intézkedési terv kidolgozása, szóróanyag beszerzés bérelt gépek - vállalkozók versenyeztetése Téli szolgálat ügyeleti szolgálat és információközlés hóeltakarítás síkosság-mentesítés út menti növényzet gondozása Tavaszi leszerelés gépek tisztítása, javítása, festése hóvédművek bevonása műszaki, és gazdasági értékelés
Az átlagos tél fogalma 15-20 havas nap, 50-60 síkos nap 24 óránál kevesebb folyamatos havazás Hőmérséklet nem hidegebb, mint -8 C Szél sebessége kisebb 30 km/ó
Az MK Kht. téli szervezete 2007. április 1-től 5 régió 77 ügyeleti hely 75 372 tonna só 3000 fő
Regionális főmérnökség Saját gépek Regionális főmérnökség ALAPGÉPEK KIEGÉSZÍTŐK CÉLGÉPEK Eszközhordozó gépjárművek Hó-ekék Szóró-berendezések Hómaró adapterek Rakodó gépek ZIL hómarók Gréder Közép-Magyarország 127 db 115 db 105 db 40 db 49 db 8 db 19 db Észak-Dunántúl 135 db 118 db 92 db 35 db 42 db 26 db 16 db Dél-Dunántúl 80 db 69 db 65 db 25 db 36 db 5 db 13 db Észak-Alföld 166 db 150 db 125 db 37 db 48 db 20 db Dél-Alföld 120 db 107 db 87 db 23 db Összesen 628 db 559 db 474 db 160 db 217 db 57 db 81 db Bérelt gépek 106 db bérelt alapgép sószóróval, hóekével; 38 db célgép
Információtól – a munkavégzésig Közúti meteorológiai információs rendszer 209 automatikus mérőhely riasztás interneten és mobiltelefonra előrejelzés, elemzés 77 mérnökségi és központi vezetői ügyelet Őrjáratok útbeutazás, útellenőrzés lakossági-intézményi értesítés Partnerszervezetek Országos Meteorológiai Szolgálat (riasztás)
Fokozatok Az időjárás függvényében négy fokozatot különböztetünk meg: I. fokozat Egyszerű készenlét A teljes területen a léghőmérséklet meghaladja + 3C értéket az elrendelés napján és az előrejelzések alapján az elrendelést követő 24 órában. II. fokozat Szigorú A szolgálat napi időtartama alatt a hőmérséklet várhatóan + 3C alá süllyed, részleges vagy teljes síkosság-mentesítés válhat szükségessé, max. 5 cm hóréteg lehullásáig. III. fokozat Hó-eltakarítás A lehullott hó vastagsága meghaladja az 5 cm-t. IV. fokozat Elhárítás A folyamatos havazás vagy a hófúvásos időszak időtartama meghaladja a 24 órát és a szélsebesség nagyobb 30 km/h-nál, vagy 12 órán túl ónos eső hullik. Kihirdetett veszélyhelyzet
Mivel szórunk? NaCl CaCl2 kevert anyagok homok zúzalék 11
Környezetvédelem Preventív és reaktív védekezés Kísérletek bizonyították, hogy az 1 cm vastag jégborda megolvasztásához 620g/m2 só szükséges. Megelőzéshez nedvesített technológiával 15g/m2 só oldat is elegendő 12
Környezetvédelem 2. Hazai tapasztalatok A vízi állatokra és a növényekre nincs veszély, mert a toxikus határ magasabb mint a mért érték. A lombos fák 10 m-es környezetben érzékenyek. A talajszennyezés mértéke csökken az úttól távolodva. A só 28 napon belül lebomlik. Novemberben 30 cm mélységben az úttól 3 m-re a só kimutathatatlan Áprilisban az úttól 1m távolságon belül mérhető a határértéknél nagyobb szennyezettség. 13
5 -7,5 mrd Ft A tél költségei az időjárás függvényében Az elhárítási költségek az Útpénztárból a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ által biztosítottak. 14
A biztonságos téli közlekedés feltétele A közútkezelő felkészültsége és munkája csak a szükséges, de nem az elégséges feltételt biztosítja. A gépjármű vezetők mentális, a járművek műszaki felkészítése elengedhetetlen. 15