2004.11.16.A liberalizált vasúti közlekedés szabályozási feltételrendszere1 A LIBERALIZÁLT VASÚTI KÖZLEKEDÉS SZABÁLYOZÁSI FELTÉTELRENDSZERE Az EU irányelvei.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A vasúti szabályozás változásai: az „új” vasúti törvény előkészítése
Advertisements

KLÍMAVÁLTOZÁS, KÖZLEKEDÉS, VÁROS, EURÓPAI UNIÓ, VISEGRÁGIAK
MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET
Az új épületenergetikai szabályozás
A JOGHARMONIZÁCIÓ. Az államok konszenzusa alapján elfogadott, szerződéses és szokásjogi magatartási normák összessége, amelyek a nemzetközi jogalanyok:
Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
VPE Kft. Korridorok a gyakorlat küszöbén, illetve változások az európai uniós szabályozásban Németh Réka május 23.
Nemzeti Közlekedési Stratégia kialakítása Magyarországon Szűcs Lajos, főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Infrastruktúra Főosztály.
A PÁLYÁZAT Márkus Miklós szakértő Stratégiai zajtérképek és zajcsökkentési intézkedési tervek készítése Székesfehérvár 2013 Zárórendezvény.
Kormányzati vasútpolitikai célok és törekvések
2005. szeptember 28.. Történeti háttér Kiemelkedően magas menekültáradat Igény a menekülők szabályozott érkezése iránt.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
„ Nyílt Pályán – Nemzeti Vasúti Kerekasztal” HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesülés szeptember 15. Orosz Balázs.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
Készítette: Borák Andor, Hack Dóra, Kovács Nikoletta, Steiner Bettina
Vasúti áruszállítás a környezettudatos magatartás szolgálatában
TÁMOP /A – RÉV projekt ORSZÁGOS MUNKAERŐ-PIACI SZOLGÁLTATÓ ÉS SZAKMAI TÁMOGATÓ HÁLÓZAT III. ORSZÁGOS HÁLÓZATI TALÁLKOZÓ Budapest
Európai Unió Közlekedéspolitikája
Az Európai Unió intézményrendszere Unger Anna december 1.
1 A hazai energiapolitika teendői Kaderják Péter Budapesti Corvinus Egyetem Regionális Energiagazdasági Kutatóközpont.
A vasúti ágazatot érintő aktuális szabályozási feladatok
Közlekedésbiztonsági ellenőrzések tapasztalatai Hunyadi István Közép-magyarországi Regionális Igazgatóság Közlekedési Alágazatok Főosztály Főosztályvezető-helyettes.
MÁV Zrt. Pályavasúti Üzletág
FÜGGETLEN KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI
A szolgáltatások szabadsága Európában kontra egészségügy: az egészségügyre vonatkozó külön direktíva várható tartalma az egészségügyre vonatkozó külön.
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KMR projekt 1 A NÖVEKEDÉS ÉS A VERSENYKÉPESSÉG REÁLGAZDASÁGI TÉNYEZŐI Chikán Attila egyetemi tanár Budapesti Corvinus Egyetem.
Vince Péter MTA Közgazdaságtudományi Intézet
TIME TO DECIDE ÉS MAGYAR KÖZLEKEDÉSPOLITIKA Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet
Új kihívások a katasztrófavédelemben
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
Kreatív Iparágak a Digitális térben Új Széchenyi Terv konzultációs konferencia és eFestival Gála Digitális stratégia Közérdekű és kulturális adatok és.
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
„Közlekedés- és logisztikai fejlesztés Záhony – Csap térsége”
Kormányszóvivői tájékoztató A vasút reformja. Kormányszóvivői tájékoztató 1.VASÚTI TÖRVÉNY –A Kormány augusztusban elfogadta a vasúti stratégiát (Baross-program).
Közlekedéspolitikai és -gazdasági Tagozat
Dr. Kontrát Károly Belügyminisztérium parlamenti államtitkár
„Erős pillérek – javuló közlekedésbiztonság” c. konferencia ORFK, Budapest, október 20. 1/19 Közlekedésbiztonsági trendek az Európai Unióban és Magyarországon.
Vasútszabályozási Osztály
Európai vasúti körkép hatósági szemmel
Problémák az interoperábilis közlekedésre alkalmas vontatójárműveknél Dr. Márkus Imre vezérigazgató 1.
Fejlesztési politikák a liberalizáció körülményei között1 FEJLESZTÉSI POLITIKÁK A LIBERALIZÁCIÓ KÖRÜLMÉNYEI KÖZÖTT A közlekedési piac, mint.
Strukturális és Kohéziós Alapok
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
A KTI az EU és a hazai közlekedéspolitika irányelveit követve a fenntartható fejlődés szempontjait figyelembe véve folyamatosan fejlődő,
„Stratégia az intelligens közlekedési rendszerek hazai fejlesztéséhez” május 17. Dr.-habil. Lindenbach Ágnes egyetemi magántanár.
„Stratégia az intelligens közlekedési rendszerek hazai fejlesztéséhez” Budapest, szeptember 27. Dr.-habil Lindenbach Ágnes egyetemi magántanár.
EU szabályozás Általános környezetvédelmi jogtár Forrás:
1 A LIBERALIZÁLT ENERGIAPIAC HATÁSA A GAZDASÁG FEJLŐDÉSÉRE Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Hatvani György helyettes államtitkár.
Nyílt Pályán Nemzeti Vasúti Kerekasztal eszmecsere a vasút jelenéről és jövőjéről szakmai-társadalmi vitanap Budapest,2010 szeptember 15 Dr.Doór Zoltán.
2005.évi CLXXXIII. törvény a vasúti közlekedésről
A NEMZETI KÖZLEKEDÉSI HATÓSÁG Dr. Kerekes István.
A VASÚTI KÖZLEKEDÉS IGAZGATÁSA A Magyar Vasúti Hivatal feladatai Dr. Kerekes István.
A felszíni vizek védelmének új szabályozása Botond György vezető főtanácsos Környezetvédelmi Minisztérium Környezeti Elemek Védelmének Főosztálya.
Polgári Légiközlekedési Hatóság
Az európai és hazai vasúti szabályozás aktuális kérdései
A 21. század energiapolitikai kérdései és hazai válaszai: a „Magyarország energiapolitikája ” című stratégia és a lezajlott társadalmi-szakmai.
1 A közlekedési infrastruktúra fejlesztésével és a közlekedési rendszerek működtetésével összefüggő harmonizációs feladatok a balkáni térséggel bővülő.
TIME TO DECIDE „MOZGÁSBA HOZNI EURÓPÁT” Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet NEMZETKÖZI.
Közl_kvéd071 Az EU közlekedéspolitikája Az EU közlekedéspolitikája.
A vasúti továbbképzések lehetőségei a hazai és a nemzetközi elvárások változása kapcsán Előadó: Dr. Vincze Árpád főtanácsos Gazdasági és Közlekedési Minisztérium.
Logisztikai fejlesztési irányok a hazai és az EU szakpolitikák tükrében CEBC „A győztesek felelőssége” konferencia február 2. Dr. Bokor Zoltán BME.
40/2006. (VI. 26.) GKM rendelet BIZTONSÁGI JELENTÉS & ÉVES BESZÁMOLÓ.
A magyar vasúti közlekedés jövőképe Dr. Kerékgyártó János Főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Szolgáltatások Főosztálya Budapest,
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
Minőségi követelmények a közúti és vasúti személyszállításban Munkácsy András Közlekedéstudományi Intézet Közlekedésszervezési és Hálózatfejlesztési Tagozat.
Szabó András: Biztonságirányítás a vasútvállalatoknál Biztonságirányítás a vasútvállalatoknál Szabó András PQRS Quality Referenc System Zrt. Közlekedéstudományi.
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
vasútszabályozási ismeretek
Előadás másolata:

A liberalizált vasúti közlekedés szabályozási feltételrendszere1 A LIBERALIZÁLT VASÚTI KÖZLEKEDÉS SZABÁLYOZÁSI FELTÉTELRENDSZERE Az EU irányelvei a vasúti közlekedés szabályozására. (12-16/2001/EK.) Az interoperabilitás biztosítása Az EU közlekedéspolitikája- a Fehér Könyv Az EU közlekedéspolitikája- a Fehér Könyv

A liberalizált vasúti közlekedés szabályozási feltételrendszere2 2001/12/EK A KÖZÖSSÉGI VASUTAK FEJLESZTÉSÉRŐL (91/440/EGK) Főbb tartalmi elemei: a vasútvállalat meghatározása, a vasútvállalat meghatározása, az infrastruktúrakezelés egy jogi személyiségen belül vagy önálló jogi személyiségként történő leválasztása, az infrastruktúrakezelés egy jogi személyiségen belül vagy önálló jogi személyiségként történő leválasztása, a vasútvállalatok mérlegszintű elkülönítése, a vasútvállalatok mérlegszintű elkülönítése, az állami finanszírozás célirányossága, az állami finanszírozás célirányossága, független intézményrendszer létrehozása: független intézményrendszer létrehozása: - vasútvállalat engedélyezés - pályakapacitás elosztás, díjmeghatározás - közszolgáltatási kötelezettség teljesítésének ellenőrzése

A liberalizált vasúti közlekedés szabályozási feltételrendszere3 2001/13/EK A VASÚTVÁLLALATOK ENGEDÉLYEZÉSÉRŐL (95/18/EGK) Független engedélyező hatóság felállítása. Engedély nem csak a hozzáférést kérő, hanem valamennyi vasútvállalat részére kötelező. Engedély nem csak a hozzáférést kérő, hanem valamennyi vasútvállalat részére kötelező. Az Unió tagországában adott engedély az Unió területén érvényes. Az Unió tagországában adott engedély az Unió területén érvényes.

A liberalizált vasúti közlekedés szabályozási feltételrendszere4 2001/14/EK A VASÚTI INFRASTRUKTÚRA KAPACITÁS SZÉTOSZTÁSÁRÓL, AZ INFRASTRUKTÚRA HASZNÁLATI DÍJAK KISZABÁSÁRÓL ÉS A BIZTONSÁGI TANÚSÍTVÁNYRÓL (95/19/EGK) alapelv: diszkriminációmentesség és egységesség alapelv: diszkriminációmentesség és egységesség a közszolgáltatások elsőbbsége a közszolgáltatások elsőbbsége kapacitáselosztó testület függetlensége kapacitáselosztó testület függetlensége szabályozó testület létrehozása szabályozó testület létrehozása nyílt, nyilvános eljárás nyílt, nyilvános eljárás Hálózati Üzletszabályzat (HÜSZ) Hálózati Üzletszabályzat (HÜSZ)

A liberalizált vasúti közlekedés szabályozási feltételrendszere5 2001/16/EK IRÁNYELV A TRANSZEURÓPAI HAGYOMÁNYOS VASUTAK INTEROPERABILITÁSÁRÓL Termék és létesítmény-tanusítás követelményei Termék és létesítmény-tanusítás követelményei Átjárhatóságot meghatározó paraméterek rögzítése Átjárhatóságot meghatározó paraméterek rögzítése Független tanúsító intézmény (Notify body) Független tanúsító intézmény (Notify body) 96/48/EK A TRANSZ-EURÓPAI NAGYSEBESSÉGŰ VASÚTI RENDSZER KÖLCSÖNÖS ÁTJÁRHATÓSÁGÁRÓL keretjellegű szabályozás hat részterületen: keretjellegű szabályozás hat részterületen: - fenntartás, forgalomirányítás és biztosítóberendezések,- energiaellátás, üzemvitel, járművek INTEROPERABILITÁS (kölcsönös átjárhatóság)

A liberalizált vasúti közlekedés szabályozási feltételrendszere6 Technical Diversity ATB/ATB-NG AWS TBL TVM/KVB ASFA/LZB EBICAB 700 SIGNUM/ZUB BACC/RSDD EBICAB 700/1000 EBICAB 900 ZUB 123 KHP INDUSI/LZB EVM The European Signalling Systems Bertil HYLÉN Rail Research Information Day Integrated Project New Concepts for Trans- European Rail Freight Services

A liberalizált vasúti közlekedés szabályozási feltételrendszere7 Infrastr. kezelő Vasúti vállalatok Engedélyező hatóság Állam Független tanúsító intézmények Pályakapacitás elosztó PIAC Szabályozó testület KÖZLEKEDÉS MŰKÖDÉS KÖZSZOLGÁLTATÁS A LIBERALIZÁLT VASÚTI RENDSZER VAGYLAGOS ÖNÁLLÓ JOGI SZEMÉLY ÖNÁLLÓ JOGI SZEMÉLY VAGY

A liberalizált vasúti közlekedés szabályozási feltételrendszere8 AZ EU KÖZLEKEDÉSPOLITIKÁJA 2010-IG – A FEHÉR KÖNYV (KOM2001/370 EU Bizottság ) I. Fehér Könyv(1992) középpntjában a közlekedési piacnyitás. „ Az európai közlekedéspolitika 2010-ig: váltóállítás a jövőnek!” Cél: a gazdasági fejlődéssel és a társadalmi elvárásokkal a minőség és biztonság tekintetében harmonizált, modern, időtálló közlekedési rendszer kialakítása. 60 intézkedési csomag az alágazatok egyensúlyának megteremtésére 60 intézkedési csomag az alágazatok egyensúlyának megteremtésére Kiindulási alapok: Mobilitás növekedés-17 km/nap/fő(1970) –ről 35 km/nap/fő-re Mobilitás növekedés-17 km/nap/fő(1970) –ről 35 km/nap/fő-re A szállítási teljesítmények aránytalan növekedése A szállítási teljesítmények aránytalan növekedése Túlterhelt úthálózatok, repülőterek és a nagyváros-környéki vasutak Túlterhelt úthálózatok, repülőterek és a nagyváros-környéki vasutak A környezet és egészségterhelés növekedése, a balesetek szaporodása A környezet és egészségterhelés növekedése, a balesetek szaporodása

A liberalizált vasúti közlekedés szabályozási feltételrendszere9 AZ EU KÖZLEKEDÉSPOLITIKÁJA 2010-IG – A FEHÉR KÖNYV (KOM2001/370 EU Bizottság ) Vezérfonal: a keretprogramokon belül a kutatás-fejlesztésen keresztül modern megoldások kidolgozása két kiemelt projekt megvalósítására: - transzeurópai nagysebességű vasúti rendszer - szatelites navigációs rendszer (GALILEO9) Közúti közlekedés Cél: szabáyozások érvényesítése, erős kontroll és szankciók Eszközök: - egységes törvényi szabályozás - egységes vezetői tanúsítvány a munkarend ellenőrizhetősége érdekében - az ellenőrzés és szankcionálás harmonizálása - a közlekedésbiztonság növelése a közúti halálos balesetek 50%-os mérséklése érdekében

A liberalizált vasúti közlekedés szabályozási feltételrendszere10 Légiközlekedés Cél: a légiforalom növekedésének megfékezése, a légtér túlterheltsége elleni küzdelem túlterheltsége elleni küzdelem Eszköz: egységes európai légtér létrehozása Hajózás Cél: az infrastruktúra kiépítése, jogharmonizáció nagyobb sebességű tengeri útvonalak kialakítása érdekében. AZ EU KÖZLEKEDÉSPOLITIKÁJA 2010-IG – A FEHÉR KÖNYV (KOM2001/370 EU Bizottság )

A liberalizált vasúti közlekedés szabályozási feltételrendszere11 A Fehér Könyv további témái: Intermodalitás Szűk keresztmetszetek és a transzeurópai közlekedési hálózat A hálózatok használói Megvalósítási intézkedések További feladatok: Az Európai Parlament és az Európa Tanács hatáskörébe tartozó feladatok. AZ EU KÖZLEKEDÉSPOLITIKÁJA 2010-IG – A FEHÉR KÖNYV (KOM2001/370 EU Bizottság )

A liberalizált vasúti közlekedés szabályozási feltételrendszere12 Vasúti közlekedés Cél: a vasúti közlekedés revitalizálása egy telejesitméy- és versenyképes, biztonságos integrált vasúti rendszer létrehozásával, amely alkalmas a belső piac árufuvarozási igényeit kielégíteni Eszközök: az EU Bizottság „II. Intézkedési csomagja”,amely 5 intézkedést tartalmaz: Vasúti egységes biztonsági koncepció kidolgozása Az interoperabilitás továbbfejlesztése, a határátlépés további könnyítése, a nagysebességű hálózat költségeinek csökkentése. Európai Vasúti Ügynökség felállítása a biztonság és interoperabilitás érdekében Az árúfuvarozás szélesítése és a piacnyitás gyorsítása Csatlakozás a nemzetközi vasúti közlekedés államközi szervezetéhez (OTIF) AZ EU KÖZLEKEDÉSPOLITIKÁJA 2010-IG – A FEHÉR KÖNYV (KOM2001/370 EU Bizottság )

A liberalizált vasúti közlekedés szabályozási feltételrendszere13 AZ EU KÖZLEKEDÉSPOLITIKÁJA 2010-IG – A FEHÉR KÖNYV (KOM2001/370 EU Bizottság ) Kiegészítő intézkedések a „II. Intézkedési csomag”-hoz : Biztosítékok a magasértékű vasúti szolgáltatások nyújtására. Biztosítékok a magasértékű vasúti szolgáltatások nyújtására. A vasúti árufuvarozási piacra való bejutást akadályozó tényezők kiküszöbölése. A vasúti árufuvarozási piacra való bejutást akadályozó tényezők kiküszöbölése. A vasúti árufuvarozás környezeti terhelésének csökkentése. A vasúti árufuvarozás környezeti terhelésének csökkentése. Az árufuvarozási hálózat kiépítése lépésről lépésre. Az árufuvarozási hálózat kiépítése lépésről lépésre. A személyszállítási piac fokozatos megnyitása. A személyszállítási piac fokozatos megnyitása. Az utasjogok erősítése a vasúti közlekedésben. Az utasjogok erősítése a vasúti közlekedésben.