ÚMFT Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT): az EU Kohéziós Alapjának és strukturális alapjainak felhasználásához szükséges stratégiai keretdokumentum.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Közlekedésfejlesztési Integrált Közreműködő Szervezet
Advertisements

A LEADER+ Pályáztatási feltételek. Kik pályázhatnak?  A pályázónak meg kell felelni a helyi szintű pályázati felhívásban rögzített jogosultsági kritériumoknak.
ÚMFT – a foglalkoztatás növeléséhez kapcsolódó hazai és EU-s források elérése mikro-, kis-, és középvállalkozások részére.
Aktuális pályázati lehetőségek
Magyarország fejlesztési forrásai Aktuális hírek •2006. október 16. –OP társadalmi egyeztetése •2006. október 17. –ÚMFT parlamenti vitája.
Európai Uniós támogatással létrejövő eszközök üzemeltetése - problémák és megoldások - Rupp Tamás 2007/04/20 Főosztályvezető Nagyprojektek Főosztály Fejlesztési.
Környezetvédelmi fejlesztési lehetőségek
2008. december 08. A KEOP szennyvízelvezetési és –tisztítási konstrukciójának pályáztatási tapasztalatai, és a es akcióterv bemutatása Balla.
Támogatási Szerződés előkészítése  az előkészítést a Közreműködő Szervezet és a kedvezményezett programmenedzserei közösen végzik  az előkészítés formanyomtatvány,
Pályázati lehetőségek FAÖT ülés, Törökbálint Dr. Gordos Tamás programiroda vezető – Pro Régió Ügynökség.
Menyhárt Ildikó Vezető-főtanácsos A nemzeti szennyvízelvezetési és –tisztítási program megvalósítása Budapest, december 8.
Bevezetés, akciótervek, pályázatok, végrehajtás, intézményrendszer Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
Környezeti célú fejlesztések a Közép-magyarországi régióban április 5. Orosz György mb. program-irodavezető.
Környezetvédelmi fejlesztési lehetőségek
Környezeti és Energia Operatív Program ( ) tartalmi elemei Dióssy László szakállamtitkár Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
Környezet és Energia Operatív Program ( ) tartalmi elemei Dióssy László szakállamtitkár Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
Környezet és Energia Operatív Program ( ) tartalmi elemei Dióssy László szakállamtitkár Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
Fenntartható termelési és fogyasztási szokások ösztönzése akcióterv Szántó Szilvia Környezetfejlesztési Főosztály Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
Európai Uniós támogatásokat kezelő intézményrendszer a környezeti fejlesztésekben Kiss Pál 2007/04/20 Igazgató Fejlesztési Igazgatóság Környezetvédelmi.
A KEOP Akciótervei : források, kedvezményezettek, támogatható tevékenységek, támogatási intenzitások Dr. Nemes Csaba Főosztályvezető Környezetfejlesztési.
A pályáztatási eljárás általános bemutatása, kiemelt projektek Czégér Zsuzsanna főosztályvezető KvVM FI 2007.április 5.
Európai Uniós támogatással létrejövő eszközök működtetése
Környezeti és Energia Operatív Program ( ) tartalmi elemei Dióssy László szakállamtitkár Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
A pályáztatási eljárás általános bemutatása, kiemelt projektek Czégér Zsuzsanna főosztályvezető KvVM FI KEOP KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZET Székesfehérvár 2007.április.
Egészséges, tiszta települések prioritási tengely Akcióterv
Dr. Makai Martina osztályvezető Környezetfejlesztési Főosztály
A pályáztatási eljárás általános bemutatása, kiemelt projektek Czégér Zsuzsanna főosztályvezető KvVM FI Pécs április 17.
Környezeti és Energia Operatív Program ( ) tartalmi elemei Dióssy László szakállamtitkár Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT) Dr. Tóth Sándor irodavezető, Pécsi Helyi Vidékfejlesztési Iroda Területfejlesztők és Polgármesterek.
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM ÉVES JELENTÉS 2008.
Pályáztatás Országos Széchényi Könyvtár november 14.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
Heltai László referens, KEOP IH FVM VKSZI, június 17. Környezet és Energia Operatív Program.
ÚMFT első éves tapasztalatai, az uniós pénzek felhasználásának várható üteme Közbeszerzés.
Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
Teleházak pályázati lehetőségei. TIOP 3-as prioritás A munkaerő-piaci részvételt és a társadalmi befogadást támogató infrastruktúra fejlesztése
Nemzeti Fejlesztési Terv Civil szervezetek infrastrukturális feltételeinek javítása.
2008. november 20. Az európai uniós integráció és a magyar gazdaság; avagy esélyek és kockázatok a magyar gépjármű szektor beruházási lehetőségeiben Dr.
ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSI TERV DR. NÉMETH IMRE AUGUSZTUS 7.
Pénzesné Tóth Márta kistérségi tanácsadó Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. „Civil pályázati lehetőségek a időszakban”
1 Pályázati lehetőségek az Új Magyarország Fejlesztési Tervben Kecskemét, június 21. Dr. Kónya József.
KÖRNYEZET ÉS ENERGIA OPERATÍV PROGRAM KEOP Június Ádám Tamás.
Elektronikus Közigazgatás Operatív Program ( )
A Dél-alföldi Régió évi Területfejlesztési Operatív Programja Regionális Akcióterv Kecskeméti Klára tervezési projektmenedzser június.
Humán közszolgáltatások fejlesztése prioritás Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
Környezetvédelmi és közlekedési infrastruktúra prioritás Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
Regionális projekt-előkészítési támogatás 2007-ben (PEA4) Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
KÖRNYEZETTUDATOSSÁG és KÖRNYEZETIPAR EU és üzlet határok nélkül KÖRNYEZETTUDATOSSÁG és KÖRNYEZETIPAR Félixfürdő, május 17. Kovács Kálmán államtitkár.
Koordináció az egyes környezetvédelmi projekteknél Kis András Térségfejlesztési és Külügyi Iroda irodavezető-helyettes Szolnok szeptember 26.
Környezeti és Energia Operatív Program ( ) tartalmi elemei Dióssy László szakállamtitkár Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
A pályáztatási eljárás általános bemutatása, kiemelt projektek Tóbiás Zoltán Osztályvezető KvVM FI 2007.április 26.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Döntéselőkészítő tanulmányok Mihálffy Krisztina – KKK,Kerékpáros Infrastruktúra Fejlesztési Osztály.
„Infrastruktúra-fejlesztés az egészségpólusokban” TIOP-2.2.7/07/2F.
Klaszter és egyéb vállalkozásfejlesztési pályázatok 2011-ben Morvai Balázs - Pál Attila KSZGYSZ – dec. 14.
Területfejlesztés- Kohéziós politika, Uniós támogatások
Lehatárolási irányok: Árvízvédelem Vízgazdálkodás Természetvédelem, Natura 2000 Energiahatékonyság növelése Megújuló energiaforrások alkalmazása Hulladékkezelés.
Iparpolitikai és regionális szempontok a GKM Stratégiájában és az ÚMFT-ben Dr. Cservenyák Ildikó Főosztályvezető, GKM MRTT, V. vándorgyűlése október.
EU-s pályázati források keresése Összeállította: Dr. Juhász Erika.
Az ivóvízminőség- javító projektek helyzetének bemutatása a KEOP-ban Czinege Anett június 11.
Az NCA Civil Önszerveződés Területi és Szakmai Együttműködés Kollégiumának támogatáspolitikája és hozzájárulása a civil szektor fenntartható fejlődéséhez.
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
Környezet és Energia Operatív Program Várható energetikai fejlesztési lehetőségek 2012-ben Széchenyi Programirodák létrehozása, működtetése VOP
ÉMOP 1.Prioritás Versenyképes helyi gazdaság megteremtése ÉMOP 1. Prioritás Versenyképes helyi gazdaság megteremtése.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
KDOP Kerékpárforgalmi hálózat fejlesztése.
TOP vas megyei aktualitásai
Előadás másolata:

ÚMFT Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT): az EU Kohéziós Alapjának és strukturális alapjainak felhasználásához szükséges stratégiai keretdokumentum.

Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT) forrás megosztás (7000 Mrd Ft) 15 Operatív Program (OP): Gazdaságfejlesztés OP/GOP Közlekedés OP/KÖZOP Társadalmi Megújulás OP/TÁMOP Társadalmi Infrastruktúra OP/TIOP Környezet és Energia OP/KEOP Államreform OP/ÁROP Elektronikus közigazgatás OP/EKOP 7 Regionális OP/ROP-ok Végrehajtás OP/VOP

Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT) 7 Regionális OP: Nyugat-dunántúli OP/NYDOP Dél-alföldi OP/DAOP Észak-alföldi OP/ÉAOP Közép-magyarországi OP/KMOP Észak-magyarországi OP/ÉMOP Közép-dunántúli OP/KDOP Dél-dunántúli OP/DDOP ERFA 50%-a: 1600 Mrd Ft

KEOP forrásallokáció

Közvetlen környezetvédelmi beruházások: –1323 milliárd Ft a KEOP-ból (központi költségvetési résszel együtt) Környezetvédelmi szempontból hasznos beruházások más ágazati operatív programokban: –73,9 milliárd Ft a tömegközlekedés fejlesztésére (KÖZOP) –15 milliárd Ft a fenntartható termelés támogatására (GOP) Környezetvédelmi célokat támogató mezőgazdasági fejlesztések és kifizetések: –Több mint 438 milliárd Ft az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program (ÚMVP) keretében (pl. Natura 2000 kifizetések, szántó-gyep konverzió, természetvédelmi célú szántó és gyepgazdálkodás, bio- gazdálkodás, mezőgazdasági terület erdősítése, energia-ültetvények létrehozása, természetszerű erdőgazdálkodás, szántóföld vizes élőhellyé alakítása, stb.) Környezetvédelmi fejlesztések az ágazati programokban

belterületi bel- és csapadékvíz rendezés szennyvízkezelés (2000 Le alatti agglomerációk) barnamezős beruházások ökoturisztikai fejlesztések azbesztmentesítés vízpótlás, vízminőség javítása, rehabilitáció (vízfolyások- tározó építés és rekonstrukció, meder és hullámtér rehabilitáció- tavak, holtágak, mellékágak) vízvisszatartás, vízpótlás, vízvisszatáplálás a „jó állapot” elérése érdekében természetes partfalak omlásának elhárítása, megelőzése. Környezetvédelmi fejlesztések a ROP-okban A regionális operatív programoknak is elsősorban a nagyobb környezetvédelmi problémákkal kell foglalkozniuk

Egészséges, tiszta települések prioritás HulladékgazdálkodásÁltalános: konstrukciók kedvezményezettjei: Települési Önkormányzatok, társulások Specifikus: 1. Új, térségi szintű, települési szilárdhulladék-gazdálkodási rendszerek kialakítása nagyprojektek és kiemelt projektek Nem képezik részét a konstrukciónak az anaerob rendszerekben történ ő biogáz termelésre irányuló fejlesztések, amennyiben a létesítményben a települési hulladékon kívül más hulladék kezelését is végzik, valamint a képződő biogázok energetikai hasznosítására irányuló fejlesztések. (Ez esetben a megújuló energiatermelésre irányuló konstrukciókat kell igénybe venni.) Meglévő, működő, térségi szintű, települési szilárdhulladék-kezelési rendszer/rendszerek technológiai és/vagy területi kiegészítése kétfordulós pályázat Jelen konstrukciónak nem képezik részét a hulladékkezelés ártalmatlanításra és égetéssel történő hasznosításra, tárolásra, valamint a begyűjtésre, gyűjtésre és a hozzájuk kapcsolódó szállításra irányuló beruházásai.

Egészséges, tiszta települések prioritás Szennyvízkezelés: 49,5 milliárd Ft konstrukcióA támogatott projektek méreteelvárt önerő mértéke min. a teljes projektköltség 1. Szennyvízelvezetés és - tisztítás, – kezelés és folyékony hulladékkezelés, szennyvíztisztító telepi elhelyezés – kiemelt és nagyprojekt Nagyprojekt: min. 25 M Euró Kiemelt projekt: 400 M Ft – 25 M Euró % 2. Szennyvízelvezetés és-tisztítás, folyékony hulladék kezelése és szennyvíztisztító telepi elhelyezése, iszapkezelés és - hasznosítás - kétfordulós pályázat 1. forduló - előkészítés a bruttó beruházási összköltség maximum 6%-a 2. forduló - megvalósítás 500 M Ft – 25 M euró % Általános: konstrukciók kedvezményezettjei: Helyi önkormányzatok és társulások; A Magyar Állam nevében eljáró költségvetési szervezet; A Magyar Állam nevében eljáró költségvetési szervezet és helyi önkormányzat(ok) közösen

Egészséges, tiszta települések prioritás Ivóvízminőség-védelem: 24,31 milliárd Ft konstrukcióA támogatott projektek méreteelvárt önerő mértéke min. a teljes projektköltség 1. Ivóvízminőség-javítás komplex program - kiemelt és nagyprojekt Nagyprojekt esetén: minimum 25 M euró; Kiemelt projekt esetén: 1 Mrd Ft – 25 M euró; % 2. Ivóvízminőség-javítás program kétfordulós pályázat 1. forduló - előkészítés a bruttó beruházási összköltség max. 6 %-a: max. 180 M Ft 2. forduló -megvalósítás 20 M Ft – 3 Mrd Ft % Általános: Kedvezményezettek: helyi önkormányzatok és társulások; Magyar Állam nevében eljáró költségvetési szervezet; Magyar Állam nevében eljáró költségvetési szervezet és helyi önkormányzat(ok) közösen Specifikus: A megvalósítás földrajzi területe 1. Az Észak-alföldi Régió, a Dél-alföldi Régió, a Dél-dunántúli Régió, valamint a Borsod-Abaúj- Zemplén megye területén lévő egyes települések 2. A Nyugat-dunántúli Régió, a Közép-dunántúli Régió, a Közép-magyarországi Régió, valamint Heves és Nógrád megye területén lévő egyes települések

Környezeti és Energia Operatív Program PrioritásMrd Ft folyó áron Egészséges, tiszta települések szennyvíz hulladék ivóvíz Hatékonyabb energiafelhasználás A megújuló energiahordozó-felhasználás növelése Vizeink jó kezelése árvíz Vízgazdálkodás, VKI kármentesítés rekultiváció vízbázis-védelem Természeti értékeink jó kezelése Fenntartható termelési és fogyasztási szokások ösztönzése Projekt előkészítés és technikai segítségnyújtás Összesen

Magyarország európai uniós kötelezettségvállalása nem csak a kormányzat, hanem az önkormányzatok számára is jelentős feladat, mert a projektek kedvezményezettei az önkormányzatok lehetnek, így rájuk hárulnak a projektek társfinanszírozási és végrehajtási feladatai.

Projekt előkészítési prioritás Lehetséges kedvezményezettek 1 konstrukció: Önkormányzatok, önkormányzati társulások, VKKI: 2 konstrukció: Helyi önkormányzatok és helyi önkormányzati társulások; A Magyar Állam nevében eljáró költségvetési szervezet; A Magyar Állam nevében eljáró költségvetési szervezet és helyi önkormányzat(ok) közösen, Vízügyi és Környezetvédelmi Központi Igazgatóság (VKKI); Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóságok (KÖVIZIG-ek), Központi költségvetési szervek: 3 konstrukció: Központi költségvetési szerv; Honvédelmi Minisztérium szervei; ÁPV Rt.; Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóságok (KÖVIZIG-ek); Nemzeti Park Igazgatóságok, Kincstári Vagyonigazgatóság, Települési önkormányzat vagy települési önkormányzati társulás, amennyiben a kármentesítés kötelezettje 4 konstrukció: Helyi önkormányzatok és helyi önkormányzati társulások; A Magyar Állam nevében eljáró költségvetési szervezet; A Magyar Állam nevében eljáró költségvetési szervezet és helyi önkormányzat(ok) közösen, Nemzeti Park Igazgatóságok; Vízgazdálkodási társulatok; mezőgazdasági termelők; vállalkozások, illetve ezek társulása, Állami erdőgazdasági ZRt.-k; Civil szervezetek; Közhasznú társaságok; Közalapítványok

belterületi bel- és csapadékvíz rendezés szennyvízkezelés (2000 LE alatti agglomerációk) barnamezős beruházások ökoturisztikai fejlesztések azbesztmentesítés vízpótlás, vízminőség javítása, rehabilitáció (vízfolyások, tavak, holtágak, mellékágak) vízvisszatartás, vízpótlás, vízvisszatáplálás természetes partfalak omlásának elhárítása, megelőzése. Környezetvédelmi fejlesztések a ROP- okban A regionális operatív programoknak is elsősorban a nagyobb környezetvédelmi problémákkal kell foglalkozniuk!!!

KEOP pályázati lehetőségek és eljárások KEOP prioritások (6db) 1. Egészséges és tiszta települések (Hulladék, Ivóvíz, Szennyvíz) 2. Vizeink jó kezelése (Üzemelő vízbázisok diagnosztikája) 3. Megújuló energia (Hő és/vagy villamosenergia) 4. Hatékony energiafelhasználás 5. Természetvédelem (Védett természeti értékek megörzése, mező és erdőgazd., vonalas létesítm., erdei iskola) 6. Fenntartható termelés és fogyasztás (Termelésfejlesztés, kampányok, mintaprojektek) PEP (Projekt előkészítési prioritási tengely) 1067-es projektek Nagy és kiemelt projektek Kétfordulós pályázatok (meghívásos) Kétfordulós pályázatok

A támogatások felhasználásának általános eljárási szabályairól A projekt kiválasztás eljárásai Előzetes projekt javaslatok szelekciója- kétfordulós pályázat első fordulója Részletes projektjavaslatok kiválasztása – nagyprojekt, kiemelt projekt, egyfordulós pályázat, kétfordulós pályázat második fordulója Támogatási szerződések megkötése, módosítása Közbeszerzési eljárások lefolytatása A megvalósítás nyomon követése A projektek fenntartása, dokumentumainak nyilvántartása, megőrzése A közmű beruházások támogatására vonatkozó speciális szabályok A közvetett támogatásokra vonatkozó speciális szabályok

Projekt kiválasztás eljárásai, jóváhagyások ideje *1 mrd felett + 15 nap ** 5 mrd felett + 45 nap Nagyprojektek180 nap Kiemelt projektek**75 nap Kétfordulós pályázatok* **75 nap Egyfordulós pályázatok* **50 (+25) nap

Kétfordulós pályázat első fordulója Pályázati felhívás tartalma:  Támogatási konstrukció akcióterv szerinti bemutatása  Projekt adatlap  Projekt javaslat elkészítéséhez összeállított útmutató  Támogatási szerződés tervezete Pályázati felhívás megjelentetése  Nyílt  meghívásos

Kétfordulós pályázat első fordulója II. Pályázat benyújtása Teljesség, jogosultság vizsgálata Hiánypótlás Befogadó nyilatkozat Értékelés Döntési javaslat - Bíráló Bizottsági ülés Támogatás jóváhagyása/elutasítása - Nemzeti Fejlesztési Ügynökség Pályázó értesítése

Nagyprojekt, kiemelt projekt, egyfordulós pályázat, kétfordulós pályázat második fordulója NFÜ felhívásban tájékoztat a támogatás igénylésének feltételeiről (akciótervben meghatározott ill. kétfordulós pályázat kiválasztott, lehetséges projekt gazdái) Részletes projekt javaslat benyújtása – mellékletek Teljesség, jogosultság ellenőrzése – hiánypótlás hosszabb, rugalmas Tartalmi értékelés – nincs pontozás (kivéve: egyfordulós pályázat) Bíráló Bizottság Támogatási döntés- tájékoztatás - közzététel Támogatási szerződés megkötése, módosítása

EU alapelvek Versenysemlegesség az üzemeltető kiválasztásakor Költséghatékonyság Fenntarthatóság: a megépített eszközök pótlásához szükséges források beépülése a díjba Szennyező Fizet Elv teljesülése Az EU támogatással létrejött eszközök üzemeltetésen képződő túlzott profit tilalma (díjpolitika) Üzemeltetés

Üzemeltetés jelentősége a KA projektekben Az Európai Bizottság ellenőrzései (auditok) során kiemelten vizsgálja a magyar jogszabályok és az „acquis communautaire” teljesülését a létrejövő létesítmények üzemeltetése kapcsán  A műtárgyak nem megfelelő módon történő üzemeltetése végső soron a támogatási összeg visszafizetéséhez vezet(het) [EU példa: Görögország  35%-os visszafizetési kötelezettség]

 Az eszközök újrapótlásához szükséges pénzeszközöket a Kedvezményezett tartja nyilván, az e célra létrehozott Fejlesztési Alapban  A közszolgáltatási díjban megképzett felújítási célú pénzeszközöket a Kedvezményezett kizárólag az érintett eszközállomány rekonstrukciójára, újrapótlására használhatja  A beruházást és a későbbiek során végzett bővítéseket is a saját könyveiben tartja számon  Vagyonkezelésbe adás esetén a felújítási hányad a vagyonkezelőnél jelenik meg, aki saját maga végzi az eszközök folyamatos újrapótlását Fenntarthatóság - díjpolitika -

Az EU egyazon célra csak egyszer ad támogatást, a továbbiakban a rendszernek önfenntartónak kell lennie, a Szennyező Fizet Elv figyelembevételével Ennek érdekében:  A létrejövő eszközállomány amortizációjának, pótlási szükségletének ellenértékét be kell építeni a közszolgáltatási díjakba  Ez a legtöbb esetben a díjak emelésével jár  A díjak kalkulációja során figyelemmel kell lenni a lakosság terhelhetőségére a helyi életszínvonal tükrében EU 15 átlag  Víz és csatornadíj: 3% Hulladékdíj: 1%