ÚMFT Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT): az EU Kohéziós Alapjának és strukturális alapjainak felhasználásához szükséges stratégiai keretdokumentum.
Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT) forrás megosztás (7000 Mrd Ft) 15 Operatív Program (OP): Gazdaságfejlesztés OP/GOP Közlekedés OP/KÖZOP Társadalmi Megújulás OP/TÁMOP Társadalmi Infrastruktúra OP/TIOP Környezet és Energia OP/KEOP Államreform OP/ÁROP Elektronikus közigazgatás OP/EKOP 7 Regionális OP/ROP-ok Végrehajtás OP/VOP
Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT) 7 Regionális OP: Nyugat-dunántúli OP/NYDOP Dél-alföldi OP/DAOP Észak-alföldi OP/ÉAOP Közép-magyarországi OP/KMOP Észak-magyarországi OP/ÉMOP Közép-dunántúli OP/KDOP Dél-dunántúli OP/DDOP ERFA 50%-a: 1600 Mrd Ft
KEOP forrásallokáció
Közvetlen környezetvédelmi beruházások: –1323 milliárd Ft a KEOP-ból (központi költségvetési résszel együtt) Környezetvédelmi szempontból hasznos beruházások más ágazati operatív programokban: –73,9 milliárd Ft a tömegközlekedés fejlesztésére (KÖZOP) –15 milliárd Ft a fenntartható termelés támogatására (GOP) Környezetvédelmi célokat támogató mezőgazdasági fejlesztések és kifizetések: –Több mint 438 milliárd Ft az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program (ÚMVP) keretében (pl. Natura 2000 kifizetések, szántó-gyep konverzió, természetvédelmi célú szántó és gyepgazdálkodás, bio- gazdálkodás, mezőgazdasági terület erdősítése, energia-ültetvények létrehozása, természetszerű erdőgazdálkodás, szántóföld vizes élőhellyé alakítása, stb.) Környezetvédelmi fejlesztések az ágazati programokban
belterületi bel- és csapadékvíz rendezés szennyvízkezelés (2000 Le alatti agglomerációk) barnamezős beruházások ökoturisztikai fejlesztések azbesztmentesítés vízpótlás, vízminőség javítása, rehabilitáció (vízfolyások- tározó építés és rekonstrukció, meder és hullámtér rehabilitáció- tavak, holtágak, mellékágak) vízvisszatartás, vízpótlás, vízvisszatáplálás a „jó állapot” elérése érdekében természetes partfalak omlásának elhárítása, megelőzése. Környezetvédelmi fejlesztések a ROP-okban A regionális operatív programoknak is elsősorban a nagyobb környezetvédelmi problémákkal kell foglalkozniuk
Egészséges, tiszta települések prioritás HulladékgazdálkodásÁltalános: konstrukciók kedvezményezettjei: Települési Önkormányzatok, társulások Specifikus: 1. Új, térségi szintű, települési szilárdhulladék-gazdálkodási rendszerek kialakítása nagyprojektek és kiemelt projektek Nem képezik részét a konstrukciónak az anaerob rendszerekben történ ő biogáz termelésre irányuló fejlesztések, amennyiben a létesítményben a települési hulladékon kívül más hulladék kezelését is végzik, valamint a képződő biogázok energetikai hasznosítására irányuló fejlesztések. (Ez esetben a megújuló energiatermelésre irányuló konstrukciókat kell igénybe venni.) Meglévő, működő, térségi szintű, települési szilárdhulladék-kezelési rendszer/rendszerek technológiai és/vagy területi kiegészítése kétfordulós pályázat Jelen konstrukciónak nem képezik részét a hulladékkezelés ártalmatlanításra és égetéssel történő hasznosításra, tárolásra, valamint a begyűjtésre, gyűjtésre és a hozzájuk kapcsolódó szállításra irányuló beruházásai.
Egészséges, tiszta települések prioritás Szennyvízkezelés: 49,5 milliárd Ft konstrukcióA támogatott projektek méreteelvárt önerő mértéke min. a teljes projektköltség 1. Szennyvízelvezetés és - tisztítás, – kezelés és folyékony hulladékkezelés, szennyvíztisztító telepi elhelyezés – kiemelt és nagyprojekt Nagyprojekt: min. 25 M Euró Kiemelt projekt: 400 M Ft – 25 M Euró % 2. Szennyvízelvezetés és-tisztítás, folyékony hulladék kezelése és szennyvíztisztító telepi elhelyezése, iszapkezelés és - hasznosítás - kétfordulós pályázat 1. forduló - előkészítés a bruttó beruházási összköltség maximum 6%-a 2. forduló - megvalósítás 500 M Ft – 25 M euró % Általános: konstrukciók kedvezményezettjei: Helyi önkormányzatok és társulások; A Magyar Állam nevében eljáró költségvetési szervezet; A Magyar Állam nevében eljáró költségvetési szervezet és helyi önkormányzat(ok) közösen
Egészséges, tiszta települések prioritás Ivóvízminőség-védelem: 24,31 milliárd Ft konstrukcióA támogatott projektek méreteelvárt önerő mértéke min. a teljes projektköltség 1. Ivóvízminőség-javítás komplex program - kiemelt és nagyprojekt Nagyprojekt esetén: minimum 25 M euró; Kiemelt projekt esetén: 1 Mrd Ft – 25 M euró; % 2. Ivóvízminőség-javítás program kétfordulós pályázat 1. forduló - előkészítés a bruttó beruházási összköltség max. 6 %-a: max. 180 M Ft 2. forduló -megvalósítás 20 M Ft – 3 Mrd Ft % Általános: Kedvezményezettek: helyi önkormányzatok és társulások; Magyar Állam nevében eljáró költségvetési szervezet; Magyar Állam nevében eljáró költségvetési szervezet és helyi önkormányzat(ok) közösen Specifikus: A megvalósítás földrajzi területe 1. Az Észak-alföldi Régió, a Dél-alföldi Régió, a Dél-dunántúli Régió, valamint a Borsod-Abaúj- Zemplén megye területén lévő egyes települések 2. A Nyugat-dunántúli Régió, a Közép-dunántúli Régió, a Közép-magyarországi Régió, valamint Heves és Nógrád megye területén lévő egyes települések
Környezeti és Energia Operatív Program PrioritásMrd Ft folyó áron Egészséges, tiszta települések szennyvíz hulladék ivóvíz Hatékonyabb energiafelhasználás A megújuló energiahordozó-felhasználás növelése Vizeink jó kezelése árvíz Vízgazdálkodás, VKI kármentesítés rekultiváció vízbázis-védelem Természeti értékeink jó kezelése Fenntartható termelési és fogyasztási szokások ösztönzése Projekt előkészítés és technikai segítségnyújtás Összesen
Magyarország európai uniós kötelezettségvállalása nem csak a kormányzat, hanem az önkormányzatok számára is jelentős feladat, mert a projektek kedvezményezettei az önkormányzatok lehetnek, így rájuk hárulnak a projektek társfinanszírozási és végrehajtási feladatai.
Projekt előkészítési prioritás Lehetséges kedvezményezettek 1 konstrukció: Önkormányzatok, önkormányzati társulások, VKKI: 2 konstrukció: Helyi önkormányzatok és helyi önkormányzati társulások; A Magyar Állam nevében eljáró költségvetési szervezet; A Magyar Állam nevében eljáró költségvetési szervezet és helyi önkormányzat(ok) közösen, Vízügyi és Környezetvédelmi Központi Igazgatóság (VKKI); Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóságok (KÖVIZIG-ek), Központi költségvetési szervek: 3 konstrukció: Központi költségvetési szerv; Honvédelmi Minisztérium szervei; ÁPV Rt.; Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóságok (KÖVIZIG-ek); Nemzeti Park Igazgatóságok, Kincstári Vagyonigazgatóság, Települési önkormányzat vagy települési önkormányzati társulás, amennyiben a kármentesítés kötelezettje 4 konstrukció: Helyi önkormányzatok és helyi önkormányzati társulások; A Magyar Állam nevében eljáró költségvetési szervezet; A Magyar Állam nevében eljáró költségvetési szervezet és helyi önkormányzat(ok) közösen, Nemzeti Park Igazgatóságok; Vízgazdálkodási társulatok; mezőgazdasági termelők; vállalkozások, illetve ezek társulása, Állami erdőgazdasági ZRt.-k; Civil szervezetek; Közhasznú társaságok; Közalapítványok
belterületi bel- és csapadékvíz rendezés szennyvízkezelés (2000 LE alatti agglomerációk) barnamezős beruházások ökoturisztikai fejlesztések azbesztmentesítés vízpótlás, vízminőség javítása, rehabilitáció (vízfolyások, tavak, holtágak, mellékágak) vízvisszatartás, vízpótlás, vízvisszatáplálás természetes partfalak omlásának elhárítása, megelőzése. Környezetvédelmi fejlesztések a ROP- okban A regionális operatív programoknak is elsősorban a nagyobb környezetvédelmi problémákkal kell foglalkozniuk!!!
KEOP pályázati lehetőségek és eljárások KEOP prioritások (6db) 1. Egészséges és tiszta települések (Hulladék, Ivóvíz, Szennyvíz) 2. Vizeink jó kezelése (Üzemelő vízbázisok diagnosztikája) 3. Megújuló energia (Hő és/vagy villamosenergia) 4. Hatékony energiafelhasználás 5. Természetvédelem (Védett természeti értékek megörzése, mező és erdőgazd., vonalas létesítm., erdei iskola) 6. Fenntartható termelés és fogyasztás (Termelésfejlesztés, kampányok, mintaprojektek) PEP (Projekt előkészítési prioritási tengely) 1067-es projektek Nagy és kiemelt projektek Kétfordulós pályázatok (meghívásos) Kétfordulós pályázatok
A támogatások felhasználásának általános eljárási szabályairól A projekt kiválasztás eljárásai Előzetes projekt javaslatok szelekciója- kétfordulós pályázat első fordulója Részletes projektjavaslatok kiválasztása – nagyprojekt, kiemelt projekt, egyfordulós pályázat, kétfordulós pályázat második fordulója Támogatási szerződések megkötése, módosítása Közbeszerzési eljárások lefolytatása A megvalósítás nyomon követése A projektek fenntartása, dokumentumainak nyilvántartása, megőrzése A közmű beruházások támogatására vonatkozó speciális szabályok A közvetett támogatásokra vonatkozó speciális szabályok
Projekt kiválasztás eljárásai, jóváhagyások ideje *1 mrd felett + 15 nap ** 5 mrd felett + 45 nap Nagyprojektek180 nap Kiemelt projektek**75 nap Kétfordulós pályázatok* **75 nap Egyfordulós pályázatok* **50 (+25) nap
Kétfordulós pályázat első fordulója Pályázati felhívás tartalma: Támogatási konstrukció akcióterv szerinti bemutatása Projekt adatlap Projekt javaslat elkészítéséhez összeállított útmutató Támogatási szerződés tervezete Pályázati felhívás megjelentetése Nyílt meghívásos
Kétfordulós pályázat első fordulója II. Pályázat benyújtása Teljesség, jogosultság vizsgálata Hiánypótlás Befogadó nyilatkozat Értékelés Döntési javaslat - Bíráló Bizottsági ülés Támogatás jóváhagyása/elutasítása - Nemzeti Fejlesztési Ügynökség Pályázó értesítése
Nagyprojekt, kiemelt projekt, egyfordulós pályázat, kétfordulós pályázat második fordulója NFÜ felhívásban tájékoztat a támogatás igénylésének feltételeiről (akciótervben meghatározott ill. kétfordulós pályázat kiválasztott, lehetséges projekt gazdái) Részletes projekt javaslat benyújtása – mellékletek Teljesség, jogosultság ellenőrzése – hiánypótlás hosszabb, rugalmas Tartalmi értékelés – nincs pontozás (kivéve: egyfordulós pályázat) Bíráló Bizottság Támogatási döntés- tájékoztatás - közzététel Támogatási szerződés megkötése, módosítása
EU alapelvek Versenysemlegesség az üzemeltető kiválasztásakor Költséghatékonyság Fenntarthatóság: a megépített eszközök pótlásához szükséges források beépülése a díjba Szennyező Fizet Elv teljesülése Az EU támogatással létrejött eszközök üzemeltetésen képződő túlzott profit tilalma (díjpolitika) Üzemeltetés
Üzemeltetés jelentősége a KA projektekben Az Európai Bizottság ellenőrzései (auditok) során kiemelten vizsgálja a magyar jogszabályok és az „acquis communautaire” teljesülését a létrejövő létesítmények üzemeltetése kapcsán A műtárgyak nem megfelelő módon történő üzemeltetése végső soron a támogatási összeg visszafizetéséhez vezet(het) [EU példa: Görögország 35%-os visszafizetési kötelezettség]
Az eszközök újrapótlásához szükséges pénzeszközöket a Kedvezményezett tartja nyilván, az e célra létrehozott Fejlesztési Alapban A közszolgáltatási díjban megképzett felújítási célú pénzeszközöket a Kedvezményezett kizárólag az érintett eszközállomány rekonstrukciójára, újrapótlására használhatja A beruházást és a későbbiek során végzett bővítéseket is a saját könyveiben tartja számon Vagyonkezelésbe adás esetén a felújítási hányad a vagyonkezelőnél jelenik meg, aki saját maga végzi az eszközök folyamatos újrapótlását Fenntarthatóság - díjpolitika -
Az EU egyazon célra csak egyszer ad támogatást, a továbbiakban a rendszernek önfenntartónak kell lennie, a Szennyező Fizet Elv figyelembevételével Ennek érdekében: A létrejövő eszközállomány amortizációjának, pótlási szükségletének ellenértékét be kell építeni a közszolgáltatási díjakba Ez a legtöbb esetben a díjak emelésével jár A díjak kalkulációja során figyelemmel kell lenni a lakosság terhelhetőségére a helyi életszínvonal tükrében EU 15 átlag Víz és csatornadíj: 3% Hulladékdíj: 1%