II. A segítő kapcsolat nem-specifikus terápiás tényezői

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT A kapcsolatok természetrajza
Szociális és gyermekjóléti területhez kapcsolódó lehetséges szolgáltatások.
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
A képzőművészet-terápia
Dr. Harangozó Judit Orvos-koordinátor Ébredések Alapítvány
A szociális munka elméletek főbb jellemzői-V. Kognitív elméletek Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd, 1991( )
Tanulási elméletek, modellek elveinek alkalmazása az oktatásban
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
Kognitív megközelítések
Fenomenológiai megközelítés
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
A SZOCIÁLIS KÉSZSÉGEK ÉS KÉPESSÉGEK FEJLESZTÉSE
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A pszichológiai fejlődés
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
„OKOS TANÁCS NÉLKÜL AZ ERŐ LEROGY …” HORATIUS
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Pedagógiai Értékelési Konferencia
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
A pánikbetegség kezelése
Munkaasszisztensi tevékenységek Regionális Szociális Forrásközpont Nonprofit Kft. ___________________________ Integrált Foglalkoztatást Segítő Szolgálat.
MCE Konferencia MMM – Hatékony kommunikáció MCE Konferencia Pécs MMM – A controller hatékony kommunikációja Megérteni Meggyőzni.
Alkohol- drogproblémák és a segítés lehetőségei kurzus
A pályaválasztási szakemberek kompetenciái
Szervezeti viselkedés Bevezetés
A hálózati szociális munka koncepciói (R. Brake) I. Hálózat orientált tanácsadás -a kliensek környezetében lévő erőforrások mozgósítása és támogatása -a.
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Változó terápiák Pszichiátriai terápiák – kritikus fényben A pszichoszociális módszerek újraéledése? VII. Közösségi Pszichiátriai és Addiktológiai Konferencia,
V. Pszichoterápi az addiktológiában - újratöltve
VI. A pszichoterápiás paradigma változásai Buda Béla dr.
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
A lelki egészség védelme az iskolában
Rogers után – új felismerések a személyközpontú irányzatban
Az alapvető művelődési igények meghatározói
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
Ki segít a segítőnek?. A segítő „születése” Hogyan válik valaki segítővé? Az ember, mint eredendően társas lény, nembeli lényegeként hordozza a proszociális.
Buda Béla dr. Nevelési tanácsadók Magyarországon -- szubjektív visszatekintés és szakmai értékelés -- (Közösségeink rejtett hálózata. A nevelési tanácsadók.
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Gyermekvilág régen és ma
Buda Béla dr. A krónikus beteg kommunikációs megnyilvánulásai
2007.okt. 4. Biztonságos iskola... konferencia
X. Országos KEF Konferencia nov. 30.
Buda Béla dr. Öngyilkosságveszély – öngyilkosság-megelőzés
A spiritualitás szerepe a pszichoterápiában Trendek és perspektívák
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Érzelmi intelligencia
Kommunikációs alapismeretek – KEF-ek részére Hatékony és káros üzenetek XIII. Országos KEF Konferencia június 19. Budapest, Novotel Budapest Centrum.
Személyiségfejlődési zavarok
RÉV Szenvedélybeteg-segítő Szolgálat 1 Főegyházmegyei Karitász Központ RÉV Szenvedélybeteg-segítő Szolgálat R emény É let V áltozás.
Kamarai HR Konferencia GYMSKIK 2012.április 19..
A felnőttek bevonásának fejlesztése a kora gyermekkori oktatásba Chris Pascal, prof. és Tony Bertram, prof.
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
A képzőművészet-terápia
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
A gyakorlati képzés szemléleti hátterének és kereteinek meghatározása
Fenomenológiai megközelítés
Csoportos technikák, kompetencia-fejlesztő foglalkozások
Előadás másolata:

II. A segítő kapcsolat nem-specifikus terápiás tényezői Buda Béla dr. II. A segítő kapcsolat nem-specifikus terápiás tényezői

1. A terápiás hatás kérdése a pszichoterápiában a hatékonyság, mint módszer, az elmélet és az irányzat (képzés) legitimációja az iskolák (túl)szaporodása – „pszichoboom” – és konkurrenciaharca kételyek és kritikák (Eysenck, hatáskutatások és metaanalízisek, alternatív hatáselméletek)

2. Integratív hatásmagyarázatok „a barátság vásárlása”, „hallo-goodbye effektus”, meggyőzés és rábeszélés, „demoralizáció -- remoralizáció” a Rogers-féle terapeuta-változók a placebo-faktor

3. „Dekonstrukciós” kutatási eredmények terápiás időtartam, találkozási sűrűség és folyamat – negatív eredmények a képzettség fontossága – negatív eredmények terápiás helyzet és terápiás kapcsolat – helyettesíthető (a tanácsadás kérdése)

4.A nem-specifikus tényezők feltevése a „Dodo bird verdict” – minden módszer hatékony indoktrináció – terápia mint világnézet, világmagyarázat – a „megtérés” faktora az önhatékonyság visszaszerzése

5. A kapcsolatok szabályozó és fejlesztő ereje normák,a kommunikáció intenzívvé válása (kontextusok), a kötődés motiváló ereje (kontingencia-elv) az énhatárok megnyílása, a személyesség és az intimitás a segítő kapcsolat változatai

6. A segítő kapcsolat dinamikája érzelmi támasz, feltárás, katarzis kapcsolati laboratórium – sémák, kapcsolati minták, áttétel, regresszió önállósítás, felszabadítás

7. A segítő keretek kérdése a terápiás szituáció fogalma a szituáció mint a viszonyítások és a kommunikáció kerete a szabályozás a kapcsolatban – a visszajelzések ereje

8. A terápiás dialógus a „közös nyelv” kérdése – szemantikai és szimbolikus hasonulások pszichoedukációs műveletek a dialógusban kognitív rendszerazonosulások a párbeszédben

9. Szuggesztiók a terápiás kapcsolaton át a bizalom és a placebohatás – a szociokulturális szuggesztív háttér „a dolgok értelme”, a koherencia és a kontinuitás restitúciója premisszák és szemléleti módok sugalmazása – az adott irányzat kulcsfogalmai, metaforák és szimbólumok, a terápiás szabályok rejtett üzenete

10. Tanítás és gyakorlás a kapcsolatban instrukciók és elméletek átadása feladatok, a terápiás szituáció, ill. a kapcsolat mint gyakorlótér külső „gyakorlatok” – a mindennapi viselkedés tematizációja

11. Az önbizalom erősítése/erősödése a korrektív emocionális élmény fókuszált figyelem, az elfogadás és a megértés megerősítő hatása empátia és „találkozás”

12. Új képességek a terápiás kapcsolat révén introspekció és élményvernalizálás önmonitorizálás és viselkedési reflexivitás a terápiás, ill. a segítő dialógusok folytatása a gondolkodásban és a képzeletben

13. A tanácsadás rejtett mozzanatai problémamegoldási és megküzdési javaslatok az erőforrások mozgósítása az immobilizáló vagy destruktív elhárítási módok felbontása a külvilághoz való viszonyban

14. Fókuszok a segítő munkában, és a fejlődés felszabadítása a növekedési modell – az előprogramozott vagy az inherens fejlődési potenciál felszabadítása a krízisparadigma önmegvalósítás, önfejlesztés, intimitási progresszió, spiritualitás, „B-állapot”

15. Nem egyéni terápiás keretek – a segítő kapcsolat és a nem-specifikus tényezők szerepe a csoportkeret és ennek kapcsolati szabályozása, a vezetőcentrikus kezdet és ennek meghaladása pár- és családterápia – a szituáció és a terapeuta által közvetített „nyelvi”, szuggesztiós, tanulási és megerősítő hatások a pszichodráma, a szociális gondoskodási segítés, ill. az önsegítő csoportok sajátosságai – a segítő csoportok sajátosságai – a segítő kapcsolat szimbolizációja

16. A nem-specifikus hatótényezők elrontása doktrinér rugalmatlanság a módszerben és a terápiás szemléletben túlinvolváció, túlrejtőzködés, kiégési folyamat a nem-specifikus hatáselemek (öntudatlan, ill. óvatlan) lebontása

17. A személyes tényező és „karbantartása” a terápiás kapcsolatban a diszpozíció figyelembevétele, a „gyengék” ismerete és kompenzálása, önmonitorizálás a részvétel, az érzelmi viszonyulás és a terápiás aktivitás optimális szabályozása szupervíziós és egyéb segítség igénybevétele

18. A telefonos segítő kapcsolat a „rapport” kérdése és fontossága – a szükséges technikák a hívás előzményeinek megértése elvárási és kötődési tényezők, motivációs konstellációk megértése

19. A párbeszéd jelentősége az „új narratíva” fontossága, megindult lelki feldolgozási és feszültség-levezetési folyamatok, a rejtett keretek szerepe az empátia és a hitelesség jelentősége a segítés tervezése a hívás időszorításában – megerősítés, katarzis, instrukciók, paradoxonok, szuggesztiók

20. „Terápia” a telefonban telefonos kapcsolat – lehetőségek és korlátok, fokális munka, terápiás modellnyújtás, motiválás az adekvát segítségre erőforrások mozgósítása mint cél, a lehetséges módszerek paradoxonok, metaforikus és szimbolikus hatások, „mágikus” dialógusok