V. Pszichoterápi az addiktológiában - újratöltve

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MÉREI FERENC FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI ÉS PÁLYAVÁLASZTÁSI TANÁCSADÓ INTÉZET 1088 BUDAPEST, VAS U TEL.: Április 29.Németh Margit A
Advertisements

A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
FÉSZEKRAKÓ és GÓLYAVÁRÓ CSOPORT
Rehabilitáció és dementia
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
Egészségpszichológiai konzultációs szolgálat orvostanhallgatók számára
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT A kapcsolatok természetrajza
1 A négy kvadráns: Az emberi valóságok integrált térképe.
Szociális és gyermekjóléti területhez kapcsolódó lehetséges szolgáltatások.
„Megváltozott világ?!” TÁMOP /1-2F projekt Dr. Ádám Szilvia.
Összetett diagnosztikus és terápiás modell a Gézengúz Alapítvány betegellátási rendszerében.
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
BELÉPÉS A TUDAT ALATTIBA. meditáció kommunikáció tudat emelés.
Dr. Harangozó Judit Orvos-koordinátor Ébredések Alapítvány
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
Az utógondozás szerepe és fontossága az Igazságügyi Szolgálatnál Dr. Kunfalvi Zoltán, KIMISZ Főigazgató 3 szervezet metszéspontjában A szociális munka.
A Motivációs interjú alkalmazásának lehetőségei
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A pszichiátriai ellátás szervezeti keretei
Pszichoprofilaxis és pszichoedukáció a rehabilitációban
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Zeneterápia.
Pszichoterápia Dr. Berghammer Rita SE Magatartástudományi Intézet
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
A pánikbetegség kezelése
Munkaasszisztensi tevékenységek Regionális Szociális Forrásközpont Nonprofit Kft. ___________________________ Integrált Foglalkoztatást Segítő Szolgálat.
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Az egészségügy, a foglalkoztatás, a szociális ellátás találkozási pontjai avagy: Hova változzunk? dr. Harangozó Judit SE Közösségi Pszichiátriai Centrum,
Változó terápiák Pszichiátriai terápiák – kritikus fényben A pszichoszociális módszerek újraéledése? VII. Közösségi Pszichiátriai és Addiktológiai Konferencia,
II. A segítő kapcsolat nem-specifikus terápiás tényezői
VI. A pszichoterápiás paradigma változásai Buda Béla dr.
EURÓPAI TANÁCSADÓK SZÖVETSÉGE (ETSZ), European Consultants Unit (ECU)
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
A lelki egészség védelme az iskolában
Az Alapítványról A Gézengúz Alapítvány győri tagozataként 1993 óta látjuk el Győrben a születési károsult csecsemőket és kisgyermekeket. Gyógyító, egészségügyi,
Hozzátartozói csoport
A kurzus céljai:  A szociális és foglalkozatási szakemberek közötti együttműködés fejlesztése.  Pedagógusok és foglalkozatási szakemberek közötti együttműködés.
Pszichológiai és gyógypedagógiai diagnosztika
SAGE Időskorúak segítése a döntéshozatalban való részvételben Trebag Kft.
Ki segít a segítőnek?. A segítő „születése” Hogyan válik valaki segítővé? Az ember, mint eredendően társas lény, nembeli lényegeként hordozza a proszociális.
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Buda Béla dr. A krónikus beteg kommunikációs megnyilvánulásai
2007.okt. 4. Biztonságos iskola... konferencia
X. Országos KEF Konferencia nov. 30.
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Buda Béla dr. Öngyilkosságveszély – öngyilkosság-megelőzés
Korai fejlesztés fontossága
A spiritualitás szerepe a pszichoterápiában Trendek és perspektívák
Speciális gyermekvédelem
A harmadik erő elméletei
MEDIÁTOROK GYAKORLATORIENTÁLT KÉPZÉSE
A kommunikáció alapjai. Nem lehet nem kommunikálni Többcsatornás: verbális, nonverbális Többszintű: információközlés, viszonymeghatározás. Körkörösen.
Kistérségi szociális gondozó-ápoló képzés United Way Kisalföld Alapítvány Kistérségi szociális gondozó-ápoló képzés United Way Kisalföld.
RÉV Szenvedélybeteg-segítő Szolgálat 1 Főegyházmegyei Karitász Központ RÉV Szenvedélybeteg-segítő Szolgálat R emény É let V áltozás.
„Út a munkához” program „Jó gyakorlatok” 2009
Az Alapítványról A Gézengúz Alapítvány győri tagozataként 1993 óta látjuk el Győrben a születési károsult csecsemőket és kisgyermekeket. Gyógyító, egészségügyi,
Fiatalok társadalmi részvétele és érdekképviselete
Csoportos technikák, kompetencia-fejlesztő foglalkozások
„FÜGGŐSÉG ÉS/VAGY MUNKAKÉPESSÉG” konferencia
„Út a munkához” program „Jó gyakorlatok” 2009
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

V. Pszichoterápi az addiktológiában - újratöltve Buda Béla dr. V. Pszichoterápi az addiktológiában - újratöltve

1. Pszichokultúra és társadalmi változások az utóbbi években Magyarországon (és a drogügyben) pszichoterápia – ismertebb a jelenség a köztudat és a különböző segítő szakemberek számára, globalizációs közvetítés révén is leépítések a pszichiátriában, magánkínálatok főleg a pszichoterápia terén alapítványok, civilszervezetek, segélyszolgálatok kínálatai elterelés

2. A pszichoterápiával rokon segítő technikák tanácsadás, konzultáció – célorientált, aktív, egyes problémavetületekben (gyakran azok szakemberei közvetítésével) – coaching krízisintervenció, mediáció, telefonos lelki segítés fejlesztő és segítő csoportfoglalkozások segítő beszélgetés – etikai és módszertani szempontok

3. A pszichoterápia feladatai általában: személyiségváltozás – tartós változás a viselkedésben és a motivációs világban az önhatékonyság fokozása, a közérzet javítása és a társadalmi beilleszkedés érdekében közvetlenül: - együttműködés a terápiával közeli cél: - zavaró tüneti állapotok feloldása, felszabadító és ösztönző terápiás élmények, kapcsolati készségek javítása lelki feltételek biztosítása a terápiához: - terápiás helyzet, kapcsolat, folyamatkontroll

4. A pszichoterápia lényege kommunikációs folyamat a problémás lelkiállapot feldolgozása és megváltoztatása érdekében terápiás kapcsolat, terápiás helyzet (szabályok), nyílt vagy rejtett egyezmény („szerződés”) a közös munkával kapcsolatosan tanulás és gyakorlás a kommunikációban – lelki működések megértése (elnevezése), értékelése új élmények, új lelki tapasztalás, felkészülés életfeladatokra

5. Terápiás motivációk szenvedésnyomás, betegség, tüneti állapotok – gyógyulási, változási igény elégedetlenségek a saját személyiséggel ill. annak egyes működési módjaival kapcsolatosan – teljesítménycélok életszakaszok, életfeladatok, veszteségek és traumák – elviselés, alkalmazkodás, támasz társas és intézményes elvárások, rejtett vagy nyílt kényszerek mások által nem kívánatosnak tartott viselkedési formák megváltoztatására

6. A terápia rendszere tudományosan érvényes (pszichológiai) magyarázat a problémás lelkiállapotok keletkezésére és működésére vonatkozóan – a terapeutában majd a szükséges mértékben a kliensben érvényes (lehetőleg bizonyítékon alapuló módon) módszer, program a probléma megváltoztatására folyamatkövetés és folyamatkorrekció a metodikán belül társadalmi felelősség a terápiával kapcsolatosan

7. Terapeuta képzettség, jogosultság, gyakorlat, műveleti felelősség, etikai szabályok professzionális terápiás kapcsolat kialakítása, fenntartása és felhasználása a kliens érdekében a terápia kereteinek betartása és felhasználása interakciós, kommunikációs partner, aki irányítja és a kommunikációs folyamatot és visszatükrözi a kliens számára a megértett lelki (érzelmi, élményi, kognitív, stb.) összefüggéseket

8. A terápia keretei egészségügy (kórház, rendelés) oktatási, szociális, korrekciós, stb. intézményi struktúrákban – elszámoltathatóság szabad magángyakorlat – „üzleti” szerződés – professzionális titoktartás – saját vagy családi tehervállalás ill. „third party” részvétel – pl. betegbiztosító kényszermomentumok a terápiában – az eltartó család, a kezelési kötelezés, az intézményi korlátozások nyitott elemek a keretekben – pl. közösségi terápia, életformaműhelyek, önsegítő terápiaformák

9. A terápia modalitásai, alapmodelljei – a lényegi hatásmód párbeszéd és kapcsolat – verbális terápiák –korrekció vagy fejlődés? (Rogers) elmélete korrektív tanulás és gyakorlás – kognitív viselkedésterápiák – fejlesztő gyakorlás (tréning) kommunikációs befolyásolás – hipnózis és szuggesztió testélmények, relaxáció, meditáció living learning – csoportterápiás – a pszichodráma elmélete rendszerbeavatkozások – pár, család, network terápia

10. Stratégia és taktika a pszichoterápiában modalitások kombinációja, mint stratégiai lehetőség – egyéni és csoportos módszerek, terápia és foglalkoztatás, verbális terápiák és „testterápiák” pszichoterápia és gyógyszer - lehetőségek és ellentmondások a terápiás keretek és kapcsolatok interferenciái a stratégiákban taktika – együttműködési nehézségek áthidalása, „paraméterváltoztatás” (Eissler), tünetcentrikus beavatkozások (pl. ingerexpozíció, „átkeretezés”, paradox intenciók, stb.)

11. Speciális terápiás lehetőségek „kairosz” – a tünetfeladás élethelyzeti ösztönzői, az „aranyhíd” – intenzív (és pozitív) új kapcsolat, stb. fokális (verbális) pszichoterápiás lehetőségek csúcsélmények, katartikus események, megtérésszerű megváltoztató hatások szerepkényszerek – hirtelen felelősség, szülői szerep, stb. sajátos „találkozás” terapeuta és kliens között – (matching?)

12. A jó terapeuta és a jó gyakorlat a Rogers – féle terapeutaváltozók fontossága – hitelesség és empátia a kapcsolat szabályozásának képessége, határszabás, távolságtartás, - a kontingenciaviszonyok felhasználása hangulati és szituációs érzékenység a kommunikációban elkötelezettség, aktivitás – a választott módszer vetületében is

13. A nemspecifikus terápiás hatások kérdése „placebóhatások” a pszichoterápiában – a kliens „hite” és bevonódása függvényében – a terapeuta lelkesedése a kapcsolati szabályozás és a szuggesztió – központi elem különböző egyéni terápiákban „rendszerhatás” (egyéni terápiákban is), visszajelentés, tanulás, „indoktrináció”, „világnézet” – közös elemek kognitív feldolgozás – kimondás, dialógus – katarzis – „belátás” csoport – és közösségi helyzetek hatása – terápiában és azon kívül

14. Pszichoterápia függőségekben minden terápiás modalitás lehetséges, az együttműködési nehézségek ellenére stratégiai ill. taktikai felkészülés a játszmákra és konfliktusformákra - szupervíziós védekezés a játszmabevonódás ellen a rokon segítő technikák és az egyszerű pszichoterápiás akciók fontossága a kereteken belüli találkozásokban és a terápiás rendszerekben többfázisú, megszakításos, multimodális folyamat modellje, mint reális lehetőség

15. Függők pszichológiai terápiájának speciális kérdései kodependencia, családi játszmák, „drogszcéna” stb. kezelése metaforák, szimbólumok, rítusok, szakrális elemek és spiritualitás – lehetséges hatásmezők mágikus élményigények és a mágikus (alternatív) gyógymódok guruk, apafigurák, mazochista rituálék, önbüntetés, megtérés – dilemmák a pszichoterápiák számára szerhasználat, szubsztitúció, gyógyszer és pszichoterápia

16. Pszichoterápiás lehetőségek az elterelésben és a prevencióban anonim tanácsadási igények és felhasználásuk, internetes kapcsolat, telefonszolgálatok - kihasználatlan lehetőségek szokássá vált szerhasználattal kapcsolatos változási igény – a pszichokultúra hatásai - a spontán „leállás” tanulságai „találkozási” és kapcsolati élménylehetőség a prevencióban és az elterelésben – a kommunikációs kvalitás, mint kritérium elterelés – módszertani kutatások és hatásvizsgálatok szükségessége, rekonceptualizáció, új stratégiák