Közösség és mentálhigiéné – Eszmecsere a közösségi lelki egészségfejlesztésről Török Péter 2013.március 26.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

Az információs társadalom helyzete Magyarországon
Bizalom, társadalmi tőke, intézményi kötődés
Kiutak a válságból?. Kiút feltételei • Rendszerszemlélet • Szociális igazságosság • Környezet eltartóképesség szerinti használata • Paradigmaváltás •
Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
REGIONÁLIS ÉS HELYI EGYÜTTMŰKÖDÉSI STRATÉGIÁK TUDOMÁNYOS KONFERENCIA REGIONÁLIS ÉS HELYI EGYÜTTMŰKÖDÉSI STRATÉGIÁK TUDOMÁNYOS KONFERENCIA SZÉKESFEHÉRVÁR.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
20 éves a Tisza Volán SC Labdarúgó Szakosztálya
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
A pedagógusok továbbképzésének mentálhigiénés vonatkozásai
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
A humán ökorendszer A humán ökorendszer egy hasznos keret, „amelynek segítségével megértjük az ember és környezete között fellépő kölcsönhatásokat.” (Welch)
A fenntartható fejlődés és a Nemzeti Fenntartható Fejlődési Stratégia
élménypedagógiai módszerek alkalmazási lehetőségei a tanitásban
Az alvásról az időmérleg tükrében Néhány társadalmi faktor hatása
Nemzeti Közlekedési Stratégia kialakítása Magyarországon Szűcs Lajos, főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Infrastruktúra Főosztály.
INTERAKCIÓ KÖZÖS CÉLOK ÉRTÉKEK KÖZÖS CÉLOK ÉRTÉKEK ÖNDEFINICIÓ.
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
A mentálhigénés képzés hatása a sepsiszentgyörgyi Családsegítő Központ működésére 1.A CS. S. K. rövid bemutatása: ben jött létre a FAMTERRA alapítvány.
A foglalkozási rehabilitáció helye és szerepe a munka- ügyi szervezetben Harkány, október 16. Szellő János.
Fenntartó nemzedék, fenntartható élet dr
Makovecz Imre ( ) Kossuth-díjas építész, a magyar organikus építészet egyik képviselője. A Magyar Művészeti Akadémia alapítója, örökös.
A lelki egészség helyzete a világon és Magyarországon
EU és az örökségvédelem – tévhitek és lehetőségek Dr. Váczi Piroska.
Nők a Nőkért Együtt az Erőszak Ellen NANE
A hallgatói teljesítményt befolyásoló erőforrások a kampuszon Pusztai Gabriella.
Szomatikus nevelés az egészségügyi szakképzésekben, különös tekintettel a felsőoktatásra Dr. Hollós Sándor nov. 14.
12. Kulturális önszerveződés, önkéntesség
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A MENTÁLHIGIÉNÉ FOGALMA, TÖRTÉNETE, JELENTŐSÉGE A PEDAGÓGUSKÉPZÉSBEN
Borbély-Pecze Tibor Bors Budapest, június 4.
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
A könyvtár szociális funkciója Nemzetközi és hazai kitekintés.
Csáki Zoltán Országos Széchényi Könyvtár Digitális folyóiratok tartalomjegyzékeinek feldolgozása az OSZK-ban (EPAX projekt) NETWORKSHOP 2008.
Észak-magyarországi Operatív Program ( ) Foglalkoztatás Oktatás - nevelés.

A társadalmi bűnmegelőzés évi cselekvési programja Gönczöl Katalin Büntetőpolitikai szakállamtitkár.
Az Inklúziós Index hazai adaptációja
Teleházak pályázati lehetőségei. TIOP 3-as prioritás A munkaerő-piaci részvételt és a társadalmi befogadást támogató infrastruktúra fejlesztése
Vezetés és kommunikáció
NEVELÉSELMÉLET.
Fogyasztásszociológia Balogh Eszter. Miről szól a kurzus? Szociológiai aspektusok Közgazdasági aspektusok.
Tanulási partnerségek kezdeményezése A NYITOK hálózatfejlesztési program bemutatása Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért június 22.
Nyíregyháza, december 2. Tájékoztatás a lakóotthoni kitagolási program szakmai és finanszírozási hátteréről Horváth Péter SZMM, az Országos Fogyatékosügyi.
A család és az egészség Kovács Eszter Pikó Bettina Magatartástudományi Napok 2008 június 6. Szeged.
A kortárs művészet kérdései
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
Kötelező irodalom Általános lélektan – IV. GONDOLKODÁS.
Egészségfejlesztés és helyi ifjúsági munka. a) Az állítás helyes b) Az állítás helytelen c) Az állítás csak részben helyes d) Az állítás nem vonatkozik.
Puszta Sándor: Rendeltetés „Amit kigondoltál vidd tovább, ami lettél vállald, de soha ne feledd ami még lehetnél.” - Iskolarendszeren kívüli - Falusi gyakorlati.
Önkormányzatiság Romániában – helyzetkép és jövőkép Kovács Péter, az RMDSZ ügyvezető alelnöke INNOVA KONFERENCIA Szabadka
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
1998 Almássy Endre Liebe Pál
Szecessziós épület 1910 építési év 37 albetét 2013 május óta áll a kezelésünkben Új építésű két épületből álló lakópark 14 albetét 2008 szeptember óta.
PRESSLEY RIDGE Program
Elgondolások az aktív időskor programjára,
Civil Európa – civilek Európában
Speciális gyermekvédelem
Általános társadalomföldrajz – bevezető gondolatok
13K – Tárgyalási technikák – 2. előadás
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK
Törzsök Erika: Színes szőttest - avagy milyen kisebbségpolitikára van szükség? 2006.
Mentálhigiénés team működése kórházunkban
A közösségek szerepe életünkben - a megtartó erő..
A Közösségi Alapítványokról Lekeny Hajnal Kárpátok Nemzetközi Alapítvány
Környezet és közösségek a magyarországi Zöldutakon A fenntarthatóság útján.
A szövetkezet mint sui generis vállalkozási forma
A szövetkezet mint sui generis vállalkozási forma
LEADER, Identitás, Sport
Regionális identitás és öntudat: létező jelenség Magyarországon?
Előadás másolata:

Közösség és mentálhigiéné – Eszmecsere a közösségi lelki egészségfejlesztésről Török Péter 2013.március 26.

Bevezető megfontolások  közvetítő (intermediary) társadalmi egységek (Tocqueville 1983, Berger – Neuhaus 1977)  Civil társadalom: lelki egészség egyik forrása (Davidson – Cotter 1991, Tomcsányi 2003, Pretty et al 2006, Hull et al 2008) Közismert viszont Magyarország közösség- hiányos állapota.

Magyar társadalom  Személyes és társadalmi bizalomhiány is igen magas (Matějů 2004)  Uez vonatkozik a barátságokra is (Utasi 2002, Utasi et al 2006)  Interperszonális kapcsolataink beszűkültek (Hankiss 1982, Kopp-Kovács 2006, Kopp 2008)  Viszont a családi kapcsolatok lényegesen erősebbek (Albert – Dávid 1998, 1999, Tomka 2002, 2008)  Hazánkban is elindult a közösségfejlesztés, közösségépítés

Közösség „minimáldefiníciója”  Olyan önkéntesen és/vagy tudatosan létrehozott,  integrált (azaz: normákon alapuló)  materiális vagy eszmei szükségleteket kielégítő,  viszonylag tartósan fennálló szociális kapcsolatrendszer,  amelynek tagjai aktivitásukkal járulnak hozzá a közösség működéséhez,  valamint e szociális kapcsolat kölcsönös megértésre irányuló interakcióik és dinamikák révén érzelmileg strukturált Tönnies (1983), Parsons (1951), Broom et al (1984), Merton (2002), Mérei (1971), Hankiss (1982), Morel (1989), Argyle (1991), Bahrdt (1992), Shore (1994), Hewstone et al (2003), Vercseg (1993), Pócs (2002) Harkai (2006) alapján

Közösségek dimenziói  az érzelmi, kiterjedtség dimenzió (totalisztikusság),  kulturális dimenzió (beleértve az elfogadott normákat), cél, érték dimenzió,  önkéntesség, identitás, szolidaritás, interakció/kapcsolati dimenzió,  strukturáltság (munkamegosztás, intézményesülés),  homogenitás,  földrajzi és/vagy fizikai környezet,  az egyén és közösség egyensúlyának dimenziója, mentálhigiénés dimenzió

Közösség változáshoz való viszonya  egyén, a közösség illetve a külső környezet szintjén  irányulhat jellemzően a közösségre (kihívás, kezdeményezés)  sem a magas flexibilitás, sem az alacsony flexibilitás nem vezet kiegyensúlyozott és egészséges kimenetre (Horváth-Szabó 2007)

Optimális közösség  (a) intenzíven megélt,  (b) az élet egészének ügyeire – tehát a magánéletre és személyes dolgokra is – hatással bíró,  (c) önkéntességre támaszkodó,  (d) személyes (face-to-face) kapcsolathálózat

Köszönöm figyelmüket!