ORSZÁGOS DOKTORI ADATBÁZIS Közeli és a távolabbi tervek Zalai Ernő az ODT elnöke
Vázlat Elvek: az adatbázis célja Gyakorlati lépések: az adatbázis gondozása és felülvizsgálata Példák Kitekintés: a Lausanne-i EUA-CDE konferencia néhány tapasztalata
Az adatbázis célja az ODT tagintézmények szolgálata a tudományos közösség szolgálata általános tájékoztatás a doktori képzés átláthatósága egy adat – egy tárolóhely – egyszeri bevitel ellenőrizhetőség (MAB) (Általános vélekedés: a rendszer megbízhatóan működik, de a felhasználók erős korlátozottak és kiszolgáltatottak – elégedetlenkedés jelei.)
Az adatbázis gondozása Az ODT adatbázis koordinátora (Kollár István): koordinálja az adatbázis üzemeltetőinek, karbantartóinak és fejlesztőinek munkáját felelős a doktori adatbázis folyamatos üzemeltetéséért, és továbbfejlesztési tervek és munkák irányításáért. Az ODT titkára (Varga Balázs): az adatbázis általános adminisztrátora. A MAB informatikusa (Spányik János): a MAB felület adminisztrátora.
Vizsgálati szempontok Az adatbázis felülvizsgálatának fő szempontjai: karbantarthatóság átláthatóság frissíthetőség adatcsere más adatbázisokkal (pl. köztestületi publikációs adatbázis, OTKA, doktori iskolák) javaslattevő és véleménycserélési FORUM létesítése az adatrendszer felhasználóinak.
1. példa: jogosultságok igény: a saját adatok és ezek nézeteinek teljes körű megtekintése, ellenőrzése doktori iskolához tartozó valamennyi adat (egyéneké is): DI adminisztrátor egyetemhez tartozó valamennyi adat (doktori iskoláké is): egyetemi adminisztrátor személyes adatok publikus elrejtése (pl. telefonszám, születési év)
2. példa: adatfrissítés doktori iskolák áttekintése (egyetlen megnevezés név és névadó helyett, plusz szakmai terület egyéni adatok (pl. fokozatok és címek időrendben) ellenőrizhető, kiegészíthető adatok (szám helyett végzett doktoranduszok névsora, éve) folyamatos frissítés és éves karbantartás
3. példa: témakiírások szerzői bevitel, iskola jóváhagyása hozzárendelés doktori iskolákhoz lejárt témák elrejtése témamegadás: kutatási terület – következő felvételire meghirdetett konkrét témák – aktív doktoranduszok tématerülete kutatóhely, tanszék megjelölése, keresés eszerint is
4. példa: habilitációk kezelése Hasonlóan a doktori iskolákhoz és védésekhez: mely intézményben, milyen tudományágakban van lehetőség habilitálni, habilitációs szabályzatok, eljárások, habilitációs tanácsok a habilitáltak adatainak nyilvántartása, habilitációs előadások meghirdetése (már most is van)
5. példa: kiegészítő adatok személyek és doktori iskolák: kiegészítő mező (nem kérdezett, de az intézmény által fontosnak ítélt további adatok) oda-vissza web-kapcsolat a doktori iskolák oldalaival (lehetőleg az ODT adatbázisban levő információk legyenek az alapforrások)
6. példa: kapcsolat a Köztestületi publikációs adattárral (KPA) A publikációs adatok tárolóhelye Publikációk, idézetek, tudománymetriai adatok Klónok: MTA Kutatásszervezési Intézet (KSZI), MTA Kísérleti Orvostudományi Kutatóintézet (KOKI), Szegedi Biológiai Központ (SZBK), Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME), Semmelweis Egyetem (SOTE), Szent István Egyetem (SZIE) szerzői adatáttöltés, dinamikus kapcsolat, „élő” linkkel (??)
Összefoglalás jó minőségű adatbázis a tartalom kiegészítendő a kezelés javítandó a karbantarthatóság megoldandó Mindez reális cél!
Az EUA-CDE konferenciáról CDE (Council of Doctoral Education): a doktori képzés előmozdítására létrehozott új EUA szolgáltató szervezet, amelynek a célja: olyan szervezeti kereteket teremteni, amelyek segítséget tudnak nyújtani az európai egyetemek számára a doktori programok és a fiatal kutatójelöltek képzése minőségének javításához. Több mint 270 résztvevő, egyes országok igen eltérő képviselettel (Mo. 5 fő, 3 intézmény)
Az EUA-CDE konferenciáról A konferencia résztvevői az alábbi prioritásokat jelölték meg a felkínált területek közül: a doktorjelöltek témavezetésének javítása, különösen a témavezetők továbbképzése révén (London, 2009) a doktori iskolák közötti együttműködés előmozdítása (közös programok, közös diplomák) szélesebb kutatási területet átfogó doktori iskolák szervezése, a szervezett képzés kiterjesztése a doktoranduszok általános (kommunikációs, szervezői stb.) készségeit fejlesztő kurzusok a doktori programok minőségének és értékelési módszereinek továbbfejlesztése.
Az EUA-CDE konferenciáról A résztvevők az alábbi tevékenységeket jelölték meg a legfontosabbaknak felkínáltak közül: adatok gyűjtése és elemzése a tagszervezetek doktori képzéséről, és azok nyilvánossá tétele (!!) tematikus konferenciák és munkaértekezletek szervezése egymás gyakorlatának kölcsönös megismerésére és kicserélésére munkacsoportok szervezése az egyes kiemelten fontos területek elemzésére, ajánlások kidolgozására http://www.eua.be