Tudományos kommunikáció

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
SZTE Klebelsberg Könyvtár
Advertisements

Kórházak – könyvtár nélkül ?
Open Access: új dimenzió a tudományos kommunikációban Karácsony Gyöngyi Debreceni Egyetem Egyetemi és Nemzeti Könyvtár.
Az Internet Fiesta a könyvtárakban 2002 dr. Bakonyi Péter Országos Könyvtári Kuratórium elnöke.
Internet és szerzői Szerz ő i Akadémia, Irodalom és Internet Dr. Fodor Klaudia Franciska március 29.
Az internet és a web A HTML alapjai.  „Úgy gondoljuk, hogy a világpiacon talán öt darab számítógépet tudnánk eladni.” (Thomas Watson, az IBM elnöke,
Gárdony, január 29. AZ ÁLLATORVOSI MUNKA INFORMÁCIÓS HÁTTERE Gyakorlati útmutató az Állatorvos-tudományi Könyvtár szolgáltatásainak használatához.
EISZ nemzeti program 2012 dr. Téglási Ágnes főigazgató-helyettes.
Burmeister Erzsébet – Perlaki Attila (Miskolci Egyetem – Könyvtár, Levéltár, Múzeum) MIDRA: Miskolci Egyetemi Digitális raktár és adattár DIGITALIZÁLÁS.
ZENEI ADATBÁZISOK. The Music Index Online A Music Index a zenei időszaki kiadványok legátfogóbb bibliográfiai és részben teljes szöveges adatbázisa több.
E-learning és a multimédia
Történelem az Interneten Aranyi Zoltán SZTE Egyetemi Könyvtár
Műszaki tudományok az interneten
Dok.leírás, formai feltárás Zsák Judit
Változások, újdonságok, várható fejlesztések az MTMT adatbázisban
A kutatás és innováció értékelése MTA, Budapest, április A kiválóság mércéi és az ezek körüli viták SCHUBERT ANDRÁS MTA – KSZI, Budapest.
Nyílt hozzáférés kezdeményezés Open Access Initiative (OAI) Készítette: Habók Lilla.
„A finnugor örökség digitalizálása és automatizált feltárása” szeptember 14. Hungarológia és a Magyar Elektronikus Könyvtár Moldován István Országos.
OSZK - Tudományos Ülésszak, 2002 Nemzeti könyvtárak - archiválás, Internet - ? Országos Széchényi Könyvtár Tudományos ülésszak december 9. Renkecz.
A Magyar Elektronikus Könyvtár új szolgáltatásai és működése Moldován István OSZK MEK osztály Somogyi Károly Városi és Megyei Könyvtár.
Könyvtár egy kicsit másképp - a Magyar Elektronikus Könyvtárról és legújabb fejlesztéseiről Szombathely, Góczán Andrea OSZK, MEK osztály.
Műszaki szakfolyóiratok digitalizálása és archiválása a versenyképesség növelése érdekében ifj. Drótos László ifj. Drótos László OSZK MEK Osztály.
Ezúton is szeretnénk felhívni a figyelmeteket a legújabb, a pedagógiai munkátok során is felhasználható Internetes oldalakra és szolgáltatásokra! Ezúton.
A Magyar Távmunka Szövetség céljai, törekvései Dr. Horváth Elek elnök III. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
2009. június 24.Multimédia az oktatásban  A könyvtárak új helye, szerepe a modern, a multimédiás, a hálózati tanulás időszakában  Szerzői jog és.
2007. július 13. Szeged MKE 39. Vándorgyűlés1 Kutatás és publikálás - Mit tehet a könyvtár? Karácsony Gyöngyi DE Egyetemi és Nemzeti Könyvtár
2007. május 22. Debrecen Digitalizálás és elektronikus hozzáférés 1 DEA: a Debreceni Egyetem elektronikus Archívuma Karácsony Gyöngyi DE Egyetemi és Nemzeti.
Újdonságok a nyílt hozzáférésről Karácsony Gyöngyi Debreceni Egyetem Egyetemi és Nemzeti Könyvtár.
Open Access Initiative (OAI). Ami idáig vezetett… Folyóiratárak növekedése -> Könyvtárak nem tudnak periodikumokat vásárolni -> tudományos publikációk,
A DE ENK Kenézy Élettudományi Könyvtár elektronikus szolgáltatásai
A szolgáltatás nemzetközi megvalósulási formáinak elemzése 1.A szolgáltatási „piac” várható változásai: tudományterületi térkép összeállítása, potenciális.
Tudományos eredmények disszeminációja Open Access a Debreceni Egyetemen Karácsony Gyöngyi DEENK.
és segíteni az embereket, akik hozzá akarnak férni ezekhez.
A WEB ARCHÍVUMOK KÉRDÉSKÖRE KÖNYVTÁRI ÉS TÁJÉKOZTATÁSI SZEMPONTBÓL.
Pankász Balázs PTE FEEK Munkapszichológia és Ergonómia Tanszék
Digitalizálás és elektronikus hozzáférés az infokommunikáció világában
Térképészet és térinformatika
Kémia szakmódszertani kutatások a Debreceni Egyetemen Tóth Zoltán.
Kutatókönyvtár az íróasztalon Nyílt folyóirat-adatbázisok Kutatók Éjszakája
10 dolog, amit EDIT-ről tudni kell
A TDK és a doktori képzés kapcsolatrendszerének fejlesztése Dr. Csernoch László az Országos Doktori Tanács elnöke.
Egyházi Könyvtárak Egyesülése Pécs, június 28. Szakmai továbbképzés.
ORSZÁGOS SZÉCHÉNYI KÖNYVTÁR E-SZOLGÁLTATÁSI IGAZGATÓSÁG BIBLIOTHECA NATIONALIS HUNGARIAE Az Elektronikus Periodika Archívum és Adatbázis, avagy hogyan.
ORSZÁGOS SZÉCHÉNYI KÖNYVTÁR E-SZOLGÁLTATÁSI IGAZGATÓSÁG BIBLIOTHECA NATIONALIS HUNGARIAE Az Országos Széchényi Könyvtár digitális folyóirat archiválási.
Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez
Prof. Dr. Neményi Miklós tudományos és külügyi rektorhelyettes A doktori és publikációs adatbázis kialakításának elvei és megvalósítása Nyugat-magyarországi.
Ajánlások a külföldön kutatók hazatérésével és az alapkutatási eredmények magánosításával kapcsolatban Dr. Radnai Márton Elnök Pro Scientia Aranyérmesek.
A MEK2.0 magyar digitális könyvtári alkalmazása - eleMEK Moldován István OSZK MEK osztály ”Networkshop” Pécs, április
Könyvtár- és informatikai alapismeretek kurzus október 1.
SZTE OPAC, adatbázisok A szakirodalmi keresés kezdő lépései Aranyi Zoltán SZTE Klebelsberg Könyvtár
Bemutatkozik a Magyar Elektronikus Könyvtár osztály november 26.
Repozitórium a tudományos publikációk láthatóságáért. Corvinus Kutatások EKK – HUNOR fórum a repozitóriumokról Budapest,
Digitalizált információk rendszerezése. A publikus hozzáférés biztosítása az Internet segítségével. Dokumentumkezelés, információ digitalizálás OMA konferencia.
ORSZÁGOS SZÉCHÉNYI KÖNYVTÁR E-SZOLGÁLTATÁSI IGAZGATÓSÁG BIBLIOTHECA NATIONALIS HUNGARIAE Nyílt és kapcsolt adatok a MEK-ben Networkshop Sárospatak,
Google Scholar Wolfram Alpha Scirus Készítette: Varga Ádám.
Magyar Orvosi Bibliográfia (MOB) és Magyar Tudományos Művek Tára (MTMT) Áncsán Gizella Központi Irodalomkutatás.
Könyvtár- és informatikai alapismeretek kurzus október 7.
Az Open Access hazai és helyi vonatkozásai International Open Access Week October 21-27, 2013.
A MAGYAR TUDOMÁNYOS AKADÉMIA 187. KÖZGYŰLÉSE május 2–3.
KERESÉS ELEKTRONIKUS KÖNYVTÁRI KATALÓGUSOKBAN Kiss Annamária Semmelweis Egyetem Központi Könyvtár 2013.
Tudományos publikációk nyilvántartása az MTMT-ben Áncsán Gizella Semmelweis Egyetem Központi Könyvtár Magyar Fül-, Orr-, Gége és Fej-,
Google Scholar és Mendeley Az irodalomkutatás, valamint a bibliográfia- készítés, megosztás, kapcsolatépítés segédeszközei Semmelweis Egyetem Központi.
Adatbázisok használata a tájékoztatási gyakorlatban Dr. Nagy Enikő Csomád,
Könyvtártípusok és funkcióik. Könyvtár dokumentumtár információtár.
Hogyan legyünk eredményesek?
Internet és kommunikáció
Magyar Tudományos Művek Tára (MTMT)
Magyar Orvosi Bibliográfia (MOB) és Magyar Tudományos Művek Tára (MTMT) Áncsán Gizella Központi Könyvtár, 2014.
A digitálisan született tartalmak megőrzése
dr. Geges József Ovidius Co. Ltd.
Előadás másolata:

Tudományos kommunikáció Tóth Máté toth.mate@feek.pte.hu

Menetrend A „normál” tudomány Tudományos kommunikáció A könyvtár szerepe a tudományos kommunikációban Információrobbanás Folyóiratkrízis Nyílt hozzáférés kezdeményezés

A „normál” tudomány A paradigma előtti állapot versengő elméletek közül egyszer csak kiemelkedik egy, amely azután paradigmává válik, sikeresebben magyaráz meg néhány problémát, elegánsabbnak tűnik, sokféle továbbkutatási lehetőséget kínál, érdekes problémákat vet fel.

A „normál” tudomány A klasszikus tudományokban ekkor következett be a szakfolyóiratok létrehozása, az egyesületek alapítása, a tudományág bevezetése a felsőfokú oktatásba. Az alapművek és tankönyvek létrejötte lehetővé teszi, hogy az új tudós ott kezdje a kutatást, ahol a könyvek abbahagyják az elemzést, így mélyebb és bonyolultabb kérdéseket lehet vizsgálni. A folyóiratokban megjelenő szakcikkek már csak a szakmabelieknek szólnak, a kívülállók már nem is értik meg őket.

A „normál” tudomány A játékszabályok elméleti tisztázásának igénye a paradigma születésekor, vagy a paradigmaváltások időszakában szokott felmerülni, Mit kell egyáltalán problémának és megoldásnak tekinteni, mely problémák megoldása a legfontosabb? A Föld mozog kijelentés azért volt olyan felháborító és értelmetlen, mert a Föld fogalmához hozzátartozott a mozdulatlanság fogalma.

A „normál” tudomány A „normál” tudomány művelése előbb utóbb anomáliákhoz vezet. Az anomáliák nem okoznak tudományos forradalmat, sokáig együtt lehet velük élni Amikor egy anomália kezd többnek látszani, mint a normál tudomány szokásos rejtvényei, akkor megindul az átmenet a válságba, a rendkívüli kutatások időszakába. A válság fellazítja a normál rejtvényfejtés szabályait, és sokféle, a problémák nehézségi fokával arányosan egyre merészebb új elmélet kialakítására ösztönöz gyakran még a megoldott problémák megfejtéseit is kétségbe vonják!

A „normál” tudomány A „normál” tudomány válságba kerül. A válságok háromféle módon fejeződhetnek be: a normál tudomány végül mégis képes megbirkózni a problémákkal (bár többen kétségbe esnek); a probléma a gyökeresen új megközelítéseknek is ellenáll, félreteszik a következő nemzedékek számára; megjelenik egy használhatónak tűnő új paradigma-jelölt és forradalmi változás megy végbe.

A „normál” tudomány A tudomány nem felhalmozódás útján fejlődik. egy új elmélet nem egyszerűen összekapcsolja a régieket, általában nem is összeegyeztethető velük. Az ismeretek nem közvetlenül a nyers, érzéki adatokra épülnek. A tudósok csak azokat az adatokat látják, amelyekre paradigmájuk felkészíti őket. A paradigmaváltás látásmód változást jelent, Gyakran ugyanazokat a tényeket kell másként értelmezni

Tudományos kommunikáció A tudomány a bennünket körülvevő világ megismerésére irányuló tevékenység és az ezen tevékenység során szerzett ismeretek összessége. Tudományos kommunikáció: A tudomány népszerűsítését és a tudományos eredmények kommunikáció útján való áramlását egyaránt szokták alatta érteni.

Tudományos kommunikáció Hány évente duplázódik meg a világ népessége? 40-50 és a tudomány? 10-20 A tudomány sokkal szabályosabban fejlődik, mint a civilizáció bármely más mérhető jellemzője. Ha ez a tendencia folytatódik, akkor néhány évtized múlva 1 millió folyóirat lesz, és a Föld minden lakója a tudománnyal fog foglalkozni.

"A tudomány lényege a kommunikáció„ (Francis Crick) ?

Formális és informális csatornák A tudományos kommunikáció gyökerei a tudósok levelezéséig nyúlik vissza. Sokáig a tudományos kommunikáció személyes találkozásokon, levelezéseken alapult. Azután megjelentek a könyvek, a 17. század közepétől a folyóiratok és egyéb formális csatornák Az új tudományos információk nagy része (60-80 %) jelenleg is az informális csatornákon terjed egy viszonylag szűk csoporton belül

Formális és informális csatornák A tudományos kommunikáció informális csatornái közvetlen párbeszéd, intézmények, kiállítások látogatása, felszólalások, előadások, konferenciák és a szünetekben folytatott beszélgetések, levelezés, vázlatos kézirat köröztetése, előnyomatok, beszámolók, belső kiadványok blogok

Formális és informális csatornák A kutatás élvonalában dolgozóknak elsősorban a nem publikált, új ismeretekre van szükségük "láthatatlan egyetem" vagy "láthatatlan közösség" (gyakran egy-egy neves tudós köré szerveződve), tagjai szétszórva dolgoznak a világban, mégis meglehetős rendszerességgel tartják egymással a kapcsolatot. kialakulásukat az internet erősítette fel. Nikolas Bourbaki

Formális és informális csatornák Az informális szakasz a kutatás kezdetétől számítva kb. 2-3 év Ezt követően formalizálódik a tudás. A téma vagy egyes részei lezárásakor kutatási jelentés (az intézmény vezetőségének vagy a kutatást finanszírozó intézménynek). szabadalmi bejelentés (szabadalmi leírás) disszertáció (ha a kutatás tudományos fokozat elérésére irányult) Az új ismeretek ezután jelennek meg a formális dokumentumokban (folyóiratcikkekben könyvekben) jól dokumentáltak, visszakereshetők, feldolgozzák őket a másodlagos dokumentumokban

Formális és informális csatornák Folyóirat Könyv Könyvfejezet Szócikk Konferencia-előadás Egyetemi tankönyv Disszertáció Szabvány Az informális csatornákkal szemben a közös jellemzőjük, hogy rendszerezve, visszakereshetővé vannak téve.

Formális és informális csatornák A publikálás célja nem elsősorban a kommunikáció, hanem: a kutató jelzi létezését a társainak elsőbbségét egy adott felfedezésre A közös tudás rendezése és fenntartása Stb. A formális csatornákat elvileg bárki használhatja, a nem formálisak csak szűk kör számára elérhetők. DE elektronikus levelezések sokkal demokratikusabb alapokon szerveződnek neves szakemberek mellett egyetemi hallgatók is egyenrangú félként vesznek részt

A fentiek fényében van-e a könyvtáraknak szerepe a tudományos kommunikációban Nincs Elenyésző Jelentős Könyvtár nélkül gyakorlatilag nincs tudományos kommunikáció

A könyvtár szerepe A könyvtár a tudomány működésének alapintézménye A könyvtár tevékenysége nyomán lehet visszakeresni a már publikált eredményeket: Tudunk támaszkodni a mások eredményeire; Saját munkánkat elérhetővé tudjuk tenni (és igazolni, hogy a miénk); Elkerülhetők a párhuzamos kutatások; Stb.

A tudományos kommunikáció szereplői Kik/Mik stimulálják a kutatást? A kutatók A gazdasági élet szereplői A tudományos eredmények olvasói A kiadók A korábbi kutatások A kutatást finanszírozó szervezetek

A tudományos kommunikáció szereplői Kik végzik a kutatásokat? Kutatók Kutatócsoportok Felsőoktatási intézmények Az állam A gazdasági élet szereplői Stb. És kik használják… ;)

Tudományos fokozat Jelenleg egy tudományos fokozat van: PhD az egyetemek adják Philosophiæ Doctor; dr. phil.; CSc. DLA (Doktor of Liberal Arts) A II. vh. után az egyetemek helyett a MTA adta a tudományos fokozatokat. kisdoktor => kisebbik részét az egyetemek átminősíthették PhD-vá kandidátus (C. Sc.) => automatikusan PhD-vá minősítették át nagydoktor (D. Sc.) => MTA doktora fokozat 1993-tól vezették be a PhD fokozatot. habilitációs eljárás

A tudomány mérése A tudományos fokozat megszerzése a tudományos teljesítményhez van kötve. A tudománymetria méri a tudományos teljesítményt. Publikációk száma (kategóriánként eltérő értékkel) A publikációk valamint a szerző idézettsége A folyóiratok impakt faktora. A szabályok egyetemenként eltérnek.

A tudomány mérése Dilemmák: Mennyire lehet mérni azokat a teljesítményeket, amelyek egy nemzethez köthetők? Az egyes tudományterületek publikálási gyakorlata igen eltérő Vannak olyan teljesítmények, amelyek nem publikálhatók (titkok) Vannak szakmaspecifikus teljesítmények (pl. egy tezaurusz elkészítése)

"Ennek a kornak egyik rákfenéje a könyvek elburjánzása "Ennek a kornak egyik rákfenéje a könyvek elburjánzása. Annyira megfekszi ez már az ember gyomrát, hogy képtelen megemészteni azt a sok haszontalanságot, amit napról-napra a világra kotlanak." (Barnaby Rich, 1613)

Információrobbanás A szakirodalom jellemzői: a mérete és a gyors növekedése amióta a tudomány kialakult, mindig is hasonló volt a helyzet. Minden korban minden kutató elmondhatta, hogy az addig élt összes tudós 90 százaléka kortársa, Eddig mindenki úgy érezte, hogy belefullad a szakirodalom tengerébe A publikációk számának exponenciális növekedése több objektív ok miatt sem tarthat már hosszú ideig.

Információrobbanás Kb. az évi kb. 60 millió oldalnyi publikált szakirodalom 40-50 ezer tudományos folyóirat, 200 ezer szakkönyv Ennél sokkal többet a jelenlegi megoldásokkal sem megjelentetni, sem feldolgozni, sem elolvasni nem lehet. Paradox módon a szakirodalmi tájékoztatás a sokféle mutatóval, bibliográfiával, referátummal, katalógussal maga is jelentősen tovább növeli a nyomtatott információk tömegét…

Információrobbanás A mennyiségi növekedéshez minőségi romlás járul, A könyveknek és folyóiratoknak alig a tizedrészét használja az olvasók több mint 80 százaléka. A szerzők ugyanazt az információt különböző vagy ugyanolyan csomagolásban többször is eladják. Pl. amikor a kongresszusok összes előadását válogatás nélkül kiadják, => teljesen értéktelen anyagok látnak nyomdafestéket.

Információrobbanás A szakirodalom a mennyiségi növekedés miatt feldolgozhatatlanná vált: Egy amerikai orvoscsoport nemzetközi jelentőségű folyóiratokból kiválasztott néhány kiemelkedő cikket, majd megkérdezték nagyszámú szakembertől, hogy ismerik-e ezeket. A kérdésekre legalább 50, de gyakran 90 százalékuk nemmel válaszolt, A szakemberek szakterületük irodalmának csak kb. 1 százalékát olvassák el, és további 4 %-át ismerik még kivonatok, beszámolók, összefoglalások formájában.

Információrobbanás Konferenciák számának növekedése 1815-ben tíz, 1900-ban kb. száz, 1977-ben 3727 nemzetközi konferenciát tartottak, 2000-ben több mint 30 ezer Az országos vagy annál kisebb konferenciák száma 1 700 000 kb. 300 millió résztvevővel...

A tudományos folyóiratok 1665. Az első tudományos folyóiratnak tekintett periodikumok Journal des Scavans Philosophical Transactions cím alatt. A folyóiratok új, praktikus módot kínáltak a tudósok számára, hogy megvitassák eredményeiket. A tudományos publikálás előzményei a korai 17. századra teszik, angliai tudósok, kutatók csoportjai a Royal Society (Királyi Társaság) égisze alatt – levelezés formájában – mutatták be és vitatták meg eredményeiket.

A tudományos folyóiratok A tudományos folyóiratok a 19. században váltak a kutatók és a kutatókat alkalmazó szervezetek, intézmények rangjának legfőbb mutatóivá. A tudományos kommunikáció hagyományos útjai a második világháborút követően kérdőjeleződtek meg. A szövetségesek által előállított tudományos dokumentumokban lévő nagy mennyiségű információ szervezésére, tárolására és hozzáférhetővé tételére kellett új utakat keresni. A világháborút követően megnövekedett a kutatási aktivitás, a kutatók száma, megváltozott a kutatás természete: a speciálistól az interdiszciplinaritás irányába. Mindez a tudományos kiadványok, cikkek számának ugrásszerű növekedéséhez vezetett.

A tudományos folyóiratok A lektorált folyóiratok jellemzői: A megjelenés előtt a cikkeket minőségileg ellenőrzik. (lektorálás) A szerző átruházza a szerzői jogokat a kiadóra. A szerző honoráriumot kap a cikkéért. A kiadó pénzért árulja a megjelent folyóiratot.

A tudományos folyóiratok Lektorált folyóiratok funkciói: a szerzők értékelése mutatja a szerző hozzáértését és hatékonyságát; a szerzők elismerése referált folyóiratokban való publikálás megemeli a szerző pályaképének értékét, fokozza esélyeit a kutatásaihoz való anyagi támogatás, állás vagy előléptetés elnyeréséhez; ismeretek hitelessége minőségi ellenőrzés a benyújtott írások lektorálása során; tudománytörténeti szerep a lektorált folyóiratszámok az évek során fennmaradnak a tudomány fejlődésének rekordjaként; Archiválás a tudás, a tudomány egy területének tárhelyeként szolgálnak.

A tudományos folyóiratok Folyóirat krízis A hatvanas évektől A terminus magában foglalja az információrobbanás, a növekvő kiadási költségek, az ebből kifolyólag jelentkező magasabb árak, a nem kellően hatékony terjesztés a késések problémáját, amelyek miatt új utakat kellett keresni a tudományos publikálásban.

A tudományos folyóiratok A folyóirat krízis hatása a könyvtárakra: A könyvtárak számára egyre növekvő terhet jelentett a folyóiratárak emelkedése, az egyre növekvő számú tudományos folyóirat fizikai elhelyezése. Az internet, illetve később a web fejlődése a ’90-es években a hagyományos papír alapú folyóiratok mint a tudományos kommunikáció elsőszámú hordozóinak visszaszorulása.

A tudományos folyóiratok Párhuzamos elektronikus hozzáférés a nyomtatott folyóirathoz „status quo” rögzítése Megjelent a saját publikálás self-publishing vagy self-archiving, DTP (desktop publishing), a nem lektorált folyóiratokban publikáló szerzők kevésbé lettek érdekeltek a honoráriumban, viszont szerették volna, ha munkáikat olvassák, használják, idézik.

A tudományos folyóiratok Új modellek kifejlődése: elektronikus (vagy e-) folyóirat; Hibrid, papír és elektronikus (vagy p-e) folyóirat. Általában egy nyomtatott folyóirat, amely elektronikus csatornákon keresztül is elérhető de elsőszámú megjelenési formája a nyomtatott verzió; vagy az e-p folyóirat, amelyet elsősorban elektronikusan, és csak korlátozott számban nyomtatott formában terjesztenek; Szerzői saját publikálás; a szerzők saját weboldalaikon teszik közzé cikkeiket; Tudományterületenkénti e-print tárhelyek. Ezek az új elektronikus publikálási modellek forradalmasíthatják a tudományos kommunikációt, hatékonyabbá és eredményesebbé téve azt

Nyílt hozzáférés A nyílt hozzáférés Tim Berners-Lee és a CERN által szabaddá tett world-wide-web protokollra vezethető vissza, amelyet a tudományos közösség kommunikációjának elősegítésére hoztak létre.

Nyílt hozzáférés A nyílt hozzáférésű tudományos irodalom jellemzői: digitális, online elérésű, ingyenes, minden szerzői jogi korlátozástól mentes

Nyílt hozzáférés A tudományos eredményekhez való nyílt hozzáférés mozgalommá szervezője és ma is egyik koordinálója a Nyílt Archívum Kezdeményezés (Open Archives Initiative). Santa Fe Konvenció, 1999 októberében Santa Fében rendezvényen megállapodtak az interoperabilitásról, az archívumok kölcsönös kereshetőségéről. Az intézmények kidolgozzák a tárolás kritériumait, meghatározzák a felküldésre engedélyezettek körét (pl. egy egyetem oktatói kara), karbantartják a dokumentumtárat, a rekordokat minimális metaadatsorral ellátja.

Nyílt hozzáférés A munka központi eleme az OAI Begyűjtő Protokol www.openarchives.org/OAI/openarchivesprotocol.htm a különböző e-print tárhelyek közti együttműködést tesz lehetővé. Az eprints.org (http://eprints.org) volt az első ingyenes szoftver, amelyet arra fejlesztettek ki, hogy központi, vagy megosztott, tárgy-, vagy intézményi alapon szerveződő tárhelyeket hozzanak létre a segítségével. A Citebase (http://www.citebase.org/) e-print szerver olyan értéknövelt szolgáltatásokat kínál a felhasználóknak, mint a statisztikák készítése, hivatkozottság mérése, intézményi bibliográfiák, kutatók publikációs listájának összeállítása.

Nyílt hozzáférés kezdményezés Nyílt hozzáférés kezdeményezés 2001 december 1-2 között Budapesten az Open Society Institute által szervezett rendezvényen indították útjára a Nyílt Hozzáférés Kezdeményezést http://www.soros.org/openaccess Azóta erős nemzetközi mozgalommá nőtte ki magát. A SPARC (The Scholarly Publishing and Academic Resources Coalition) könyvtárak és könyvtári szervezetek világméretű szövetsége, amely célul tűzte ki, hogy a tudományos kommunikációt, jobbá, gyorsabbá és olcsóbbá tegye. A SPARC Nyílt Hozzáférés Hírlevele http://www.earlham.edu/~peters/fos/) naprakészen tájékoztat a mozgalom eredményeiről.

Nyílt hozzáférés kezdeményezés Két úton lehet tudományos cikkeket ingyenesen közzétenni: nyílt hozzáférési folyóiratban (Open Access Journal = OAJ) nyilvános tárhelyen, amely megfelelő szabványokat használ ahhoz, hogy távolról is kereshető legyen.

E-printek Az e-print kutatási anyagok, eredmények elektronikus változatait jelenti. beletartoznak a konferencia-előadások, tudományos könyvek fejezetei, Minden, amit nem lektoráltak formálisan, mégis fontos kutatási eredményeket tartalmazhatnak. Két fajtáját különböztetik meg: pre-Printek post-Printek.

E-printek Az e-print eredetileg Később a fogalom jelentése kibővült a szerzők által a kollégáik körében visszajelzés reményében szétküldött pre-printeket jelentette. Később a fogalom jelentése kibővült mindazon tudományos dolgozatokra, amelyeket kézirat formájában a szerző maga tett elérhetővé a hagyományos tudományos publikálás keretein kívül.

E-printek A Nyílt Archívumok Kezdeményezés (OAI = Open Archives Initiative) célja, a kutatási anyagokból párhuzamosan kereshető adatbázisokat hozzanak létre és tegyenek elérhetővé az interneten. Ajánlásokat fejleszt ki és támogat, amelyek elősegítik a tartalmak hatékony terjesztését.

E-printek Az e-print archivumok Az első e-print szerver a jelenleg http://arXiv.org néven ismert Los Alamos-i Fizikai Archívum volt, Az 1990-es években nagyon sok különböző tudományterület létrehozta a saját tárhelyét. CogPrints http://cogprints.soton.ac.uk, RePEc – Research Papers in Economics http://repec.org A tárgykörök szerinti e-print tárhelyek mellett léteznek nemzeti és intézményi alapon szerveződők is.

E-printek Nemzeti e-print tárhelyek Az Egyesült Államok E-Print Hálózata (US E-Print Network) www.osti.gov/eprints. Norvégia – NORA http://www.ub.uio.no/nora/noaister/search.html?siteLanguage=eng Intézményi tárhelyek Pármai egyetem http://dspace-unipr.cilea.it/

E-printek Az E-print tárhelyek segítenek a hagyományos publikálási rendszer akadályainak a leküzdésében, Jobb láthatóság, Nagyobb idézettség Széles kör számára válik gyorsan elérhetővé az információ, Hatékonyabb a tudományos eredmények archiválása. Lehetővé teszik a kommentárokat, megjegyzéseket. Egy intézményi tárhely reprezentálja az adott szervezet minőségét.

Nyílt hozzáférésű folyóiratok A nyílt hozzáférésű folyóiratok közös jellemzője, hogy ingyenesen tesznek elérhetővé minőségileg ellenőrzött tartalmat. Kétféle publikálási modell alakult ki: A folyóirat támogatást, vagy szponzori segítséget kap, amely fedezi a szerkesztésnél felmerült költségeket, és szabadon elérhetővé teszi a tartalmat. Ilyen például a D-Lib Magazine (www.dlib.org) A másik az üzleti modell, amelyben a hozzáférés ingyenes, de a publikálásért fizetnie kell a szerzőnek, vagy az intézményének. Például: BioMed Central (BMC www.biomedcentral.com)

Nyílt hozzáférésű folyóiratok A DOAJ (Directory of Open Access Journals – Nyílt hozzáférésű folyóiratok jegyzéke www.doaj.org) a nyílt hozzáférésű folyóiratok láthatóbbá tételét tűzte ki célul. J-Gate 2001-ben indult Indiában (Informatics India Limited) Több ezer kiadó, több tízezer folyóiratához kínál hozzáférést Tartalomjegyzék szolgáltatás http://www.jgate.in/

Nyílt hozzáférésű folyóiratok Főbb típusok: Teljes nyílt hozzáférés A kutatási cikkek nyílt hozzáférésűek (hybrid open access journals) Néhány cikk nyílt hozzáférésű, a többi késleltetetten Késleltetett nyílt hozzáférés (delayed open access) Folyóiratok, amelyek megengedik a saját archiválást.

Nyílt hozzáférés A nyílt hozzáférés minden szereplő aktív részvételét követeli meg. További állásfoglalások, amelyek támogatják a mozgalmat. Bethesda Statement on Open Access Publishing – Bethesda Nyilatkozat a Nyílt Hozzáférésű Publikálásról http://www.earlham.edu/~peters/fos/bethesda.htm) Berlini nyilatkozat a nyílt hozzáférésről http://oa.mpg.de/openaccess-berlin/berlindeclaration.html

Nyílt hozzáférés A nyílt hozzáférés mind a mai napig sok vitát kiváltó mozgalom. Több kutatási projekt indult amelyek az e-print archívumok sikerének lehetséges akadályait próbálta elhárítani szerzői jogok, lektorálás, minőségi ellenőrzés, hosszú távú megőrzés. Például: FAIR (Focus on Access to Institutional resources – Fókuszban az intézményi tárhelyek hozzáférhetősége http://www.jisc.ac.uk/index.cfm?name=programme_fair)

Nyílt hozzáférés Szerzők Kutatók Olvasók: Az átlagember: Adófizetők: A cikkeket többen olvassák, többen hivatkozzák, jobban bekerülnek az eredmények a tudományos kommunikációba. Kutatók Sok intézmény nem engedheti meg magának, hogy fizessen a lektorált folyóiratokért. Olvasók: Mindenhez hozzáférnek, ami érdekli őket. Az átlagember: Mindenki láthatja, hogy a tudományos kutatás miről szól. Adófizetők: Látják, hogy mire költik a pénzüket 