(A balesetmegelőzés fontossága)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ajánlások.
Advertisements

Új utak a földtudományban március 17. • • Január 20. Nyersanyag- és energiakincs – a fenntartható fejlődés felé • Március 17. Természeti veszélyforrások.
Magyarország közúti közlekedésbiztonsági helyzetének értékelése
TISZTA FEJJEL A Magyar Rendőrség információs kampánya.
A gépjárművezető szerepe a közúti balesetek bekövetkezésében
OBJEKTÍV FELELÖSSÉG- ZÉRÓ TOLERANCIA
„Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián,
A műszaki hibák szerepe a közúti balesetekben Az EU hatástanulmányának eredményei.
A KÖZLEKEDÉSRENDÉSZET LEHETŐSÉGEI NAPJAINKBAN
„Közlekedésbiztonságot javító fejlesztések az országos közúthálózaton”
Hogyan járulhat hozzá a Rendőrség a közúti közlekedésbiztonság további javításához? Budapest, november 30.
1 “A globalizáció és a közlekedés összefüggései” c. kibővített tudományos ülésszak, MTA Székház, Elnöki Tanácsterem (Bp., Roosevelt tér), november.
Az EU „Városi környezet” tematikus stratégiája – a városi környezetgazdálkodás perspektívái Dr. Buzás Kálmánné KvVM Környezetpolitikai Osztály Szakmai.
TIN week – Budapest, October/ Házi feladat, Győri esettanulmány: Győr,Kodály Zoltán u – Ifjúság körút csomópontja Készítette: Sümegi Péter & Szabó.
Munkavédelmi képviselők fóruma
A munkavállalók munkavédelmi érdekképviseleti lehetőségei
Biztonsági kihívások a gyorsforgalmi úthálózaton Jákli Zoltán műszaki vezérigazgató-helyettes ÁAK zrt.
BALESETI STATISZTIKA - a vasútbiztonsági irányelv változása KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, március 31. Gincsai János főosztályvezető.
„Halálosan fáradt, tartson pihenőt!” c. szakmai konferencia, Rendőrségi Igazgatási Központ, Budapest, nov. 9. 1/19 az MTA doktora KTI Közlekedéstudományi.
1 ”Közlekedési rendszerünk az EU csatlakozás küszöbén” Tudományos konferencia, Győr, Széchenyi István Egyetem, november 5. Dr. Holló Péter az MTA.
Halálozási adatok elemzése Direkt standardizálás gyakorlat
Rendészeti feladatok a kerékpárosok közlekedésbiztonsága érdekében
KBSZ HAJÓZÁSI FŐOSZTÁLY 2006 év eseményei beszámoló és értékelés /Azért dolgozunk, hogy ne legyen több munkánk/ KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Agárd, 2007.
1 A REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET NEMZETKÖZI ÉS HAZAI ÁTTEKINTÉSE KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Budapest, november 29. Bíró Ottó Balesetvizsgáló.
Oktatás és gyermekesély kerekasztal március 20. Köllő János (MTA KTI)
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
„Fiatalok baleseteinek megelőzése” c. szeminárium Országos Tisztiorvosi Hivatal, Fodor terem, Budapest, november 24. 1/34 Problémák és megoldások:
Fiatalok baleseteinek meglőzése Szeminárium
Az oktatási segédanyagokhoz szükséges ismeretanyag összeállítását a megyei rendőr-főkapitányság bűnmegelőzési osztálya gerontológiai szakemberek bevonásával.
Közlekedésbiztonsági és Forgalomtechnikai Tagozat
2008. március 12. A FIATAL GÉPJÁRMŰVEZETŐK OKTATÁSÁNAK FELÜLVIZSGÁLATA Különös tekintettel a többszintű képzésre Kedves Miklós tudományos segédmunkatárs.
Az országos közúthálózat legfontosabb biztonsági kérdései Dr. Lányi Péter Közlekedési Infrastruktúra Főosztály október 20.
Dr. Kontrát Károly Belügyminisztérium parlamenti államtitkár
Az emberi tényező a közlekedésbiztonságban előadó: dr. Sárdi Erika, elnök.
„Erős pillérek – javuló közlekedésbiztonság” c. konferencia ORFK, Budapest, október 20. 1/19 Közlekedésbiztonsági trendek az Európai Unióban és Magyarországon.
SÉRÜLÉKENY BIZTONSÁG Közlekedéstudomány a közlekedésbiztonság szolgálatában „KÖZLEKEDÉSI SÉRÜLÉSEK” KONFERENCIA Budapest, szeptember 26. Előadó :
A fáradtság szerepe a közúti közlekedési balesetekben – az M70 példája
Óberling József r. ezredes
„Erős pillérek – javuló közlekedésbiztonság” Dr. Bencze József r. altábornagy Országos rendőrfőkapitány Közlekedésbiztonsági konferencia Budapest, 2009.
A biztonsági öv használatának felmérése április.
Magyarország közlekedésbiztonsága első négy hónapjában.
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
ÚJ ISKOLA, ÚJ TUDÁS ÚJ MAGYARORSZÁG KORMÁNYZATI KONFERENCIA március 4.
A közúti közlekedésbiztonság alakulása Magyarországon;
Korabeli baleset – újszerű rekonstrukció Dr. Melegh Gábor Vida Gábor Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
Óberling József r. ezredes
Biztonságkutató Mérnöki Iroda
„Erős pillérek – Javuló közlekedésbiztonság” Budapest, október 20. Horváth Zsolt Csaba elnök Az NKH szerepe a Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramban.
KÖBE. Ahol a balesetmegelőzés is KÖTELEZŐ. Tudatos Vezetők Klubja.
A közlekedésbiztonság évtizede A közlekedési balesetekből származó tragédiák 50%-a megelőzhető lenne, ha legalább a következő 5 szabályt betartanánk.
BALESETI MECHANIZMUSOK
BECSATOLJAM A BIZTONSÁGI ÖVET?
2008. március 12. KÖZÚTI VAGYONGAZDÁLKODÁS Dr. Gáspár László kutató professzor Út- és Hídügyi Tagozat.
Személysérüléses közúti közlekedési balesetek alakulása Magyarországon
Közúti balesetek főbb okai I-III. hó
Személysérüléses közúti balesetek I-VI. havi alakulásának főbb adatai Személysérüléses közúti balesetek száma: +0,98% Halálos kimenetelű balesetek.
Személysérüléses közúti balesetek I-V. havi alakulásának főbb adatai Személysérüléses közúti balesetek száma: +1,74% Halálos áldozatok száma:+7,80%
Közúti balesetek augusztus havi alakulásának előzetes adatai Személysérüléses közúti balesetek száma:1 570 baleset (1 549 baleset) Közúti halálos.
Közúti balesetek I-VII. havi évi alakulásának előzetes adatai Személysérüléses közúti balesetek száma:8 945 baleset (8 722 baleset) Közúti halálos.
Budapest, március 24. A húsvéti ünnepi időszak rendőri feladatai Óberling József r. ezredes rendőrségi főtanácsos ORFK Közlekedésrendészeti Főosztály.
Közúti balesetek I-X. havi alakulásának előzetes adatai
Személysérüléses közúti balesetek száma: +1,4%
(Zárójelben a I-V. havi megfelelő adatok)
(Zárójelben a I-VI. havi megfelelő adatok)
Személysérüléses közúti balesetek száma: +0,8%
Személysérüléses közúti balesetek száma: +1,2%
(Zárójelben a év megfelelő adatai)
Személysérüléses közúti balesetek száma: +1,4%
Innovatív közlekedésbiztonsági eszközök
(Zárójelben a januári megfelelő adatok)
Előadás másolata:

(A balesetmegelőzés fontossága) MIT KELL TENNÜNK A KÖZÚTI BALESETEK (számának és) SÚLYOSSÁGÁNAK MÉRSÉKLÉSE ÉRDEKÉBEN? (A balesetmegelőzés fontossága) Prof. Dr. Holló Péter az MTA doktora, a KTI tagozatvezetője, a Széchenyi István Egyetem professzora Közlekedésbiztonsági és Forgalomtechnikai Tagozat 2008. március 12.

Vázlat 1) A jelenlegi közúti biztonsági helyzet értékelése, sajátosságai 2) Következtetések a közúti baleseti helyzet értékelése alapján 3) Javaslatok a közlekedésbiztonsági tevékenység jövőbeni súlypontjaira 2008. március 12.

1) A jelenlegi közúti biztonsági helyzet értékelése, sajátosságai A közúti gépjárműállomány, a személysérüléses közúti balesetek és az ezek következtében meghaltak számának alakulása 1976 és 2007 között. 2008. március 12.

1) A jelenlegi közúti biztonsági helyzet értékelése, sajátosságai /2 A 10.000 gépjárműre jutó halálos áldozatok számának alakulása az OECD tagországokban 2006-ban (Forrás: IRTAD adatbank, OECD) 2008. március 12.

1) A jelenlegi közúti biztonsági helyzet értékelése, sajátosságai /3 Az 1 milliárd járműkilométerre jutó halálos áldozatok száma autópályákon 2006-ban (Forrás: ETSC, Road Safety PIN Flash 8) 2008. március 12.

2) Következtetések a közúti baleseti helyzet értékelése alapján Magyarországon a közúti baleset következtében meghaltak száma mind a gépjárművek állományához (országosan), mind azok futásteljesítményéhez (autópályák) viszonyítva egyike a legkedvezőtlenebbeknek nemzetközi összehasonlításban. Korábbi elemzések egyértelműen megmutatták, hogy nem a személysérüléses közúti balesetek gyakorisága, hanem azok súlyossága, rendkívül súlyos kimenetele a fő probléma. Más szóval: a halálozási kockázat kiemel-kedően nagy Magyarország közútjain. 2008. március 12.

2) Következtetések a közúti baleseti helyzet értékelése alapján /2 Ebből adódik, hogy elsősorban nem a közúti balesetek számának csökkentése (aktív biztonság), hanem a súlyosság, a kimenetel, a halálozási kockázat mérsék-lésére (passzív biztonság) kell törekedni. Nem véletlen, hogy a közlekedésbiztonsági programok világszerte a meghaltak számának csökkentésére összpontosítanak, néhány kivételtől eltekintve nem törődnek a közúti balesetek számával. Természetesen a két terület (törekvés) nem választható el élesen egymástól. (Pl. a sebességkorlátozás nem csak a balesetek súlyosságát, hanem gyakoriságát is csökkenti.) 2008. március 12.

Fő probléma: kiemelkedő balesetsúlyosság, halálozási mutató. 3) Javaslatok a közlekedésbiztonsági tevé-kenység jövőbeni súlypontjaira Fő probléma: kiemelkedő balesetsúlyosság, halálozási mutató. Hogyan csökkenthető? Sebesség mérséklése, homogenizálása, Passzív védelem fokozása (biztonsági öv, légzsák, energiaelnyelő karosszériák, úttartozékok) („4-5 csillagos” autók) Ittas, drogos vezetés, fáradtság megelőzése Mentés fejlesztése (helikopteres mentőszolgálat) Infrastruktúra fejlesztése (autópályák, települést elkerülő utak, körforgalmak, kerékpárutak), ún. „megbocsátó utak” építése. Vagyis: minden területen a balesetsúlyosság mérséklésére kell koncentrálni! 2008. március 12.

3) Javaslatok a közlekedésbiztonsági tevé-kenység jövőbeni súlypontjaira /2 Hol ? Elsősorban lakott területen kívül: Bár a személysérüléses közúti balesetek 70%-a (2006-ban: 67,3%) lakott területen következik be, a baleseti halottak közel 60%-át (2006-ban 61%) lakott területen kívül regisztrálják. (Nagyobb sebességek, sebességkülönbségek). Más szóval: a közúti balesetek 30%-a felelős a baleseti halottak 60%-áért. Nyilvánvaló, ha a fő cél a súlyosság mérséklése, a lakott területen kívüli utakra kell koncentrálni. 2008. március 12.

3) Javaslatok a közlekedésbiztonsági tevé- kenység jövőbeni súlypontjaira /3 Hogyan ? A legtöbb emberéletet követelő balesettípusokra kell kon-centrálni a közlekedésbiztonsági tevékenység valamennyi területén (Education, Enforcement, Engineering) Ezek a frontális gépjárműösszeütközések (2006-ban lakott területen kívül 267 halott, az összes itt történt halálos sérülés 33,6%-a) és az ún. egyjárműves (pályaelhagyásos) gépjárműbalesetek (2006-ban lakott területen kívül 146 ember halt meg szilárd tárgynak ütközés, további 84 megcsúszás, farolás, felborulás, pályaelhagyás következtében, tehát ez a balesettípus összesen 230 emberéletet követelt, ami az itt történt halálos sérülések 28,9%-a). 2008. március 12.

3) Javaslatok a közlekedésbiztonsági tevé-kenység jövőbeni súlypontjaira /4 Lakott területen kívül tehát e 2 balesettípus a felelős a halálos áldozatok 63%-áért! Ezek mellett nem szabad megfeledkezni a gyalogos elütésekről sem. (2006-ban lakott területen kívül 116 gyalogost gázoltak halálra, ami az összes halálos áldozat 14,6%-a) Az említett 3 balesettípus már a lakott területen kívül 2006-ban életét vesztett 795 személy közel 80%-áért tehető felelőssé. 2008. március 12.

Az alábbi kérdések a jövő szempontjából alapvető jelentőségűek 3) Javaslatok a közlekedésbiztonsági tevé-kenység jövőbeni súlypontjaira /5 Az alábbi kérdések a jövő szempontjából alapvető jelentőségűek kutatási eredmények szerepe és hasznosítása (SUPREME, SAFETYNET), jobb kommunikáció a kutatók és döntéshozók között, korlátozó intézkedések dilemmája (népszerűség -> <- biztonság), optimális hatékonyságú koordinációs szervezet kialakítása, a központi és helyi tevékenységek megfelelő aránya és összehangolása, 2008. március 12.

hatékony stratégiák a szabályok fokozott szintű kikényszerítésére. 3) Javaslatok a közlekedésbiztonsági tevé-kenység jövőbeni súlypontjaira /6 költséghatékonysági szemlélet alkalmazása a pénzügyi források felhasználásában, a szükséges pénzügyi eszközök meghatározása és rendelkezésre bocsátása, a megfelelő intenzitású rendőri ellenőrzés feltételeinek meghatározása (személyzet, korszerű eszközök, ellenőrzési gyakoriság stb.) hatékony stratégiák a szabályok fokozott szintű kikényszerítésére. 2008. március 12.

KÖSZÖNÖM FIGYELMÜKET ! 2008. március 12.