VIII. Nemzetközi Közlekedési KonferenciaCSMKIK Szeged – 2006. november 16-17. A közszolgáltatás, és annak nemzetközi finanszírozási gyakorlata, javaslatok.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Erdővagyon-gazdálkodás
Advertisements

Az Európai Unió támogatási alapjai, a as időszak újdonságai.
Lehetséges-e ma átfogó közoktatási reform a finanszírozás reformja nélkül? Hermann Zoltán MTA Közgazdaságtudományi Intézet Oktatási.
PIC number – szükséges bármilyen Erasmus + pályázathoz PKE:
Fejlesztéspolitika a verseny- képesség szolgálatában Dr. Tétényi Tamás Magyar Közgazdasági Társaság Pénzügyi Szakosztályának ügyvezető elnöke A közgazdaságtudomány.
Az egészségügy finanszírozásának problémái Adalékok a járulékreform kéréseihez Dr. Kincses Gyula ESKI.
A térségi vasutak, az élhető vidék október 27. A térségi vasutak, az élhető vidék – október 27. Közlekedési szövetségek alakítása, lehet ő.
„ Nyílt Pályán – Nemzeti Vasúti Kerekasztal” HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesülés szeptember 15. Orosz Balázs.
Az Európai Unió létrejötte, bővítésének állomásai
EU alapismeretek E-Learning.
Az Európai Unió nyelvpolitikája
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
Az adórendszerek változásai az elmúlt évtizedekben Halmosi Péter.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Az Európai Unió története
Közforgalmú közlekedés szervezése 1.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
A MAGYAR MUNKAVÁLLALÓK MUNKAERŐ-PIACI JELLEMZŐI
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
Fiskális Politika Államháztartás - központi költségvetés - társadalombiztosítási alapok - egészségbiztosítási alap - nyugdíjbiztosítási alap - elkülönített.
EU II..
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
MTA Regionális Kutatások Központja A MAGYAR RÉGIÓK MEZŐGAZDASÁGI HELYZETKÉPE A KÁRPÁT RÉGIÓBAN Kovács Teréz tudományos főmunkatárs MTA Regionális Kutatások.
Felsőoktatási munkatársak képzési célú mobilitása - STT 2014/2015.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
„Családtámogatások, rugalmas munkavégzési formák és társadalmi kohézió” műhelykonferencia Budapest, november 24. Dr. Pulay Gyula, főigazgató, ÁSZ.
Kis- és középvállalkozások adózási, gazdálkodási környezetének 2006-os, illetőleg középtávú változásai Dr. Katona Tamás politikai államtitkár Pénzügyminisztérium.
Kormányszóvivői tájékoztató. Tájékoztató a gazdaságról Dr. Veres János pénzügyminiszter szeptember 14.
Közlekedéspolitikai és -gazdasági Tagozat
Közforgalmú közlekedés a határon átnyúló agglomerációban Dr. Prileszky István Széchenyi István Egyetem Somorja,
GENERALI Alapkezelő Zrt. Nyugdíjpénztári megtakarítás a többi befektetés mellett Schuszter Péter vezérigazgató Generali Alapkezelő 2008/../.. Pénztárkonferencia.
1 Az Európai Unió gazdasági fellendítési terve Winkler Gyula európai parlamenti képviselő (RMDSZ, EPP-ED) Brassó, január 29.
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Európa sereghajtói között Magyarországon 2007 óta 0,5%-kal csökkent a GDP-hez viszonyított díjbevétel Az európai átlag harmada, Hollandia és Nagy-Britannia.
A Munkaerő-piaci helyzet Miskolcon Kiss Gábor főosztályvezető.
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
Az EURÓPAI UNIÓ (EU ismeretek)
Az Európai Unió bővülése Vincze János, 12. osztály Fazekas Mihály Gimnázium Debrecen >
A felsőoktatási intézmények gazdálkodásának szabályozása az új felsőoktatási törvényben Prof. Dr. Katona Tamás.
Trendváltás a termékenység és a női foglalkoztatás kapcsolatában Dr. Pulay Gyulának, az ÁSZ Kutató Intézete főigazgatójának előadása „Tudomány a gyarapodó.
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
A szaktanácsadás támogatása között
Biztos Kezdet Gyerekházak
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Könyvtári fejlesztési koncepció a községekben, megvalósítási lehetőségek Dr. Kenyéri Katalin NKÖM Könyvtári Főosztálya 2005.
Hogyan pályázzunk ? Az EUGA program az innováció szolgálatában Vicze Gábor.
Az Európai Unió.
Európa regionális földrajza
MIT TEHETÜNK A GÁZFÜGGŐSÉG CSÖKKENTÉSE ÉRDEKÉBEN?
Európai Bizottság Miniszterek Tanácsa
Indulnak az új, kkv-k versenyképességét segítő EU-pályázatok
Tankötelezettségi korhatárok nemzetközi összehasonlításban
1 Szociális védelmi kiadások Magyarországon és az Unióban Tokaji Károlyné, KSH „Kérdés és válaszok”, avagy SZEGÉNYSÉG és SEGÉLYEZÉS I. című szakmai konferencia.
Áttekintés a mozgóképes tartalomfogyasztás átalakulásáról Magyarországon és a CEE régióban.
ZALA MEGYEI VÁLLALKOZÁSFEJLESZTÉSI ALAPÍTVÁNY Nagy András Ügyvezető igazgató.
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
Európai Uniós ismeretek Az európai integráció kialakulásának története.
Dr. Bói Loránd Üzletágvezető KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. Közlekedéstudományi Üzletág Közszolgáltatások pályáztatási rendszere a közúti.
Az euró bevezetésének lehetőségei Magyarországon Tabák Péter Gazdaságpolitikai főosztály Pénzügyminisztérium Budapest, május 23.
Az euró Előadó: Halm Tamás.
Önkormányzati Egészségügyi Napok
A BKV Zrt. pozícionálása
Busexpo A közforgalmú közlekedés hazai trendjei
Európai Uniós ismeretek
A személyszállítási közszolgáltatások hatékonyabb ellátását célzó integrált utas-tájékoztatási, jegyértékesítési és forgalomirányítási rendszer (HKIR.
A politika feladatai a kutatásban, a fejlesztésben és az innovációban
Friedrich Ebert Stiftung Szociális párbeszéd és ipar 4.0 konferencia
Előadás másolata:

VIII. Nemzetközi Közlekedési KonferenciaCSMKIK Szeged – november A közszolgáltatás, és annak nemzetközi finanszírozási gyakorlata, javaslatok a magyar megoldásra Dr. Ruppert László Ügyvezető igazgató KTI - Közlekedéstudományi Intézet

Tartalom Mobilitás – növekedés Közlekedés és közszolgáltatás Szabályozás, utazási kedvezmények Következtetések, javaslatok

Mobilitás - növekedés Az elmúlt húsz évben a britek utazási teljesítménye (ukm) 61%-kal nőtt; éves átlag 2,4%. [P.Jones] Az EU25-ben a szárazföldi személyközlekedési teljesítmény között 15,8%-kal nőtt. Ezen belül a közforgalom közlekedés növekedése 7,8% volt. Az utazási teljesítmények növekedést mutatnak; az egy főre jutó teljesítmény 2003-ban: –EU km/fő/év –Magyarország km/fő/év [Eurostat:2005]

A mobilitás ára A háztartási fogyasztási mérleg szerint a közlekedési kiadások EU-25: €/fő Magyarország: 620 €/fő Becslések szerint évente a fogyasztói és termelői árkiegészítés a Magyarországon személyi jövedelemadót fizetőkre fejenként mintegy 50 ezer Ft adóterhet ró.

Mobilitás és időráfordítás Forrás: Brög&Erl - ECMT

Mobilitás - kiegyenlítődés Forrás: Brög&Erl - ECMT

Közlekedés és közszolgáltatás Közszolgáltatás: „üzleti tevékenység (pl.: elektromos szolgáltatás) olyan közösségi szolgáltatás végzésére, amelyet speciális kormányzati előírások szabályoznak” [Webster’s Dict.] Közszolgáltatás: A közművek szolgáltatása a lakosság részére. [Magyar értelmező kéziszótár] A közlekedés fontos eleme a közszolgáltatásnak, amit a Római Szerződés kifejezetten kiemel. A közlekedés közszolgáltatások közötti jelentőségét az Európai Tanács a évi nizzai ülésen megerősítette. Az Európai Bizottság a piac megnyitásával egyidejűleg szabályozott versennyel kívánja elérni a tömegközlekedés minőségi javulását, teljesítményének növekedését és a szolgáltatás átláthatóságát.

Közszolgáltatás – Bizottsági alapelvek Közösségi szinten meghatározott világos jogi keretbe illeszkedő versenytárgyalás lefolytatása Mentességek és kizárólagos jogok biztosítása, ahol szükséges Pénzügyi ellentételezés nyújtása a közszolgáltatási feladatok ellátásáért felelős üzemeltetőnek.

Közszolgáltatás a gyakorlatban A személyszállítási közszolgáltatás piaca az Európai Unióban jellemzőik alapján lényegében négy csoportba sorolhatók: 1.Erősen szabályozatlan és privatizált piaccal rendelkező országok (Egyesült Királyság); 2.Versenypiac felé haladó országok, ahol a megvalósítást nyilvános pályázatok kiírása segíti (Dánia, Finnország, Franciaország, Hollandia, Olaszország és Svédország); 3.Kevert állami és magántulajdonú szolgáltatók, ahol nincsenek nyilvános pályázatok (Belgium, Görögország, Luxemburg, Németország, Portugália); 4.A decentralizáció és a privatizáció folyamatát átélő országok (pl.: a közép-európai országok). [Forrás: Pálfalvi, KTI]

Szolgáltatás és kedvezmények I. A kezdeményezés lehetséges területe: A menetrend szerinti közforgalmú személyszállítás minden közlekedési alágazatra vonatkozóan. A kedvezményeket biztosító szervezetek: Központi költségvetés Önkormányzat Munkáltatók Szolgáltatók Egyéb gazdálkodó szervezetek A kedvezmény jogosultsági alapok: Életkor alapján (pl. 6 évnél fiatalabbak, 26 éven aluli fiatalok, 65 évnél idősebbek) Társadalmi csoporthoz tartozás alapján (pl.: tanulók, nyugdíjasok, munkanélküliek, katonák, tartalékosok, határon túli magyarok, stb.) Alkalmazásban állás alapján (pl.: közalkalmazottak, tanárok, stb.) Fogyatékosság alapján (pl.: vakok, siketek, hadirokkantak, stb.) Eseményekhez kapcsolódóan (pl.: kiállítások, vásárok, kulturális rendezvények, stb. látogatói) Utaslétszám alapján (pl. sportolók, természetjárók, családok, óvodások csoportjai.)

A kedvezmény indokok szerint: –Társadalompolitikai –Szociális –Gazdasági –Környezetvédelmi –Egyéb A kompenzáció forrása lehet: –Saját –Nem saját A kompenzáció vonatkozhat: –Jegyre –Bérletre Szolgáltatás és kedvezmények II.

Tanulók kedvezménye Legmagasabb: Észtország (100%) (helyközi és helyi szinten bérletre és jegyre) Legalacsonyabb: Németország (25%) Svédországban helyközi közlekedésre csak 10-20% EU-15 átlaga: ≈ 50% Magyarország: ≈ 68% (A szolgáltatók a helyi közlekedésben fix összegű árkiegészítést kapnak, míg a helyközi közlekedésben 100%-os a kompenzáció.)

Hallgatók kedvezménye Legmagasabb: Litvánia (bérletre 50%; jegyre 80%) Legalacsonyabb: Ciprus (helyközi közlekedésben 17%) EU-15 átlaga: ≈ 45% Magyarország: helyi 68%; helyközi 67,5-90%

65 éven felüliek kedvezménye Legmagasabb: 100% Írország, Ciprus, Észtország, Szlovákia, Magyarország (Lengyelországban 70, míg Litvániában 75 éves kor felett.) EU-15 átlaga: ≈ 50%, de Svédországban a helyközi közlekedésben csak 10-20%

Támogatási arányok 122 európai városban A szubvenciók mértékét figyelembe véve a városoknak három kategóriája különböztethető meg: 1.Az ír és angol városokban a buszszolgáltatások jelentős súlya, és az általában alacsony támogatási szint figyelhető meg (üzemeltetési költségek kevesebb, mint 10%-a) 2.A portugál és a görög városokra a városi közlekedési szolgáltatások szélesebb skálája és a támogatások átlagos szintje jellemző (a városi rendszer 20-25%-a) 3.A többi európai városra a tömegközlekedési szolgáltatások még szélesebb köre jellemző (busz, helyiérdekű vasút, metró, villamos, trolibusz). A közlekedési rendszer szubvenciója igen jelentős ezekben a városokban, főképpen regionális szinten 40-45%-ra tehető.

UITP ajánlás I. A tömegközlekedés támogatásának szükségességét a legtöbb esetben egyértelműen el kell ismerni. A tömegközlekedési szolgáltatók célkitűzései között legyenek elismerve a közforgalmú közlekedés területének különböző hozzájárulásai (a mobilitáshoz, a város gazdaságos működéséhez, a város környezetéhez és a szociális elzártság kiküszöböléséhez való hozzájárulás). A tömegközlekedést finanszírozni kell, hogy a politika által kitűzött célok teljesüljenek. Az igényelt forrás nem egy támogatás, hanem fizetség a közösségnek nyújtott szolgáltatásért. A fizetségnek elegendőnek kell lennie a - jegybevételből már nem fedezhető – szolgáltatások nyújtásának költségeire. Ennek tartalmaznia kell azokat a díjakat, amelyek a szolgáltatók ösztönzéséhez és a megfelelő beruházás elősegítéséhez szükségesek.

UITP ajánlás II. Minden lehetséges finanszírozási forrást igénybe kell venni. Az olyan finanszírozási források, mint például a torlódási díj felszámolása, amely személyautók használatának mellőzésére ösztönöz, különösen ajánlottak. Az üzemi költségek támogatására a munkáltatók által fizetett adók preferáltak viszonylagos stabilitásuk miatt.

UITP – Transzperencia és gazdálkodás A szolgáltatók és a hivatalos szervek közötti kapcsolatok szerződésbe foglalása Tartalékalapok a szolgáltatók ösztönzésére és a szerződések módosítására, hogy a szolgáltatók hatáskörein kívül eső költségek változásai fedezve legyenek. Intézkedések (pl.:benchmarking), amelyek bizonyítják, hogy a pénzért a megfelelő értéket kapják.

„Tiszta elvek a gyakorlatban”

Következtetés A nemzeti szabályozások terén nagy szabadságfok A magas egy főre jutó GDP-vel rendelkező országoknál a kedvezmények aránya általában alacsonyabb és fordítva Az államok társadalompolitikai céljaik mellett; részben beruházási terheik csökkentése (útépítési, torlódási költségek megtakarítása), részben környezetvédelmi, egészségügyi szempontból támogatják a közösségi közlekedés használatot, és a közforgalmú közlekedésen való takarékosság érdekében szorgalmazzák a gyalogos és kerékpáros közlekedést.

Igénybe vehető források: A közszolgáltatást igénybe vevők által fizetett díj Az egyes társadalmi csoportok számára biztosított állami árkiegészítés A bizonyos célcsoportokat támogató gazdasági és társadalmi szervezetek hozzájárulása A források igénybe vételének feltételei: Közvetlenül igénybe vevőjük jusson hozzá Legyenek egyetlen adathordozó használatával elérhetők Az adathordozó legyen a közszolgáltatások minél több területén használható A közös adathordozó használatának előnyei: Az állam kapcsolódó rendszerei közötti elszámolás automatizálása Az állampolgár által preferált fizetési mód általános használhatósága

Javaslatok A hazai „barokkos” szabályozás, tarifarendszer korszerűsítése Új tarifarendszeren nyugvó tarifaközösségek létrejötte Közlekedési szövetségek létrejötte: –Integrált jegyrendszer –Közlekedési módok összehangolása (intermodalitás) –Szolgáltatások egységes megjelenése (image, design) –P+R parkolók menedzselése –Közlekedési tervek az önkormányzatok, régiók, kormányzat számára

Köszönöm a figyelmet!