Struktúrált gyakorlatok I. Yalom Alkalmazásuk célja: a csoport céljától és a csoportfolyamatoktól függ Funkcióik: kezdeti társas rituálék időszakának lerövidítése a csoport, mint egész fejlődésének támogatása egyéni készségek teljesebb kiépítése a vezető és a tagok biztonságának növelése hatékonyabb feladatmegoldás
Struktúrált gyakorlatok hatásának iránya: a csoport egészea csoport egésze alcsoportokalcsoportok diádokdiádok egyetlen tagegyetlen tag
Struktúrát gyakorlatok használatának előnyei: Gyorsítják a csoportfolyamatot Feladatcsoportban növelik a hatékonyságot Biztonságot nyújtanak a vezetőnek és a tagoknak Ébren tartják a tagok motivációit Oldják a tagok káros mértékű szorongását
Struktúrát gyakorlatok használatának hátrányai: Hatásuk a viselkedésre és a személyiségre rövid távú Túlzott vezetői aktivitás a tagok aktivitásának rovására A személyes hatalom-befolyás és kompetencia- átélését gátolják Az automómia kialakulását lassítják
Útmutatások a szerepjátékok alkalmazásához Ágoston Magyarázd el a szerepjáték alkalmazásának folyamatát Magyarázatodban ne használd a „eljátszani” szót Mond ki a hibázás lehetőségét és szükségszerűségét Mutasd be, hogyan használják a tagok a módszert: adjanak instrukciókat a szereplőknek adjanak instrukciókat a szereplőknek hogyan adják elő a jelenetet hogyan adják elő a jelenetet a visszajelzés módját a visszajelzés módját emeld ki: a gyakorlat a „valós tanulás” záloga emeld ki: a gyakorlat a „valós tanulás” záloga
A szerepjátékokkal kapcsolatos ellenállás kezelése Ágoston mutass be egy helyzetet- lehetőleg humorosat, öniróniával Demonstráció: mutass be egy helyzetet- lehetőleg humorosat, öniróniával Érvelés: érvelj, valós helyzet valós érzelmeket involvál Fokozatosság: az ellenállót bízd meg megfigyeléssel
Bevonás: a demonstrációdba vonj be minél több „ellenállót” Feltárás: kerestess a csoporttal válaszokat a szorongás okára Klisék: tartalékolj megírt helyzeteket Alcsoport: oszd be a tagokat három- öt fős kiscsoportokba