A 2011. évi Integritás Felmérés eredményei a belső kontrollok és a korrupciós kockázatelemzés tükrében Budapest, 2012. január 19. Dr. Benkő János, ÁSZ.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Korrupció az igazságszolgáltatásban és a bűnmegelőzésben Állami szereplők és a korrupció „Kormányzati válaszok” Sántha György, dr. IRM Miniszteri Kabinet.
Advertisements

Mintacím szerkesztése • Mintaszöveg szerkesztése – Második szint • Harmadik szint – Negyedik szint » Ötödik szint Tartalom- és módszerfejlesztés a Műegyetem.
Laboratóriumi munka szerepe a minőségbiztosításban
Az államháztartási belső pénzügyi ellenőrzési rendszer fejlesztése
Szervezetfejlesztési Program ÁROP Budapest, Károlyi-Csekonics Rezidencia November 12. VÁLTOZÁSKEZELÉS FEJLESZTÉSI MÓDSZERTAN.
Globális Korrupciós Jelentés: Klímaváltozás Bemutató május 11. Budapest.
Államháztartási belső kontroll standardok
Humán rendszerek, közszféra
Belső kontrollok, belső ellenőrzés aktuális kérdései
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK STRATÉGIAI VEZETÉSE. Milyen az igazán jó önkormányzat? POLGÁRKÖZELI  AUTONÓM ÉS VÁLLALKOZÓ SZELLEMŰ  AKCIÓ-ORIENTÁLT  KÜLDETÉS-CÉLOK-KOMPETENCIA.
Korrupciós kockázatok feltérképezése Integritás alapú közigazgatási kultúra terjesztése Integritás Projekt ÁROP február 17., Szeged.
dr. Robák Katalin,helyettes projektvezető
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
ENERGIAIRÁNYÍTÁSI SZABVÁNYOK
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
Műszaki ellenőrképzés
DOKUMENTUMKEZELÉS.
„Az Integritás Kérdőív kitöltésével összefüggő tudnivalók” Az adatfelvételi célcsoport, az Integritás Kérdőív és az adatfelvétel február 15.,
A kontrollok szerepének felértékelődése a közszférában Domokos László Az Állami Számvevőszék elnökének előadása Belső Ellenőrök Magyarországi Közhasznú.
KOCKÁZATKEZELÉS A KÖZSZFÉRÁBAN
1 Gazdaság és környezet Előadó: Nagy Tamás. 2 Általános környezetvédelmi kérdések a vállalatoknál A gazdasági, piaci és környezeti körülmények miatt egyre.
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Konzulens: Dr. Pitlik László
Szervezetfejlesztési Program
Szervezetfejlesztési Program
Projektkontrolling A dolgozatot készítette: Bodnár Zsuzsanna Buskó Nóra Csépe Krisztina Szőke Zoltán Varga Nóra.
A belső kontroll rendszer hatékony működtetése
Biztosítók irányítási rendszere
Belső kontrollok és a könyvvizsgálat az államháztartásban
A helyi önkormányzatoknál végzett belső ellenőrzés az Állami Számvevőszék ellenőrzési tapasztalatai tükrében Dr. Sepsey Tamás – számvevő igazgató Magyar.
XVII. Országos Könyvvizsgálói Konferencia Balatonalmádi, szeptember
Projektek monitorozása. Elvek és módszerek
Figyelő Top 200 Üzleti etika és korrupció Alexa Noémi október 11.
Kihívások a költségvetési gazdálkodás területén?
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Az elemzés és tervezés módszertana
A Közigazgatás Korrupció-megelőzési Programja 2012 – 2014 Szentkirályi-Szász Krisztina közigazgatási stratégiáért felelős helyettes államtitkár.
„Az Integritás Kérdőív kitöltésével összefüggő tudnivalók” Az adatfelvételi célcsoport, az Integritás Kérdőív és az adatfelvétel február 17., Szeged.
Korrupciós kockázatok feltérképezése Integritás alapú közigazgatási kultúra terjesztése Integritás Projekt ÁROP február 8. dr.
Az integritás jelentősége a korrupció elleni küzdelemben
„Az Integritás Kérdőív kitöltésével összefüggő tudnivalók” Az adatfelvételi célcsoport, az Integritás Kérdőív és az adatfelvétel február Dr. Benkő.
Korrupciós kockázatok feltérképezése Integritás alapú közigazgatási kultúra terjesztése Integritás Projekt ÁROP február 22., Pécs.
A belső kontrollok és kockázatelemzés az Integritás felmérés alapján
Kormányzati lépések a közigazgatási korrupció csökkentéséhez Horváth Viktor főosztályvezető.
Projekttámogatási Osztály
Költségvetési kockázatok Domokos László az Állami Számvevőszék elnöke Adóegyetem, nov. 29.
főigazgató-helyettes
Miért szükséges? Önkormányzati feladatok irányításának alapköve Kinek és miért hasznos? Képviselőtestületek és bizottságai Polgármester Polgármesteri hivatal.
Kulturális Projekt Ciklus Menedzsment A kultúra gazdaságtana
A belső ellenőr helye és szerepe a belső kontrollrendszerben
Készítette: Szirmai István
Belső ellenőrzés az önkormányzatoknál
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
Biztonsági szabályozás szerepe a biztonsági rendszeren belül
NVSZ Korrupciómegelőzési Főosztály
A lényeges hibás állítás kockázatának azonosítása, és felmérése 315. témaszámú könyvvizsgálati standard A lényeges hibás állítás kockázatának azonosítása,
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
FÜGGETLENSÉG Készítette: Szabó Gabriella. Nemzetközi szabályozás A Könyvvizsgálók Nemzetközi Szövetsége (IFAC) által kiadott Könyvvizsgálói Etikai Kódex.
Kockázati értékelés kis szervezetekben Tar György Szeged, 2013.október
Központi koordináció feladatai a as programozási időszakban.
Köztulajdonú gazdasági társaságok szervezeti integritása
Gazdasági környezet vizsgálata
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
Móricz Pál – ügyvezető igazgató Szenzor Gazdaságmérnöki Kft.
A pénzügyi kimutatások könyvvizsgálatának tervezése 300
Belső Ellenőrök Klubja
Az integritás szerepe a jó kormányzás megvalósításában
beruházás-tervezési ABCD
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

A évi Integritás Felmérés eredményei a belső kontrollok és a korrupciós kockázatelemzés tükrében Budapest, január 19. Dr. Benkő János, ÁSZ számvevő tanácsos

I. KÉRDÉSEK ÉS VÁLASZOK II. KÜLSŐ ÉS BELSŐ KONTROLLRENDSZER III. A KOCKÁZATELEMZÉS LEHETŐSÉGEI IV. KOCKÁZATI TERÜLETEK

I. KÉRDÉSEK ÉS VÁLASZOK

IDŐSZERŰSÉG ÖNÉRTÉKELÉS AD-E A PROJEKT MÓDSZER TÖBBLETET ? NÖVELI-E A TÚLSZABÁLYOZOTTSÁGOT?

II. KÜLSŐ ÉS BELSŐ KONTROLLRENDSZER

ÁSZ könyvvizsgálók Külső ellenőrzés Kormányzati ellenőrzés Intézményi belső kontrollrendszer Belső ellenőrzés AZ ÁLLAMHÁZTARTÁS ELLENŐRZÉSI RENDSZERE

A BELSŐ KONTROLLRENDSZER SZABÁLYOZÁSA

A belső kontrollrendszer folyamatrendszer, amely a kockázatok kezelésére szolgál és célja, hogy a költségvetési szervezet: működési és gazdálkodási tevékenységeit etikusan, szabályszerűen hajtsa végre, teljesítse az elszámolási kötelezettségeket és megvédje a szervezet erőforrásait a veszteségektől (károktól) és a nem rendeltetésszerű használattól. BELSŐ KONTROLLRENDSZER

A költségvetési szerv vezetője köteles belső kontrollrendszert kialakítani, működtetni, a működést folyamatosan nyomon követni, azt évente értékelni, arról jelentést készíteni.

A belső kontrollrendszer elemei: kontrollkörnyezet kockázatkezelés kontroll tevékenységek, információ és kommunikáció monitoring és a független belső ellenőrzés

A kontrollkörnyezet képezi a teljes kontrollrendszer alapját, elemei: a vezetők és dolgozók szakmai értékrendje, folyamatos támogatás a belső kontrollrendszerhez elkötelezettség a szakmai hozzáértés iránt, felső vezetés hozzáállása, elköteleződése, szervezeti felépítés humánpolitika etikai értékek és integritás. KONTROLLKÖRNYEZET

KOCKÁZATKEZELÉS A kockázatkezelési rendszer elemei: a kockázatok meghatározása, felmérése (a csalás, a korrupció kiemelt kockázatok) kockázatok elemzése, kockázatok kezelése, teljes folyamat felülvizsgálata.

KONTROLL TEVÉKENYSÉGEK A kontroll tevékenységek biztosítják a kockázatok, kezelését hozzájárulnak a szervezet céljainak eléréséhez: megelőző, helyrehozó, iránymutató, feltáró kontrollok

III. A KOCKÁZATELEMZÉS LEHETŐSÉGEI

Korrupciós kockázat kezelés Bizonytalanság, Kockázat Szabálytalanság Tudatos szabálytalanság …! ! ! ! Korrupció Kockázatelemzés pillanatfelvétel Nyomon követés Terv tény elemezés Kockázat, korrupciós kockázat menedzsment

Kockázat kezelés előnyei A vezetés felméri és felkészüljön a kockázatokra Tudatosabbá válik a tervezés Gyorsabbak lesznek a döntések és az intézkedések A szélesebb kommunikáció elősegíti a munkatársak bevonását a megoldásba

Intézkedés Tervezés Megvalósítás Ellenőrzés Meghatározás Kockázat azonosítás Kockázat elemzés Kockázat értékelés Kockázat kezelés Monitorozás,Ellenőrzés KommunikációKommunikáció KOCKÁZATMENEDZSMENT

Kockázat elemzések az ÁSZ gyakorlatában Zárszámadási audit Átfogó önkormányzati ellenőrzés Önkormányzatok „pénzügyi helyzetének” vizsgálata Korrupciós/integritás kockázat elemzés

Korrupció veszélyeztetett területekre koncentrálás, veszélyek és a védelmi rendszer állapotának mérése. Eredendő veszélyeztetettség meghatározása (EVT), Veszélyeztetettséget növelő tényezők (KVNT), Kontrollok hiányából eredő veszélyeztetettség (KHKT) Eszköz: kérdőív (155 kérdés) - gyorsteszt Súlyozás, pontok összeadása, eredményskála: pont Eredmények térképi megjelenítése A PROJEKT MÓDSZER LÉNYEGE

Eredendő veszélyeztetettség (EVT)  Hatósági jogalkalmazás  Jogalkotás  Közszolgáltatások nyújtása

Veszélyeztetettséget növelő tényezők (KVNT)  Jogi környezet  Szervezeti dinamikák, stabilitás  Személyzeti politika  Vagyongazdálkodás, közpénzek kezelése  Közbeszerzések  Európai uniós támogatások felhasználása  Kiszervezések

KONTROLLOK HIÁNYA (KHKT)  Belső szabályozottság  Belső ellenőrzöttség  Külső ellenőrzöttség  Egyéb integritás kontrollok

A PROJEKTBŐL SZÁMÍTOTT KOCKÁZATI INDEXEK

KOCKÁZAT „TÍPUSOK” JÓ KÖZEPES GYENGE

EREDENDŐ VESZÉLYEZTETETTSÉGI INDEX

Korrupciós veszélyeztetettséget növelő tényezők indexe

Kontrollok hiányából fakadó kockázatok indexe

IV. KOCKÁZATI TERÜLETEK

A LEGFŐBB KOCKÁZATI TERÜLETEK, %

SZABÁLYOZÁSI KOCKÁZATOK

KÖZBESZERZÉSEK

KÖZBESZERZÉS

KOCKÁZAT HALMOZÓDÁS UNIÓS FORRÁSFELHASZNÁLÁS KÖZBESZERZÉS BERUHÁZÁS

KÖSZÖNÖM A FIGYELMÜKET