Informatikai közművek

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
S ZOFTVERSZOLGÁLTATÁSOK : B ILINCS VAGY S ZABADULÁS ? Zsoldos Sándor IPR-Insights Consulting & Research.
Advertisements

Kreitl Péter Gemini-IT Magyarország Kft.
Windows Virtualizáció
Első tapasztalatok az NIIFI-nél üzemelő infrastruktúra cloud szolgáltatással kapcsolatban Stefán Péter NIIFI RICOMNET Miskolc.
Európa újra bízik az IT-ban Mit jelent a cloud computing? Kinek, miért előnyös? Nemzetközi kitekintés – trendek, esettanulmányok, avagy hogy csinálják.
Virtualizált Biztonságos BOINC Németh Dénes Deák Szabolcs Szeberényi Imre.
SZOFTVER MINT SZOLGÁLTATÁS: ÜZLETI HATÉKONYSÁG A FELHŐBEN Nagy Levente Üzletágvezető Microsoft Office.
Szoftver és Szolgáltatások Nemzeti Technológiai Platform Dr. Kondorosi Károly BME IIT Kreatív Iparágak a Digitális Térben… Konferencia
Pénz, de honnan?. Office 365 Eszközök 1 milliárd Okostelefon 2016-ra, ebből 350 milliót használnak majd munkára Emberek 82 % A világ online népességének.
Hatékonyságnövelés Office System alapon az E.ON csoportnál
Magyarországi cloud computing megoldások, belépési területek a hazai kis- és közepes méretű vállalatok számára Riba István.
Mobil e-ügyintézési rendszer kifejlesztése
Önkormányzati informatika ASP alapokon
RENDSZERINTEGRÁLÁS B_IN012_1
I NFORMÁCIÓS T ÁRSADALOM T ECHNOLÓGIÁI PÓLUS Dr Magyar Gábor BME
Microsoft Üzleti Megoldások Konferencia Naprakész Microsoft technológiák banki környezetben Bessenyei László Magyar Külkereskedelmi Bank Rt.
IT-DEV-CON – IT-DEV-CON Kollár László Fejlesztési platform üzletág igazgató - Microsoft.
Infrastruktúra-felügyelet a privát felhőben
Ipari felhő infrastruktúrák a gyakorlatban
1 GTS Szerver Virtualizáció – Ügyvitel a felhőben.
Kőnig Tibor főmérnök Microsoft Magyarország. Ma a vállalatok elsősorban olyan szoftvereket használnak, amelyeket maguk futtatnak ez a helyben telepített.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
Hatékonyságnövelés IT biztonsági megoldásokkal Szincsák Tamás IT tanácsadó 2012.Október 17.
Outsourcing – varázsszer?
Somogyi Csaba Üzemeltetési szakértő Microsoft Magyarország Kft.
Könyvtári és Informatikai Szövetség
Informatikai megoldások egy kézből
A Microsoft rendszermenedzsment víziója A Dynamic Systems Initiative A System Definition Model Az üzemeltetésre tervezett szoftverek A SDM jelentősége.
A jövő technológiái Kőnig Tibor főmérnök, Microsoft Magyarország blogs.msdn.com/tibork-on-ms blogs.msdn.com/tibork-on-ms.
2001. szeptember 13 LOGI-TECH Déri András 1 az e-kereskedelem után Déri András.
Windows Azure Infrastruktúra és platform a felhőben
A számítógépes hálózatok világa
Szoftverfejlesztés és szolgáltatás kiszervezés Folyamatjavítási mérföldkövek a világon és Magyaroszágon Bevezető gondolatok Dr. Biró Miklós.
Mérés és adatgyűjtés laboratóriumi gyakorlat Makan Gergely, Mingesz Róbert, Nagy Tamás 2. óra szeptember 9., 10. v
Cluster Szorosan összekapcsolt számítógépek csoportja (egy gépet alkotnak) Gyakori a LAN megoldás Céljuk: – Teljesítmény növelése – Rendelkezésre állás.
Hogyan tud az informatikában költséget csökkenteni egy magyar vállalat? Előadó: Kirov Kiril Ügyvezető-igazgató Alphasonic Kft október 9.
TT Kovács Sándorné.
Szoftverminőség biztosítása
Mikro és kisvállalkozások szerepe a rövid ellátási láncban Gyaraky Zoltán főosztályvezető Élelmiszer-feldolgozási Főosztály.
TUDOMÁNYOS MUNKA, KUTATÁSI TEVÉKENYSÉG Dr. BARTHA LÁSZLÓ Mérnöki Kar Tanácsülése.
VII. Nemzetközi Médiakonferencia „A média hatása a gyermekekre és fiatalokra" szeptember Balatonalmádi Fiatal group leaderek Facebook használati.
Hibrid felhő Privát-, publikus és hoster felhők összekapcsolása
Informatikai döntéstámogatás az MVM-nél
Költség hatékony és rugalmas infrastruktúra ami az ismert és meglevő termékeken alapul  Heterogén környezetek támogatása  Folyamat automatizálás  Önkiszolgáló.
Windows Server 2012 Kiadások, licencelés, lehetőségek
Demo/teszt környezetek Szerver konszolidáció Adatközpontok alapja.
CommunityCloud Private Cloud Public Cloud Hybrid Clouds Megvalósítás módja Szolgáltatás modell Alapvető jellemzők Közös jellemzők Software as a Service.
Szoftver, mint szolgáltatás - Innovatív megoldások beruházás nélkül
Magyar Controlling Egyesület Szombathely, október Keringer Zsolt MCE Konferencia 2008 A controlling gyakorlata ASP alapú közigazgatás lehetőségei.
ZÁHONY TÉRSÉGI LOGISZTIKAI KLASZTER
Az EEM helye a menedzsmentben
1 C | © 2010 Cisco | EMC | VMware. All rights reserved. Úton a cloud computing (felhő modell) felé Slamovits Tibor, EMC üzletág-vezető, kormányzat.
© 2006 Cisco Systems, Inc. All rights reserved.Cisco ConfidentialPresentation_ID 1 CIO `08 Rugalmas biztonság, rugalmas vállalathoz Hirsch Gábor Üzletfejlesztési.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Nagy teherbírású rendszerüzemeltetés a felhőben. Miről lesz szó? Cloud áttekintő Terheléstípusok és kezelésük CDN Loadbalancing Nézzük a gyakorlatban.
Miért jó nekünk kutatóknak a felhő?
1 KULCS AZ ESÉLYEGYENLŐSÉGHEZ: DIGITÁLIS KÖZMŰVESEDÉS Kajati László Cégvezető TectumIT.
i.e. SMART üzleti ötletek versenye SWOT analízis workshop
A Windows Server 2003 termékcsalád A Windows Server 2003 termékcsaládnak 4 tagja van: Windows Server 2003, Standard Edition Windows Server 2003, Enterprise.
Biztonsági szabályozás szerepe a biztonsági rendszeren belül
Piramis klaszter rendszer
December 1. IKT piaci tendenciák, várható trendek Kátai Szabolcs IVSZ.
Irány a felhő Előnyök, tapasztalatok Sárdy Tibor
INFORMATIKA- SZOLGÁLTATÁS és INFORMÁCIÓ- BIZTONSÁG Krauth Péter
AZURE RÉGIÓK Szoftver szolgáltatás SaaS Platform szolgáltatás PaaS Infrastruktúra szolgáltatás IaaS.
Dr. Beck György Compaq Computer Mo. Kft. Vezérigazgató
IT szolgáltatás-irányítási rendszer tanúsítása ISO/IEC szerint
<Fejléc - Előadás címe>
Business Intelligence (Üzleti Intelligencia)
Előadás másolata:

Informatikai közművek IT3-BT 2008. június 27.

Tézis A szervezetek üzleti ill. közfeladataik megoldásánál az ügyfeleik által egyre fokozottabban elvárt garantált szolgáltatásminőség érdekében, de szűkebb értelemben vett gazdaságossági okok miatt is, növekvő mértékben építenek specializálódott vállalkozások szabványos IT-szolgáltatásaira, és elengedhetetlenné válik e szolgáltatások mainál jóval dinamikusabb és automatizáltabb menedzselése.

infrastruktúrakomponensek Jelen helyzet Ma még tipikusan szigetszerű IT-infrastruktúrák A szerverkapacitások kihasználtsága 10-20% IT-menedzsment erősödő jelenléte „IT-szolgáltatás” megjelenése: n. alkalmazás változtatás és kiadás (bevezetés) megfigyelés és helyreállítás (üzemeltetés) 3. alkalmazás 2. alkalmazás 1. alkalmazás programok adatok infrastruktúrakomponensek … tervezés és fejlesztés több szervezetre is kiterjedhet alkalmazás- portfólió üzleti/ szervezeti folyamat Garanciával !

Informatikai „közmű” (IT Utility) Az „egy infrastruktúra - több ügyfél” üzleti modell lassan, de terjed Infrastruktúra-hoszting hosting infrastructure service (HIS) system infrastructure service provisionning (SISP) Alkalmazás-hoszting software as a service (SaaS) application service provisionning (ASP) IT Utility GRID Cloud computing

Grid Egyfajta informatikai közmű Köztes szoftver szükséges Eredetileg: akadémiai ill. közérdekű indíttatás a számítógépek „szabadidős” felhasználásának megszervezését jelentette (pl. SETI-program) A megközelítés konvergálódik az ITU felé ahogy a „grid-computing” eszközeit üzleti célokra is használják

„Mennyei” informatika (Cloud computing) Egyfajta IT-közmű (IT Utility 2.0 ?) Egyedi PC és szerver => menedzselt szerverhadak tömegméretek, elosztottság, ld. Grid (üzleti környezetben átveszi a szerepét) Az IT-menedzsment nagy fokú automatizálása virtualizáció (teljesítménynövelés, folytonosságbiztosítás) menedzsmenteszközök (szoftverek) kiemelkedő szerepe Elsősorban webalkalmazások és infrastruktúra tömegszerű szolgáltatására Infrastruktúra: Számítási kapacitás (pl. Amazon Elastic Compute Cloud) Infrastruktúra: Tárkapacitás (pl. Amazon Simple Storage Service) Alkalmazás: Irodai munkavégzés (pl. Google Office + e-mail) Alkalmazás: Mikrofizetés (pl. Amazon Flexible Payments Service)

A „cloud computing” architektúrája meta-adatok Szolgáltatás-katalógus szerverhadak a „felhők” mögött (nem lényeges a fizikai hollét) Rendszer-menedzsment Szolgáltató eszközök egyszerű felhasználói felület vezérlő egység végrehajtó egység Monitorozás és mérés virtuális gépek adatgyűjtő egység

Jelen helyzet (folyt.) IT-szolgáltatásellátás (IT Service Sourcing) változatos formái vannak jelen Belső ellátás belső vagy osztott szolgáltatások Külső ellátás egypartneres ellátás teljes körű szolgáltatáskihelyezés többpartneres ellátás fővállalkozásszerű szolgáltatáskihelyezés konzorciumszerű szolgáltatáskihelyezés szelektív szolgáltatáskihelyezés

Várható fejlődés New Generation Computing Valós idejű infrastruktúra megjelenése és elterjedése Vállalati szinten 2008 2013 2018 Használat alapján történő fizetés általánossá válása A hangsúly a szolgáltatás-menedzsment felé tolódik Közműszerű alkalmazás-szolgáltatás (egyedi használatra) „On Demand” és „Adaptive Enterprise” Cloud computing (tömeges használatra) IT-szolgáltatásmenedzsment (ITIL V3 és ISO 20000) IT-szolgáltatásmenedzsment eszközök használata

IT-közművek használatának tipikus szintjei Cloud Computing Belülről kifelé: Belépési pont: web-hoszting jellegű HIS majd egyéb szerverek hosztolása Következő szint: kevésbé kritikus alkalmazás működtetése a már hosztolt szervereken még nem SaaS Kifejlett állapot: a szervezet informatikai alkal-mazásainak jelentős részét a szolgáltatóra bízza elsősorban KKV-knál, ahol többnyire standard alkalmazá-sokat használnak üzletfolytonosság támogatása Kívülről befelé: Belépési pont: tárterület „bérlése” gépek „bérlése” személyes eszközök Következő szint: köztes szoftverek használata beépülő webszolgáltatások Kifejlett állapot: nem-stratégiai vállalati alkalmazások kívülről rugalmas IT-folytonossági megoldások kívülről alkalmazásintegráció nagyipari módszerekkel INF ALK

Valós idejű infrastruktúra jellemzői Az IT-erőforrások következetes megosztása beruházási és működési költségek csökkenése Az IT-erőforrások automatikus kiosztását az üzleti prioritások határozzák meg növekedő üzleti reagáló képesség A szolgáltatási szintek előrejelezhetőek és stabilak a szolgáltatásminőség emelkedik

„New Generation Computing” Belső informatikai szervezet: Közvetítés üzlet és IT között Teljes IT-ellátás szervezése Egyedi igények kezelése Külső informatikai szolgáltató: Szabványos IT-megoldások Részleges IT-ellátás Tömegigények kezelése SLA szolgáltatási megállapodás valós idejű infrastruktúra ”közmű”-jellegű/ hiper- számítástechnika különböző szintű garanciák a minőségre az ár függ-vényében üzleti stratégiára optimalizáló üzemeltetés gazdaságosságra optimalizáló üzemeltetés nagy teljesítmény, magas kihasználtság, rugalmasság

Technológiai tényezők IPv6/ NGN IT-szolgáltatás- menedzsment- folyamatok és -eszközök Automatikus hibadetektálás és -javítás Valós idejű infrastruktúrák megjelenése Nagy megbízhatóságú eszközök tömeges elterjedése Virtualizáció minden szinten Terhelésoptimalizáló mechanizmusok IT-közművek elterjedése Grid Cloud Computing Web, mint platform Szolgáltatás-orientált alkalmazások (SaaS) használata Web-szolgáltatások

Gazdasági-társadalmi tényezők Világgazdasági problémák (E) Törekvés költség- hatékonyságra (E) IT komplexitása növekedik (T) Költségvetés egyensúlya (E) Hiány speciális IT-szaktudásban (E) Törekvés versenyképességre (E) IT-közművek elterjedése IT gyorsan változik (T) Törekvés méret- gazdaságosságra (E) A szervezetek informatizálódása (E) Szolgáltatásminőség iránti igény növekedése (E) Tömegigények az IT-vel szemben (S)

Technológiai hatások Az IT világméretű infrastruktúrája átalakul Új, hatékonyabb biztonsági technológiák IT-közművek elterjedése Szolgáltatás-orientált alkalmazások elterjedése Nagyobb teljesítményű rendszerarchitektúrák kialakulása Köztesszoftverek szerepe továbbnövekszik

Társadalmi-gazdasági hatások Üzleti tevékenység függése az IT-től (E) Jogi és szabályozási kérdések előtérbe kerülése (S) IT-közművek terjedése Üzletimodell-váltás az informatikában (E) Nemzetközi gazdasági átrendeződés (E) Növekszik a hozzáférés az információkhoz (S) Digitális szakadék csökkenése (S) Közszolgáltatások hatékonyságnövekedése (E)

Technológiai hatások Alkalmazások és komponensek Szolgáltatás-orientált alkalmazások Rendszerarchitektúra és fejlesztési eszközök Közműszerű IT-szolgáltatások Infrastruktúra és szolgáltatásmenedzsment Kölcsönös egymásra hatás a szolgáltatás-orientált alkalmazásokkal Húzó erő a hardver- és hálózati infrastruktúrák műszaki fejlődésére automatizáltság, megbízhatóság, ellenálló képesség

Társadalmi-gazdasági kihatások A közműszerű müködtetés üzleti modellje fokozatosan meghatározóvá válik kompetenciahiány gazdaságossági kényszer növekvő szolgáltatási színvonal igénye Üzleti tevékenység egyre növekvő függése az informatikától IT-szolgáltatások rendelkezésre állásának garantálása „tömegeknek” Nemzetgazdasági léptékű kihatások: üzleti tevékenységek versenyképességi szintje közigazgatási szolgáltatások hatékonysága Nő vagy csökken?

Magyar vonatkozások HIS SaaS Dataplex, InterWare („szerverhotel”) SaaS HostLogic, BCN (->T-Com), Volán Elektronika, EuroMacc egyre lefogadottabb modell, nyílik az „olló” IT-szolgáltatásmenedzsment (ITIL és COBIT) Növekvő piac: eszközeladás, rendszerkiépítés, tanácsadás, oktatás ITIL V3, COBIT 4.1 megjelenése ISO/IEC 20000, az IT-szolgáltatásmenedzsment nemzetközi szabványa ING Service Center (->GPIT) + várhatóan mások ITIL -> itSMF Magyarország (www.itsmf.hu) COBIT -> ISACA Hungarian Chapter

Következtetések – belső IT-szervezetek A szervezetek belső informatikai részlegeinek mérete folyamatosan csökken, de jelentőségük nem Elébe menni a kiszervezésnek Megtanulni kontrollálni (a kiszervezési hullámokat és a beszállítókat) Felkészülni a közvetítő szerepre (IT <-> üzlet) az IT üzleti értéket teremtő, stratégiai eszköz (CIO közvetlen) vagy az IT „nem számít” (IT Doesn’t Matter?, PÜ-nek alárendelt) Garantálni a szolgáltatásminőséget IT-szolgáltatásmenedzsment (ITIL, ISO 20000, COBIT) Maximalizálni az IT rugalmasságát „Valós idejű” architektúrák Virtualizáció Kapacitásgazdálkodás Üzleti szintű monitoring és erőforrásallokáció On-line tartalékképzés

Következtetések – külső IT-szolgáltatók A szolgáltatásmenedzsment-folyamatok és –eszközök állandó fejlesztése Specializálódás közműszerűen működtetett adatközpontok (-> tömegigények) alkalmazásmenedzsment (-> egyedi igények, testre szabás) berendezésszállítás és –javítás (-> bedolgozás) Az IT-szolgáltatások közbeszerzésen keresztül történő kihelyezésének szabályozása ISO/IEC 20000 + 27001 tanúsítás, mint követelmény?

Közműszerű IT-szolgáltatási lánc egyén csoport, közösség kis- és középvállalkozás nagyvállalat szabványos számítási, tárolási, átviteli kapacitások és feldolgozó funkciók közműszerű IT-szolgáltató javítási, felügyeleti, kiadási és fejlesztési funkciók IT-háttérfunkciók IT-háttérfunkciók IT-háttérfunkciók korszerű, menedzselt számítóközpontok IKT-háttérkapacitások hálózati alapinfrastruktúra

Elkülönülő IT-közművek használó közműszerű IT-szolgáltató közműszerű IT-szolgáltató közműszerű IT-szolgáltató IBM/Google Amazon Microsoft hiperszámítóközpontok hálózati alapinfrastruktúra

Elkülönülő IT-közművek használó partner szoftver- és tartalomszolgáltatók partner szoftver- és tartalomszolgáltatók közműszerű IT-szolgáltató közműszerű IT-szolgáltató közműszerű IT-szolgáltató IBM/Google Amazon Microsoft hiperszámítóközpontok hálózati alapinfrastruktúra

Együttműködő IT-közművek használó közműszerű IT-szolgáltató közműszerű IT-szolgáltató közműszerű IT-szolgáltató hiperszámítóközpontok hálózati alapinfrastruktúra

Versengő ellátási modellek szervezet ügyfél üzleti szolgáltatás szakismeret-szolgáltatás magán IT-szolgáltatás (infrastruktúra, alkalmazás) közvetlen üzleti IT-szolgáltatás (alkalmazás) munkaköri támogatás (alkalmazás) üzletifolyamat-szolgáltatás külső ellátó szervezet közműszerű IT-szolgáltató belső IT-szolgáltató alkalmazás- szolgáltatás közvetett üzleti IT-szolgáltatás (infrastruktúra, alkalmazás) valós idejű infrastruktúra valós idejű infrastruktúra hiperszámítóközpontok hálózati alapinfrastruktúra