Informatikai közművek IT3-BT 2008. június 27.
Tézis A szervezetek üzleti ill. közfeladataik megoldásánál az ügyfeleik által egyre fokozottabban elvárt garantált szolgáltatásminőség érdekében, de szűkebb értelemben vett gazdaságossági okok miatt is, növekvő mértékben építenek specializálódott vállalkozások szabványos IT-szolgáltatásaira, és elengedhetetlenné válik e szolgáltatások mainál jóval dinamikusabb és automatizáltabb menedzselése.
infrastruktúrakomponensek Jelen helyzet Ma még tipikusan szigetszerű IT-infrastruktúrák A szerverkapacitások kihasználtsága 10-20% IT-menedzsment erősödő jelenléte „IT-szolgáltatás” megjelenése: n. alkalmazás változtatás és kiadás (bevezetés) megfigyelés és helyreállítás (üzemeltetés) 3. alkalmazás 2. alkalmazás 1. alkalmazás programok adatok infrastruktúrakomponensek … tervezés és fejlesztés több szervezetre is kiterjedhet alkalmazás- portfólió üzleti/ szervezeti folyamat Garanciával !
Informatikai „közmű” (IT Utility) Az „egy infrastruktúra - több ügyfél” üzleti modell lassan, de terjed Infrastruktúra-hoszting hosting infrastructure service (HIS) system infrastructure service provisionning (SISP) Alkalmazás-hoszting software as a service (SaaS) application service provisionning (ASP) IT Utility GRID Cloud computing
Grid Egyfajta informatikai közmű Köztes szoftver szükséges Eredetileg: akadémiai ill. közérdekű indíttatás a számítógépek „szabadidős” felhasználásának megszervezését jelentette (pl. SETI-program) A megközelítés konvergálódik az ITU felé ahogy a „grid-computing” eszközeit üzleti célokra is használják
„Mennyei” informatika (Cloud computing) Egyfajta IT-közmű (IT Utility 2.0 ?) Egyedi PC és szerver => menedzselt szerverhadak tömegméretek, elosztottság, ld. Grid (üzleti környezetben átveszi a szerepét) Az IT-menedzsment nagy fokú automatizálása virtualizáció (teljesítménynövelés, folytonosságbiztosítás) menedzsmenteszközök (szoftverek) kiemelkedő szerepe Elsősorban webalkalmazások és infrastruktúra tömegszerű szolgáltatására Infrastruktúra: Számítási kapacitás (pl. Amazon Elastic Compute Cloud) Infrastruktúra: Tárkapacitás (pl. Amazon Simple Storage Service) Alkalmazás: Irodai munkavégzés (pl. Google Office + e-mail) Alkalmazás: Mikrofizetés (pl. Amazon Flexible Payments Service)
A „cloud computing” architektúrája meta-adatok Szolgáltatás-katalógus szerverhadak a „felhők” mögött (nem lényeges a fizikai hollét) Rendszer-menedzsment Szolgáltató eszközök egyszerű felhasználói felület vezérlő egység végrehajtó egység Monitorozás és mérés virtuális gépek adatgyűjtő egység
Jelen helyzet (folyt.) IT-szolgáltatásellátás (IT Service Sourcing) változatos formái vannak jelen Belső ellátás belső vagy osztott szolgáltatások Külső ellátás egypartneres ellátás teljes körű szolgáltatáskihelyezés többpartneres ellátás fővállalkozásszerű szolgáltatáskihelyezés konzorciumszerű szolgáltatáskihelyezés szelektív szolgáltatáskihelyezés
Várható fejlődés New Generation Computing Valós idejű infrastruktúra megjelenése és elterjedése Vállalati szinten 2008 2013 2018 Használat alapján történő fizetés általánossá válása A hangsúly a szolgáltatás-menedzsment felé tolódik Közműszerű alkalmazás-szolgáltatás (egyedi használatra) „On Demand” és „Adaptive Enterprise” Cloud computing (tömeges használatra) IT-szolgáltatásmenedzsment (ITIL V3 és ISO 20000) IT-szolgáltatásmenedzsment eszközök használata
IT-közművek használatának tipikus szintjei Cloud Computing Belülről kifelé: Belépési pont: web-hoszting jellegű HIS majd egyéb szerverek hosztolása Következő szint: kevésbé kritikus alkalmazás működtetése a már hosztolt szervereken még nem SaaS Kifejlett állapot: a szervezet informatikai alkal-mazásainak jelentős részét a szolgáltatóra bízza elsősorban KKV-knál, ahol többnyire standard alkalmazá-sokat használnak üzletfolytonosság támogatása Kívülről befelé: Belépési pont: tárterület „bérlése” gépek „bérlése” személyes eszközök Következő szint: köztes szoftverek használata beépülő webszolgáltatások Kifejlett állapot: nem-stratégiai vállalati alkalmazások kívülről rugalmas IT-folytonossági megoldások kívülről alkalmazásintegráció nagyipari módszerekkel INF ALK
Valós idejű infrastruktúra jellemzői Az IT-erőforrások következetes megosztása beruházási és működési költségek csökkenése Az IT-erőforrások automatikus kiosztását az üzleti prioritások határozzák meg növekedő üzleti reagáló képesség A szolgáltatási szintek előrejelezhetőek és stabilak a szolgáltatásminőség emelkedik
„New Generation Computing” Belső informatikai szervezet: Közvetítés üzlet és IT között Teljes IT-ellátás szervezése Egyedi igények kezelése Külső informatikai szolgáltató: Szabványos IT-megoldások Részleges IT-ellátás Tömegigények kezelése SLA szolgáltatási megállapodás valós idejű infrastruktúra ”közmű”-jellegű/ hiper- számítástechnika különböző szintű garanciák a minőségre az ár függ-vényében üzleti stratégiára optimalizáló üzemeltetés gazdaságosságra optimalizáló üzemeltetés nagy teljesítmény, magas kihasználtság, rugalmasság
Technológiai tényezők IPv6/ NGN IT-szolgáltatás- menedzsment- folyamatok és -eszközök Automatikus hibadetektálás és -javítás Valós idejű infrastruktúrák megjelenése Nagy megbízhatóságú eszközök tömeges elterjedése Virtualizáció minden szinten Terhelésoptimalizáló mechanizmusok IT-közművek elterjedése Grid Cloud Computing Web, mint platform Szolgáltatás-orientált alkalmazások (SaaS) használata Web-szolgáltatások
Gazdasági-társadalmi tényezők Világgazdasági problémák (E) Törekvés költség- hatékonyságra (E) IT komplexitása növekedik (T) Költségvetés egyensúlya (E) Hiány speciális IT-szaktudásban (E) Törekvés versenyképességre (E) IT-közművek elterjedése IT gyorsan változik (T) Törekvés méret- gazdaságosságra (E) A szervezetek informatizálódása (E) Szolgáltatásminőség iránti igény növekedése (E) Tömegigények az IT-vel szemben (S)
Technológiai hatások Az IT világméretű infrastruktúrája átalakul Új, hatékonyabb biztonsági technológiák IT-közművek elterjedése Szolgáltatás-orientált alkalmazások elterjedése Nagyobb teljesítményű rendszerarchitektúrák kialakulása Köztesszoftverek szerepe továbbnövekszik
Társadalmi-gazdasági hatások Üzleti tevékenység függése az IT-től (E) Jogi és szabályozási kérdések előtérbe kerülése (S) IT-közművek terjedése Üzletimodell-váltás az informatikában (E) Nemzetközi gazdasági átrendeződés (E) Növekszik a hozzáférés az információkhoz (S) Digitális szakadék csökkenése (S) Közszolgáltatások hatékonyságnövekedése (E)
Technológiai hatások Alkalmazások és komponensek Szolgáltatás-orientált alkalmazások Rendszerarchitektúra és fejlesztési eszközök Közműszerű IT-szolgáltatások Infrastruktúra és szolgáltatásmenedzsment Kölcsönös egymásra hatás a szolgáltatás-orientált alkalmazásokkal Húzó erő a hardver- és hálózati infrastruktúrák műszaki fejlődésére automatizáltság, megbízhatóság, ellenálló képesség
Társadalmi-gazdasági kihatások A közműszerű müködtetés üzleti modellje fokozatosan meghatározóvá válik kompetenciahiány gazdaságossági kényszer növekvő szolgáltatási színvonal igénye Üzleti tevékenység egyre növekvő függése az informatikától IT-szolgáltatások rendelkezésre állásának garantálása „tömegeknek” Nemzetgazdasági léptékű kihatások: üzleti tevékenységek versenyképességi szintje közigazgatási szolgáltatások hatékonysága Nő vagy csökken?
Magyar vonatkozások HIS SaaS Dataplex, InterWare („szerverhotel”) SaaS HostLogic, BCN (->T-Com), Volán Elektronika, EuroMacc egyre lefogadottabb modell, nyílik az „olló” IT-szolgáltatásmenedzsment (ITIL és COBIT) Növekvő piac: eszközeladás, rendszerkiépítés, tanácsadás, oktatás ITIL V3, COBIT 4.1 megjelenése ISO/IEC 20000, az IT-szolgáltatásmenedzsment nemzetközi szabványa ING Service Center (->GPIT) + várhatóan mások ITIL -> itSMF Magyarország (www.itsmf.hu) COBIT -> ISACA Hungarian Chapter
Következtetések – belső IT-szervezetek A szervezetek belső informatikai részlegeinek mérete folyamatosan csökken, de jelentőségük nem Elébe menni a kiszervezésnek Megtanulni kontrollálni (a kiszervezési hullámokat és a beszállítókat) Felkészülni a közvetítő szerepre (IT <-> üzlet) az IT üzleti értéket teremtő, stratégiai eszköz (CIO közvetlen) vagy az IT „nem számít” (IT Doesn’t Matter?, PÜ-nek alárendelt) Garantálni a szolgáltatásminőséget IT-szolgáltatásmenedzsment (ITIL, ISO 20000, COBIT) Maximalizálni az IT rugalmasságát „Valós idejű” architektúrák Virtualizáció Kapacitásgazdálkodás Üzleti szintű monitoring és erőforrásallokáció On-line tartalékképzés
Következtetések – külső IT-szolgáltatók A szolgáltatásmenedzsment-folyamatok és –eszközök állandó fejlesztése Specializálódás közműszerűen működtetett adatközpontok (-> tömegigények) alkalmazásmenedzsment (-> egyedi igények, testre szabás) berendezésszállítás és –javítás (-> bedolgozás) Az IT-szolgáltatások közbeszerzésen keresztül történő kihelyezésének szabályozása ISO/IEC 20000 + 27001 tanúsítás, mint követelmény?
Közműszerű IT-szolgáltatási lánc egyén csoport, közösség kis- és középvállalkozás nagyvállalat szabványos számítási, tárolási, átviteli kapacitások és feldolgozó funkciók közműszerű IT-szolgáltató javítási, felügyeleti, kiadási és fejlesztési funkciók IT-háttérfunkciók IT-háttérfunkciók IT-háttérfunkciók korszerű, menedzselt számítóközpontok IKT-háttérkapacitások hálózati alapinfrastruktúra
Elkülönülő IT-közművek használó közműszerű IT-szolgáltató közműszerű IT-szolgáltató közműszerű IT-szolgáltató IBM/Google Amazon Microsoft hiperszámítóközpontok hálózati alapinfrastruktúra
Elkülönülő IT-közművek használó partner szoftver- és tartalomszolgáltatók partner szoftver- és tartalomszolgáltatók közműszerű IT-szolgáltató közműszerű IT-szolgáltató közműszerű IT-szolgáltató IBM/Google Amazon Microsoft hiperszámítóközpontok hálózati alapinfrastruktúra
Együttműködő IT-közművek használó közműszerű IT-szolgáltató közműszerű IT-szolgáltató közműszerű IT-szolgáltató hiperszámítóközpontok hálózati alapinfrastruktúra
Versengő ellátási modellek szervezet ügyfél üzleti szolgáltatás szakismeret-szolgáltatás magán IT-szolgáltatás (infrastruktúra, alkalmazás) közvetlen üzleti IT-szolgáltatás (alkalmazás) munkaköri támogatás (alkalmazás) üzletifolyamat-szolgáltatás külső ellátó szervezet közműszerű IT-szolgáltató belső IT-szolgáltató alkalmazás- szolgáltatás közvetett üzleti IT-szolgáltatás (infrastruktúra, alkalmazás) valós idejű infrastruktúra valós idejű infrastruktúra hiperszámítóközpontok hálózati alapinfrastruktúra