A pedagógusok megváltozott szerepe

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A pszichológiai segítségnyújtás szerepe a szabadulás utáni időszakban
Advertisements

E-SKILLS (DIGITÁLIS ÍRÁSTUDÁS) AZ ÉRDEKKÉPVISELETI MUNKÁBAN A STRATOSZ SZÁMÁRA KIDOLGOZOTT VÁLTOZAT Készült a MAT támogatásával, az FSZH közreműködésével.
Rendszerszemléletű megközelítés az iskolai agresszió megelőzésében és kezelésében November 30. Ódry Színpad.
Egyéb prevenció, civilek, iskolán kívüli szervezetek.
A mentori munka kihívásai a mentorképzés tapasztalatai alapján
Széchenyi tehetségműhely
1 Hasznosítható pedagógiai konzekvenciák a K+F területén Veszprém Workshop Prof. Dr. Bábosik István Prof. Dr. Bábosik István
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ Az átalakuló tanárképzés és a pedagógiai szolgáltató rendszer kapcsolódási pontjai.
VII. NEVELÉSÜGYI KONGRESSZUS augusztus A pedagógus kollektíva az iskolában, az iskolafejlesztés személyi feltételei dr. Várnai Andrásné.
A szaktanácsadás támogató szerepe
„Megváltozott világ?!” TÁMOP /1-2F projekt Dr. Ádám Szilvia.
Leukó Ferenc Vezetői coaching.
MÉREI FERENC FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI ÉS PÁLYAVÁLASZTÁSI TANÁCSADÓ INTÉZET
Hatékonyság, eredményesség, méltányosság a köznevelési rendszerben:
Pécsi tudományegyetem neveléstudományi Intézet
© Zsuzsa Gömöry, Györ 2005 Helen Parkhurst A Dalton-terv Gömöryné M. Zsuzsa.
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
Modern tanulási környezet Civitas Pedagógiai Intézet DPM TISZK 2007.
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
Dr. Nyitrai Ágnes, AVKF Paradigmaváltás a családi napközi ellátásra való felkészítésben június 1.
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
KÖRNYEZETTANULÁS A PEDAGÓGUSKÉPZÉSBEN
Stratégiai tervezés.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Mentorképzés a Debreceni Egyetemen
intézményi folyamat-szaktanácsadó
A PEDAGÓGUSOK ÉRTÉKELÉSE
NAT 2007 kompetenciák.
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
Szaktanácsadói támogatás az életpályamodellben
professional coach, motivációs előadó
A közoktatás „dobbantási” esélye Dobbantó Programindító Konferencia Setényi János 2008 Budapest.
Szervezeti kultúra A szervezeti kultúrát meghatározó kategóriák
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
Humán erőforrás menedzsment Stratégiai menedzsment ELTE november 8. Árendás Péter Illyés Gyula Gimnázium és Közgazdasági Szakközépiskola
Mit tehet egy önfejlesztő iskola az idegennyelv- pedagógiai paradigmaváltás érdekében? XII. Önfejlesztő Konferencia „Magyar közoktatás az alapfoktól az.
Vezetői konfliktuskezelés (fegyelmi ügyek)
ELEMÉR
A lelki egészség védelme az iskolában
Az óvoda-, és iskolapszichológia szakmai feladatkörei
Kémia szakmódszertani kutatások a Debreceni Egyetemen Tóth Zoltán.
Válság és megújulás? Lehetőség vagy krízis?
Kompetensek lettünk? június 27..
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
Pszichológiai és gyógypedagógiai diagnosztika
Dél-alföldi SZAK-TÁR Dél-alföldi SZAK-TÁRTÁMOP /2/B Projekttájékoztató nap Szakmai program bemutatása Béthel Alapítvány.
Horváth & Dubecz Tanácsadó Kft. TÁMOP projektben megvalósult képzések.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kinek áll érdekében? - KERETRENDSZER az egész napos iskola nevelési-oktatási.
Az óvodai tevékenységterv
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
Fenntartható fejlődés és a „való világ” – Lehetséges-e az össze- kapcsolódás? Setényi János Budapest, 2005.
Reflektív gondolkodás
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
Készítette:Tóth Sándorné
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
„A tanácsadás emberi oldala” – az érzelmi kompetencia jelentősége a tanácsadásban – Dr. Szabó Szilvia (PhD.) főiskolai docens, ZSKF elnökségi tag, HSZOSZ.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
Szakiskolai Fejlesztési Program I
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
pedagógusképzés kihívásai „A tanítás művészete és tudománya”
Készítette: Guttmann Ferencné
Közösen a bántalmazás ellen
Előadás másolata:

A pedagógusok megváltozott szerepe Setényi János Expanzió Humán Tanácsadó 2005 setenyi@expanzio.hu

Új felismerések I. „A legújabb kutatások szerint a pedagógusok több, mint egyharmada – iskolatípustól és nemtől függően – abban az egészségi állapotban van, amit kissé lazán kiégésnek nevezünk. Ez egy olyan jelenség, amiben a testi, pszichoszomatikus és lelki panaszok sokféle és összetett klinikai esetté állnak össze." (forrás: Secretariat of the Standing Conference of the Ministers of Education and Cultural Affairs of the Länder in the Federal Republic of Germany (2003): Attracting, Developing and Retaining Effective Teachers. Country Background Report for the Federal Republic of Germany).

Új felismerések II. Nő a kétely a szerkezeti reformokat illetően Nő a kétely a tartalmi reformokat illetően Előtérbe kerül a tanulás és a pedagógusok világa Megjelenik a „lélek a gépben” (Koestler)

A pedagóguspálya három jellemzője Munkaterhelés: átlagosan alacsony, nem ellenőrzött, nem elszámolt, nem hatékony Szakmai követelmények: a bemenet nem világos, nem kidolgozottak, nem ellenőrzöttek, nincs következmény, nincs karrierlétra Bér: alacsony, lapos és címhez/korhoz kötött, nincs differenciálási mozgástér

A középszint helyreállítása Intézményvezetés Munkaközösség Osztályfőnökök Pedagógusok Technikaiak A pótlékrendszer leépült Nincs középvezetés Minden többletfeladat

A pálya „titkos története” (Becher) Beilleszkedés (2-3 év) Önálló megközelítés és arculat kialakítása és elfogadtatása (5-8 év) Autonóm oktatómunka (?) Rutinizálódó munka Kiégés Hanyatlás Magányos kilépés a pályáról (nyugdíj)

Megváltozott szerepkör - kihívások Oktatás helyett tanulás Tanítás helyett tanulásvezetés (szervezés, értékelés, motiválás) A változás és innováció állandó Uralni kell a napi információözönt Kezelni a tömegkultúrát

Problémák A pedagógusok nem úttörők hanem követők Nincs módszertani kultúrájuk Gyenge az alapképzettségük Iskolából kerülnek iskolába Jórészt nőkről van szó Kockázatkerülő, munkaminimalizáló stratégiát követnek

Mi az hogy kiégés? Nem tüneti definíciók kellenek: Egy tevékenységgel kapcsolatos pozitív motivációk elvesztése Az értékteremtő mozzanatot felváltja a rutin Céllá válik a rövidtávú „túlélés” és a megmaradt életenergiák védelme Nincs stratégia a kilábalásra, feltöltődésre

Állomások A tápláló források (belső és külső) elapadása, a gondok felhalmozódása Halogatás, kivárás és kommunikáció-képtelenség Elmagányosodás Rutin, energiatakarékosság, önvédelem Rövidtávú túlélési gyakorlat

TRÉNINGKULTÚRA, COACHING Személyes megelőzés Az önreflexió kultúrája erős Új örömforrások feltérképezése Életstratégia átgondolása Új szakmai hitvallás kidolgozása TRÉNINGKULTÚRA, COACHING

Szervezeti megelőzés Világos és kommunikált követelmények Folyamatosan értékelt munka Ápolt partnerkapcsolatok Közös nyelv Nyilvánosság Élethossziglani tanulás „Bajnokok” és esetek

Tennivalók Minőségérzékeny bérrendszer Erős munkáltatói jogok a vezetőknek Új tréningek bejuttatása a pedagógus-továbbképzési piacra A pedagógusképzés megszólítása Rotáció Nemzetközi tematikus együttműködés kezdeményezése